Web Analytics Made Easy - Statcounter

داور نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این‌که امسال عملیات مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در آذربایجان شرقی و اردبیل به مراتب جدی‌تر از سال‌های گذشته است اظهار داشت: مهم‌ترین اقدامات مقابله با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» بایستی در فصل پاییز و زمستان صورت گیرد تا شیوع این آفت به مرحله طغیان نرسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هر ساله با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» عملیات مبارزه در استان‌های مختلف کشور از جمله آذربایجان شرقی و اردبیل صورت می‌گیرد ولی حالا ما اهمیت مقابله را بیشتر می‌دانیم و معتقدیم مقابله با این آفت که طبیعتاً خسارت‌هایی به جنگل‌ها وارد می‌کند اگر امروز هزینه کنیم فردا در حفظ جنگل‌ها سربلند خواهیم بود.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور بابیان این‌که لانه‌های زمستان گذران «پروانه دُم قهوه‌ای» را قصد داریم در فصل پاییز و زمستان از جنگل‌های ارسباران و فندقلو جمع‌آوری کنیم، گفت: آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» بخشی از عنصر زنده جنگل‌هاست و نمی‌توان گفت که به کل می‌توانیم این آفت را ریشه‌کن کنیم و زمانی که طغیان کند و موجب خسارت به جنگل‌ها شود آن وقت باید پروتکل کنترل و مقابله را اجرایی می‌کنیم.

نامدار تصریح کرد: معتقدیم باید جمعیت آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» به قدری کاهش دهیم تا موجب خسارت غیرقابل بازگشت نشود یعنی درختان جنگلی را خشک نکند ولی تغذیه «پروانه دُم قهوه‌ای» از برگ درختان یک زنجیره طبیعی در جنگل‌هاست.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل طغیان آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» چیست گفت: عموماً شرایط محیطی موجب طغیان آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» می‌شود، یعنی شرایط اگر بارانی و سرد باشد امکان طغیان این آفت وجود ندارد، مثلاً ما امسال خودمان را برای طغیان آفت جوانه‌خوار «پروانه دُم قهوه‌ای» در جنگل‌های زاگرس آماده کرده بودیم که طغیان نکرد و وضعیت قابل کنترل بود.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور گفت: خوشبختانه در برخی از استان‌های کشور که سال گذشته نیاز به مبارزه با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» را داشتند امسال شرایط تحت مدیریت بود و نیازی به مبارزه نداشتیم، چون شرایط بارانی موجب از بین رفتن این آفت شد.

نامدار در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه میزان از جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر با آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» درگیر است، خاطرنشان کرد: آفت «پروانه دُم قهوه‌ای» در حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلوی شهرستان اهر در روستاهای افیل، بهل و گوراوان حالت طغیانی داشته و در حال مبارزه با این آفت هستیم.

کد خبر 4928555

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان اهر سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شب قدر گرگان قزوین شیوع کرونا زلزله ایلام کمک به نیازمندان مواسات بیرجند ماه مبارك رمضان پروانه د م قهوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعید معین، مدیر مبارزه با آفات عمومی گفت: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

  معین با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، گفت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد. وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

گفتنی است، درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه و اصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

در استان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار گندم علیه سن سمپاشی شده است و قرار است ۱۵۰ هزار هکتار دیگر صورت گیرد.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد