Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@11:53:07 GMT

تهران «موزه محله» ندارد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۷۶۹۹

تهران «موزه محله» ندارد

همشهری آنلاین_ زکیه سعیدی: در لغتنامه دهخدا معنای هویت «تشخص» آمده است و در اصطلاح مجموعه ویژگی‌های اجتماعی، روانی، فرهنگی، فلسفی، زیستی و تاریخی که در زمان و مکان معین از سایر گروه‌ها متمایز است تعریف می‌شود.

بستر هویت در طول تاریخ پهن است و از مهم‌ترین عناصری است که همیشه با جامعه و انسان بوده است اما با گسترش فن‌آوری‌ها در دنیای نوین امروزی کمتر به آن توجه می‌شود و در برخی موارد اصلاً فراموش‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه هویت‌های محلی که از زیرمجموعه‌های هویت اجتماعی است در محله‌های شهر تهران مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. درحالی‌که می‌توان با احیای هویت محله‌های قدیمی و اعتبار دادن به محله‌های جدید که اهالی آن با خرده‌فرهنگ‌های مختلفی دورهم گردآمده‌اند حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت همه افراد محله در حل مشکلات شهری را بالا برد.

از حق نگذریم تاکنون تلاش‌هایی برای تقویت هویت‌های اجتماعی و محلی انجام‌شده است اما به دلیل بی‌توجهی بسیار در دهه‌های گذشته هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم و باید تدابیر منسجم‌تری برای این مهم اتخاذ شود. شاید یکی از راهکارهایی که در شرایط کنونی می‌تواند در تقویت هویت‌های محلی تأثیر بسزایی داشته باشد راه‌اندازی موزه‌های کوچک محلی در همه محله‌هاست. موزه مکانی برای نمایش تاریخ و هویت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است که بااتصال گذشتگان به آیندگان نقش مهمی در سیر تحول جامعه برعهده دارد. موزه‌ها که با ضوابط معینی مانند ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، دینی، گستره جغرافیایی و... شکل می‌گیرد زمانی که با مخاطبش ارتباط تنگاتنگی داشته باشد می‌تواند به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و عامل قدرتمند به رفع بحران‌های هویتی جامعه کمک کند.

موزه کوچک محلی می‌تواند عامل مهمی برای انتقال فرهنگ و تاریخ بومی یک محله و تعاملات اجتماعی و اقتصادی محلی به نسل کنونی و آیندگان باشد و در اهالی حس تعلق بیشتری نسبت به محله ایجاد کند. با چنین مزایایی باید پرسید چرا تهران موزه محله ندارد؟ شاید تصور اینکه در 354 محله شهر تهران حتی محله‌هایی که در چند دهه اخیر شکل‌گرفته یک موزه کوچک محلی از تاریخ فرهنگی، اجتماعی و ساکنان تأثیرگذار آن محله داشته باشیم کمی دور از ذهن است، اما همین اتفاق می‌تواند بستر تحول فرهنگی و اجتماعی بزرگی در محله‌های شهر تهران باشد و هویت‌های محلی که در زندگی مدرن امروزی در معرض تهدید قرارگرفته است احیا کند. 
تکلمه: در آستانه روز جهانی موزه، ظرفیت‌های محله‌های غربی پایتخت را برای راه‌اندازی موزه‌های محلی بررسی کرده‌ایم؛ گنجینه‌های گران‌سنگی که در تاریخ محله‌های قدیمی شهر تهران نهفته است و فقط یک‌همت جمعی می‌طلبد تا با حمایت مسئولان و مشارکت شهروندان در مکانی به نام «موزه محله» به نمایش گذاشته شود. 
 

کد خبر 512340 برچسب‌ها محله همشهری محله منطقه ۲

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله همشهری محله منطقه ۲ شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جشنواره جشنواره ملی «آسمون»  که با محوریت تولیدات نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال در فضای مجازی تشکیل شده، فعالیت خود را در ۶ موضوع دنبال کرده و تا کنون با تولیدات متفاوتی از این گروه سنی مواجه شده است. حالا و به دلیل استقبال مخاطبین از این جشنواره و با پیشنهاد شورای سیاست گذاری مهلت ارسال تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شد.

موضوعات جشنواره شامل ۱- حرفمون (هویت فردی) خودم کی هستم؟ دغدغه هام چیه؟ سفری به اعماق وجود خودمون برای کشف هویت مثبت فردیمون، نگرانی‌ها، خواسته‌ها، ترس‌ها و امیدها، شخصیتمون، احساسات، هیجان‌ها و…۲- دوستامون (هویت اجتماعی) ارتباطات اجتماعی مون رو میگیمراه‌هایی برای اثرگذاری مثبت به دنیای اطرافمون مثل دوست‌هامون، هم‌کلاسی‌ها و خانواده‌مون۳- فضامون (هویت مجازی) تو دنیای مجازی چیکار می‌کنیم؟ مثلا تفریح و سرگرمی، بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های اجتماعی، تولیدمحتوا، سواد مجازی و…و اینکه چطور می‌تونیم تو فضای مجازی هویتی امن و سالم بسازیم۴- خاکمون (هویت ملی) تو ایران‌مون چه خبره؟ درباره کشورمون میگیماز تمامیت ارزی، میهن پرستی، تفاوت فرهنگی، محیط زیست، وطن، پرچم، قهرمان ملی، آینده و سواد مالی گرفته تا اینکه چطور می‌تونیم به حفظ و ارتقای هویت ملی خودمون کمک کنیم.۵-خدامون (هویت دینی) درباره فرهنگ دینی مون میگیم ادیان مختلف، آیین‌ها، خداباوری و راه‌هایی برای عمل به آموزه‌های دینی‌مون.

قوانین ارسال ویدئو به این صورت است که حتماً دوربین باید روی عمودی تنظیم و فیلم گرفته شود. مدت زمان ویدیو ۹۰ ثانیه یا کمتر باشد. جوایز جشنواره شامل میلیارد‌ها ریال جوایز نقدی به اضافه پلی استیشن ۵، گوشی است. همچنین تولیدات برتر از طریق رسانه ملی و بستر‌های مجازی پیام‌رسان‌های داخلی پخش می‌شود. آئین اختتامیه جشنواره همزمان با عید بزرگ غدیر خم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • حاج شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدات در شهر ارومیه است
  • ️شیخ غلامرضا حسنی نماد هویت و تاریخ مجاهدت در شهر ارومیه است
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه