Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@20:01:55 GMT

هفت مورد جدید مالاریا در سراوان شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۲۲۶۶

هفت مورد جدید مالاریا در سراوان شناسایی شد

دکتر محمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نقش اتباع بیگانه و ترددهای غیرقانونی اتباع پاکستانی یکی از مهمترین عوامل انتقال این بیماری به کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری مالاریا یک بیماری استراتژیک است باید در جهت کاهش موارد بروز، هرچه بیشتر تلاش شود که البته این مهم در سیستان و بلوچستان به خوبی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیماریابی خانه به خانه، تشدید بیماریابی، عملیات لاروکشی، سم پاشی کانون‌های آلوده و استفاده از پشه بند آغشته به حشره کش را  از مهمترین برنامه‌های پیشگیری از مالاریا در سراوان عنوان کرد.

وی اظهار داشت: بزودی برنامه‌های جدید پیشگیری از مالاریا در سطحی وسیع در این منطقه اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا مالاریا مهمترین بیماری انگلی و یکی از مسائل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بویژه کشورهای گرمسیری دنیاست.بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود.
این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.
اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر قابل توجه است.انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.
کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان سراوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سراوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بهداشت و سلامت سیستان و بلوچستان سراوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران بازوان جامعه برای رشد و تعالی هستند

 سعید تجلیلی در مراسمی تجلیل از کارگران نمونه شهرستان که در سالن فرهنگ و ارشاد برگزار شد ضمن گرامیداشت یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر و با اشاره به‌اینکه برای کار و کارگر باید ارزش قائل شد و از افرادی که برای روزی حلال و خانواده‌اش تلاش می‌کند، قدردانی شود، بیان کرد: هفته کارگر فرصتی مناسب برای تبیین نقش ارزشمند کارگران در تولید و اقتصاد کشور است و روز کارگر مایه افتخار و روز عزت است.
 
وی با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: رسیدن به این اهداف با همت و تلاش کارگران که بازوان حرکت هر جامعه‌ای برای رشد و تعالی و شکوفایی است، میسر خواهد شد.
 
فرماندار سراوان خاطرنشان کرد: صادقانه می‌گویم از نظر بنده قداست و شرافت و جایگاه کارگران که لحظه به لحظه در جهت خدمت به مردم تلاش می‌کنند در نزد ما جایگاهی ارزشمند و شریف است و ما برای همه کارگران احترام ویژه‌ای قائل هستیم.
 
تجلیلی تصریح کرد: کارگرانی که در راه رزق و روزی خانواده با زحمت کار می‌کنند، در واقع یک مجاهد در راه خدا محسوب می‌شوند که در اقتصاد جامعه تاثیر موثر و مهمی دارند.
 
در پایان این مراسم، به پاس زحمات و تلاش‌های کارگران شهرستان سراوان از کارگران نمونه جمعی از کارفرمایان با اهدای لوح تقدیر و کارت هدیه تجلیل به‌عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا
  • علایم و نشانه‌های مالاریا چیست؟
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • علائم و نشانه‌های مالاریا (اینفوگرافی)
  • کارگران بازوان جامعه برای رشد و تعالی هستند
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد