Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@01:57:52 GMT

روایت شیرینه و معدن سنگ مرمریت

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۶۲۳۸

ایسنا/بوشهر قصّه معدن مرمریت از سال ۹۷ شروع شد، هنگامی که برای یک بهره بردار معدن مجوزی تحت عنوان "معدن سنگ مرمریت دشتی" صادر شد که پس از آن حفاظت محیط زیست پیگیری های حقوقی و اداری نسبت به فعالیت این معدن اعتراض کرد.

همچنین پویش نجات بیرمی متشکل از دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی و مردم محلی خواستار لغو مجوز فعالیت این معدن برای مصون ماندن منطقه حفاظت شده کوه بیرمی از آسیب های احتمالی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد قلی نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مردادماه سال گذشته در این باره به ایسنا گفته بود: بهره برداری از معدن مرمریت اصلا آغاز نشده بود و الان نیز به دستور مقامات استان، به ویژه استاندار و فرماندار بوشهر متوقف شده است. در پیگیری های حقوقی طبق شیوه نامه حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی، موضوع را در شورای حل اختلاف دستگاه ها در استانداری مطرح و به طور موقت ابطال مجوز را مستند کرده‌ایم تا پس از رسیدگی، ابطال مجوز را نهایی کنیم.

به گفته قلی نژاد با توجه به تصویب کمیته حل اختلاف در این فاصله و تا زمان وصول نقشه‌ها و بازدیدها و بررسی‌ها نباید هیچ فعالیتی در منطقه انجام شود اما پیمانکار بهره بردار به استناد مجوزی که در دست داشته برای دسترسی به منطقه اقدام به جاده سازی کرده بوده است.

تنگه شیرینه بخشی از کوه بیرمی و  یکی از مهمترین آبخوان های استان بوشهر به شمار می رود که تامین کننده بخش بزرگی از آب شرب شهرستان دشتی و همچنین آبشخور حیات وحش بیرمی است. بنا بر اظهارات مردم محلی و فعالان محیط زیست منطقه، فعالیت معدن مرمریت، تخریب آبخوان را رقم خواهد زد.

داستان پیچیده معدن مرمریت

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: فعالیت معدن سنگ مرمریت در حال حاضر متوقف شده، مجوز و نحوه فعالیت معدن در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: معدن سنگ مرمریت داستان پیچیده ای دارد، مجوز فعالیت معدن توسط صنعت و معدن صادر شده منتها بحث محیط زیست و سایر مسائل آن در مرحله بررسی به سر می برد.

این مسئول تاکید کرد: علت آتش سوزی رخ داده در مراتع شیرینه در حال بررسی است و ارتباطی با معدن ندارد. امکان دارد عامل آن خطای انسانی و بی احتیاطی گردشگران باشد.

پافشاری مردم برای حفظ محیط زیست 

ظاهراً مجوز معدن سنگ مرمریت توسط صنعت و معدن صادر شده و این کار بدون استعلام از محیط زیست و با موافقت منابع طبیعی به عنوان متولی صورت گرفته است.

پویش نجات بیرمی مدت زیادی است که به همّت فعالان محیط زیست و جمعی از مردم منطقه و با هدف حفظ کوه بیرمی از تهدید و تخریب فعالیت می کند و به نظر می رسد عزم دوستداران محیط زیست برای حفاظت از منطقه بیرمی و تنگه شیرینه جزم شده است. 

معدن مرمریت نیازی به پیوست محیط زیستی ندارد! 

سیدحسین حسینی‌محمدی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر درباره پیوست محیط زیستی معدن سنگ مرمریت در دشتی به ایسنا گفت: پیوست محیط زیستی برای چه؟ این معدن مسبوق به سابقه است و تمام مجوزهای صادر شده برای آن قانونی و مورد تایید مراجع قضایی است. 

وی ادامه داد: محیط زیست از بهره‌بردار شکایت کرده و پرونده به دادگاه رفته است که دادگاه نیز رای به قانونی بودن مجوز داده و حکم ادامه فعالیت بهره‌بردار را صادر کرده، مجوز معدن هیچگونه مشکلی ندارد و قانونی است و مشمول پیوست زیست محیطی هم نمی‌شود. 

این مسئول درباره اینکه معدن مذکور در منطقه حفاظت شده بیرمی قرار گرفته است، توضیح داد: ما درباره منطقه حفاظت شده با محیط زیست اختلاف داریم، محدوده‌ای که وزارت صمت اعلام کرده با آن چیزی که مصوب شده و سازمان حفاظت محیط زیست ثبت کرده مغایرت دارد، که این موضوع از طریق وزارت صمت در حال پیگیری است. مسئله دوم اینکه پرونده بهره‌برداری این واحد (معدن مرمریت) پیش از اینکه این منطقه محدوده حفاظت شده اعلام شود صادر شده و از منابع طبیعی -که متولی امور واگذاری معدن بوده- و سایر دستگاه‌های ذیربط استعلام صورت گرفته است. 

معدن مرمریت تا پایان ذخیره می‌تواند ادامه فعالیت دهد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تاکید کرد: معدن با استعلام و اخذ مجوز از منابع طبیعی، واگذار شده و آغاز به فعالیت کرده است. حتی اگر کل منطقه جزء محدوده حفاظت شده باشد بر اساس قانون معدن و تفاهم فی مابین وزارت صمت و سازمان محیط زیست، محدوده‌های معدنی که در مناطق حفاظت شده واقع هستند تا پایان ذخیره معدن می‌توانند ادامه فعالیت دهند. مطابق قانون محیط زیست اشتباه می کند، فعالان اجتماعی نیز بر اساس این باور که باید پیوست محیط زیستی داشته باشد معترض هستند در حالی که معدن مرمریت مشمول استعلام و پیوست نمی شود. 

حسینی‌محمدی با بیان اینکه در سراسر کشور معادنی در مناطق حفاظت شده وجود دارد، گفت: این موضوع در قانون صراحتاً پیش‌بینی شده است که حتی اگر محدوده‌ای بعدا کشف شود و معدن در این محدوده حفاظت شده قرار گرفته باشد بر اساس سازوکار قانونی و با رعایت ملاحظات می‌تواند ادامه فعالیت بدهد، در این مورد هم اگر بهره‌بردار قصد فعالیت داشته باشد باید حتما ضوابط را رعایت کند. 

معدن مرمریت حق اجرای انفجار ندارد

وی تصریح کرد: ملاحظات مذکور شامل بحث آب، راه، جاده، میراث فرهنگی، بنای تاریخی مجاور، و نحوه استخراج –تعیین شده توسط صمت- است. در این مورد تاکید می کنم که معدن مرمریت حق هیچگونه اجرای انفجار را ندارد و در پروانه بهره داری آن نیز با صراحت قید شده است و تنها برش با سیم انجام می‌شود. در واقع هیچگونه عملیات انفجاری در این منطقه اتفاق نمی افتد که مردم دغدغه از بین رفتن منابع و زیستگاه ها را داشته باشند. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر توضیح داد: اگر یک معدن بخواهد اجرای انفجار انجام دهد، باید مواد منفجره لازم را از صمت دریافت کند و طرح بهره‌برداری ارائه دهد و در عین حال نیز این کار با نظارت کامل انجام شود، ضمن اینکه ماده انفجاری در اختیار هر کسی قرار نمی‌گیرد و تابع ضوابط مشخص است.

این مسئول خاطرنشان کرد: روش استخراج از معدن سنگ مرمریت در طرح بهره‌برداری ارائه شده و ملزم به رعایت است، برای هر معدن یک ناظر فنی از سوی نظام مهندسی معدن تعیین شده است. ناظر فنی نماینده نظام مهندسی معدن بوده و بر روند کار نظارت می کند و اگر تخلفی صورت بگیرد در شورای انتظامی پیش‌بینی شده است. 

سیدحسین حسینی‌محمدی با اشاره به توقف فعالیت معدن مرمریت، افزود: معدن در حال حاضر فعالیت نمی‌کند و بسته است. 

وی در پاسخ به نگرانی فعالان محیط زیستی درباره تهدید و تاثیر فعالیت معدن بر زیستگاه، حیات وحش و محیط زیست منطقه بیرمی گفت: برای این موضوع راهکار وجود دارد و می توان الزامات تعریف کرد، در کل کشور و حتی در زیستگاه‌ها و یا مناطق حفاظت شده نیز معادن وجود دارند و بهره‌برداران فعالیت معدنی انجام می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پیوست محیط زیستی حفاظت محیط زیست معدن سنگ مرمریت ادامه فعالیت بهره برداری استان بوشهر معدن مرمریت فعالیت معدن منابع طبیعی محیط زیست بهره بردار حفاظت شده صادر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست

همشهری آنلاین - مجیدجباری: درگیری بر سر نداشتن مجوز مرمت یک اثر تاریخی در میانکاله موجب تنش لفظی میان کارکنان سازمان محیط‌زیست و وزارت میراث فرهنگی شد تا آنجا که محیط‌بانان موفق شدند از ورود غیرمجازکامیون و وانت بارحامل مصالح ساختمانی به این منطقه حفاظت شده جلوگیری و کارکنان میراث فرهنگی را که بدون داشتن مجوز محیط‌زیستی اصرار به ورود به میانکاله داشتند، بازگردانند.

اجرای طرح گردشگری و طبیعت‌گردی در میانکاله و شبه‌جزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد اما اجرای این طرح بارها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیط‌زیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد اما کش و قوس میان حامیان محیط‌زیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیس‌جمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیس‌جمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری دستگاه‌های مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیره‌گاه مهم زیست‌کره با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست انجام شود.

بیشتر بخوانید: فحاشی مدیر میراث‌ فرهنگی به یک محیط بان + فیلم ؛ واکنش یگان حفاظت محیط زیست واکنش تند محیط زیست به ماجرای محیط‌بانان آشوراده ؛ کسی حق ندارد فراتر از قانون رفتار کند | ماجرای دستور رئیس‌جمهور برای طرح گردشگری چه بود؟

مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعت‌گردی که با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان اعضای کمیته ملی طبیعت‌گردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعت‌گردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیط‌زیستی در محدوده ۲۲ هکتاری به‌عنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیس‌جمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه‌ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را برای رفع جنبه‌های حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیست‌محیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.

ماجرا از چه قرار است؟

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در این باره گفت:« اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود:« یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیط‌بانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیط‌بانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»

او ادامه داد:«برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیط‌بانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین به‌وجود آمده بود که درنهایت آقای تقی‌پور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیط‌زیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید می‌کنم که بحث‌ شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»

به گزارش همشهری آنلاین، آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیط‌بان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.

کد خبر 847293 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان محیط‌بان تالاب خبر مهم محیط زیست جنگل میانکاله سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس