Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:01:39 GMT

۷۷ اثر تاریخی شهرستان ورامین تنها با یک نیرو حفاظت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۴۴۶۸

۷۷ اثر تاریخی شهرستان ورامین تنها با یک نیرو حفاظت می‌شود

به گزارش ایرنا، بر اساس کاوش‌های صورت گرفته در آثار شاخص تاریخی دشت ورامین، باستان‌شناسان قدمت این شهرستان را بیش از ۷ هزار سال تخمین زده‌اند، شهرستانی که بیش از ۴۰۰ محوطه تاریخی دارد و از این تعداد، ۷۷ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
مسجد جامع تاریخی، امامزاده یحیی(ع)برج آرامگاهی علاءالدوله، آب انبار قلعه بلند، تپه‌های تاریخی و بنای تاریخی امامزادگان تنها بخشی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که با پراکندگی بسیار از هم واقع شده اند به طوری که برخی از آثار همچون امامزاده ۱۲ تن و تپه مرجان بیش از ۵۰ کیلومتر از مرکز شهر ورامین فاصله دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دور بودن آثار تاریخی از مرکز شهرستان ورامین از یک سو و حفاظت از آثار تاریخی شهرستان ورامین تنها توسط یک نیرو باعث شده تا هر از چندگاهی برخی از سودجویان با وسوسه پیدا کردن اشیاء تاریخی و گنج، به حریم این آثار تعرض کرده و در برخی از محوطه‌ها آثاری از حفاری به چشم می‌خورد.


کمبود نیروی انسانی در اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، این روزها گریبانگیر آثار تاریخی ورامین شده تا جائی که حتی مسجد جامع تاریخی شهرستان که در مرکز شهر ورامین واقع شده از تعرض افراد در امان نمانده و هر از چند گاهی رئیس دفتر میراث فرهنگی با همکاری کارکنان اداری این افراد را دستگیر و تحویل عوامل انتظامی داده است.
در دو ماه گذشته چندین نفر که به صورت مخفیانه وارد مسجد جامع شدند دستگیر و تحویل عوامل انتظامی شده است.
اجرای طرح به‌سازی محوطه مسجد جامع ورامین توسط شهرداری باعث گردیده تا پاسی از شب، خانواده‌ها و بسیار ی از افراد در حاشیه مسجد اتراق کنند بی‌آنکه نیرویی از سوی شهرداری و یا نیروی انتظامی در این محوطه حضور داشته و بر رفتار افرادی که به راحتی می‌توانند وارد محوطه مسجد تاریخی شوند نظارت کنند.


کمبود نیروی انسانی در میراث فرهنگی شهرستان ورامین باعث شد تا بهمن ماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور معاون اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در محل فرمانداری ورامین تشکیل و در آن جلسه مقرر شد تا یک نیرو به میراث فرهنگی ورامین اختصاص پیدا کند که تا کنون این امر نیز محقق نشد.
آثار تاریخی هویت ورامین است که باید از آن حفاظت شود
فرماندار ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: آثار تاریخی، هویت ورامین است که باید با تلاش و همت مسئولان، از آن‌ها حفاظت و حراست شود.
حسین کاغذلو افزود: ورامین با دارا بودن صدها اثر تاریخی نظیر مسجد ۷۰۰ ساله جامع، برج آرامگاهی علاءالدوله و امامزاده یحیی(ع)، از ظرفیت‌های ویژه ای در جذب گردشگر برخوردار است که توجه به آن، می‌تواند موجب رونق اقتصادی منطقه شود.وی از عدم ارتقاء دفتر گردشگری ورامین به عنوان یکی از موانع توسعه صنعت گردشگری شهرستان یاد کرد و خواستار ارتقاء این نمایندگی به اداره شد.
دفتر میراث فرهنگی ورامین فقط یک نیروی حفاظت دارد
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین یکی از مهمترین مشکلات میراث فرهنگی شهرستان ورامین ر کمبود نیروی انسانی یاد کرد و افزود: تمامی آثار تاریخی شهرستان تنها توسط یک نفر محافظت می‌شود که این امر مشکلاتی را برای شهرستان به وجود آورده است.
ژیلا خدادادی افزود: بارها موضوع کمبود نیروی انسانی در میراث فرهنگی به مسئولان استانی و شهرستان ورامین منتقل شده ولی تا کنون در این خصوص ترتیب اثر خاصی صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: تأمین حتی یک نیرو در محوطه بازسازی شده مسجد جامع از سوی شهرداری می‌تواند بخشی از نیازهای میراث فرهنگی شهرستان را برطرف کرده و باعث شود تا تنها نیروی حفاظتی بتواند به دیگر آثار شهرستان سرکشی نماید.
وی تصریح کرد: بخشی از آثار تاریخی شهرستان ورامین در مناطق روستایی واقع شده و انتظار می‌رود تا دهیاران در امر حفاظت از این آثار، یاریگر میراث فرهنگی باشند.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

برچسب‌ها حسین کاغذلو ورامین میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورامین میراث فرهنگی ورامین میراث فرهنگی کمبود نیروی انسانی تاریخی شهرستان شهرستان ورامین میراث فرهنگی آثار تاریخی مسجد جامع واقع شده یک نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۴۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ غلامرضا زینالی با اعلام این خبر گفت: محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران (آخماقیه) تبریز طی دریافت گزارش‌های مردمی توسط عوامل یگان حفاظت کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیر مجاز در منزل شخصی و اخذ دستور مقام قضائی، عوامل یگان حفاظت با هماهنگی نیروی انتظامی تبریز طی بررسی محل مورد نظر، محل حفاری به عمق ۱۶ متر و دهانه‌ای به طول ۱۰ متر کشف کرده و مالک متورای این واحد مسکونی تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گرفت.

او افزود: همچنین طی این عملیات ابزارآلات حفاری غیرمجاز اعم از طناب، سیم‌بکسل، موتور برق، دستگاه هواساز، و ماسک شیمیایی نیز کشف شده و برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی ارجاع داده شد.

سرهنگ زینالی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اطلاع دهند.

کد خبر 6090401

دیگر خبرها

  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز