Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ دو سال پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سرگرفته، پژوهش و توسعه پیرامون سانتریفیوژهای پیشرفته را دوباره شروع کرده و با افزایش ذخایر سوخت هسته‌‌ای‌اش، زمان لازم برای تولید سوخت مورد نیاز یک بمب هسته‌ای را به ۶ ماه کاهش داده است. ریچارد نفیو که در گفت وگوهای برجام مشارکت داشت، می‌گوید: "به نظر می رسد ایران در مقایسه با دو سال گذشته بیشتر به توانایی تولید بمب هسته‌ای نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

گرچه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تهران در آینده نزدیک به دنبال تولید بمب هسته‌ای باشد، اما پیشرفت‌های ایران، موفقیت کارزار "فشار حداکثری" کاخ سفید را زیر سوال برده است. این کارزار، به رغم آسیب شدیدی که به اقتصاد ایران زده، به جای کاهش جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور باعث شده که تهران آن دسته از فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع شده تحت برجام را از سر بگیرد.

این مساله همچنین اعتبار واشنگتن را حتی در میان متحدان سنتی‌اش کاهش داده و محدودیت‌هایی در روابط دیپلماتیک آمریکا ایجاد کرده است به گونه‌ای که اروپایی‌ها از همراهی با واشنگتن برای تمدید تحریم‌های جنگ‌افزاری سازمان ملل علیه ایران و فعال کردن سازوکار ماشه خودداری کرده‌اند. چنین اقدامی از سوی واشنگتن، پرسش های پیچیده سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی به همراه خواهد داشت درباره این که آیا آمریکا که از برجام خارج شده، حق قانونی یا اختیارات معنوی برای فعال کردن سازوکار ماشه را دارد.

جان بلینگر، مشاور حقوقی شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه در دولت جورج بوش می‌گوید: "آمریکا حق فعال کردن سازوکار ماشه را دارد اما این اقدام احتمالا در تحقق اهداف مورد نظر آمریکایی‌ها کارایی نخواهد داشت. این ریسک واقعی وجود دارد که در صورت عدم تمایل سایر کشورها، تحریم‌ها نتایج وارونه به همراه داشته باشد. اگر برای رهبری تلاش کنید اما هیچ کس مایل به پیروی از شما نباشد، موفق نخواهید بود و در آن صورت آمریکا در شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد کرد." 

ریچارد نفیو می‌گوید: "من گمان نمی‌کنم شورای امنیت سرانجام بپذیرد که ما (آمریکایی‌ها) از لحاظ قانونی حق داریم سازوکار ماشه را فعال کنیم. این مبحث در شورای امنیت شکاف ایجاد خواهد کرد چرا که از یک سو فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها فریاد خواهند زد که ما این کار را با حسن نیت انجام نمی‌دهیم و از سوی دیگر، روس‌ها و چینی‌ها از این درخواست ما دیوانه خواهند شد." 

وی در ادامه می افزاید: "پیامد عملی این رویکرد این است که چینی‌ها و روس‌ها به شدت اعتراض خواهند کرد و این اقدام را غیرقانونی خواهند دانست." 

نفیو تاکید می کند، من تردید ندارم که آنها (به ایران) جنگ‌افزار خواهند فروخت و این کار را خیلی فوری انجام خواهند داد. آن تانک‌هایی که پمپئو درباره‌شان تا این حد نگران است می‌تواند خیلی زود روی شناورها قرار بگیرند."

مقامات اروپایی در میان خودشان تخمین زده‌اند که تهدید آخر آمریکا با هدف نابودی کامل برجام طراحی شده است. آنها این رویکرد آمریکا را متناقض و ریاکارانه می‌دانند و باور دارند که خود سازوکاری که آمریکا برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به آن متوسل شده است کشورها را به حمایت از اجرای توافق هسته‌ای ایران فرا می‌خواند. یک دیپلمات سازمان ملل، محرمانه به گروه بین‌المللی بحران گفته که راهبرد آمریکا "از لحاظ حقوقی و سیاسی منسوخ است."

روسیه آنچه را اروپایی‌ها در محافل خصوصی گفته‌اند، آشکارا مورد تاکید قرار داده‌ است. میخائیل اولیانف، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: "بدیهی است که استدلال آنها (آمریکایی‌ها) مضحک است. همه می‌دانند که آمریکا در 8 مه 2018 خروجش از برجام را رسما اعلام کرد." وی همچنین می گوید: "از لحاظ تئوری چنین اقدامی ممکن است، اما آمریکا را در معرض شرایط بسیار ناخوشایندی قرار می‌دهد. من فکر نمی‌کنم که اعضای شورای امنیت سازمان ملل بخواهند از تقاضای آمریکا برای این که همچنان عضو برجام باقی بماند، پشتیبانی کنند... تلاش برای اجرای این طرح آسیب‌های فراونی به همراه خواهد داشت و به مباحث جنجالی در شورای امنیت منجر خواهد شد."

منبع: دیپلماسی ایرانی لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، جنگ ایران و آمریکا ، روابط ایران و روسیه سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 جنگ ایران و آمریکا روابط ایران و روسیه سازوکار ماشه شورای امنیت سازمان ملل هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۷۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سردار  تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگویی تلویزیونی به‌مناسبت روز ملی خلیج فارس با بیان اینکه ۱۰ اردیبهشت‌ماه روز پایان اشغالگری ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج فارس است، اظهار داشت: پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۸ میلادی به خاطر اهمیت خلیج فارس به این منطقه آمدند و تا سال ۱۶۲۲ میلادی در اینجا حضور داشتند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه با بیان اینکه خلیج فارس به لحاظ اقتصادی جایگاه مهمی دارد، افزود: ۴۰ درصد گاز و ۶۲ درصد نفت منطقه در خلیج فارس است و این اهمیت بالای منطقه را نشان می‌دهد.

سردار تنگسیری ادامه داد: خلیج فارس به لحاظ امنیتی بسیار مهم است و ما بار‌ها پیام صلح و دوستی به کشور‌های همسایه داده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ما به دنبال برقراری امنیت در خلیج فارس هستیم، افزود: بیگانگان به دنبال دو هدف شوم حضور نامشروع و فروش سلاح در خلیج فارس هستند. آنها از هزاران مایل دورتر به این منطقه می‌آیند و مشخص است که به دنبال امنیت منطقه نیستند؛ در حالی که ما پیام صلح، دوستی و برادری را به کشور‌های مسلمان منطقه دادیم و بر منافع دو جانبه با کشور‌های منطقه تأکید داریم.

سردار تنگسیری با بیان اینکه افتخار داریم که امنیت تنگه هرمز و تردد روزانه ۸۳ فروند کشتی را در خلیج فارس برقرار کنیم، یادآور شد: امروز راهبرد ما در خلیج فارس، صلح، برادری، امنیت و دوستی است و معتقدیم که بیگانگان مخل امنیت خلیج فارس هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توسعه اقتصادی یا دریامحور کشور عنوان کرد: مسئولان باید فرمان معظم‌له را اجرا و همچنین زمینه آشنایی جوانان را با دریا و جزایر ایجاد کنند؛ در همین زمینه ما سال ۱۳۹۰ راهیان نور دریایی را ایجاد کردیم که امیدواریم ادامه یابد.

دیگر خبرها

  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • درآمدهای نفت و گاز روسیه ۲ برابر شد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی