Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@16:41:32 GMT

در گلدیران دغدغه تحریم نداریم

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۴۵۶۲

در گلدیران دغدغه تحریم نداریم

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بازار لوازم خانگی کشور که تا پیش از تشدید تحریم‌های آمریکا، در قبضه دو تولیدکننده بزرگ کره جنوبی قرار داشت، طی دوسال گذشته با خروج کامل این دو شرکت به فضایی مساعد جهت تقویت تولیدات داخلی تبدیل شده است و برخی تولیدکنندگان داخلی با برنامه ریزی پیش‌دستانه و هوشمندانه طی همین مدت کوتاه توانسته‌اند گام‌های مؤثری در راستای تولید محصولات باکیفیت تحت برند ایرانی بردارند و این حضور هوشمندانه نویدبخش آن است که حتی در صورت ضعیف شدن یا برداشته شدن تحریم‌ها، برندهای با کیفیت داخلی که قیمتی کاملاً رقابتی دارند بتوانند دوشادوش برندهای خارجی به رقابت پرداخته و سهمی درخور از بازار داخلی را در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین‌ها بهانه گفت‌وگوی ما با امیرعباس کائینی، مدیر اجرایی گروه گلدیران شد تا با توجه به نامگذاری سال به نام «جهش تولید» درباره نقش صنعت لوازم خانگی در تحقق شعار سال و همچنین دستیابی به حداکثر توان صادرات غیر نفتی و ایجاد درآمدهای ارزی برای کشور به بحث و گفت وگو بنشینیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تفکر راه اندازی جی پلاس در ایران چگونه از ایده به واقعیت تبدیل شد؟

تفکر راه اندازی جی پلاس به ۳ یا ۴ سال قبل از تحریم‌های یک طرفه آمریکا برمی گردد؛ این ایده در گلدیران که نماینده یکی از برندهای مشهور کره‌ای در ایران بود، کلید خورد اما رونمایی از این ایده با اعمال تحریم‌ها همزمان شد.

از گلدیران به عنوان شرکت اصلی با ۳۰ سال سابقه، دو برند فروشگاه‌های زنجیره‌ای گلدیران پلاس و محصولات جی پلاس متولد شد؛ جی پلاس یک برند کاملاً ایرانی است و هیچ ارتباطی با خارج از کشور ندارد.

پس محدودیت‌های ناشی از تحریم در شکل گیری این برند مؤثر بوده است؟

تا حدودی بله، مدت‌ها بود روی این ایده کار می‌کردیم که بتوانیم بدون حضور برندهای خارجی اقدام به تولید محصولات ایرانی کنیم و با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها تصمیم گرفتیم این ایده را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم.

چرا در این ۴۰ سال اخیر برندهای ایرانی آن‌گونه که انتظار می‌رفت نتوانستند به رقابت با برندهای خارجی پرداخته و سهم بازار مناسبی را به خود اختصاص دهند؟

با وجود آنکه تولیدکننده‌ها و برندهای خوبی در داخل در صنعت لوازم خانگی داشته‌ایم، اما همواره در این ۴۰ سال برندهای معتبر جهانی در ایران حضور چشمگیری داشتند و از آنجا که تنوع بالا، کیفیت مطلوب و نیز تکنولوژی‌های روز را در محصولات خود عرضه می‌کردند، عرصه برای برندهای ایرانی تنگ شده بود و مجالی برای تقویت آنها وجود نداشت. لذا محصولات ایرانی سهم کوچکی از بازار داخلی و خارجی را به دست آورده بودند.

طی این سال‌ها در صنعت لوازم خانگی برند ملی هم داشته‌ایم، اما این تولیدات در سبد کالای خانوار قرار نگرفت. همه ما نام برندهای معتبر، قدیمی و همچنان فعال صنعت لوازم خانگی را بارها شنیده‌ایم، اما آنها پرمصرف نیستند زیرا در این ۴۰ سال برندهای خارجی حضور آزادانه‌ای در بازار ایران داشته‌اند، اما با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان، فرصتی ایجاد شد تا تولیدکنندگان داخلی با توسعه زیرساخت‌ها و بروز رسانی فناوری‌های خود بازار را آماده پذیرش محصولات ایرانی کنند.

با این اتفاق، حتی در صورت لغو تحریم‌ها، برندهای ایرانی باز هم می‌توانند قدرتمند، قابل اتکا و مورد انتخاب آزادانه و نه اجباری مشتریان و مصرف کنندگان ایرانی و حتی خارجی قرار بگیرند.

طی دو دهه اخیر در صنعت لوازم خانگی تحولات چشمگیر تکنولوژیک ایجاد شده و مشتری دیگر به امکانات محدود و ابتدایی لوازم خانگی قانع نیست و امکاناتی را مطالبه می‌کند که عموماً در لوازم خانگی ایرانی این تکنولوژی روز وجود ندارد.

ما در صنعت و خصوصاً صنعت لوازم خانگی موضوعی داریم با نام «لبه تکنولوژی»؛ محصولاتی که دارای آخرین فناوری‌های روز هستند در واقع در لبه تکنولوژی قرار دارند. البته این محصولات معمولاً مشتری عام ندارند و عمدتاً مشتریان دهک‌های بالا و با قدرت خرید متمایز خریدار این محصولات هستند؛ این موضوع صرفاً مختص ایران نیست و در تمام دنیا نیز همین گونه است.

اما بخش عمده اقلام تولیدی در صنعت لوازم خانگی که پرمصرف هستند، از تکنولوژی‌های نوین به اندازه‌ای که بتواند گره‌های جدیدی از مشکلات خانوارها را باز کند بهره مند هستند؛ تعداد کمی از محصولات هم هستند که از تکنولوژی خاصی بهره نمی‌برند که تیراژ تولید آنها نیز پایین و مشتریان این محصولات هم دهک‌های خاصی هستند.

همانطور که شما نیز اشاره کردید، متأسفانه در کشور ما برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی از تکنولوژی‌های نوین بهره‌ای نمی‌برند و همچنان مشغول ارائه همان امکانات اولیه هستند. به طور مثال یخچال‌هایی تولید و عرضه می‌کنند که صرفاً خنک می‌کند یا ماشین لباسشویی‌هایی که لباس را همچنان با همان کیفیت معمولی می‌شوید. در حالی که مشتری و مصرف کننده، متقاضی تکنولوژی‌های به روز و برتر است و خواهان تکنولوژی‌های جدیدی است که امکانات و گزینه‌های بیشتری دارد و رفاه بیشتری برای او ایجاد می‌کند.

طبیعتاً عمده خریداران ایرانی انتظار حرکت بر «لبه تکنولوژی» را ندارند...

بله! به همین دلیل معتقدم در حال حاضر به صلاح نیست در کشورمان وارد تولید کالاهای روی «لبه تکنولوژی» شویم؛ با توجه به قدرت خرید خانوارهای ایرانی اگر صنایع داخلی لوازم خانگی بتوانند به سطح قابل قبولی از تکنولوژی در محصولات خود دست یابند، حتی در صورت بازگشت برندهای معتبر جهانی به بازار داخل، باز هم برندهای ایرانی بازار خوبی در اختیار خواهند داشت.

تا همین دو سه سال قبل، این تفکر که با خرید کالای ایرانی کارگر ایرانی شاغل می‌ماند، رایج نبود؛ اما با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه صنایع و اقتصاد کشور از یک سو و افزایش روند بیکاری، بسیاری از مردم به این تفکر رسیده‌اند که آموزه‌های ترویج خرید کالای ایرانی را به کار ببندند.

هرچند که تولیدکننده‌های داخلی هم باید پای کار بیایند و با ارتقای کیفیت محصولات خود، به تولید کالای قابل قبول از نظر کیفیت بپردازند تا پاسخ درخوری به اعتماد خریدار ایرانی داده باشند. ما در جی پلاس سطح قابل قبولی از تکنولوژی را به مردم ارائه می‌دهیم.

یعنی شما قادر خواهید بود با بازگشت برندهای کره‌ای، بازارتان را حفظ کنید؟

ما همواره ۳ هدف بزرگ و اصلی در جی پلاس را دنبال می‌کنیم؛ در وهله اول طراحی محصول مورد قبول باشد، دوم اینکه کیفیت فنی و دوام کالا در سطح مناسبی باشد و در نهایت قیمت‌ها در سطحی باشد که عموم جامعه که قشر متوسط است، پس از خرید این برند احساس کند ارزش ادراک شده بیشتری را نسبت به سایر برندها دریافت کرده است.

هر محصولی را بخواهیم در جی پلاس به تولید انبوه برسانیم، قطعاً این سه مؤلفه را در نظر می‌گیریم. با اجرای این سه هدف حتی در صورت بازگشت برندهای لوازم خانگی کره‌ای می‌توانیم در بازار بمانیم، زیرا ما به هیچ وجه قصد خروج از بازار را نداریم. اگر عمق بازار را به دست بیاوریم مصرف کننده هم ما را رها نمی‌کند.

چه سهمی از بازار داخل را هدف گذاری کرده‌اید؟

کسب سهم ۳۰ درصدی از بازار داخلی صنایع لوازم خانگی را برای جی پلاس برنامه ریزی کرده‌ایم؛ ضمن اینکه به دنبال صادرات نیز هستیم و مهمترین بازارهای خارجی ما کشورهای همسایه هستند. البته گام اول ما بازارهای داخلی و رسیدن به ثبات در میان مصرف کنندگان داخلی است. ابتدا باید سهم بازار داخل را تثبیت و قابل قبول کنیم و تا زمانی که به قیمت رقابتی نرسیم به صادرات فکر نمی‌کنیم. خوشبختانه زیرساخت‌های تولید لوازم خانگی در کشور به قدری توسعه یافته که صادرات یک ضرورت برای ادامه بقای تولیدکننده محسوب می‌شود و یک انتخاب لوکس نیست.

محصولات شما در بازار داخلی با قیمت رقابتی خوبی در حال عرضه است؛ محصولات در چه درجه‌ای از تکنولوژی قرار دارند که قیمت‌ها این اندازه رقابتی است؟

تیم بازاریابی و کارشناسان تحقیق و توسعه (R&D) برند جی پلاس به دنبال کشف قیمت مطلوب مصرف کنندگان داخلی هستند تا بتوانند بر اساس قدرت خرید خانوارهای ایرانی در یک دامنه قیمتی مناسب، بالاترین تکنولوژی روز صنایع لوازم خانگی در دنیا را متناسب با همان بازه قیمتی مورد نظر خریدار در محصولات اعمال و به مشتریان عرضه کنند.

بنابراین اکثر قیمت‌های ما رقابتی است؛ این در حالی است که به دنبال آن هستیم تا در توازن دو کفه کیفیت و قیمت، کفه کیفیت سنگین‌تر باشد و مشتری محصولی با تکنولوژی و فناوری به روزتری نسبت به قیمتی که برای کالا می‌پردازد، دریافت کند.

این موضوع جز اصول کار ماست و می‌خواهیم ارزش افزوده بالاتر همراه با کیفیت بهتر محصول نسبت به ارقام پرداختی از سوی مشتری به مصرف کننده عرضه کنیم. از سوی دیگر برندهای معتبر خارجی به هیچ عنوان محصولات با قیمت متوسط به بازارها عرضه نمی‌کردند که این اتفاق فرصتی برای ما فراهم آورد تا بازار داخل را به سود خود کنیم.

برای تحقق شعار امسال مبنی بر جهش تولید برنامه خاصی دارید؟

رهبر معظم انقلاب سال گذشته را سال رونق تولید و امسال را جهش تولید نام گذاری کرده‌اند؛ امسال باید کاری کنیم که میزان تولیدات ما جهش داشته باشد، البته اول باید ثابت می‌کردیم که برند ایرانی قابلیت ورود به بازار را دارد.

از سوی دیگر نباید جهش تولید را صرفاً به معنای تولید بیشتر در نظر بگیریم؛ بلکه باید ببینیم چه کاری باید انجام شود تا میزان ارزبری محصولات تولید داخل کاهش یابد که این موضوع به R&D شرکت‌های تولیدی ایرانی بازمی گردد تا به کالاهای ساخت داخل عمق بخشیده شود. همچنین معتقدم در سال جهش تولید باید کاری کنیم که اشتغال تثبیت شود.

همکاری دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت صمت با تولیدکنندگان داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا به امروز همکاری خوبی با دستگاه‌های دولتی داشته‌ایم. بانک مرکزی برای تأمین ارز واردات بخشی از مواد اولیه تولید با تولیدکننده‌ها ارتباط خوبی دارد، همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت هم حمایت‌های مناسبی از تولیدکننده‌ها دارد. اما باید فضای کسب و کار را برای صنعتگر و تولیدکننده بهبود ببخشیم. اگر این فضا فراهم شود تولیدکننده می‌داند چگونه تحریم‌ها را مدیریت کند، به نظر می‌رسد بسیاری از تولیدکننده‌های ایرانی بر این اعتقادند که قوانین کسب و کار باید بیشتر تسهیل شوند.

سیستم بازار، نیاز به قانون گذاری ندارد بلکه بازار مصرف و تولید به خودی خود آن را پیدا می‌کند.

میزان داخلی سازی محصولات تان چند درصد است؟

در حال حاضر به سمت بومی سازی بخش مهمی از مواد اولیه و قطعات حرکت کرده‌ایم؛ به جز برخی قطعات کلیدی که یا امکان تولید آنها در داخل فراهم نیست یا ارزش سرمایه گذاری برای بومی سازی آنها در داخل وجود ندارد، سایر قطعات یا مواد اولیه را در داخل می‌سازیم.

با این حال امسال یکی از هدف گذاری‌های جی پلاس، بومی سازی هر چه بیشتر قطعات اولیه تولید لوازم خانگی است تا از ارزبری بیشتر جلوگیری کنیم.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4926270

منبع: مهر

کلیدواژه: کالای مصرفی لوازم خانگی جهش تولید بورس سرمایه گذاری ویروس کرونا صندوق سرمایه گذاری ایران کیش کولر گازی تپ سی کسب و کارهای اینترنتی تلگرام واحد صنعتی ال جی بانک ملت تبلیغات موبایل صنعت لوازم خانگی برندهای ایرانی تولیدکننده ها برندهای خارجی برندهای معتبر بازار داخل لبه تکنولوژی بازار داخلی جهش تولید تحریم ها جی پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا

سیدمجتبی قدمگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (یکی از مهمترین رویدادهای تجاری برای معرفی توانمندی های صادراتی) اظهار کرد: آن چیزی که ما در سال های گذشته تاکنون شاهد بودیم این است که سال به سال بر رونق و پویایی این نمایشگاه در حال افزوده شدن است و این موضوع نشانگر این است که نمایشگاه اکسپو در سطح بین الملل دیده می شود.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی یکی از موضوعات مدنظر و مورد تاکید مقامات و مسولان کشور را رونق شرکت های مبتنی بر دانش، عنوان کرد و گفت: نگاه کشور و حاکمیت این است که با فعال کردن و رشد اقتصاد دانش بنیان، نتیجتا رشد اقتصادی سریع تر و موثری نسبت به شرایطی که صرفا خام فروشی کنیم، خواهیم داشت.

قدمگاهی با اشاره به حضور فعال شرکت های دانش بنیان برای نمایش توانمندی های صادراتی خود در اکسپو ۲۰۲۴ گفت: امسال برای اولین بار شرکت های دانش بنیان در سالن ۳۷A که مرکز دائمی نمایشگاه دانش بنیان است، استقرار دارند و عموم مردم می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. سال‌های گذشته صرفا مقامات و هیات های تجاری امکان بازدید داشتند اما امسال ورود برای عموم آزاد است.

حضور ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در اکسپو ۲۰۲۴/عرضه ۱۵۰۰ دستاورد فناوران ایرانی

وی ضمن اعلام اینکه در سالن ۳۷A نمایشگاه بین المللی به طور مجزا ۷۰۰ شرکت دانش بنیان به نمایش ۱۵۰۰ محصول و دستاورد فناورانه و نواورانه خود می پردازند، خاطرنشان کرد: البته برخی دیگر از شرکت های دانش بنیان در سایر سالن های نمایشگاه حضور دارند ولی آمار دقیقی از این شرکت ها نداریم.حضور فعال دانش بنیان ها در این نمایشگاه نشان می دهد چه ظرفیت خوبی در اکوسیستم دانش بنیان داریم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی ادامه داد: اکسپو ۲۰۲۴ از روز شنبه ۸ رادیبهشت ماه آغاز شده و تاکنون هیات های خارجی و مقامات بلندپایه کشورها از دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی بازدید کرده اند که از جمله می‌توان به بازدید رییس اتاق تجارت روسیه، معاون وزیر صنعت ازبکستان، وزیر تجارت عمان، وزیر صنعت فناوری های پیشرفته امارات، رییس اتاق بازرگانی ترکیه و سفرای کشورهای اروگوئه، ونزوئلا و ازبکستان اشاره کرد.

پیش بینی درباره سهم ۲۰ درصدی از قراردادهای صادراتی اکسپو ۲۰۲۴

قدمگاهی ضمن اعلام اینکه سال گذشته در مجموع در نمایشگاه اکسپو ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد، گفت: امسال پیش بینی می شود یک میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه منعقد شود و ما امیدواریم که سهم دانش بنیان ها از قراردادها بیش از ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰ میلیون دلار باشد.

صادرات ۲/۵ میلیارد دلاری دانش بنیان ها در ۱۴۰۲

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی گمرک یک رشد قابل توجهی در صادرات دانش بنیان ها اتفاق افتاده است به طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲/۵ میلیارد دلار صادرات دانش بنیان داشتیم که البته این رقم را کمتر از چیزی که گمرگ گفته است، اعلام می کنم چرا که تعدادی از این ها را در رصدخانه مهاجرت صادرات دانش بنیان را پایش و حذف می کنیم تا به آمار خالصی از صادرات دست یابیم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی با بیان اینکه به همت سازمان توسعه تجارت برای بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ بیش از ۲ هزار مهمان خارجی که همه بازرگان و تاجر هستند وارد ایران و مستقر شده اند، گفت: این تجار در واقع سفیر معرفی دستاوردها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند و قطعا این ۲ هزار نفر سال بعد ۶ هزار نفر را با خودشان خواهند آورد و این تصاعد را در سال های بعد خواهیم داشت کما اینکه سال گذشته حدود هزار مهمان داشتیم و امسال دو برابر شد.

کدام محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتر صادر می‌شود؟

قدمگاهی در پاسخ به این سوال که کدام محصولات و دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی صادرات بیشتری دارند؟ گفت: محصولات صنایع شیمیایی و پلیمری به لحاظ عددی بیشترین سهم را در صادرات دارند اما اعتقاد داریم این اعداد نیستند که برای ما آورده دارند، چرا در محصولات شیمیایی و پلیمری مواد را می فروشیم و هرچقدر هم فناوری به آن افزوده باشیم و محصول مبتنی بر دانش تولید کرده باشیم، نهایتا قیمت اصلی کالا را ماده اولیه آن که از منابع کشور تهیه شده، شکل می دهد و ما در حقیقت منابع می دهیم و در ازای آن پول می گیریم. در برخی محصولات تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و صنعتی مواد و مصالحی که صرف شده، آنچنان عددی ندارد ولی قیمت و ارزش افزوده این محصولات بسیار بالاتر است و ما در در واقع فکر، دانش، طراحی و مهندسی را می فروشیم و در این شرایط ضریب بازدهی بسیار بیشتری در دراز مدت برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

۱۶ کشور هدف صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی

وی ضمن اشاره به اینکه ما در سامان همکاری های علمی و فناورانه بین المللی بنا داریم در یک سری بازارها عمیق تر شویم چرا که در گذشته همه دنیا را به یک شکل نگاه می کردیم و منابعمان به عبارتی در برخی کشورها هدر می رفت، تصریح کرد: ۱۶ کشور به عنوان هدف اصلی صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی انتخاب کردیم که ۴ کشور همسایه یعنی ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارند و سعی داریم با یک جهت دهی مناسب، شرکت های دانش بنیان با بازار کشورهای هدف تعاملات بیشتری داشته باشند.

بازرگانان عراق و ترکیه تسلط خوبی بر بازار دانش بنیان‌ها دارند

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی ادامه داد: در حال حاضر بازرگانان عراق و ترکیه به طور مستمر در ایران رفت و آمد دارند و بعضا اطلاعاتشان درباره شرکت های دانش بنیان ایرانی از بازرگانان ایرانی بیشتر است و کاملا به این بازار مسلط هستند و لذا ما به عنوان دولت خیلی نیازی نیست روی این کشورها انرژی بگذاریم اگرچه همکاری با این کشورها نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. پاکستان، هندوستان، ویتنام، ازبکستان، عمان، اندونزی، برزیل، ونزوئلا و ... از دیگر مقاصد صادراتی دانش بنیان ها به شمار می رود تعامل بیشتر با آن ها در دستور کار قرار دارد.

صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی ایرانی به آمریکا و کشورهای اروپایی

قدمگاهی همچنین درباره صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به کشورهای اروپایی و همکاری با آن ها نیز توضیح داد و گفت: تجارت با اروپا به لحاظ فنی و هم به لحاظ تجاری و شرایط تحریمی برای ما متفاوت است. همکاری با کشورهایی که در اتحادیه اروپا هستند، سختی کار بیشتری برای ما دارد اگرچه شدنی است و شرکت های داریم که محصولات خود را به ایالات متحده آمریکا هم صادرات کردند به طور مثال شرکت هایی داریم که توانسته اند تجهیزات آزمایشگاهی به آمریکا و تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی بفروشند منتها اگر قرار باشد سرمایه گذاری آنچنانی در این مسیر داشته باشیم، بازدهی که از ارتباط و تعامل با کشورهایی مثل هندوستان یا پاکستان داریم، در ارتباط با کشورهای اروپایی نخواهیم داشت و لذا موظفیم منابعمان را آنجایی هزینه کنیم که بازدهی بیشتری برایمان داشته باشد.

کد خبر 6092782 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • کالامارکت چیست؟ مارکت پلیس فروش اقساطی کالای دیجیتال و لوازم خانگی
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی