Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@01:38:41 GMT

رونق کارگوترمینال اصفهان درگرو بازاریابی صادرات است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۸۷۹۰

رونق کارگوترمینال اصفهان درگرو بازاریابی صادرات است

ایسنا/اصفهان رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان گفت: امروز اصفهان نیازی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید ندارد و تنها باید به دنبال بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای باشیم، اما به جای بهره مناسب، اکنون دیگر استان ها از امکانات کارگو اصفهان استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدرضا توکلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استقبال پایین اصفهانی ها از کارگوترمینال، اظهار کرد: باید از سوی متولیان امر از جمله جهاد کشاورزی، ذهنیت تولیدکنندگان را تغییر و آنها را نسبت به منافع خود آگاه کنیم.

وی دلیل استقبال پایین تولیدکنندگان اصفهان از پایانه بار این استان را ناشی فکرهای نادرست برخی متولیان امر عنوان کرد و گفت: وقتی محصولات خوزستان با فاصله ۷۰۰ کیلومتر از طریق راه زمینی بارگیری و در کارگو اصفهان تخلیه و در نهایت از مبدا استان ما صادر می شود، قابل پذیرش نیست که اصفهان نباید محصولات صادراتی از این محل داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان به کاهش روزانه قدرت خرید مردم اشاره کرد و افزود: این اتفاق نه تنها بازار داخلی بلکه بازار خارجی را به دلیل عدم ارتباط با دنیا دچار مشکل کرده است، بنابراین امروز با وجود شیوع کرونا که بسیاری از ترس این بیماری به خواب رفته اند، باید از زیرساخت ها و ترمینال بار اصفهان که به هزار و یک دلیل مظلوم واقع شده، استفاده کنیم.

وی یادآور شد: اگرچه در دهه ۸۰ با ۱.۹ میلیارد تومان در کارگو ترمینال اصفهان سرمایه گذاری کردیم، اما به رقم امروز، تنها ارزش سردخانه این پایانه ۱۰ برابر سرمایه گذاری نخست آن است، بنابراین باید از این ظرفیت به نحوه درست بهره ببریم.

همتی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۴۴ میلیارد تومانی در تولید محصولات گلخانه ای استان، تصریح کرد: امروز اصفهان نیازی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید ندارد و تنها باید به دنبال بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای باشیم، اما به جای بهره مناسب، اکنون دیگر استان ها از امکانات کارگو اصفهان استفاده می کنند.

وی اظهار کرد: محصولات استان های همجوار که از کارگو اصفهان صادر می شود با توجه به اینکه اظهارنامه گمرکی آنها از داخل استان صادر می شود، تحت عنوان صادرات اصفهان اعلام می شود، اما افسوس در داخل اصفهان از این ظرفیت استفاده نمی کنیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه طی ۵۰ روز گذشته حدود ۱۵۰ تن صادرات از کارگو اصفهان تنها به مقصد کویت انجام شده است، تاکید کرد: علاوه بر کویت، روسیه نیز مزیت صادراتی بالایی دارد و شرکت های صادرات محور باید با بازاریابی نیازهای دیگر کشورها را شناسایی کنند؛ به عنوان مثال درحالیکه ترکیه تنها یک مرز مشترک دارد، ۱۲ میلیارد دلار صادرات صنایع غذایی و کشاورزی به روسیه دارد، اما ایران با داشتن ۶ مرز مشترک از این مزیت استفاده نکرده است.

به اعتقاد همتی، امروز کرونا بهترین فرصت برای گرفتن بازارهای صادراتی از دیگر کشورهاست که این با برنامه ریزی و همفکری مقامات استان در کارگروه های مختلف انجام شدنی است.

وی با اشاره به پتانسیل هایی که پنهان مانده اند، تاکید کرد: در حال حاضر این اتحادیه طرح ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه، سبزی و صیفی را به عنوان تغذیه کننده کارگو ترمینال آماده کرده است و امیدواریم به دور از تنگ نظری از ظرفیت های موجود صادراتی استان بهره ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کارگو صادرات محصولات كشاورزي سرمایه گذاری کارگو اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان