Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:02:22 GMT

جهادی که جهاددانشگاهی زنجان بنا نهاد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۱۳۶۲

جهادی که جهاددانشگاهی زنجان بنا نهاد

ایسنا/زنجان کرونا ویروس؛ بلایی که چندین ماه است دنیا را درنوریده و جهان را به تعطیلی کشانده تا نشان دهد انسان با همه علم و توانش در برابر بسیاری از بلایا فعلا ناتوان است و باید خود را بیش از گذشته برای مواجهه با شرایط بحرانی آماده نگه دارد و برای چیره شدن بر مشکلات، همراهی همه انسان‌ها ضروری است.

این روزها دنیا تجربه جدیدی را پشت سر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گوشه‌ای از دنیا عده‌ای برای پیدا کردن دستمال توالت به جان هم می‌افتند و در جایی از دنیا نیز مردم برای کمک به هم‌نوع، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند. در ایران نیز، مردم در ابتدا در شوک این بیماری بزرگ بوده و با مراجعه به داروخانه‌ها به دنبال مواد ضدعفونی ‌کننده و ماسک بودند ولی با گذشت چند روز، همه چیز به حالت عادی بازگشت. مردم متوجه شدند که باید در کنار همدیگر این روزها را سپری کنند. پس دست ‌به دست هم دادند تا سختی این روزها را با حلاوت همدلی پشت سر بگذارند.

بحران‌ها و اتفاقات ناخواسته زیادی در دوره‌های مختلف زندگی ما به وقوع پیوسته‌ است که راه‌حل‌های احتمالی برای حل آن قبل و یا در زمان بحران در نظر گرفته ‌می‌شود؛ ولی با وجود همه راه‌های حل مشکلات به وجود آمده، نیاز به اتحاد و همدلی مردم است که بیش از پیش احساس می‌شود؛ جنگ، زلزله، سیل و بیماری نمونه‌هایی از این اتفاقات است که همیشه با حضور مردم، این بحران‌ها پشت سر گذاشته شده است و همه امید دارند که بحران کرونا نیز در سایه تلاش همگانی پشت سر گذاشته شود.

یکی از جلوه‌های همدلی این روزها در کارگاه‌های زنان سرپرست خانواری در حال تجلی است که چرخ‌شان برای روزی حلال می‌چرخد اما این روزها کمک به هم‌نوع را در اولویت قرار داده‌اند. 

زن سرپرست خانواری که پس از فوت همسر، خیاطی می‌کرده تا کودکان خود را سرپرستی کند ولی در چند ماه اخیر به ‌خاطر حس مسئولیتی که نسبت به جامعه داشته و با وجود همه مشکلات، بعد از آشنایی با گروه‌های دوخت ماسک و لباس پزشکی، گام در این راه گذاشته است و در قالب گروه‌های چند نفره که در جهاددانشگاهی واحد استان زنجان برای خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار تشکیل شده، در حال تولید گان، ماسک و لوازم مورد نیاز کادر درمان هستند.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان در این خصوص با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی در هر برهه‌ای که کشور نیاز به کمک داشته باشد، وارد عمل می‌شود، اظهار می‌کند: این روزها کشور نیاز به تولید لوازم پزشکی و بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا دارد و در جهاددانشگاهی زنجان نیز از همان روزهای نخست شیوع این بیماری در تلاش بودیم در این زمینه کاری انجام دهیم و با توجه به توان جهاددانشگاهی و حضور زنان سرپرست خانوار در قالب تیم‌هایی که برای کسب درآمد خیاطی می‌کنند، اقدام به تولید ماسک، گان، روبالشتی و روتختی یک‌بار مصرف کردیم که هم کمکی برای این افراد باشد و هم اینکه نیاز استان در این حوزه را برطرف کنیم.

کامران جعفری تصریح می‌کند: این طرح توسط سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان زنجان و در راستای اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و طرح توسعه ملی مشاغل خانگی اجرایی می‌شود که در همین راستا در گام نخست، افرادی به عنوان پیشرانان انتخاب شدند که به بانوان سرپرست خانوار دسترسی داشتند و گروه‌هایی را همراه با این بانوان تشکیل دادند. هدف به کارگیری بانوان سرپرست خانوار در انجام این کار، آن بود که بانوان در کنار انجام این کار به یک منبع درآمدی نیز دسترسی داشته باشند.

وی عنوان می‌کند: البته در ابتدای اجرای این طرح با مشکلاتی نیز روبه‌رو بودیم ولی در این مدت توانستیم به سطح مطلوبی از تولید برسیم و در حال حاضر ظرفیت تولید ۵۰۰۰ ست با ۲۵۰ نفر در هفته را داریم. البته هزینه انجام این کار از طرف جهاددانشگاهی تامین شده و دوخت و تولید محصولات را بانوان انجام داده‌اند که بعد از آماده‌سازی، ست‌ها به بیمارستان‌ها تحویل داده‌ می‌شود و تاکنون ۳۰۰۰ ست تحویل بیمارستان‌های استان شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان ابراز امیدواری می‌کند: با وجود درخواست برای تولید ست‌ها و حمایت و وجود بازار فروش، منبع درآمد این بانوان قطع نشده و همکاری بیشتری نیز با آنان انجام می‌شود.

این اقدامات در شرایطی انجام شده است که فاطمه ملک‌وردی، یکی از پیشرانان انتخاب شده در خصوص اهداف خود برای انجام این کار، تاکید می‌کند: طرح اولیه انجام این کار از طرف جهاددانشگاهی استان زنجان بود که ما نیز با هدف کمک به کادر درمان و قطع زنجیره کرونا و نیز ایجاد یک منبع درآمد برای بانوان سرپرست خانوار وارد این چرخه شدیم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه با یک گروه ۸ نفره در حال تولید ست‌های بیمارستانی هستیم، می‌گوید: بانوان گروه با علاقه این ست‌ها را تولید می‌کنند و امیدواریم این منبع درآمد و کاری برای آن‌ها ادامه داشته باشد.

کرونا با وجود همه مشکلات و سختی‌هایی که برای ما به وجود آورده است، باعث شد بار دیگر همه دست به دست هم دهیم و با ایجاد فضای ایثار و همدلی در جامعه به هم‌وطنان خود ثابت کنیم که ما همیشه پشت هم هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان جهاد دانشگاهی جهاددانشگاهی استان زنجان زنان سرپرست خانوار انجام این کار منبع درآمد پشت سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۱۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ نقطه حادثه خیز قم در سال گذشته ایمن سازی شد

ایسنا/قم سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای سال گذشته رفع نقاط پر تصادف را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در سال ۱۴۰۲ از ۱۷ نقطه حادثه خیز نواقص ۱۵ نقطه را برطرف کنیم.

سید حسن خلیلی‌نیا سرپرست معاونت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بر اساس آمارهای ۳ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، در اسفندماه سال ۱۴۰۱، ۱۷ نقطه حادثه خیز و پر تصادف قم را احصاء و به استان ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: پس از تعیین ۱۷ نقطه پر تصادف در استان با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده میزان اعتبار مورد نیاز برای هر نقطه احصاء شد و شروع به فعالیت کردیم تا نواقص اولیه برخی از نقاط حادثه خیز را با توجه افزایش ترافیک سفرها در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ برطرف کنیم.

خلیلی‌نیا بیان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای سال گذشته رفع نقاط پر تصادف را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در سال ۱۴۰۲ از ۱۷ نقطه حادثه خیز نواقص ۱۵ نقطه را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه از دو نقطه حادثه خیز باقی مانده یک از نقاط را در ابتدای سال ۱۴۰۳ رفع کردیم، افزود: یکی از این نقاط به تقاطع غیر همسطح نیاز داشت که تامین اعتبار آن انجام شده و در حال حاضر پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد که امیدواریم بتوانیم در چندماه آینده به بهره برداری برسانیم.

سرپرست معاونت راهداری قم اضافه کرد: در محور قدیم کاشان دو نقطه پرحادثه نزدیک به هم احصاء شده بود که با انجام اقدامات اولیه از نقطه حادثه خیز خارج شد، اما باتوجه به اینکه در مسیر زیارت جمکران قرار دارد مجددا در دستور کار قرار گرفت لذا برای حدود ۴ کیلومتر از طول مسیری که از آزادراه کاشان به سمت قم هنوز دو طرفه است مجوز گرفتیم که چهارخطه جداسازی شده انجام دهیم؛ با برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

خلیلی‌نیا اظهار کرد: امیدواریم در سال جاری ۴ کیلومتر از محور آزادراه کاشان به سمت قم چهارخطه جداسازی کنیم به این معنا که مسیر رفت و برگشت را با هدف حذف تصادفات رخ به رخ جدا کنیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ تقریبا ۱۰ درصد افزایش تردد را داشتیم، یادآور شد: در سال گذشته آمار تصادفات با وجود اقدامات انجام شده برای رفع نقاط حادثه خیز و پر تصادف افزایشی بود که با بررسی کارشناسی‌ علت آن ارتقای کیفیت زیرسازی راه‌ها اعلام شد که منجر به افزایش سرعت رانندگان می‌شود.

سرپرست معاونت راهداری قم اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده برای تهیه و نصب چهار دوربین‌ کنترل سرعت مجوز گرفتیم و انتظار داریم با تأمین اعتبار و انعقاد قرارداد برای سال جاری این دوربین‌ها نصب شود تا مسئله کنترل و نظارت بر سرعت را افزایش به تبع تخلفات ناشی از افزایش سرعت و تصادفات ناشی از آن را کاهش دهیم.

خلیلی‌نیا بیان کرد: بر اساس مطالعات ترافیکی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد تصادفات به دلیل عامل انسانی است؛ لذا استفاده از تلفن همراه، عدم استراحت کافی و خواب آلودگی رانندگان، تعجیل، میل کردن غذا حین رانندگی از عوامل انسانی در بروز تصادفات است.

وی آموزش را بر کنترل عامل انسانی در تصادفات موثر دانست و گفت: همکاری با صداوسیما و پلیس راه برای تولید کلیپ‌های آموزشی و فرهنگ سازی ایمنی، اجرای طرح همیاران پلیس در مدارس به ویژه مدارس روستایی، برگزاری پویش همراهان سفر با هدف افزایش آگاهی سرنشینان برای رانندگی ایمن از اقدامات ما در راستای ترویج رعایت قوانین و ایمنی بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • جابه‌جایی تعدادی از ساکنان کوی فلسطین زنجان درحال انجام است
  • انجام فرآیند جابه‌جایی تعدادی از ساکنان کوی فلسطین شهر زنجان
  • ۱۲۷۰ زائر زنجانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • بورس و مرکز مبادله؛ ۲ نهاد با شرح وظایف کاملا متفاوت
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • تخصیص پروژه مسکن به بیش از هزار نفر از متقاضیان نهادهای حمایتی در استان
  • ۱۵ نقطه حادثه خیز قم در سال گذشته ایمن سازی شد