Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-29@22:30:53 GMT

گیرافتادن خریداران کودک هنگام اخذ شناسنامه

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۲۸۳۱

حبیب الله مسعودی فرید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع فرزندخواندگی در همه جای دنیا از موضوعات بسیار حایز اهمیت است و همه دولت‌ها نظارت خاص و ویژه‌ و قوانین سختی در مورد آن دارند، افزود: همچنین دولت‌ها در مورد اینکه کودک در کنار چه خانواده‌ای قرار می‌گیرد نظارت داشته و حتی بعد از واگذاری کودک هم نظارت خود را ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دلیل مساله این است که وقتی کودک وارد خانواده‌ای می‌شود، خانواده مذکور باید صلاحیت لازم را از همه لحاظ از جمله سلامت اخلاقی، روانی، توانایی نگهداری، عدم سوء سابقه و اعتیاد به مواد مخدر و محرک و داشتن تمکن مالی برای نگهداری از کودک داشته باشد.

واگذاری سالانه حدود ۲۰۰۰ فرزند به عنوان فرزندخوانده

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی نسبت به قانون سال ۵۳ مترقی‌تر است، اظهار کرد: چراکه قانون مذکور امکان فرزندخواندگی را بیشتر کرده و آمار و ارقام بهزیستی هم این موضوع را نشان می‌دهد، به طوری که حداقل هرسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش میزان کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند را داشته‌ایم. الان هم سالانه نزدیک ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به خانواده‌های مختلف سپرده می‌شوند.

مسعودی فرید در خصوص این قانون توضیح داد: در قانون سال ۹۲ که در مجلس و آیین نامه‌های آن نیز در سال ۹۴ به تصویب هیئت دولت رسید، خانواده‌هایی که حتی فرزند دارند نیز می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی بگیرند یا اگر کودکی پدر و مادر داشته باشد اما عدم صلاحیت والدین برای قاضی احراز شود می توانند با اعلام حکم سلب حضانت کودک را به عنوان فرزندخوانده به خانواده دیگری بدهند.

استقبال مردم از پذیرفتن فرزندخواندگی کودکان دارای بیماری خاص

وی با بیان اینکه در قانون قبلی فقط کودک با سن زیر ۱۲ سال می توانست به فرزندخواندگی پذیرفته شود، تصریح کرد: اما در قانون جدید تا ۱۶ سالگی این امکان وجود دارد. استقبال مردم از این موضوع نیز زیاد بوده به طوریکه طی سال‌ گذشته نزدیک ۱۶۰ کودک دارای بیماری خاص را به فرزندخواندگی قبول کردند. همچنین ۱۳۰ کودک دختر نیز زنان مجرد بالای زیر به فرزندخواندگی پذیرفتند.

پیگیری قانونی خرید و فروش کودکان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اخیرا مواردی در مورد فروش کودک و نوزاد مطرح می‌شود که باید گفت این موارد از نظر قانونی کاملا قابل پیگرد است. هم کسی که خریدار و هم کسی که فروشنده است هر دو مجرم هستند و ممکن است حکم قاچاق کودک هم داشته باشد.

مسعودی فرید با بیان اینکه جلسات متعددی با پلیس فتا، قوه قضاییه و دادستانی برگزار کردیم تا برخورد قاطعی با کسانی که کودکی را می‌فروشند یا می‌خرند انجام شود، تصریح کرد: نکته دیگر هم این است که فرایند فرزندخواندگی باید فرآیندی مشخص باشد. اغلب کسانی که اقدام به خرید و فروش کودک می‌کنند کسانی هستند که شرایط و صلاحیت لازم را ندارند.

وی در ادامه به مطالعه تطبیقی با بیش از ۱۰ کشور دنیا از سوی بهزیستی در مورد فرایند فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: براساس این مطالعه متوجه شدیم در بسیاری از کشورها مقررات سختگیرانه‌تری نسبت به فرزندخواندگی وجود دارد. برای مثل در برخی کشورها حتی بررسی می‌شود که آیا خانواده مالیات‌هایش را به موقع داده است یا نه؟ ، آیا اینکه خانواده قانون گریز یا قانون پذیری است؟ این موارد در کنار صلاحیت‌های اولیه مانند شغل و صلاحیت و... در این کشورها بررسی می‌شود و حتی نظارتهای بعد از فرزندخواندگی بسیار سختگیرانه است تا در موارد لازم کودک را پس بگیرند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشوردرباره اینکه چرا اکثر نظارت‌ها بعد از فرزندخواندگی انجام می‌شود نیز توضیح داد: دلیل این موضوع این است که اگر کودکی را با بی توجهی به یک خانواده بدهیم آسیب روحی به کودک وارد می‌شود که لطمات پایداری دارد.

ورود بهزیستی به آگهی‌ و تبلیغات خرید و فروش کودک

مسعودی فرید در ادامه با اشاره به اینکه بنابراین اگر سازمان بهزیستی تبلیغ یا آگهی در این خصوص مشاهده کند خودش به سرعت تماس می گیرد، چراکه بسیاری مواقع تبلیغ غیرواقعی است و در عین حال این موارد را به پلیس فتا و دادستانی اطلاع می‌دهد، هشدار داد: این افراد اگر واسطه باشند جرم آنها چندین برابر است چون نمونه بارز قاچاق کودک است و در قوانین ما در این خصوص مجازات سختی دیده شده است. خریدار هم در قاچاق سهیم است. بعضی از افراد اقدام به این کار می کنند و در مرحله اخذ شناسنامه با مشکل رو به رو می شوند چراکه دستگاه قضایی دراین مرحله آنها را شناسایی کرده و برخورد می‌کند.

مسعودی فرید ادامه داد: از همه شهروندان می‌خواهیم تا اگر با موردی از فروش کودک و نوزاد رو به رو شدند به سرعت آن را به قوه قضاییه و محاکم انتظامی گزارش دهند. همچنین در صورت اطلاع بهزیستی همکاران ما پیگیری خواهند کرد.

راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی برای طی شدن روند فرزندخواندگی

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد شفافیت در حوزه فرزندخواندگی و دسترسی آسانتر مردم و قابل رهگیری و نظارت شدن پرونده‌ها سامانه فرزندخواندگی راه اندازی شده است، اظهار کرد: هرکسی که در این سامانه ثبت نام کند از قوانین اطلاع کامل پیدا کرده و باید آن را اعلام کند. دوم اینکه فرد می‌داند در این فرایند باید چه قدر حدودا صبر کند تا نوبت به وی برسد، چراکه وقتی ثبت نام نهایی انجام شود جای فرد در صف مشخص شده و ابهامات در این خصوص از بین می‌رود تا اعتماد بیشتری بین مردم انجام شود.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: خانواده سلامت اعتیاد مواد مخدر بهزیستی قانون مجلس شورای اسلامی آمار و ارقام هیئت دولت پدر و مادر والدین کودکان زنان خرید و فروش نوزاد قاچاق قوه قضاییه تبلیغات فتا جرم دستگاه قضایی بهزیستی تبلیغات جرم خرید و فروش قاچاق سازمان بهزیستی مسعودی فرید فروش کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشته‌ام. من هیچ‌گاه به دنبال کسب جایزه از جشنواره‌ها نبودم و سینمایی که مورد علاقه‌ام بوده را دنبال کردم و در فیلم‌هایم به فضای فانتزی همواره توجه داشته‌ام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانواده‌ها هستند و سعی دارم قصه‌پردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی می‌شناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربیننده‌ترین سریال‌های کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانواده‌ها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقه‌مند کنم و جالب است که در زمان پخش خانواده‌هایی که حتی بچه‌های ۵ یا ۶ساله داشتند و بچه‌هایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقه‌مند شدن آن‌ها به شاهنامه می‌گفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیش‌تر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کرده‌اند اما هیچ‌گاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.


این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئله‌ام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرم‌کننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بی‌توجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.

وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگل‌های هیرکانی است که درخت‌هایی مربوط به قرن‌ها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کرده‌اند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان می‌دهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغه‌های من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمه‌ای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرم‌کننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.

قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلم‌نت نیز تشکر می‌کنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد