Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-05-06@19:02:59 GMT

مردی که با بمب‌ها و تحریم‌ها جنگید

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۷۳۸۰

مردی که با بمب‌ها و تحریم‌ها جنگید

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حسین کاظم‌پور اردبیلی از جریان بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی جان سالم به در برد و مجروح شد، برخی اتهام‌های مطرح شده علیه خود را پشت سر گذاشت و در میان جنگ و تحریم از منافع نفتی ایران دفاع کرد و یکی از برترین مذاکره‌کنندگان اوپک بود.

کاظم‌پور - استوار، جذاب و مبارز - از سال ۱۹۸۵ میلاد و تقریباً بی‌وقفه، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی حتی در زمان آغاز و پایان کار دولت‌ها در تهران، عضو ثابت محافل بین‌المللی انرژی بود. و در دولت‌های مختلف از جمله ریاست جمهوری محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد فعالیت می‌کرد و در امور نفت ایران به خوبی نقش‌آفرینی می‌کرد.

وی پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری گفته بود: فراموش نکنید از زمانی که قیمت نفت ۶ دلار برای هر بشکه بود تا زمانی که قیمت آن به ۱۲۶ دلار برای هر بشکه رسید، از منافع ملی ایران دفاع کردم و به دنبال ارتقای جایگاه در عرصه‌های بین‌المللی انرژی بودم.

کاظم‌پور هرگز وزیر نفت ایران نبود و با توجه به سوابقش بیشتر دیپلمات بود تا متخصص نفت. وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایالات متحده آمریکا تحصیل می‌کرد برخی داخلی‌ها مواضع او را بسیار نزدیک به غرب تلقی می‌کردند.

وی که بامداد روز شنبه (27 اردیبهشت‌ماه) در ۶۸ سالگی پس از چند روز در کما بودن به دلیل خونریزی مغزی سرانجام چشم از جهان فروبست، مذاکره‌کننده‌ای سرسخت بود. در یکی از نشست‌های اوپک در وین در سال ۲۰۱۸ میلادی، هنگامی که عربستان سعودی اعلام کرد افزایش تولید نفت اخیر تهران به معنای الزام پیوستن ایران به توافق کاهش تولید اوپک است، بحث داغ شد. کاظم‌پور با ژستی مؤدبانه اما محکم دست‌هایش را بلند کرد و گفت کشوری که به‌صورت سیل‌آسا بازار را مملو از عرضه کرده، عربستان سعودی است و در آنجا ایران در مقابل رقیب دیرینه‌اش در اوپک ثابت‌قدم و استوار باقی ماند و پیروز شد. 

نشست معروف ماه مارس امسال که منجر به آغاز جنگ قیمتی سخت بین عربستان سعودی و روسیه شد، نشستی بود که در آن به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و داشتن بیماری زمینه‌ای، او را از حضور در این نشست منع می‌کرد و مجبور شد در خانه بماند.

درست اندکی بیش از حدود یک سال پیش، وی اواسط زمستان طی نشستی در وین نقش مؤثری ایفا کرد: موضع ایران، تقریباً جهت توافق را در لحظات پایانی، کاملاً تغییر داد.

در مارس سال ۲۰۰۰ میلادی او حتی نقشی فراتر از این داشت. پس از اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت در اعتراض به فشار ایالات متحده آمریکا به اوپک برای افزایش تولید نشست را ترک کرد، کاظم‌پور اردبیلی در جایگاه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت، وی از امضای تصمیم نهایی امتناع ورزید و بیانیه متفق‌القولی که به‌طور عادی در پایان هر نشست صادر می‌شد، بی‌نتیجه ماند و در نهایت لبخندی حاکی از رضایت داشت.

منبع: شانا

کلیدواژه: حسین کاظم پور اردبیلی اوپک سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک کاظم پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد

وزیر دفاع انگلیس در واکنش به قرار گرفتن نام خود در لیست تحریم‌های ایران، اتهام‌های تکراری درباره نقش منطقه‌ای ایران را بر زبان آورد.

به گزارش ایسنا، «گرنت پایس» وزیر دفاع انگلیس روز جمعه و پس از قرار گرفتن نام خود در لیست تحریم‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تهران را به «بی‌ثبات‌کردن منطقه» متهم کرد.

 وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام کرد در اقدامی متقابل هشت فرد و پنج نهاد انگلیسی را به دلیل اقدامات عامدانه در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تحت تحریم قرار می‌دهد.

نام گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

شاپس در واکنش به این تحریم، ایران و نیروهای مقاومت منطقه را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم کرد و مدعی شد: «اگر ایران فکر می‌کند این تحریم‌ها کسی را می‌ترساند، کاملا در اشتباه است».

انگلیس در حالی ایران را به دامن زدن به ثباتی در منطقه متهم کرده که خود حامی اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه بوده و به همراه آمریکا چندین بار به خاک یمن حمله کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • لبه تیغ
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • وزیر دفاع انگلیس به تحریم ایران واکنش نشان داد