Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@02:59:36 GMT

چشم انداز روشن طلا در بازارهای جهانی

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۵۵۹۲

چشم انداز روشن طلا در بازارهای جهانی

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۲۲ تا ۲۶ اردیبشهت‌ماه مصادف با ۱۱ تا ۱۵ می را در بر می‌گیرد، فلز زرد نوسان تقریباً ۳۵ دلاری را تجربه کرد اما هرگز موفق به شکست کانال حمایتی ۱۷۰۰ دلار نشد. احتمال افزایش بسته های حمایتی ضدکرونایی در جهان نیز چشم انداز مثبتی را برای طلا ترسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران بوده و است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابر قدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

در هفته پیشین بازار معاملاتی طلا در جهان که بازه زمانی ۲۲ تا ۲۶ اردیبشهت‌ماه مصادف با ۱۱ تا ۱۵ می را در بر می‌گیرد، فلز زرد نوسان تقریباً ۳۵ دلاری را تجربه کرد اما هرگز موفق به شکست کانال حمایتی ۱۷۰۰ دلار نشد.

اولین روز معاملاتی طلا در هفته گذشته، بر خلاف روزهای پیشین به رغم تقویت شاخص بازارهای بورس و همچنین افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای رقیب، موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها مانند چین و کرده جنوبی، جایگاه فلز زرد به عنوان محل امن سرمایه گذاری در شرایط بحران را تقویت کرد و هر انس طلا را با ۰.۳۶ درصد افزایش به ۱۷۰۸ دلار و ۸۱ سنت رساند. در این روز، قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در ماه ژوئن اما با ۰.۱۹ درصد کاهش مواجه شده و به ۱۷۱۰ دلار و ۷۰ سنت رسید. امید به بازگشایی فعالیت‌های بیشتر اقتصادی در جهان عمده‌ترین دلیل کاهش ارزش طلا در معاملات آتی ماه ژوئن محسوب می‌شود.

پس از شیوع گسترده کرونا در جهان و گزارش اولین موارد ابتلاء در ایالات متحده آمریکا، این کشور شاهد کاهش فرصت‌های شغلی بسیاری بوده است. این مقدار در ماه آوریل حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل بود که بیشترین افت فرصت‌های شغلی از زمان رکود بزرگ به شمار می‌رود.

در این میان رئیس صندوق بین‌المللی از احتمال کاهش پیش بینی رشد اقتصاد جهانی خبر داد و به آمریکا و چین در مورد آغاز مجدد جنگ تجاری که می‌تواند موجب تضعیف روند ترمیم اقتصادی پس از کرونا شود، هشدار داد. همچنین با وجود افزایش تقاضای فیزیکی برای طلا در چین، میزان فعالیت در سایر بازارهای مهم طلا به دلیل شیوع کرونا و تعطیلات پایین بود.

روز سه‌شنبه_ ۲۳ اردیبهشت و ۱۲ می_ قیمت هر اونس طلا ۰.۲۷ درصد دیگر رشد کرد و به به ۱۷۰۲ دلار و قیمت طلای آتی ماه ژوئن آمریکا نیز به ۱۷۰۴ دلار و ۶۰ سنت افزایش یافت.

دانیل هاینس تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «خبرها در مورد موج جدید شیوع ویروس کرونا از این جهت تأثیر خود را بر بازار طلا گذاشته که ناظران از احتمال منفی شدن نرخ بهره در آمریکا سخن می‌گویند اما در عین حال شاهد رشد اندک ارزش دلار نیز هستیم که موجب مهار اشتهای سرمایه گذاران نسبت به بازار طلا می‌شود.»

شاخص ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب به دلیل تقاضا برای سرمایه گذاری امن در این روز به بالاترین رقم در طول ۱۴ روز پیش از آن رسید و طلا را برای خریداران غیر دلاری گران‌تر کرد.

نکته قابل توجه دیگر، برآوردهای انجام شده از مقدار بسته‌های حمایتی اقتصادی در کشورهای جهان برای مقابله با کرونا است که قطعاً تأثیر خود را بر اقتصاد جهانی و دوران پساکرونایی خواهد گذاشت. بر اساس این برآوردها، تاکنون حدود ۱۵ تریلیون دلار بسته‌های محرک اقتصادی از سوی تمامی کشورها برای مقابله با اثرات ویروس کرونا به اقتصادهای ملی تزریق شده است؛ سیاست انبساطی که اگر کنترل نشود می‌توان میانگین تورم جهانی را افزایش دهد.

همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مجدداً از فدرال رزرو خواست تا نرخ بهره را منفی کند و این مسئله در حالی است که چند عضو بانک مرکزی آمریکا ضرورتی به منفی شدن نرخ بهره نمی‌بینند.

روز چهارشنبه _۱۳ می_ قیمت طلای به دلیل افزایش انتظارات برای اعلام بسته حمایتی جدید از سوی فدرال رزرو به میزان اندکی افزایش یافت و با ۰.۰۶ درصد رشد به ۱۷۰۳ دلار و ۶۷ سنت رسید. طلای آتی ماه ژوئن آمریکا با ۰.۰۹ درصد افزایش عدد ۱۷۰۸ دلار را لمس کرد.

مایکل ماتوسک تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه «یو اس گلوباس اینوستورز» در این خصوص اظهار کرد: «فدرال رزرو قرار است برای اولین بار شروع به خرید اوراق قرضه صندوق‌های ETF کند. این اقدام بسیار مهمی است و موجب تحریک بیشتر اقتصادی می‌شود. همه می‌دانند که زمانی که اقدامات محرک اقتصادی بیشتری انجام می‌گیرد خرید طلا افزایش می‌یابد.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بار دیگر از فدرال رزرو خواست تا نرخ بهره را منفی کند. این در حالی است که چند عضو بانک مرکزی آمریکا گفته‌اند ضرورتی به منفی شدن نرخ بهره نمی‌بینند. به دنبال اعلام بسته‌های محرک اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی جهان قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۲ درصد رشد داشته است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، فلز زرد اگرچه در مجموع روندی صعودی را طی کرد اما اصلاح قیمتی را نیز در دستور کار خود قرار داد. قیمت هر اونس طلا در روز پنج‌شنبه_ ۲۵ اردیبهشت‌ماه_ ۰.۰۹ درصد کاهش یافت و به ۱۷۱۴ دلار و ۷۸ سنت رسید. البته این مقدار در مقایسه با رشد چهارشنبه طلا، رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود. همچنین با وجود کاهش نرخ این فلز گرانبها در معاملات نقدی، قیمت هر انس طلا در معاملات آتی بازار آمریکا، رقم ۱۷۲۲ دلار را تجربه کرد.

آوتار ساندو، تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه» «فیلیپ فیوچرز» درباره این موضوع گفت: «مایل نبودن جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، بر منفی شدن نرخ بهره موجب متوقف شدن روند افزایشی قیمت طلا شد.» وی در ادامه می‌گوید: «پس از آنکه پاول (رئیس فدرال رزرو آمریکا) گفت اقتصادهای جهان به دلیل شیوع کرونا عملکرد مطلوبی ندارند و می‌توان انتظار اقدامات محرک اقتصادی بیشتری را داشت، قیمت طلا روز گذشته شاهد افزایش بود.»

روز جمعه نیز قیمت هر انس طلا به دلیل نگرانی از طولانی شدن دوره کاهش رشد اقتصادی و افزایش مجدد تنش‌ها میان آمریکا و چین به بازارهای امن افزایش یافته و با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۷۳۲ دلار و ۴۹ سنت رسید. طلای آتی ماه ژوئن بازار آمریکا نیز رقم ۱۷۴۲ دلار را لمس کرد.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار طلا در مؤسسه «اوآندا» گفت: «به نظر می‌رسد که برخی سرمایه گذاران انتظار کاهش شاخص‌ها در بازارهای بورس را دارند. تنش‌ها میان آمریکا و چین همچنان در حال افزایش است و آمارهای بسیار ناامید کننده‌ای از اقتصاد آمریکا به گوش می‌رسد که همه اینها به نوعی تقویت کننده بازار طلاست.» به عقیده وی در طی چند هفته گذشته قیمت طلا در مسیر رشد بوده اما اکنون به نظر می‌رسد که عوامل کلان اقتصادی عامل رشد قیمت فلز زرد در آینده نزدیک است.

جرومی پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا این هفته در مورد یک دوره طولانی رشد ضعیف اقتصادی هشدار و وعده داد که به حد نیاز از توان بانک مرکزی آمریکا استفاده خواهد کرد. وی همچنین خواهان در نظر گرفتن بسته‌های محرک اقتصادی بیشتر برای مقابله با تبعات بحران شیوع ویروس کرونا شد؛ مسئله‌ای که با افزایش انتظارات، رشد قیمتی فلز زرد را به همراه داشت.

کد خبر 424119

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قیمت طلا طلا بازار طلا آمریکا چین بانک مرکزي کرونا ویروس ویروس کرونا کرونا شیوع کرونا کرونا در جهان کرونا و اقتصاد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تحلیلگر بازار طلا سرمایه گذاران محرک اقتصادی آتی ماه ژوئن ویروس کرونا فدرال رزرو سنت رسید قیمت طلا فلز زرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۵۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند.

به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از نیجریه، آفریقای جنوبی، غنا، سنگال، کامرون، الجزایر، مصر و عربستان سعودی که هر کدام نماینده مناطق حساس آفریقا و خاورمیانه هستند. اقدامات آنها سؤالاتی را در مورد آینده دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان ایجاد می‌کند.

نویسندگان مقاله خاطرنشان می‌کنند که اقتصاد راکد آمریکا خود کشور‌ها را به خارج کردن ذخایر طلایشان که در بانک‌های آمریکا هستند، سوق داده است. سایر نگرانی‌ها شامل تورم مداوم، افزایش سطح بدهی و نگرانی در مورد توانایی فدرال رزرو برای حفظ ثبات سیاست پولی آمریکاست.

این کشور‌ها با بازگرداندن ذخایر طلای خود به دنبال محافظت از خود در برابر سرایت مالی احتمالی و حفظ ثروت خود در مرز‌های خود هستند.

یادآور می‌شود: استفاده ابرازی آمریکا از دلار باعث شده عزمی جهانی برای پایین کشیدن این ارز به راه بیافتد. آمریکایی‌ها از واحد پولی خود به عنوان «ابزار فشار سیاسی» بر سایر کشور‌ها استفاده می‌کنند که این امر، ناخواسته یک عزم جهانی برای سرنگونی پادشاهی دلار را به راه انداخته است.

در همین راستا، کشور‌های عضو بریکس نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند در آینده از ارز‌های داخلی در معاملات خود استفاده کرده و پس از مدتی یک ارز دیجیتال مشترک را جایگزین دلار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ |برنت ۸۸ دلار و ۳۳ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده