Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@03:56:43 GMT

جای کتیبه‌های سلطان محمود در یزد کاملاً امن است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۸۷۴۵

جای کتیبه‌های سلطان محمود در یزد کاملاً امن است

ایسنا/یزد اظهارات میراث فرهنگی یزد در مورد امن بودن جای کتیبه‌های سنگی بقعه تاریخی سلطان محمود بندرآباد و سرقت کتیبه‌های جعلی و جایگزین در این بقعه از سوی سارقان میراث فرهنگی کاملاً صحت دارد.

چند روز گذشته سارقان به جان بقعه تاریخی سلطان محمود بندرآباد در اشکذر افتادند و کتیبه‌هایی را از بدنه این بقعه جدا و سرقت کردند اما میراث فرهنگی مدعی شد که نه تنها این سرقت ناکام بوده بلکه کتیبه‌ها همگی ساختگی بودند اما اظهارات میراث فرهنگی در این باره با تردید و شبهاتی از سوی برخی از مردم روبرو شد لذا به گنجینه سنگ میراث فرهنگی استان رفتیم تا از سلامت کتیبه‌های اصلی مطمئن شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«الهه خاکباز الوندیان» مسئول موزه‌های استان یزد نیز در حاشیه این بازدید در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که در دهه ۸۰، حجم قابل توجهی از اقدامات علیه میراث فرهنگی از سوی سارقان کتیبه‌های سنگی اتفاق افتاد، اظهار کرد: در این اقدامات، کتیبه‌های ابنیه تاریخی دستخوش تخریب یا خروج از کشور برای فروش شده بود به همین علت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در اواخر سال ۹۰، تصیم به جدا کردن کتیبه‌های سنگی تمام انبیه تاریخی گرفت.

وی اضافه کرد: تمام سنگ‌های تاریخی شامل سنگ قبرها، سنگ فرمان‌ها و انواع دیگر سنگ‌ها براساس اولویت قرارگیری در معرض خطر از بناها جدا و کپی‌های برابر اصل مولاژ جایگرین این سنگ‌ها ساخته و نصب شدند و مقرر شد تا اصل این کتیبه‌ها وسنگ‌ها نیز در گنجینه سنگ‌های میراث فرهنگی با شرایط استاندارد نگهداری شود.

الوندیان به کتیبه‌ها و سنگ‌های بقعه سلطان محمود بندر آباد اشاره کرد و گفت: این بنای تاریخی که اخیراً مورد تهاجم سارقان قرار گرفته بود، به همت جایگزینی مولاژهای برابر اصل از خطر سرقت نجات پیدا کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سرقت کتیبه تاریخی يزد میراث فرهنگی سلطان محمود کتیبه ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۸۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلم‌ها و استادان دانشگاه رایگان خواهد بود. 

براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آنها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی