Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهقانی نیا با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون هر کالای وارداتی یا تولیدی ملزم به داشتن شناسه بودند، گفت: کالای بدون شناسه در بازار قاچاق است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «حمیدرضا دهقانی نیا» عصر امروز (یکشنبه 28 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما به بررسی اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و با بیان اینکه از سال 96 تاکنون هر کالای وارداتی یا تولیدی ملزم به داشتن شناسه بودند، گفت: بر این اساس در حال حاضر کالای بدون شناسه در بازار  قاچاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه یکی از سامانه های مکمل سامانه گارانیت است اما سامانه شناسه کالا از سالهای پیش شناخته شده و فعالیت دارد، گفت: بر اساس ابلاغ وزارت صمت این شناسه مشمول کالاهای خاص از جمله ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون، یخچال، فریزر، یخچال فریزر، یخچال های ساید بای ساید، ماکرویو، ماکروفر، جارو برقی، کولر و اسپیلت است.

 

وی در بررسی بیشتر درباره روند شناسنامه دار کردن کالاها با اشاره به اینکه در خرداد 96 ثبت سفارش کالا برای واردات منوط به شناسه ثبت سفارش کالا شد، گفت: این موضوع در شهریور 96 به تولیدکنندگان نیز ابلاغ شد و سپس در اردیبهشت 97 با تصویب و ابلاغ دستورالعمل، تمامی کالاهایی که در سطح عرضه قرار داشتند باید نسبت به اخذ و نصب شناسه کالا اقدام می کردند.

 

دهقانی نیا با توضیح اینکه پس از انجام هماهنگی های لازم با تعزیرات، نیروی انتظامی و سامانه حمایت؛ جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اتحادیه ها و اصناف برگزار شد، گفت: در این جلسات اخذ و نصب شناسه بر روی کالا ابلاغ شد و بهمن 98 آخرین مهلت بود که اولین اقدام شامل مانور کوچکی بود که در آن زمان برای جمع آوری کالاهای قاچاق انجام شد.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزبا اشاره به اینکه در بهمن به واسطه شیوع کرونا برای تطبیق با شرایط این کار عقب افتاد، گفت: اکنون مصوبه ها ابلاغ شده و کارها برای مقابله با قاچاق کالا و ارز عملیاتی شده است. امیدواریم بعد از کرونا شاهد مبارزه جدی با قاچاق کالا در حوزه لوازم خانگی باشیم.

 

وی با بیان اینکه لوازم خانگی در سال 97 اولین کالایی بود که بیشترین آمار در قاچاق کالا را داشت، گفت: این حجم از قاچاق می تواند 80 هزار فرصت شغلی را حذف کند و از بین ببرد اما با اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از 90 درصد فرصت شغلی در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد بنابراین با توجه به حجم اولیه قاچاق کالا در لوازم خانگی زیرساخت ها برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است.

 

دهقانی نیا در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره شناسه دار کردن لوازم خانگی پرداخت و با بیان اینکه به صورت سیستمی و هوشمند این کار انجام می شود، گفت: از خرداد 96 شناسه دارکردن کالا انجام شده است و برای واردات کالا و ثبت سفارش شناسه کالا الزام شده است و هرکالا یکبار شناسه گرفته باشد کفایت می کند.

 

وی با تاکید بر اینکه لوازم خانگی هایی که از سال 96 شناسه کالا نگرفته باشند قطعا قاچاق محسوب می شوند به ارائه توضیحاتی درباره شناسه دار کردن تولیدات داخل نیز پرداخت و گفت: برای جلوگیری از کالای تقلبی و برای جداکردن کالای قاچاق و کالایی که در تولید داخل می شوند نیاز است که تمامی کالاها هویت دار شوند.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تا 11 اسفند 98 بیش از 23 شرکت کار ثبت در سامانه جامع تجارت و گارنتی انجام دادند، گفت: کالاهایی که شناسه دارند استعلام از سامانه جامع گارانتی انجام می شود که با طی مسیر از اصیل بودن کالا می توان مطمئن شد.

 

وی خطاب به مردم گفت: مردم برای استفاده از خدمات پس از فروش کالاها و لوازم خانگی با ارسال شناسه کالای لوازم خانگی به شماره #۷۷۷*۴* از اصالت کالا و اصالت گارانتی مطلع شوند./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهقانی نیا قاچاق کالا وارز قاچاق کالا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز لوازم خانگی دهقانی نیا شناسه کالا شناسه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ثبت هر چه سریع‌تر انبارها و مراکز نگهداری کالای فعالان اقتصادی در سامانه مناطق آزاد، گفت: مراکزی که ثبت نشوند، پلمب می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مسعود مورموگویی امروز با اعلام این خبر به رسانه‌ها، اظهار داشت: با توجه به تاکید رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان رئیس کارگروه ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در این منطقه آزاد، تمام تولیدکنندگان، بازرگانان، فعالان حوزه کالای همراه مسافر و کسبه قشم تا تاریخ 11 اردیبهشت‌ماه فرصت دارند نسبت به ثبت انبارها و مراکز نگهداری کالاهای خود در سامانه کشوری اقدام کنند.

وی از تولیدکنندگان، بازرگانان، فعالان حوزه کالای همراه مسافر و کسبه قشم درخواست کرد در این بازه زمانی نسبت به بارگذاری کامل اطلاعات درخواستی در سامانه Wms.freezones.ir اقدام کنند.

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: براساس اختیارات کارگروه ارتقا سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز، انبارها و مراکز نگهداری کالاهای فعالان اقتصادی ثبت نشده در سامانه مناطق آزاد پلمب می‌شوند.

مورموگویی تاکید کرد: فعالان یاد شده با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و به قید فوریت، تمام انبارها یا مراکز نگهداری کالاهای مرتبط با فعالیت خود را در سامانه اعلام شده به صورت کامل ثبت کنند.

وی یادآور شد: بدیهی است ارائه خدمات آتی سازمان منطقه آزاد به فعالان اقتصادی منوط به ثبت اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالای آنان در سامانه یاد شده است و در غیر این صورت کارگروه ارتقای سلامت اداری، پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز موظف است براساس اختیارات قانونی محوله و با دستور مقام قضایی نسبت به پلمب انبارهای ثبت نشده در سامانه اقدام کنند.

ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا، خاطرنشان کرد: تمام تولیدکنندگان، بازرگانان، فعالان حوزه کالای همراه مسافر و کسبه قشم باید مدارک مربوط به تائیده انبارهای خود شامل ثبت نام در سامانه Wms.freezones.ir را به همراه اجاره‌نامه یا سند انبار و تائیدیه کد پستی با کاربری تجاری، انبار، کارگاه و خدماتی بودن مکان از اداره پست و مجوز مرتبط دارای اعتبار از سازمان منطقه آزاد قشم را به مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم تحویل دهند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • کشف بیش از ۷۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در سمنان
  • ضرب‌الاجل منطقه آزاد قشم برای ثبت انبارهای کالا
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • کشف کالای قاچاق در مروست
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد کالای قاچاق در ایلام
  • کشف بیش‌از ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی