Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- به موجب نتیجه پژوهشی در آمریکا با موضوع خطر کاهش محدودیت‌های کرونایی، در مناطقی از این کشور که فاصله گذاری اجتماعی مراعات نشده است آمار مبتلایان به ویروس کرونا، 35 برابر مناطق دیگر است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری آریا، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، نتیجه این پژوهش که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است ضمن هشدار درباره کاهش محدودیت‌های کرونایی، آن هم در شرایطی که کشور همچنان شاهد روند رو به رشد مبتلایان است، از مقامات کشور می‌خواهد در صورتی که تصمیمشان کاهش محدودیت هاست در اجرای این تصمیم عجله نکنند حتی اگر این امر سبب افزایش ناخرسندی شهروندان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم آمریکا خواستار کاهش محدودیت‌ها و از سرگیری فعالیت‌ها در کشور هستند، حتی برخی از ایالت‌ها نیز به این خواسته مردم تن داده اند، اما مقامات بهداشتی کشور درباره پیامد چنین اقداماتی هشدار دادند.
نتیجه پژوهش انجام شده که در نشریه سلامت آمریکا منتشر شده است هشدار می‌دهد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مناطقی که به فاصله گذاری اجتماعی پایبند نبودند 35 برابر مناطق پایبند به محدودیت‌ها بوده است.
این پژوهش می‌افزاید، طول مدت اجرای فاصله گذاری اجتماعی در کاهش آمار شیوع روزانه ویروس موثر بوده است، این تدابیر که از شانزده تا بیست روز بود، توانست میزان ابتلا به ویروس را تا بیش از 9 درصد کاهش دهد و حتی فاصله گذاری چهارده روزه نیز سبب کاهش آمار رشد ویروس شده است.
محدودیت‌های کرونایی که در نود و پنج درصد ایالت‌های آمریکا اجباری بود تعطیلی مدارس، ممنوعیت تجمعات بزرگ، تعطیلی باشگاه‌ها و رستوران‌ها را شامل می‌شود.
نتیجه این پژوهش در شرایطی منتشر شد که با وجود هشدار‌های بهداشتی، ایالت‌هایی در آمریکا و حتی چند کشور اروپایی تدابیری را برای کاهش محدودیت‌ها اتخاذ کرده و برخی از فعالیت‌ها را از سر گرفته اند.
پژوهشگران ابراز داشتند، با آنکه شهروندان از محدودیت‌های اعمال شده ناخرسند هستند، اما انتظار می‌رود مقامات، سلامت شهروندان را در اولویت قرار دهند، زیرا تدابیر اتخاذ شده درباره قاصله گذاری اجتماعی کارایی خود را نشان داده است.

ضدعفونی کردن محیط سبب نابودی کرونا نمی‌شود
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، ضدعفونی کردن محیط نه تنها تاثیری در نابودی ویروس کرونا ندارد بلکه برای سلامتی افراد نیز زیان‌بار است.
شبکه سی‌ان‌ان روز یکشنبه در خبری به نقل از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: ضدعفونی کردن محیط بویژه در فضاهای سربسته برای از بین بردن ویروس کرونا می‌تواند به جای آنکه خوب باشد، تاثیر منفی داشته باشد.
سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین توصیه خود هشدار داده حتی اسپری زدن افراد برای ضدعفونی کردن یک کار نادرستی است.
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، براساس مطالعات انجام شده، تلاش برای اسپری کردن محیط با مواد شیمایی ضدعفونی‌کننده برای از بین بردن ویروس کرونا بی‌تاثیر است؛ ضمن آنکه نور فرابنفش نیز برای نابودی این ویروس اثری ندارد.
سازمان جهانی بهداشت همچنین در این زمینه هشدار داده، اسپری با هدف ضدعفونی کردن، بیشتر می‌تواند برای پوست، تنفس و چشم انسان مخاطره‌انگیز بوده و آثار منفی بر سلامت فرد داشته باشد؛ اسپری غلیظ مواد شیمایی که در آنها موادی از «کلرین» و یا ماده «فرمالدئید» استفاده شده، توصیه نمیشود.
آژانس سازمان جهانی بهداشت در ادامه این توصیه بهداشتی اعلام کرد: اسپری کردن و یا «بُخُور» دادن فضاهای باز، مانند خیابان‌ها و یا محل فروش(اقلام) برای از بین بردن کووید-19 به این دلیل فایده‌ای ندارد که توسط گردوغبار معلق در هوا بی‌اثر می‌شوند و نمی‌توان بطور دستی همه مواد آلی موجود در این محیط‌ها را پاکسازی کرد.

ویروس کرونا چه مدت در هوا معلق می ماند؟
متخصصان انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده به تازگی به یافته های جدیدی در خصوص زمان ماندگاری ویروس کرونا در هوا پس از انتشار آن از سوی فرد آلوده دست یافته اند.
بنابر گزارش اسپوتنیک، نتایج تحقیقات دانشمندان که در مجله PNAS منتشر شده حاکی است که قطرات ریز ناشی از ترشحات حاوی ویروس کرونا می توانند تا 14 دقیقه در هوا باقی بمانند.
در این تحقیق کارشناسان امریکایی از داوطلبان خواسته اند عبارات خاصی را بیان کنند و با کمک لیزرهای خاص اندازه گیری کردند که چه مدت قطرات ریز پرتاب شده در جریان صحبت در هوا ماندگار می شوند. طوری که معلوم شد، در جریان یک دقیقه مکالمه با صدای بلند، حداقل 1000 عدد از چنین قطرات ریز تشکیل می شود که بیش از هشت دقیقه و در برخی موارد تا چهارده دقیقه در هوا می مانند.
دانشمندان می گویند، این تحقیق حرکت هوا ، تغییرات دما و عوامل دیگر را در نظر نگرفته است. با این حال، این واقعیت که ویروس کرونا حتی برای چند دقیقه قادر به ماندن در هوا است، یک برهان قدرتمند به نفع آن است که افراد بیمار از ماسک استفاده کنند.

کدام گروه‌های خونی بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند؟
یک فوق‌تخصص خون و انکولوژی با تاکید بر اینکه یا تفاوتی میان احتمال ابتلا به کرونا در گروه‌های خونی وجود ندارد یا این اختلاف بسیار کم است، گفت: تنها برخی مطالعات نشان داده است گروه خونی A، اندکی بیشتر در بیمارانی که به کرونا مبتلا شدند نسبت به جمعیت عادی بیمار شده، دیده می‌شود.
دکتر قدیانی با بیان اینکه داشتن کم خونی به معنای مستعد بودن در ابتلا به بیماری کووید19 نیست، گفت: احتمال ابتلا به بیماری کرونا در افرادی که دچار کم‌خونی هستند مانند سایر افراد است اما، در صورتی که برخی از افراد کم‌خون به کرونا مبتلا شوند، پیش‌آگهی بدتری خواهند داشت. به عنوان نمونه کم‌خونی داسی شکل یکی از این موارد است که سبب می‌شود لازم باشد افراد مبتلا به آن مراقبت‌های بیشتری از خود داشته باشند.
وی افزود: این در حالی است که اگر انواع کم‌خونی‌های دیگر را دارید، می‌توانید با مشورت پزشک خود مانند سایرین پرهیز کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنید.
این فوق تخصص خون و انکولوژی، در پاسخ به این سوال که آیا نوع گروه خونی با احتمال ابتلا به کرونا ارتباطی دارد یا خیر، تصریح کرد: برخی مطالعات نشان داده است گروه خونی A مختصری بیشتر در بیمارانی که به کرونا مبتلا شدند نسبت به جمعیت عادی دیده می‌شود، اما این افزایش مختصر است و حتی در برخی مطالعات هم نشان داده نشده است. به طور کلی می‌توان گفت یا تفاوتی میان گروه‌های خونی وجود ندارد یا اختلاف به حدی کم است که اصلا اهمیتی ندارد.
بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبتلایان به کرونا می‌توانند خون اهدا کنند یا خیر، تصریح کرد: بیمارانی که در حال حاضر مبتلا به کرونا هستند نباید خون اهدا کنند، این افراد پس از بهبودی کامل بهتر است اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند. افرادی که هیچ علامتی از کرونا ندارند نیز بهتر است خون اهدا کنند؛ چرا که بیمارانی هستند که به فرآورده‌های خونی نیاز دارند و ممکن است کمبود فرآورده‌های خونی منجر به فوت آنها شود. بنابراین توصیه می‌کنم همه‌ افراد جامعه که سالم اند و علائم کرونا را ندارند، خون اهدا کنند.

سکته مغزی از عوارض کرونا است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: هرچند در بیماران کرونایی شیوع تظاهرات عصبی کمتر از عوارض تنفسی است اما تظاهرات عصبی از جمله سکته مغزی در سیر بیماری یا به عنوان یکی از عوارض بیماری کرونا می تواند، بروز کند.
به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکتر محمودرضا اشرفی افزود: بی حرکتی، شدت بیماری، کمبود اکسیژن و التهاب از جمله عواملی هستند که عروق بیماران کرونایی را مستعد ترومبوز می کنند و اگر ترومبوز شریانی باشد، سبب سکته مغزی می شود.
وی با اشاره به اینکه مبتلایان به کرونا در معرض ابتلا به ترومبوز و لخته شدن خون هستند که این موارد هم می تواند در وریدها و هم در شریان ها باشد، گفت: اگر این موضوع در وردیدها رخ دهد، سبب آمبولی ریه و در صورت بروز در شریان های عصبی سبب سکته مغزی می شود.
دکتر اشرفی با اشاره به اینکه سکته مغزی در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نسبتا بالا است، اظهار داشت: در چین بین 25 تا 30 درصد بیماران کرونایی بستری شده در معرض ابتلا به سکته مغزی بودند.
وی ادامه داد: در بیمارستان مرکز طبی کودکان در اسفند ماه به صورت غیرمعمول چند کودک با تشخیص سکته مغزی بستری شدند که این موضوع شاید تظاهرات کرونا باشد. این بیماران در حال شناسایی و معاینه تکمیلی هستند تا مشخص شود به کرونا مبتلا شده اند یا خیر؟
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تظاهرات عصبی در مبتلایان به کرونا گزارش شده است، افزود: ویروس کرونا تمایل دارد سیستم عصبی را هم درگیر کند و مهمترین راه ورود به سیستم عصبی بدن از راه عصب بویایی است.
اشرفی گفت: با شیوع بیشتر این بیماری، تظاهرات عصبی بیشتری هم مشاهده شده است و به نظر می رسد تظاهرات عصبی کرونا در آینده هم افزایش پیدا کند.
وی افزود: تشنج، کاهش سطح هوشیاری، سکته های مغزی، بیماری های عصبی عضلانی مانند گیلن باره، فلج عصب های چشم، از جمله علایم بیماری کرونا است که تاکنون گزارش شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه سردرد و درد عضلات از شایع ترین تظاهرات عصبی بیماری کرونا است، گفت: حدود یک سوم بیماران کرونایی این علائم را دارند.
وی ادامه داد: برخی تظاهرات عصبی هم برای بیماران بدحال کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه گزارش شده که کاهش اکسیژن رسانی به مغز از جمله این موارد است.
وی، عوارض تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تب و لرز را از شایع‌ترین علامت بیماری کرونا دانست و گفت: علائم دیگری هم مانند عوارض گوارشی و تظاهرات عصبی در روزهای اخیر در بیماران گزارش شده است.
اشرافی ادامه داد: بیش از 80 درصد مبتلایان علائم خفیف دارند و در حد سرماخوردگی است و حدود 14 درصد مبتلایان به علائم شدید مانند تنگی نفس و افت اکسیژن خون، دچار می شوند. بقیه هم دچار علائم بحرانی می شوند که منجر به بستری آنان در بخش های مراقبت های ویژه می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای مانند دیابت و فشارخون، قلبی و عروقی احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری بیشتر است.

انتقال کووید-19 از راه حرف زدن با ناقلان بی‌علامت
تحقیقات پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران حاکی است، با توجه به راه‌های اصلی انتقال بیماری کووید-19 از فرد مبتلا، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق صحبت کردن با فرد ناقل در فاصله فیزیکی نزدیک وجود دارد.
در این پژوهش آمده است: شواهد نشان می‌دهد که افراد ناقل (از نظر بیماری کرونا) که علائمی ندارند، می‌توانند ویروس را منتقل کنند؛ اما این که چگونه ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند، دقیقا مشخص نیست.
تقریبا 80 درصد موارد ابتلا به کووید-19 موارد خفیف بوده که خود فرد متوجه بیماری خود نشده است، برخی از کارشناسان تخمین می‌زنند که تا 50 درصد از مبتلایان ممکن است ناقلان بدون علامت باشند.
نتایج حاکی از یک مطالعه نشان می‌دهد یک ناقل بدون علامت ممکن است تا 5 نفر را مبتلا کند، اهمیت ناقل بدون علامت به عنوان منبع عفونت، بستگی به پراکندگی آن در جمعیت، میزان و مدت انتشار ویروس از فرد، شغل فرد، عادات رفتاری، عادات زندگی، طیف وسیعی از فعالیت‌ها و اقدامات بهداشتی دارد، اما تماس‌های نزدیک و از جمله تماس در منزل، شانس بیشتری برای آلوده شدن نسبت به جمعیت عمومی را به دنبال دارد.
نتایج برخی مطالعات نشان داده‌اند که فرد ناقل، در زمان صحبت، عطسه یا سرفه می‌تواند ویروس را در هوا منتشر کند؛ بنابراین در تماس‌های نزدیک و از جمله تماس در منزل در زمان صحبت کردن فرد ناقل، احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.
با توجه به راه‌های اصلی انتقال بیماری از فرد مبتلا، احتمال انتقال ویروس از طریق صحبت کردن با فرد ناقل در فاصله فیزیکی نزدیک وجود دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که به مناطق پرخطر از لحاظ شیوع ویروس کرونا رفت‌وآمد دارند و یا کارکنان بهداشت و درمانی که با بیماران مبتلا به کووید-19 در تماس بوده و احتمال ناقل بودن آنان وجود دارد، فاصله فیزیکی خود را در منزل با سایر اعضای خانواده رعایت کنند.

رونمایی از سامانه‌ای برای تشخیص کرونا در 5 ثانیه
سامانه هوش مصنوعی ai-corona برای تشخیص کووید 19 توسط بیمارستان مسیح دانشوری، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد.
در مراسمی با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری، پژوهشگاه‌ دانش‌های بنیادی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پروژه مشترک پژوهشی سامانه تشخیص ai-corona بر پایه هوش مصنوعی روی تصاویرCT رونمایی شد.
ai-corona اولین سامانه‌ای است که از هوش مصنوعی به عنوان دستیار رادیولوژیست در تشخیص کووید 19 بهره گرفته و در نهایت با کمک رادیولوژیست‌های باتجربه پشتیبان بالاترین دقت ممکن را در پیش بینی ارائه می‌دهد.
دقت این سامانه روی داده‌های آزمون داخلی برابر 98.9درصد برای معیار AUC است که دارای بالاترین دقت میان کارهای معتبر پژوهشی انجام شده تا زمان ارائه این کار است. همچنین کار پژوهشی صورت گرفته اولین پروژه جهانی هست که همزمان دقت کیت‌های PCR رادیولوژیست و هوش مصنوعی را در یک مجموعه داده آزمون مقایسه کرده و در نهایت میزان تأثیر هوش مصنوعی به عنوان دستیار رادیولوژیست را بررسی می‌کند.
سامانهai-corona برای اولین بار در کشور به صورت آزمایشی در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی مسیح دانشوری شروع به کار کرده و از هفته آینده نیز به صورت آزمایشی و برای تست می‌تواند در دسترس سایر مراکز درمانی قرار گیرد. سامانه مذکور در صورت نصب بر روی سرورهای بیمارستان می‌تواند در کمتر از 5 ثانیه تشخیص اولیه ابتلا به کووید 19 را انجام دهد.
سامانه‌های هوش مصنوعی در پزشکی تنها به عنوان دستیار و غربالگری اولیه سودمند هستند و قبل از به کارگیری این دسته از سامانه‌ها، باید عملکرد آنها در هر مرکز درمانی به دلیل عوامل پیش‌بینی نشده همچون نویز، کمبود دقت تصاویر ورودی، خطای کاربر در استفاده از سامانه و ... مورد سنجش قرار گرفته و عملکرد آن تایید شود که در مورد ai-corona این مسئله را تحت کنترل خواهیم داشت.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: علمی کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان جهانی بهداشت ضدعفونی کردن محیط بیماران کرونایی کاهش محدودیت ها احتمال ابتلا کرونا مبتلا گذاری اجتماعی خون اهدا کنند بیماری کرونا تظاهرات عصبی برخی مطالعات علمی دانشگاه ویروس کرونا فاصله گذاری هوش مصنوعی گزارش شده نشان داده سکته مغزی منتشر شد فرد ناقل کووید 19 کم خونی کم خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۳۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: «کلاً در علم پزشکی مصرف دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریباً تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متأسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزء پزشکان باشند، الکل هم همین‌طور است.»

به گزارش ایلنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟