Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:38:57 GMT

درباره حسین کاظم‌پور اردبیلی

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۹۴۴۸

درباره حسین کاظم‌پور اردبیلی

دیپلماتی بود که در روزهای سخت تحمیل تحریم‌ها به ایران وظایف خطیری را بر عهده داشت. او را به عنوان یکی از موثرترین چهره‌های نفتی کشور می‌شناسند که نقش موثری در بسیاری از تصمیم گیری‌های مربوطه داشت. او حسین کاظم پور اردبیلی نام داشت، دیپلمات باسابقه و برجسته کشور که ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ خورشیدی دار فانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

زندگینامه کاظم‌پور اردبیلی و کسب مدارج علمی

حسین کاظم‌پور اردبیلی در ۱۳۳۱ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه تصمیم گرفت تا با ورود به مدرسه عالی بازرگانی تحصیلات تکمیلی خود را سپری کند و در ۱۳۵۳ خورشیدی موفق به دریافت مدرک کارشناسی بازرگانی شد. پس از این دوران، کاظم پور تصمیم گرفت تا برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کند و تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی(ام‌بی‌ای) در مقطع کارشناسی ارشد به پایان برساند.

فعالیت های سیاسی کاظم پور

حسین کاظم پور در مدت اقامت خود در آمریکا با انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور، همکاری داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی او تصمیم به بازگشت گرفت و فعالیت خود را ابتدا در بخش خصوصی، در زمینه واردات و تجارت خارجی آغاز کرد. او نخستین فعالیت سیاسی خود را در ۱۳۵۸ خورشیدی و در دولت شهید محمدعلی رجایی در وزارت بازرگانی در جایگاه مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت گسترش خدمات بازرگانی ایران آغاز کرد.

هفتم تیر ۱۳۶۰ خورشیدی یادآور بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی است، همان روزی که بسیاری از افراد انقلابی در این ترور ناجوانمردانه جان خود را از دست دادند و به فیض شهادت نائل شدند. حسین کاظم‌پور نیز از جمله افرادی بود که به عنوان نماینده بازرگانی در دفتر حزب جمهوری اسلامی حضور داشت اما او را از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری می شناسند. دستور جلسه بررسی مسایل بازرگانی کشور و سخنران اصلی کاظم پور اردبیلی بود. با حضور شهید سید محمد بهشتی در جلسه، دستور کار عوض شد و کاظم‌پور از پشت تریبون کنار رفت و بر روی صندلی خود نشست و همین موضوع باعث شد تا او از انفجار جان سالم به در ببرد.

به همین دلیل است که محمد جواد ظریف در پیام تسلیت خود کاظم پور اردبیلی را «شهید زنده» خواند.

چندی پس از این واقعه کاظم‌پور به وزارت امور خارجه رفت و به عنوان معاون اقتصادی وزارت امور خارجه فعالیت خود را آغاز کرد. او در مدت حضور خود در وزارت خارجه مسوولیت های بسیاری را برعهده داشت و مذاکرات زیادی را در زمینه پیشبرد مسایل کشور عهده‌دار بود. یکی از مهم ترین مذاکرات او در این دوران گفت وگو با آندره کورمیگو وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی بود. مبحث اصلی این مذاکرات پیگیری ایران در خصوص تحویل موشک های دوربرد به وسیله شوروی به رژیم بعثی بود. «تدوین استراتژی تعامل سازنده و شراکت در عین رقابت، تلاش‌هایی برای تشکیل IEF و شکل‌دهی به کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۰۱» از جمله کارهای مهم کاظم‌پور در دوره مسوولیتش بود. 

فعالیت کاظم پور در وزارت نفت

حسین کاظم پور اردبیلی در ۱۳۶۴ خورشیدی به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران برگزیده شد و در مقطعی نیز معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت را برعهده گرفت. در دوران جنگ تحمیلی با توجه به وجود تحریم های تحمیل شده از سوی برخی کشورها، حسین کاظم پور توانست نفت ایران را به فروش برساند.

عهده داری سفارت ایران در ژاپن از دیگر فعالیت های اجرایی کاظم پور به شمار می رود. او این مسوولیت را در فاصله سال های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳ خورشیدی بر عهده گرفت اما با پایان این مسوولیت، او در ۱۳۷۳ بار دیگر به وزارت نفت برگشت و برای یک دوره ۱۵ ساله نماینده ایران در اوپک شد. با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر کاظم پور به بدنه نفت بازگشت و به عنوان ژنرال نفتی در دولت به کار گرفته شد و از ۱۳۹۲ خورشیدی تا پایان عمر نمایندگی ایران در اوپک را بر عهده گرفت.

بسیاری معتقدند، کاظم‌پور اردبیلی نقش کلیدی در اوپک داشته و به عنوان یکی از استراتژیست‌های این نهاد مهم نفتی جهان تاثیر گذار بوده است. برخی از روزنامه نگاران او را آقای اوپک ‌خواندند. او به عنوان یک دیپلمات ملی گرا شناخته می‌شود که در اکثر تحولات نفتی ۲ دهه اخیر تاثیرگذار بوده است و منافع ملی ایران را پیش برده است. کاظم‌پور در دوران تحریم نفتی کشور ماموریت های بسیار دشوار و سنگین بر عهده داشت.

واکنش مقامات پس از درگذشت کاظم پور

پس از درگذشت حسین کاظم پور اردبیلی، موج واکنش ها به راه افتاد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از نخستین مقاماتی بود که کاظم‌پور اردبیلی را دیپلماتی «برجسته، کم نظیر، صادق» توصیف کرد و نوشت: «این شهید زنده هفت تیر در تمامی چهار دهه گذشته از وزارت تا سفارت و از معاونت وزیر تا عضویت هیات عامل اوپک همواره مدافعی تیزهوش و باصلابت برای منافع ملی و مشاوری امین و دقیق و صریح برای مسوولین جمهوری اسلامی ایران بود.»

بیژن زنگنه وزیر نفت هم کاظم پور اردبیلی را «دوست شفیق» خود خواند که درگذشتش را باور نمی‌کند. زنگنه در پیام نسبتا بلند و احساسی خود صفاتی همچون «متدین، فرهیخته، متواضع، شرافتمند، بی‌ادعا، خدمتگزار و عاشق ایران» برای کاظم‌پور به کار برد و نوشت: «از بارزترین وجوه شخصیتی او، صراحتش در بیان عقایدش بود. او دیپلماتی برجسته بود که بیش از سه دهه از منافع ملی ما در اوپک، در سخت‌ترین شرایط و به‌رغم همه ناملایمات، هوشمندانه و جانانه دفاع کرد.»

اسحاق جهانگیری معاون اول و محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری هم با تعابیر مشابهی از خدمات کاظم‌پور اردبیلی تجلیل کردند.

در گذشت کاظم پور اردبیلی پیام‌هایی در سطح بین المللی را هم در پی داشت. محمد سینوسی بارکیندو دبیرکل اوپک در این باره نوشت: «درگذشت برادر و همکارمان را با قلب سنگین (شکسته) دریافت کرده‌ام. باشد که خداوند متعال او را در بهشت قبول کند ... باشد که خداوند به خانواده او و همه ما این بردباری را بدهد که بتوانیم این خسارت جبران ناپذیر را تحمل کنیم. او در ۳۴ سال گذشته در اوپک دوست و همکار ما بود. او نماینده شجاع کشور خود در اوپک بود. او به عنوان طولانی‌ترین عضو هیات عامل اوپک، عضو موثری بود.»

سرانجام کاظم پور

حسین کاظم پور اردبیلی از دیپلمات‌های باسابقه و برجسته کشور، سرانجام پس از تحمل دوره‌ای از بیماری در ۲۷ خورشیدی ۱۳۹۹ خورشیدی چشم از جهان فروبست.

برچسب‌ها وزارت نفت ایالات متحده آمریکا حسین کاظم پور اردبیلی محمد جواد ظریف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نفت ایالات متحده آمریکا حسین کاظم پور اردبیلی محمد جواد ظریف وزارت نفت ایالات متحده آمریکا حسین کاظم پور اردبیلی محمد جواد ظریف حسین کاظم پور اردبیلی کاظم پور کاظم پور امور خارجه وزارت نفت بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)

پس از آنکه در نیمه دوم سال 1366 تا تیر 1367 که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، متاثر از افزایش تسلیح عراق توسط شوروی، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا به صدام حسین و توسعه جنگ به خلیج فارس در چارچوب جنگ نفتکش‌ها، موقعیت ایران در صحنه نبرد متزلزل شد و ایران در تصمیمی عاقلانه قطعنامه 598 را پذیرفت.

کاهش حضور مردم در جبهه‌ها نسبت به سال‌های نخست جنگ نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده بود و تصور می‌شد مردم از جنگ خسته شده‌اند.

پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران، صدام تصور کرد ایران در آستانه از دست دادن همه جبهه‌هاست و بر حملاتش شدت بخشید. اینجا بود که ملک فهد به صدام حسین با اشاره به روحیه ایرانی‌ها یک توصیه کلیدی کرد که باعث شد صدام حسین نیز چند هفته بعد قطعنامه را بپذیرد.

پس از آن نیز حملاتی انجام شد که این بار مردم در جبهه حضور گسترده یافتند و مشخص شد پادشاه عربستان درک درستی از روحیه ایرانی دارد. روایت ظریف را از آن روزها و توصیه‌ای که پادشاه عربستان به صدام کرد، می‌بینید و می‌شنوید.

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاجره لفظی صدام حسین در دادگاه با قاضی ؛ صدام به قاضی چه جمله‌ای گفت؟ (فیلم) ببینید | کشتی لاکچری صدام حسین با سرویس بهداشتی طلاکاری شده

دیگر خبرها

  • ببینید | تذکر کاظم صدیقی به دولت درباره برخورد با مردم!
  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • پیگیری تمرینات جوانان ایران زیرنظر حسین عبدی
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • گریمور سینمای ایران در اردبیل تشییع شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)