Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان دویست و چهاردهمین جلسه در تذکری نسبت به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر عدم تامین پارکینگ برای پلاسکو و مکلف کردن شهرداری تهران برای اختصاص پارکینگ "پروانه" به ساختمان جدید، آن هم بدون مجوز شورای شهر، بشدت انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همانطور که مستحضرید بر اساس مصوبه شورای عالی مقرر شده است که پارکینگی برای ساختمان پلاسکو ساخته نشود اما متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۹ بدست بنده رسید، بسیار بدتر از آنچه ما اطلاع داشتیم، است.

سالاری عنوان کرد: بر اساس مفاد طرح تفصیلی، تمام پارسل ها و پروژه های شهر تهران، مکلف به تامین پارکینگ هستند و قاعدتا اجرای این تکلیف با ضریب تامین پارکینگ بیشتر برای پروژه های جاذب سفر و بزرگ مقیاس ضرورت بیشتری دارد.  

این عضو شورای تهران توضیح داد که پس از حادثه ساختمان پلاسکو و تخریب این بنا، قرار شد تمام سازمان ها، نهادها و شهرداری و شورای شهر به احداث ساختمان جدید کمک کنند و در این راستا اهتمام مدیریت شهری، شورایعالی شهرسازی و معماری کشور و هم مالک پروژه که بنیاد مستضعفان است، باید مبتنی بر اجرای ساختمانی با رعایت تمام استاندارد ها اعم از استانداردهای مربوط به سازه، برق، تاسیسات، نما، معماری، بخصوص اعلام و اطفاء حریق و سیستم های ایمنی و تامین پارکینگ باشد.

وی افزود: اکنون جای تعجب است که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، خودش را در حد مشاور کارفرما تنزل داده و همه ظرفیت خود را برای عدم تامین پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو به کار گرفته است.

وی گفت: در بند ۲ مصوبه این شورا آمده است که نظر به تخریب قهری ساختمان پلاسکو و لزوم تصویب حقوق مکتسبه و ضرورت تامین پارکینگ از یک طرف و عدم امکان تامین پارکینگ مطابق ضوابط طرح تفصیلی در ساختمان جدیدالاحداث و نیز عدم امکان استفاده از فضای باز مجاور که آنهم متعلق به بنیاد است،   بنا بر ثبت ملی اراضی و ممنوعیت های میراثی وضع شده توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همسو با سیاست های کاهش و کنترل حضور خودرو در بافت مرکزی شهر تهران؛   مقرر می شود پارکینگ مورد توافق بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شهرداری تهران موسوم به پروانه توسط بنیاد مقاوم سازی و ایمن سازی شده و به عنوان پارکینگ مورد نیاز ساختمان پلاسکو مورد استفاده قرار گیرد.

سالاری افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور این حق را نداردکه بدون مجوز شورای شهر، شهرداری را مکلف کند طی تفاهم با بنیاد، پارکینگ متعلق به شهرداری تهران (پارکینگ پروانه) را به ساختمان پلاسکو اختصاص دهد.

وی تأکید کرد که ساختمان پروانه خود دارای سه طبقه و حدود ۳۵۰ واحد تجاری است و پارکینگ آن برای حدود ۳۵۰ واحد تامین شده است که اکنون حتی بیش از ظرفیت آن نیز مورد استفاده خودروها قرار می گیرد، بنابراین یک پارکینگ اضافه هم در آنجا وجود ندارد که به پلاسکو با حدود ۶۰۰ واحد تجاری اختصاص پیدا کند.  

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به بازدید روز گذشته خود به همراه شهردار منطقه ۱۲ از این محدوده اظهار داشت: زمین موسوم به "اکبر" در مجاورت پلاسکو که متعلق به بنیاد و اکنون نیز به عنوان کارگاه همین ساختمان در حال استفاده است، مساحت قابل توجهی دارد که می تواند با توجه به محدودیت های میراثی مدرسه ژاندارک، حداقل در سه طبقه برای پارکینگ ساخته شود.

وی گفت: فضای زیرسطحی ملک مجاور قابلیت تامین تمام پارکینگ های ساختمان پلاسکو را دارد.  

وی از اعضای شورا خواست طی نامه ای مخالفت رسمی خود را با این مصوبه و نگاه از بالا به پایین شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کنند.

وی تأکید کرد که متاسفانه مصوبات در شورای عالی شهرسازی و معماری بدون رای گیری بندها و بر اساس جمع بندی هیاتی به تصویب می رسند و قابلیت تغییر دارند.


ساخت و ساز پلاسکو فعلا تعطیل شود 

«ناهید خداکرمی» عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم اظهارداشت: ساختمان پلاسکو برای احداث دوباره اصلا پروانه نداشته است.

وی افزود: برایم جای تعجب دارد که چطور ساخت و ساز در پلاسکو با این حجم انجام گرفته و تعطیل نشده است.

خداکرمی تاکید کرد که باید فعلا ساخت پلاسکو تا گرفتن پروانه تعطیل شود.


نامه به رهبری و رییس جمهوری 

«محسن هاشمی»رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: برای اجحافی که درباره پلاسکو به تهران شده، نامه‌ای به رهبری و آقای روحانی می‌نویسیم تا جلوی اجحافی که به شهر تهران شده است، گرفته شود.

وی افزود: من در  جلسه شورای عالی شهرسازی شرکت نکردم زیرا می‌دانستم که قرار است چنین موضوعی مصوب شود.

هاشمی عنوان کرد که لازم است با چنین مسائلی برخورد کنیم و مقابل این اجحاف به شهر تهران بایستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون مصوبه ابلاغ شده و راهی نداریم به جز آنکه نامه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بنویسیم تا مقابل اجحاف به شهر را بگیرند.

وی از محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران خواست تا متن نامه را تهیه کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای عالی شهرسازی و معماری عالی شهرسازی و معماری کشور شورای اسلامی شهر تهران ساختمان پلاسکو تامین پارکینگ شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۸۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ هفتمین اجلاس دو روزه مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونان شهرسازی شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور با محوریت مشارکت‌های مردمی در بازآفرینی شهری و چالش‌های شهرسازی در بوشهر آغاز به‌کار کرد.

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست گفت: در ساختار قانون اساسی به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که کار مردم و تصمیمات محلی، در یک نظام مشارکتی و در یک نظام بر پایه حضور مردم توسط منتخبان اتفاق بیفتد.

مهدی عباسی با بیان این‌که شورا از مردم و برای مردم است و در ارتباط با مردم معنای واقعی خود را پیدا می‌کند، افزود: خوشبختانه شاهد این بودیم که رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و معاونان در کنار هم تبدیل به یک مجموعه منسجم و هم‌فکر و هم‌سو شدند که این ارتباط و این سطح انسجام و آشنایی از فعالیت و تجربیات یکایک افراد، برای مردم پرثمر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر هم در این نشست گفت: شهرسازی و معماری در حرکت تاریخ، نشان از ابعاد مختلفی از درجه تمدن هر جغرافیا و منطقه زیستی دارد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: در هر زیست‌بوم معماری و شهرسازی و بازآفرینی سازه‌های زیستی نشان از درجه دانش، هوشمندی، توان مهندسی و تشخیص قوی در عرصه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی آن جامعه دارد.

او اضافه کرد: معماری، شهرسازی و بازآفرینی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است و نشان از درجه دانش مدیران و مردم آن منطقه دارد؛ بنابراین این همایش بسیار مهم است و می‌تواند در یک فرآیند دانش‌بنیان و فوق‌العاده جامع به بسیاری از چالش‌ها و مشکلاتی که در روند زندگی انسان ایجاد می‌شود پاسخ مثبت دهد و چالش را حل کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر هم با بیان این‌که شهر‌ها پیچیدگی‌های درهم‌تنیده خود را دارند، گفت: بافت‌های قدیمی در زمان‌های خود الگو‌های تمدن آن دوره بوده‌اند؛ اما اینک با فرسودگی آنها و تغییر فرهنگ‌ها و شکل زیست جمعی، کاربرد آن بافت‌ها انتظارات جامعه امروز را برآورده نمی‌کند.

محمدهادی رستمیان افزود: امیدواریم این نشست‌ها الگوی مناسب اقلیم هر منطقه با رویکرد مسئله‌محوری و تطابق‌پذیری فراهم شود تا شهر‌ها و بافت‌های شهر‌ها سرزنده و پرنشاط باشند و امکان دست‌یابی مردم به همه خدمات زیربنایی و روبنایی در آنها فراهم باشد.
در پایان این آیین از شورا‌های برتر استان بوشهر تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • نگاه تمدن آفرین در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی لازم است
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است