Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@20:50:05 GMT

همه چیز به نفع بنیادیون!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۴۶۲۴

شايد بورس براي اين روزها و در بعضي از سهم‌ها حبابكي داشته باشد اما؛ قطعاً در كوتاهترين زمان آن نيمچه حباب نيز به بنياد تبديل خواهد شد .

 

به گزارش پول نیوز، علی مولایی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی در مورد وضعیت فعلی بازار سرمایه نوشت:

اين روزها تضاد نظرات در رابطه با ارزش بورس يا حبابي شدن آن ، كار را به جايي رسانده كه از سطوح پايين جامعه تا وزير و وكيل به دو دسته موافقان حباب (حبابيون) و مخالفان حباب (بنياديون) تقسيم شده و هر كدام در جهت به كرسي نشاندن نظرات خود تئوريهاي بعضاً بديع و مشعشعي ارائه و تشريح مي كنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حقيقت ارزش بازار از نظر من (البته با احترام به نظر ساير دوستان) :
در يك اقتصاد تورم محور، جهش قيمت‌ها (كاهش ارزش پول رايج در مقابل كالاها و خدمات) ناگزير اتفاق مي افتد ، ليكن ترتيب اين اتفاق براي كالاها ، دارائي‌ها و خدمات شناخته شده تر يا با قابليت وصول و نقد كردن بهتر (خريد و فروش آسان) ، سريعتر محقق مي شود (پرايد سريعتر از پرادو و ملك ٦٥ متري بيشتر از ملك ٣٠٠ متري گران مي شود). 
در اقتصادي كه بازار سرمايه و سهام به اندازه طلاي آبشده و حواله پرايد شناخته شده نبود ، ناگهان و با معرفي همه جانبه دست اندركاران مربوط و نامربوط ، بورس آنچنان جلوي چشم و نظر همگاني قرار گرفت كه همزمان با رشد سريع تعداد فعالان بازار و افزايش سطح شاخص به واسطه افزايش حجم نقدينگي و بالطبع افزايش تقاضا حساسيتها در مورد ارزش و ماهيتش به اوج خود رسيد و بعضاً دايه هاي مهربانتر از مادر با نظرات بيش از حد دلسوزانه خود اين حساسيت را بيشتر نمودند .
مخلص كلام :
در چرخه گران شدن همه چيز ، اين بار شايد و البته شايد ، بورس در صدر جدول گران شدن‌ها و دارايي اول قرار گرفته باشد (كه تا قبل از سال ٩٩ همواره در انتهاي جدول بود) و دليل آن هم استقبال عموم به جهت شناخت قابليت‌هايش بود(ورود وخروج آسان و هزار مزيت ديگر) .
نميدانم ملاك و مقياس موافقان حبابي دانستن بورس دقيقاً كدام گروه دارايي يا ميزان حجم نقدينگي اقتصاد است اما در بدبينانه ترين حالت :
شايد بورس براي اين روزها و در بعضي از سهم‌ها حبابكي داشته باشد اما؛ قطعاً در كوتاهترين زمان آن نيمچه حباب نيز به بنياد تبديل خواهد شد .
البته نه بنياد حاصل از واقعيت‌هاي عملياتي و اقتصادي بلكه بنياد حاصل از كاهش مداوم ارزش ريال .

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: علی مولایی بورس حباب بنیادی پول نیوز تاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷ هزار و ۶۴۸ واحدی شاخص کل بورس

در انتهای معاملات امروز سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) بازار سرمایه، شاخص کل بورس با کاهش ۷ هزار و ۶۴۸ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی قرار گرفت. فارس، شبندر و شتران سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند. ذوب، کساپا و شستا سه نماد پرتراکنش بودند. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۲ هزار و ۷۶۰  واحدی روی پله ۷۴۱ هزار و ۳۴۴ واحدی قرار گرفت.

برترین گروه صنعتی بورس و فرابورس

امروز خودرو بیشترین ارزش معامله را با مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. همچنین فلزات اساسی و شیمیایی‌ها در رتبه‌های بعدی ارزش معاملات قرار داشتند.

بیشترین ارزش و حجم معاملات سهام در بورس

فملی ۲، افران و فیروزا بیشترین ارزش معامله و نماد‌های ذوب، فملی ۲ و تکاردان ۲ بیشترین حجم معامله را در بورس تهران تجربه کردند.

اراد ۱۲۵۴، اراد ۱۰۷  و اعتماد بیشترین ارزش معامله و نماد‌های اونیکس ۲، اونیکس و پاداش ۲ بیشترین حجم معامله را در فرابورس تجربه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • کاهش ۷ هزار و ۶۴۸ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بیش‌ از ۲ هزار واحدی شاخص کل بورس در شروع معاملات
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • افت بیش‌از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس در شروع معاملات
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات