Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک سوء تفاهم ساده، یک اشتباه در فهم صحبت مربی توسط یک بازیکن باعث شد تا گل پیروزی بخش شیاطین سرخ در فینال جام حذفی 1990 به ثمر برسد و همین گل باعث حفظ شغل فرگوسن و شروع دوران افسانه‌ای این سرمربی اسکاتلندی در انگلستان شد.

طرفداری- فکر کردن به این که جایگاه فرگوسن در منچستریونایتد به خطر افتاده است، خیلی سخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سر الکس فرگوسن به عنوان موفق ترین مربی بریتانیایی تاریخ موفق شد تا به همراه منچستریونایتد 13 عنوان قهرمانی در لیگ برتر، 2 عنوان قهرمانی در اروپا و 6 عنوان قهرمانی در جام حذفی را کسب کند. با این حال در سال 1990 صحبت از اخراج این سرمربی اسکاتلندی بود! تصورها بر این بود که شغل فرگوسن در منچستریونایتد پس از گذراندن 3.5 فصلِ بدون جام در این تیم در خطر باشد. آن ها لیگ را در جایگاه سیزدهم به پایان رسانده بودند و در 11 بازی پایانی آن فصل موفق به کسب هیچ پیروزی نشده بودند. کسب یک جام خوب می توانست تنها راه نجات منچستریونایتد در آن فصل و حفظ شغل این سرمربی باشد.

منچستریونایتد در بازی برگشت فینال جام حذفی موفق به قهرمانی شد و توانست با نتیجه 1-0 در ومبلی و در بازی برگشت، کریستال پالاس را شکست دهد و این پیروزی جرقه‌ای بر یک دوره بسیار موفقیت آمیز برای فرگوسن تا سال 2013 بود. با این حال، لی مارتین، زننده گل پیروزی بخش منچستریونایتد در برابر کریستال پالاس در فینال جام حذفی معتقد است که این سرمربی اسکاتلندی بدون توجه به نتیجه آن مسابقه، باز هم می توانست دوره موفقیت آمیزی در منچستریونایتد داشته باشد. این بازیکن در سی امین ساگرد قهرمانی منچستریونایتد در جام حذفی برابر کریستال پالاس در مصاحبه با گل می گوید:

بسیاری از مردم می گویند که گل من باعث شد تا شغل فرگوسن به عنوان سرمربی منچستریونایتد حفظ شود، اما خودم فکر نمی کنم که گل من باعث چنین چیزی شده باشد. به نظر من حتی اگر ما در آن مسابقه پیروز هم نمی شدیم، احتمالا به او زمان بیشتری داده می شد. اما این باعث خوشحالی من است که توانسته‌ام در بخشی از روزهای اولیه موفقیت آمیز فرگوسن در منچستریونایتد حضور داشته باشم.

مارتین به عنوان یک مدافع چپ، فقط دو بار برای منچستریونایتد، باشگاه مورد علاقه دوران کودکی خود گلزنی کرد و یکی از آن گل‌ها در برابر کریستال پالاس به ثمر رسید و فرگوسن تنها کسی نبود که از این قهرمانی دور از انتظار شیاطین سرخ بهره ببرد. مارتین می گوید: 

صبح روز بازی (بازی با کریستال پالاس) که از خواب بیدار شدم، اصلا فکر نمی کردم که بتوانم گلزنی کنم. چنین سناریویی حتی به ذهن من هم خطور نکرد. از دوران بچگی، شما آرزوی به ثمر رساندن گل پیروزی بخش تیم خود در فینال جام حذفی را دارید اما با توجه به آمار گلزنی من در تیم اول (تا قبل از این مسابقه فقط یک گل)، به نظر نمی رسید که بتوانم گلزنی کنم. فکر می کنم که در 60 مسابقه ای که برای منچستریونایتد به میدان رفته بودم، فقط یک گل به زده بودم. برخی از دوستانم بر روی گلنزی من 10 پوند شرط بندی کرده بودند و در پایان 600 پوند برنده شدند که در آن زمان پول بسیار زیادی به حساب می آمد!

لی مارتین

در فینال اصلی، منچستریونایتد با دبل مارک هیوز موفق به کسب نتیجه 3-3 شده بود و قرار بر این شد تا 5 روز بعد این دو تیم مجددا به مصاف هم بروند. اکنون مارتین تاکید می کند که گل او که باعث تضمین قهرمانی برای منچستریونایتد شد، نقطه اوج او در دوران حرفه‌اش در فوتبال است. مارتین می گوید: 

حتی یک هفته قبل از فینال هم من خیلی مضظرب بودم. ما چند روز قبل از آن مسابقه به لندن رفتیم و وحشت کرده بودم. بازی در فینال جام حذفی و در ورزشگاه ومبلی چیزی بود که من با رویای آن بزرگ شده بودم، حتی وقتی که در تونل ورزشگاه هم حضور داشتم بسیار عصبی و مضطرب بودم. راه رفتن در تونل در مسابقه که در روز شنبه برگزار می شد، بهترین چیزی بود که من در فوتبال تجربه کرده‌ام. به ثمر رساندن این گل حس فوق العاده‌ای داشت اما راه رفتن در ورزشگاه ومبلی در بازی فینال جام حذفی و بازی کردن برای منچستریونایتد بهترین تجربه من بود.

با وجود اینکه منچستریونایتد باید در بازی برگشت هم به میدان می رفت، پس از بازی اول فینال یک میهمانی برنامه ریزی شده را برگزار کردند و بعد به شهر منچستر بازگشتند تا تمرینات خود را برای بازی برگشت انجام دهند. پس از بازگشت شیاطین سرخ به شهر منچستر، فرگوسن تصمیم گرفته بود تا دروازه بان اول تیم خود، جیم لایتون را کنار بگذارد و به جای او به لی سیلی، دروازه بانی که به صورت قرضی در این تیم حضور داشت، برای بازی با کریستال پالاس بازی دهد. مارتین در این رابطه می گوید: 

این احتمالا اولین تصمیم بزرگ فرگوسن در آن مرحله حساس بود و وقتی که این موضوع را به ما گفت، شوک بزرگی به همه ما وارد شد. من از حضور لی سیلی در درون دروازه ناراحت بودم. او پسر خوبی بود و همه ما انتظار داشتیم تا او بازی کند. وقتی به گذشته نگاه می کنم متوجه می شوم که حضور او در دروازه تصمیم درستی بوده است اما در آن زمان چنین طرز تفکری نداشتم.

با وجود همه این صحبت‌ها، گل مارتین که موجب قهرمانی منچستریونایتد شد، چطور به ثمر رسید؟ چگونه یک مدافع چپ که تا آن مسابقه فقط یک گل به ثمر رسانده بود، در نهایت به قهرمان فینال جام حذفی تبدیل شد؟ مارتین با شوخی در این باره می گوید: 

من سعی می کردم تا مسیری که در پیش روی خودم قرار داشت را طی کنم. من حدود 20 یارد با نیمکت فاصله داشتم و صدای فریاد آرچی ناکس (دستیار فرگوسن) را می شنیدم که از من می خواست تا به جلو بروم. من در محوطه جریمه خودی حضور داشتم و او سر من فریاد زد. پس از آن من حدود 70 یا 80 یارد را به سمت محوطه جریمه حریف دویدم و به محوطه جریمه حریف رسیدم. نیل وب پاس فوق العاده‌ای را ارسال کرد و من  فقط قصد جلوگیری از پاس او را داشتم. سپس پای خودم را به عقب برگرداندم تا به توپ ضربه بزنم و عضله پای من دچار گرفتگی شد. با خودم فکر کردم: "فقط به توپ ضربه زده‌ام." من موفق شده بودم تا پای خود را به توپ برسانم و آن را به گوشه و بالای دروازه بزنم، سپس فهمیدم که گل زده‌ام اما عضله پای من دچار گرفتگی بدی شده بود و در حالت طاقت فرسایی قرار داشتم!

در حالی که هم تیمی های مارتین بالای سر او در حال شادی کردن بودند، او روی زمین افتاده بود. به هر حال همه مدافعان می توانند سوزش درد عضلات پا را درک کنند: 

وقتی که بلند شدم، رابو (برایان رابسون) به صورت من سیلی زد و از من پرسید که آیا حال من خوب است؟ او به من گفت که باید حالم خوب باشد چون من در فینال گلزنی کرده‌ام. خیلی شگفت انگیز و فوق العاده بود. پس از بازی و در اتاق رختکن، آرچی در کنار من نشست و به من گفت که در واقع او بر سر من به خاطر رو به جلو رفتن فریاد نمی زد بلکه سر کسی دیگر فریاد می زد، پس من نباید آن گل را به ثمر می رساندم! اما این اشتباه فهمیدن و این سوء تفاهم باعث شده بود تا من در موقعیت مناسب قرار بگیرم و سر الکس فرگوسن بتواند اولین جام خود را کسب کند که برای او خیلی خوب بود و باعث آغاز دوره‌ای شگفت انگیز شد.

وی در ادامه افزود:

شما به صحبت های افرادی گوش می دهید که می گویند آرزو دارند تا در فینال جام حذفی و در ورزشگاه قدیمی ومبلی بازی کنند. حضور در چنین مسابقه و چنین ورزشگاهی بسیار بسیار خاص است. حضور در تیمی با بچه های فوق العاده که دور زمین می دویدند و شال های دور گردن خود را به سمت مردم پرتاب می کردند، خیلی شگفت انگیز بود. چنین چیزی برای ما فوق العاده بود اما برای هواداران هم عالی بود. من به عنوان یک هوادار برگشته‌ام و هیچ چیزی بهتر از احساس قهرمانی در فینال جام حذفی و در ورزشگاه ومبلی نیست.

علی‌رغم قهرمانی در جام حذفی، لی مارتین قبل از پیوستن به سلتیک در ژانویه 1994، خیلی تلاش می کرد تا بتواند در ترکیب اصلی منچستریونایتد حضور داشته باشد اما به او فرصت حضور در ترکیب اول شیاطین سرخ نمی رسید. در حالی که از افراد زیادی در موفقیت های فرگوسن نام برده می شود، مارتین همیشه نقش بسیار مهمی را در موفقیت های این سرمربی اسکاتلندی در منچستریونایتد خواهد داشت.  

منبع: طرفداری

کلیدواژه: فرگوسن در منچستریونایتد سرمربی اسکاتلندی فینال جام حذفی جام حذفی بازی برگشت شیاطین سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۵۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوونتوس باخت اما به فینال جام حذفی رسید

بانوی پیر به لطف یک گل دیرهنگام صعودی ناپلئونی را به فینال کوپا ایتالیا تجربه کرد.

به گزارش مشرق، در چارچوب دیدارهای دور برگشت مرحله نیمه نهایی جام حذفی ایتالیا موسوم به کوپا ایتالیا، شب گذشته (سه‌شنبه) در ورزشگاه المپیکوی شهر رم، تیم‌های فوتبال لاتزیو و یوونتوس برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند که این بازی اگرچه با شکست ۲ بر یک یوونتوس همراه بود، اما به دلیل برتری ۲ بر صفر این تیم در بازی رفت، در مجموع به برتری ۳ بر ۲ و صعود میهمان تورینی به فینال منجر شد.

در این بازی لاتزیو توسط والنتین کاستیانوس در دقیقه ۱۲ با ضربه سر دروازه یوونتوس را باز کرد. او در دقیقه ۴۹ دومین گل خود را به ثمر رساند و کار را در مجموع دو بازی به تساوی ۲-۲ کشاند. یووه اما به لطف تعویض طلایی ماسیمیلیانو آلگری که در دقیقه ۸۱ آرکادیوژ میلیک را به جای دوشان ولاهوویچ به میدان فرستاد، توسط این مهاجم لهستانی در دقیقه ۸۳ یکی از گل‌های خورده را جبران کرد. بانوی پیر در نهایت بازی را باخت اما تک گل میلیک سبب صعودش به فینال شد.

حریف یوونتوس در فینال در پایان بازی امشب تیم‌های آتالانتا و فیورنتینا در ورزشگاه برگامو مشخص خواهد شد. بازی رفت این دو تیم با برتری یک بر صفر فیورنتینا همراه بود.

دیگر خبرها

  • نگاهی به دومین بازی ذوب‌آهن در جام حذفی؛ دوئل انتقامی
  • جان تری: تلاش فرگوسن برای انتقالم باورنکردنی بود اما من عاشق چلسی شده بودم
  • نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی
  • شاگرد فرگوسن در منچستریونایتد، سرمربی واتفورد شد
  • بانوی پیر در فینال جام حذفی ایتالیا
  • یوونتوس به فینال جام حذفی ایتالیا رسید
  • ساعت بازی منچستریونایتد و شفیلدیونایتد امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • یوونتوس باخت اما به فینال جام حذفی رسید
  • طرحی از افتخارات جان سینا در WWE به مناسبت تولد او + عکس
  • تن هاخ: برد ما برابر کاونتری شرم‌آور نبود؛ پرسیدن مکرر این سوال، شرم‌آور است!