Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌محور مستقر در پارک علم و فناوری البرز موفق به تولید محصول نانو لوله پلی‌اتیلن مقاوم در برابر خزش شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از پارک علم و فناوری البرز، محمدرضا خادمی مدیرعامل شرکت لوله گستر خادمی عضو پارک علم و فناوری البرز در این خصوص گفت: "خزش" تغییر شکل وابسته به زمان است که به عنوان نقص در رفتار بلند مدت مواد پلیمری به حساب می‌آید، در بحث خزش زمانی که پلیمر‌ها تحت بار ثابتی (کمتر از استحکام نهایی ماده قرار می‌گیرند) یک تغییر شکل آنی در پلیمر‌ها ایجاد شده و از حالت کلاف خارج می‌شوند؛ با ادامه یافتن اعمال بار، زنجیره‌ها نسبت به یکدیگر شروع به حرکت و لغزش می‌کنند و هر چه میزان زمان اعمال بار طولانی شود یک نوع تغییر شکل دایمی در ماده ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خادمی افزود: در پروژه حاضر هدف از اضافه کردن ذرات نانو، افزایش این مدت زمان بود که در تست خزش انجام شده زمان از ۲۳۰ دقیقه در نمونه بدون نانو به ۸۱۰ دقیقه در نمونه حاوی نانو ذرات افزایش یافت؛ این روش در نهایت موجب مقاومت و افزایش خزش بلند مدت در لوله‌ها شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد لوله‌های پلی اتیلن در طراحی و ساخت لوله‌های آبیاری تحت فشار می‌باشد و برای همین لوله‌ها طبق استاندارد ۱۴۴۲۷ استحکام لازم در دمای ۲۰ درجه سلسیوس، ۵۰ سال در نظر گرفته شده است، افزود: در صورتی که با توجه به شرایط آب و هوایی ایران، دما همیشه و در تمامی مناطق جغرافیایی ۲۰ درجه سلسیوس نیست؛ بنابراین این زمان به حدود ۳۰-۴۰ سال می‌رسد که یکی از مهم‌ترین معضلات در بخش آب و فاضلاب است.

وی که یکی از واحد‌های کارآفرین در حوزه صادرات محصولات صنعتی در کشور است، گفت: واحد R&D لوله گستر خادمی با همت نیرو‌های متخصص خود به تولید لوله پلی اتیلن با طول عمر بالا اقدام کرد که بعد از تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیدیم که با حل مشکل خزش پلی اتیلن می‌توانیم به هدف خودمان برسیم. در این بین پیدا کردن مواد نانو و اصلاح کننده آن و همچنین توزیع و پخش مواد نانو در پلی اتیلن که به صورت گرانول از پتروشیمی خریداری می‌شود از موانع و چالش‌هایی بودند که بر سر راه قرار داشتند.

به گفته خادمی نتیجه این تحقیق، نمونه غیر نانویی ۲۳۰ دقیقه و نمونه حاوی نانو ۸۱۰ دقیقه می‌تواند تست خزش را پاس کند یعنی تحول بزرگی در تولید لوله پلی اتیلن با اعمال فشار یکسان.

وی با اشاره به اینکه ما در تلاش هستیم تمامی محصولات شرکت لوله گستر خادمی با محصولات رقیبان متفاوت ومتمایز باشد، گفت: شرکت لوله گستر تولید کننده لوله و اتصالات PE, U- PVC، کامپاند‌های پلیمری و مصنوعات پلاستیکی می‌باشد و با توجه به نامگذاری سال جدید به جهش تولید و همچنین تحقق چشم انداز شرکت، سال ۹۹ برای این مجموعه سال مهمی از نظر افزایش تولید است و ما در حال اضافه کردن خطوط تولید جدید هستیم که شامل تولید نایلون، دیوارپوش و اضافه کردن ۱۰ عدد قالب به واحد تزریق هستیم که برنامه ریزی تمامی پروژه‌ها در سال ۹۸ انجام شده و در حال حاضر طبق برنامه پیش می‌رویم.

خادمی از تولید ۱۶ محصول جدید در این شرکت نوآور خبر داد و اعلام کرد: تلاش کردیم از ۱۶ محصول جدید به سبد محصولات خود اضافه کنیم که تمامی محصولات و دستاورد‌ها در حیطه کاری شرکت است. تولید هر کدام ازاین محصولات مشکلات و چالش‌ها و حتی تلخی‌ها و شیرینی‌هایی به همراه داشته است. ولی اعلام می‌کنیم آنچه در واحد R&D در قالب "خزش"به آن رسیده ایم یک محصول منحصر به فرد است.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به چالش‌های شرایط تحریم و کرونا گفت: پرسنل شرکت لوله گستر با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در حال انجام فعالیت روزانه خود می‌باشند و همانند سال‌های گذشته که این شرکت صادر کننده برتر استانی و کشوری است و همچنان در حال حفظ این موقعیت خود در بین صادر کنندگان است.

وی افزود: واحد‌های فناور تا حدی می‌توانند نیاز‌های کشور را برطرف کنند و مانع از ایجاد شرایط سخت در کشور شوند، ولی یک واحد فناور موقعی می‌تواند شکوفا شود که دولت و ارگان‌های دولتی به آن‌ها کمک کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پارک علم و فناوری البرز فناوری نانو پلی اتیلن پارک علم و فناوری البرز لوله پلی اتیلن شرکت لوله گستر لوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر شیرعلی‌زاده دزفولی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این شرکت انواع کیت‌های استخراج DNA و RNA را با یک بیستم قیمت نمونه‌های اروپایی به بازار عرضه می‌کند. این فناوری برای جداسازی انواع اسیدهای نوکلئیک ویروس‌های بیماری‌زا نظیر ایدز و آنفولانزا قابل استفاده است.

وی افزود: کیت‌های استخراج DNA و RNA ما یک بیستم کیت‌های اروپایی قیمت داشته و یک پنجم نمونه‌های چینی و تایوانی قیمت دارد. در واقع این کیت‌ها در عین حال که کیفیت بسیار بالایی دارند از تمام نمونه‌های وارداتی ارزان‌تر هستند.

دکتر شیرعلی‌زاده افزود: تا پیش از این فقط کیت‌های استخراج RNA را تولید می‌کردیم اما به تازگی فناوری استخراج DNA را نیز توسعه داده‌ایم و در نتیجه DNA و RNA را می‌توانیم استخراج کنیم. این کیت‌ها هم برای تشخیص در بیمارستان‌ها و هم آزمایشگاه‌های تشخیصی قابل استفاده هستند. از سوی دیگر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این کیت‌ها برای مقاصد تحقیق و توسعه می‌توان استفاده کرد. ما براساس نیاز بازار تولید انجام می‌دهیم و تقریبا ۵۰۰ واکنش در روز تولید داریم که این رقم در دوره کرونا تا ۵۰۰۰ واکنش نیز می‌رسید.

این دانش‌آموخته رشته نانوشیمی دانشگاه تهران می‌گوید: در حال توسعه فناوری جداسازی سلول‌ها با ذرات مغناطیسی هستیم که این فناوری برای تشخیص و درمان سرطان بسیار کاربردی است.

دکتر شیرعلی‌زاده که در حال سپری کردن دوره پسادکتری در دانشگاه علوم پزشکی ایران است از عرضه کیت‌های آموزشی نانویی خبر داد؛ کیت‌هایی که هم در محیط‌های آموزشی نظیر مدرسه و هم خانه قابل استفاده هستند. این کیت‌ها برای دو گروه سنی ۱۲ تا۱۸ سال و همچنین بالای ۱۸ سال تولید می‌شوند.

شرکت روناش تکنولوژی پارس به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان ایرانی، در زمینه توسعه و تولید محصولات بر پایه دانش نانو تمرکز دارد. تمامی فعالیت‌ها و پروژه‌های شرکت در حوزه‌های مواد پیشرفته و نانومواد، توسعه محصولات بر پایه فناوری نانو و نیز تولید و توسعه محصولات بر محور زیست‌فناوری است که منجر به خلق فناوری و تولید محصولات دانش‌بنیان شده است. در حال حاضر تمامی محصولات تجاری‌سازی شده این شرکت با برند تخصصی AMINBIC به بازار ارائه می‌شود.

کد خبر 6092295 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • معرفی نیروی مستعدجویای کار به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران هلث
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای