Web Analytics Made Easy - Statcounter

رؤسای جمهور ایران و عراق روابط دو کشور را برادرانه، تاریخی و فرهنگی دانستند و بر ضرورت تلاش برای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران- بغداد بویژه افزایش همکاری ها و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

به گزارش ایسنا،‌ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با «برهم صالح»  رئیس جمهور عراق، ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر و ابراز خرسندی از اینکه امروز روند سیاسی در عراق به نتیجه مثبتی رسیده و همه گروهها و طوایف عراقی در کنار هم قرار گرفتند و کابینه جدید در این کشور تشکیل و از پارلمان رای مثبت گرفته است، تاکید کرد: ثبات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است و مطمئنا این روند پیش زمینه بازیابی نقش برجسته عراق در منطقه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشورهای منطقه با مشکلات فراوانی همچون کاهش قیمت نفت، همه گیری ویروس کرونا، معضلات امنیتی و مهمتر از همه مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورها مواجه هستند، اظهار داشت: توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها میان دولت ها و ملت های دوست میتواند برای عبور از مشکلات راهگشا باشد.

روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ایران تقویت مناسبات و همکاری های همه جانبه با عراق است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و خواهان حفظ حاکمیت عراق و عدم مداخلات قدرت های خارجی در سرنوشت ملت و دولت این کشور است.

رئیس جمهور توسعه روابط و همکاری های اقتصادی ایران و عراق را حائز اهمیت عنوان کرد و  افزود: باید تلاش کنیم تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در تمامی مرزهای مشترک به روال قبلی بازگردد؛ ضمن اینکه با برنامه ریزی های دو کشور امیدوارم در آینده سطح روابط اقتصادی دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این گفتگو با تبریک متقابل فرا رسیدن عید سعید فطر در روزهای آتی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، روابط دو کشور را در سطح مطلوبی ارزیابی کرد و بر ضرورت تلاش همه جانبه مسوولان دو کشور در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری های فی مابین تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اهمیت روابط سیاسی دو کشور، تاکید کرد: ثبات و امنیت عراق نیازمند همکاری کشورهای دوست و همسایه بویژه جمهوری اسلامی ایران است.

برهم صالح با تشریح تلاش ها و فعالیت های سیاسی انجام شده در جهت همگرایی گروهها، احزاب و طوایف مختلف عراقی برای تعیین نخست وزیر در این کشور، گفت: تحقق حاکمیت و سیادت عراق یک ضرورت انکار ناپذیر است که می بایست برای تصمیم گیری آینده این کشور به رسمیت شناخته شده و قدرتهای خارجی نباید در تعیین سرنوشت این کشور دخالتی داشته باشند.

رئیس جمهور عراق با اشاره به مداخلات مخرب قدرتهای خارجی در منطقه، اظهار داشت: منطقه خاورمیانه تاب و تحمل بحران های جدید را ندارد و از این نظر دخالت بیگانگان در منطقه باید به سرعت پایان یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايران و عراق حسن روحانی رئیس جمهور عراق همکاری ها همه جانبه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد، با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درودهای گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر،  اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

۲ وزیر همچنین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات منطقه به خصوص در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه را تبادل کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار  از تلاش ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان بر مبنای توافق روسای ۲ کشور تبادل هیات‌ها میان موسسات دینی ۲ کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفت‌وگوهای دینی را مفید و موثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین ۲ کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اشغالگر تشکر کرد.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات تاکید کرد: همواره برای گفت‌وگو و تماس بین مصر و ایران به عنوان ۲ کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین ۲ کشور دارد.

سامح شکری همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در غزه و حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اشغالگر، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین شود.

سامح شکری مجددا حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیداری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان