Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@15:39:40 GMT

دو فضیلت از امیرالمؤمنین در کلام دو عالم اهل سنت

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۸۵۳۴

دو فضیلت از امیرالمؤمنین در کلام دو عالم اهل سنت

حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا به دو فضیلتِ امیرالمؤمنین در بیان دو عالم اهل سنت اشاره کرد. ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا در مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ضمن اشاره به نکته‌ای تفسیری گفت: خداوند در آیات 9 و 10 سوره مبارکه شمس می‌فرماید «قَدْ أَفْلَحَ‏ مَنْ زَکَّاها» هرکه نفس خود را پاک کرد، قطعاً رستگار شد «وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها»و هر که آلوده‌‏اش کرد، قطعاً باخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نکات ظریف آیه دهم در عبارت «دَسَّاها» است. عبدالله شُبّر در یک اشاره لغوی می‌نویسد این عبارت به معنای مخفی کردن است؛ یعنی چه؟ یعنی نفس را غرق در موضوعی باطل کردن و ظرفیت‌های آن را پنهان کردن.

وی افزود: بر این اساس هر چه که انسان را غرق در موضوعی کند، صحیح نیست. ورزش خوب است، اما نباید غرق آن شد به گونه‌ای که از خدا و عبادات غافل شویم. هنر خوب است، اما نباید غرق آن شد. طلبگی خوب است، اما نباید به گونه‌ای غرق شد که از امور مهم غفلت کرد. تنها چیزی که دستور داریم غرق در آن شویم، محبت خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام است و مابقی فرع است.

فاطمی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضائل امیرالمؤمنین در منابع اهل سنت گفت: تِرمذی یکی از عالمان برجسته اهل سنت است که یکی از کتب 6 گانه اهل سنت یعنی «سنن تِرمذی» منسوب به اوست. وی روایتی را در کتاب خود در فضیلت امیرالمؤمنین نقل می‌کند و می‌نویسد «پیامبر در فاصله‌ای مختصر از اصحاب با امیرالمؤمنین آهسته سخن می‌گفت؛ عده‌ای ناراحت شدند.  گفتند پیامبر با پسر عمویش طولانی نجوا کرد؛ طالَ مَن تَجی بِه إبنِ عَمّه. این حرف به گوش پیامبر رسید. حضرت به آنها فرمود من شنیدم که گفتید من با علی طولانی نجوا کردم، اما بدانید من با علی نجوا نکردم بلکه خداوند با او نجوا کرد؛ وَ لکِنّ اللهَ نَجوَی.

وی با ذکر نمونه‌ای دیگر از فضائل امیرالمؤمنین گفت: حاکم نیشابوری محدث و فقیه مشهور شافعی در کتاب خود به نام «معرفة علوم الحدیث» حدیثی را به عنوان شاهد مثال می‌آورد و می‌نویسد مورد قبول من است. وی می‌نویسد پیامبر فرمود فرشته‌ای نزد من آمد و گفت ای محمد، خداوند می‌فرماید بپرس پیامبرانی که قبل از تو مبعوث شدند، بر چه اساسی و به چه شرطی مبعوث شدند؟ سَل مَن أرسَلنا قَبلَکَ مِن رُسُلِنا عَلی مَا بُعِثوا. پیامبر نیز از خداوند این پرسش را انجام داد. جواب آمد: به خاطر ولایت تو و ولایت علی بن ابی طالب؛ عَلَی وِلایتک و وِلایةِ عَلی بنِ أبی‌طالب.

فضائل اهل‌بیت را با نگاه تاریخی دفن نکنیم/ ائمه، مجرای علم خداوند از ازل تا ابد

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام علی (ع)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام علی ع امام علی ع اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه پیامبر اعظم (ص) دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که بنا به دلایلی، اهتمام به اجرای روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

مهرداد بذرپاش روز جمعه، هفتم اردیبهشت ماه، در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدیدهای خود از محورهای مواصلاتی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن افزایش می‌یابد، اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد رشد داشته است و نزدیک ۱۵ میلیون تن بار در شبکه ترانزینی طی این مدت جا به جا شده است. 

وی به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشورهای همسایه در قالب پروژه ایرانراه اشاره کرد و گفت: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش ادامه داد: حضور مدیران بر سر پروژه‌ها الزامی است چراکه حضور آن‌ها بر سر پروژه‌ها، به عنوان بازدارنده عمل می‌کند.

وی افزود: قول می‌دهم درخواست‌های رام‌های راه‌آهن استان را به شبکه ریلی اضافه کنیم و هر چه زیرساخت‌ها از لحاظ ریلی افزایش یابد، توفیقات فراوانی خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل