Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  شیوع ویروس کرونا در کشور همه را درگیر کرد، به طوری که از ابتدای شیوع این بیماری خیلی‌ها کمر همت بسته و تلاش کردند تا این ویروس منحوس را نابود کنند.

در این بین آقا محمدرضا یکی از کسانی که در استان یزد پرآوازه و دارای چندین مسئولیت است، از ابتدای شروع این بیماری پا به میدان گذاشت و هم اکنون نیز در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد رضا متولد ۷ مرداد ماه ۱۳۳۹ در یزد و مسئول موکب الرضا (ع) فعال‌ترین موکب اربعینی استان و مدیر داخلی یک مجتمع تجاری در یزد است و در ایام و مناسبت‌های مختلف سال فعالیت می‌کند.

برای اینکه با فعالیت موکب‌های اربعین استان در ایام کرونا آشنا شوم، خیلی تلاش کردم تا با محمدرضا بهشتی مسئول موکب الرضا (ع) استان گفتگو کنم، ولی موفق نمی‌شدم و این مرد مخلص با تعابیری که ریا می‌شود و کار‌ها باید خالصانه و برای رضای خدا باشد، مرا توجیه می‌کرد، ولی پیگیریهایم بالاخره نتیجه داد و موفق شدم رضایت ایشان را برای گفتگو جلب کنم.

گفتگوی پیش رو نتیجه یک ساعت مصاحبه حضوری من با محمد رضا بهشتی در محل باشگاه در یک بعد از ظهر رمضانی است.

فعالیت موکب‌های اربعینی در استان یزد از چه سالی آغاز شد؟

موکب‌های اربعین سابقه دیرینه‌ای دارند از زمانی که زائرین از طریق مرز ترکیه و سوریه به کربلا می‌رفتند و حتی قبل از پذیرفته شدن قطعنامه ۵۹۸، این فعالیت‌ها به صورت خیری انجام می‌شده، اما موکب الرضا (ع) از سال ۱۳۹۱ در استان یزد با محوریت اربعین از خیریه به موکب تغییر نام داده و دور جدید فعالیت خود را آغاز کرده است.

مهمترین محور فعالیت موکب‌های اربعینی چیست؟

نام و آوازه موکب که می‌آید، همه فکر می‌کنند که موکب فقط برای کربلا و اربعین است، درحالی که این موکب‌ها در طول سال خدمات زیادی انجام می‌دهند، خدماتی شبیه خدمات هلال احمر و کمیته امداد. موکب‌های اربعینی با حضور بچه‌های مذهبی و هیئتی فعالیت‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند.

در یزد مهمترین موکب اربعین موکب الرضا (ع) است که این موکب در اصل یک خیریه است و سابقه بیش از چهل سال دارد. این موکب در زمان چهارمین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی نیز به خدماتی، چون تامین بسته‌های معیشتی، آرد، نفت، ذغال و حتی ویزیت و داروی رایگان برای مردم انقلابی یزد می‌پرداخته است.

کمک رسانی در زلزله طبس و حوادث بعد از آن و امداد رسانی در سیل‌های رخ داده در کشور و ساخت ۲۱ خانه در پل دختر از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد در یک کلام هرکجا که نیاز باشد، همکاران ما مشتاقانه برای یاری و امداد می‌شتابند.

در ایام اربعین چند موکب با چه تعداد خادم فعالیت می‌کنند؟

در ایام اربعین از استان یزد ۷۴ موکب فعال هستند که یکی از آن‌ها موکب الرضا (ع) با ۴۵۰ نفر خادم افتخاری است.

موکب ما در کربلا، کاظمین و نجف فعالیت‌های پذیرایی، اسکان و نظافت را انجام می‌دهد که در هر کدام از این بخش‌ها توانستیم سرآمد باشیم. در بخش پذیرایی، روزانه ۱۵ تا ۱۰۰ هزار پرس غذا به صورت شبانه روزی پخت می‌شود.

در موضوع اسکان از بدو ورود به عراق سرویس‌های رایگان قرار می‌دهیم که از مرز تا نجف، از نجف به کاظمین و از کاظمین به کربلا در خدمت زائران باشند و بعد از آن نیز می‌توانند در موکب‌های استان یزد اسکان داشته باشند و از خدمات پزشک و داروخانه رایگان و راهنمای زائر و ستاد گمشدگان در اسکان‌ها بهره‌مند شوند.

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در کربلا، استان یزد در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بی نظیر است و در این موکب‌ها سه موقع نماز جماعت و هرشب نیز مراسم با حضور سخنرانان و مداحان کشوری برگزار می‌شود.

در ایام کرونا چی شد که موکب‌های اربعین قدم در این جبهه گذاشتند؟

از ابتدای فعالیت موکب‌های اربعین به دلیل آلودگی هوا و نظافت نامناسب محیطی در عراق این موکب‌ها دوخت لباس و ماسک را برای بیماران و سالمندان انجام می‌دادند که در این برهه کنونی از ابتدای شیوع ویروس کرونا و مانور‌هایی که در سطح کشور برگزار شد، تصمیم گرفتیم برای تامین نیاز بیمارستان‌ها فعالیت دوخت ماسک را رونق ببخشیم.

مهمترین فعالیت این موکب‌ها در ایام کرونا چی بوده است؟

اولین فعالیت موکب‌ها دوخت ماسک بود که روزانه ۵۰۰ عدد ماسک تولید می‌شد و بعد به تولید جهادی روزانه ۴۰ هزار ماسک با فعالیت ۴۵۰ نفر از خادمان موکب الرضا (ع) و ۱۴ تن از خانواده شهدا رسید.

بعد از اینکه دوخت ماسک روی ریل افتاد و تقریبا نیاز به ماسک درحال تامین بود، با کمبود لباس‌های گان در بیمارستان‌ها روبرو شدیم که برای دوخت این لباس‌ها به الگوبرداری پرداختیم و به دوخت مشغول شدیم و بعد از دوخت چند لباس آن‌ها را تست کردیم که بعضا مشکلاتی داشت و بعد از برطرف کردن عیب و نقص‌ها با وجود مشکلات و سختی‌هایی که برای تامین مواد اولیه این لباس‌ها بود، توانستیم این لباس‌ها را از تست، موفق بیرون آوریم.

بعد با مشکل گرمی و سختی پوشیدن این لباس‌ها مواجه شدیم. با همفکری که شد برای اولین بار در کشور لباس‌های گان دو تکه را تولید کردیم که توانست جوابگو باشد و تا به امروز ۱۸ هزار و ۵۰۰ عدد لباس گان در بیش از ۶۰ کارگاه تولید شده است.

فعالیت موکب‌های اربعین در ایام کرونا چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟ به عبارتی تنوع خدمات شما چه مواردی است؟

در زمینه بهداشت،  از روزانه ۵۰۰ عدد ماسک تا ۴۰ هزار ماسک و بیش از ۱۸ هزار لباس گان تولید شده و برای ضد عفونی محل‌ها و بیمارستان‌ها و همچنین تامین لوازم غسل و لباس و کاور برای فوتی‌های کرونایی خادمین موکب‌ها حضور فعالی داشتند.

در بعد معیشتی،  در رزمایش مواسات و همدلی بیش از ۱۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شده و سه وعده غذای بیمارستان های درگیر با این بیماری نیز تامین شده است.

در زمینه روانشناسی،  در این ایام با کمک خادمیاران رضوی برای حل مسائل و مشکلاتی که در خانه‌ها رخ می‌داد، حضور پیدا کرده و مشاوره می‌دادیم. حتی با مشاوره خانوادگی، پنج ازدواج نیز در این ایام رخ داد.

به لحاظ اقتصادی نیز به دلیل کم شدن توان درآمد برخی خانواده ها، برای بیش از ۶۰ نفر کارآفرینی کردیم و به دلیل هراس مردم برای حضور در مراکز درمانی، پزشک را برای درمان نزد خانواده‌ها می‌بردیم.

در موضوع مهم بخشش اجاره، باتوجه به مسئولیت‌هایی که در مجتمع‌های تجاری دارم و بسته شدن مجتمع‌ها از ۲۳ اسفند و اینکه اکثر کسبه در این ایام ضربه اقتصادی خوردند، با مدیران مجتمع‌ها و صاحبان مغازه‌ها صحبت و هماهنگی کردیم و بیش از ۲ هزار تماس گرفتیم و موفق شدیم در مجتمع ستاره با وجود ۶۸۰ واحد برای بیش از ۴۰۰ واحد آن اجاره یک ماه و فروشگاه‌های موادغذایی و فست فود‌ها را ۲ ماه تخفیف بگیریم. همچنین شارژ ۱۵ روز این مغازه‌ها نیز بخشیده شد.

مبلغ کلی از هزینه‌هایی که در زمینه‌های مختلف شده چقدر است؟

در زمینه‌هایی که گفته شد تا کنون موکب الرضا (ع) به تنهایی بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه کرده است که این هزینه‌ها به وسیله خیرین پرداخت شده و ما بعضا از کانادا، عمان، دبی، عراق، یزدی‌های ساکن تهران و همچنین خود مردم استان یزد نیز کمک خیری داشتیم.
بانوان در این کار‌های خیر و خداپسندانه چه فعالیت‌هایی داشتند؟

در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه تقریبا ۶۰ درصد کار‌ها بردوش بانوان بود که در اینجا از این بانوان به خصوص خانواده آن‌ها تشکر می‌کنم چرا که بخشی از نذورات و هدایا را بانوان دادند و بعضا برای دوخت ماسک و لباس نیز از لوازم خیاطی شخصی خود استفاده می‌کردند.

این فعالیت‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

تا هر زمانی که نیاز باشد موکب‌های اربعین در این جبهه فعالیت دارند با توجه به اینکه در شرایط بحران یه عده سودجو مردم را تحت فشار اقتصادی قرار می‌دهند، دستگاه اتوماتیک تولید ماسک درحال راه اندازی ست تا روزانه هزار ماسک تولید کند.

موکب‌ها در کنار دیگر نهاد‌های مردمی و دولتی توانستند نیاز استان به ماسک را برطرف کنند و امروز از کشور افغانستان شهر درخواست ماسک داریم که ۵۰ هزار ماسک و ۵۰۰ لباس گان، کلاه و روکش کفش در حال ارسال است و حتی از کربلا نیز درخواست داشتیم که درحال تهیه لوازم برای ارسال هستیم.

در کلام آخر مشکلات و سختی‌هایی که در این امر پیش روی شما بود؟

مشکل اصلی که ما در زمینه تولید ماسک و لباس داشتیم، تامین مواد اولیه به دلیل بسته بودن مغازه‌ها بود از طرفی مواد لازم در انبار‌ها و فروشگاه‌ها تمام شده بود و ما مجبور بودیم از شهر‌های مختلف درخواست بدهیم.

در شرایط قرنطینه راه‌ها مسدود شده و امکان رفت و آمد و حمل جنس عملا ناممکن شده بود با هماهنگی‌هایی که کردیم به سختی شهر به شهر مواد اولیه را تا پشت خاکریز برایمان می‌آوردند و از آنجا به یزد انتقال می‌دادیم. حتی بعضی مواقع با آمبولانس و موتورسیکلت این مواد اولیه را برای کارگاه‌هایی که داشتیم، می‌رساندیم.

در بحث بسته‌های معیشتی نیز مشکل داشتیم که بعضی از مدیران استان با ما همکاری نمی‌کردند، ولی با وساطت استاندار این مشکلات به ویژه مشکل تامین برنج حل شد و کار هیچ جا متوقف نشد.

در پایان لازم می‌دانم از مردم خیر و نیکوکار دارالعباده یزد به ویژه خادمین افتخاری که به صورت گمنام و شبانه روزی فعالیت کردند و هیچ کجا نامی از آن‌ها برده نشده، تقدیر و تشکر کنم.

انشاالله با یاری خداوند این ویروس منحوس از جامعه ما رخت برکند و فعالیت هایمان را در مراسم مذهبی، جشن‌ها و شادی‌ها برای مردم خونگرم استان ادامه دهیم.

گفتگو و تنظیم از: حجت امینی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس موکب های اربعین در یزد خیران یزدی توزیع ماسک و دستکش فعالیت موکب های اربعین فعالیت موکب ها ایام کرونا بیمارستان ها لباس ها موکب ها مواد اولیه موکب الرضا فعالیت ها دوخت ماسک هزار ماسک استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدوم شدن ۳ عابرپیاده بر اثر تصادف با موتورسیکلت در آق قلا

حاجیلری گفت: شامگاه پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت، بر اثر برخورد یک دستگاه موتورسیکلت در یکی از محلات آق قلا سه نفر مصدوم شدند.

او افزود: یک تیم از پایگاه امدادونجات شهرستان آق قلا به محل حادثه اعزام و پس از انجام اقدامات اولیه، ۲ مصدوم را به مرکز درمانی انتقال داده شد.

حاجیلری ادامه داد: یک مصدوم دیگر توسط عوامل اورژانس به مرکز درمانی انتقال داده شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • ببینید | در خط مقدم
  • مصدوم شدن ۳ عابرپیاده بر اثر تصادف با موتورسیکلت در آق قلا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تسلا سال آینده به جای ماشین ربات می‌فروشد