Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادبیات دوره مشروطه، اعم از شعر و نثر، نقش بزرگی در فراز و فرود نهضت مشروطه ایفا کرده است. این ادبیات هم بر مشروطه و مشروطیت تاثیر گذاشت و هم از آن متاثر شد. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم- سعید تشکری

هنر و ادبیات انقلاب گفت دوم:

تجددخواهی در دوران مشروطه نهایتش به استبداد رسید و همین سرنوشت هم در انتظار میراث هنر مشروطه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب مشروطه برای ما در سه عرصه داستان و نمایش، موسیقی و نقاشی فوق‌العاده است. حالا بیاییم در دو حوزه داستان و نمایشنامه‌نویسی آن را بررسی کنیم.

حوزه ادبیات داستانی 

در حوزه داستان در دوران مشروطه چه تغییری ایجاد می‌شود؟

در گزارش‌های  تحقیقی  آمده است، ادبیات دوره مشروطه، اعم از شعر و نثر، نقش بزرگی در فراز و فرود نهضت مشروطه ایفا کرده است. این ادبیات هم بر مشروطه و مشروطیت تاثیر گذاشت و هم از آن متاثر شد. رنگ و بوی به شدت سیاسی و بعضاً اجتماعی این ادبیات به خوبی در آثار نویسندگان این دوره بازتاب یافته است. 

محمدجعفر یاحقی، استاد و محقق دانشگاه فرودوسی مشهد، در جایی می‌گوید: «در اینکه در تقسیم‌بندی‌ دوره‌های ادبی، دوره مشروطه را باید دنباله ادبیات کلاسیک فارسی به شمار آوریم یا آن را به مثابه درآمدی بر ادبیات معاصر فارسی قلمداد کنیم، یا اینکه از اساس برای آن حساب جداگانه‌ای باز کنیم، میان ادبیات‌‌شناسان توافقی نیست.» 

دقیق‌تر اینکه ادبیات منسوب به این دوران که «ادبیات مشروطه» خوانده می‌شود، متعاقب آشنایی پیشگامان تجددخواه با مظاهر تمدن جدید و با افکار و آثار نویسندگان و متفکران سده‌های 18 و 19 مغرب‌زمین، تدریجاً شکل گرفت و با آزادی‌خواهی و قانون‌طلبی پابه‌پا پیش رفت. با انتشار روزنامه و تأسیس دارالفنون (1268ق / 1851م) روند آشنایی ایران با جهان نوین رو به شتاب نهاد. رواج ترجمه به عنوان یک امر فرهنگی مهم و ترجمه آثار مهمی چون تاریخ «پطرکبیر»، «شارل دوازدهم» و «اسکندر مقدونی» همگی از ولتر، و رمان­های تاریخی و علمی مانند «سه تفنگدار»، «کنت مونت کریستو» و «لویی چهاردهم» از الکساندر دوما، «تلماک» از فنلن، «روبنسون کروزوئه» از دانیل دوفو، «مسافرتهای گالیور» از جاناتان سویفت و بالاخره «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» اثر جیمز موریه به ترجمه میرزا حبیب اصفهانی، راه را برای آشنایی با بسیاری از مسائل مربوط به زندگی مغرب زمین باز کرد و سرانجام به شکل‌گیری حلقه‌های روشنفکری در ایران منتهی شد. 

از دهه‌های پایانی سده سیزدهم/ نوزدهم پای تجددخواهی به ادبیات هم باز شد و نویسندگان پیشگام با نقد سنتی‌های ادبی گذشته، ضرورت تحول در ادبیات دیرین فارسی را یادآوری می‌کردند و ادبیات نوین مشروطه با ایده‌‌ها و نظریه‌های متفاوت با گذشته، از اینجا شکل گرفت.

در این مسیر از کوشش‌های نویسندگانی مانند میرزافتحعلی آخوندزاده (متوفای 1295/1878)، میرزا ملکم‌خان (م1326/1908)، میرزا آقاخان کرمانی (م1314/1896)، زین‌العابدین مراغه‌ای (م 1328/1910) و عبدالرحیم طالبوف باید یاد کرد که در واقع با نظریه نوینی که در ادبیات مطرح کردند، با تکیه بر دو اصل ساده‌نویسی، بر ورود تفکر فلسفه اثباتی غرب در ادب فارسی نیز تأکید داشتند. به این ترتیب مقارن با اوج‌گیری نهضت مشروطه در ایران، ادبیات نوینی پا به عرصه وجود گذاشت که به دلیل مشخصه‌هایی که داشت، بعدها به «ادبیات مشروطه» نامبردار شد. 

در ادبیات مشروطه نثر هم مانند شعر و شاید بیشتر از آن اهمیت پیدا کرد. پیدا شدن انواع جدید نثر مثل متون ترجمه، داستان، ادبیات روزنامه‌ای، رمان‌های تاریخی و مانند اینها، اهمیت نثر را در این دوره بیشتر کرد. شیوه‌ای که در نثر سنتی فارسی به قائم‌مقام فراهانی (1252/1836) ختم می‌شد، یعنی نثر منشیانه و ادبی تقریباً با «منشآت» قائم‌مقام راه تازه‌ای در پیش گرفت که بنای آن بر سادگی و پرهیز از پیرایه‌های ادبی بود. این خصلت با فن ترجمه و روزنامه‌نویسی سازگاری بیشتری داشت و به علت حجم بالای این آثار در دوره قاجاری، با سرعت رو به گسترش نهاد و در آثار کسانی مانند محمدتقی خان سپهر ملقب به «لسان‌الملک» (1297/1880) و رضاقلی‌خان هدایت (1288/1871) دنبال شد. 

با این حال نثر امثال سپهر و هدایت را شاید نتوان به دوره مشروطه نسبت داد، هرچند که به عنوان بستر و زمینه پیدایی نثر این دوره قابل ذکر است  سادگی زبان و نزدیکی آن به گفتار، از طریق راهیابی اصطلاحات و واژگان گفتاری به نثر ـ که روزنامه‌نویسی و ترجمه مروج آن بودند ـ از ویژگی‌­های بارز این نثر به حساب آمده است. رواج مقاله و گزارش‌نویسی به شیوه فرنگی آن، بر این جریان تأثیر گذاشت و ساده‌نویسی را بیش از پیش ترویج کرد. به این ترتیب راه بر نثر ساده آثار و نوشته‌هایی از قبیل: «مسالک المحسنین» و «کتاب احمد طالبوف» یا «سیاحتنامه ابراهیم‌بیک» اثر حاج زین‌العابدین مراغه‌ای ـ که هر سه از کتاب­های تأثیرگذار در اندیشه و زبان عصر مشروطه بودند ـ هموار شد؛ به ویژه که پیش از آن زبان نرم و داستانی فارسی در کتاب­های دیگری از قبیل: «هزار و یک شب» عبداللطیف طسوجی و «امیر ارسلان نامدار» اثر نقیب‌الممالک نیز تجربه شده بود. سفرنامه و خاطره‌نویسی هم از رهاوردهای ادبی دوره قاجاری و آستانه ادبیات مشروطه است. سفرنامه‌های ناصر‌الدین‌شاه یعنی «سفرنامه فرنگستان» و همچنین «سرگذشت سفر مکه» امین‌الدوله، روزنامه «خاطرات اعتماد‌السلطنه» و «خاطرات حاج سیاح» از این قبیل است .

حوزه نمایشنامه نویسی

از رهاوردهای دیگر ادبی این دوره، نمایشنامه‌نویسی به شیوه جدید است که پیش از آن با ترجمه آثار مولیر (م1673) و کارهای میرزافتحعلی آخوندزاده آغاز شد و با آثاری نظیر «بقال بازی در حضور» منسوب به اعتمادالسلطنه و نمایشنامه‌های میرزاآقا تبریزی و ملکم‌خان دنبال شد. 

یادداشت| ادبیات مشروطه چه تعهدی به دوران خود داشت؟

نمایشنامه‌نویسی که در این دوره با اقبال مواجه شده بود، پس از استقرار مشروطه با آثار کسانی مانند مرتضی قلیخان مؤیدالممالک فکری (1337/1919) و احمد کمال‌الوزراء (1309/1892) ادامه پیدا می‌کرد و زمینه برای پدیدآمدن آثار جدی‌تر و فنی‌تری نظیر «جعفرخان از فرنگ آمده» حسن مقدم که در واقع باید در زمره نخستین آثار نمایشی فارسی به سبک کاملاً جدید و در زمره‌ ادبیات معاصر فارسی بررسی شود، فراهم آمد.

از دیگر رویکردهای ادبی این دوره، رو آمدن هنر طنزنویسی و گسترش آن است. این فن که از گذشته‌های دور در ادب فارسی به شکلی کاملاً فنی و تخصصی برای خواص ادامه داشت، در این دوره به هنری عام و مردمی بدل شد و سر از روزنامه‌ها درآورد و به همین دلیل توانست تأثیر شگرفی بر جریان­‌های سیاسی و فرهنگی عصر مشروطه بگذارد. بی‌گمان در این هنر باید «چرند و پرند» دهخدا را که در روزنامه «صوراسرافیل» منتشر می‌شد و همچنین طنزهای منظوم سید اشرف‌الدین گیلانی را که در روزنامه «نسیم شمال» رشت انتشار می‌یافت، در صدر همه مورد توجه قرار داد. با گسترش اقدامات ادبی و فرهنگی که در آستانة نهضت مشروطه صورت گرفت و حرکت­های ترقی‌خواهانه‌ای که امیرکبیر آغاز کرده بود، چهره فرهنگی جامعه ایرانی کاملاً تغییر کرد و برای تحول به یک مرحله نوین اجتماعی آماده شد؛ به‌ویژه که گروهی از تحصیل‌کردگان دارالفنون و فرنگ‌رفتگان به شکل‌های مختلف به جریان نوگرایی اجتماعی و فرهنگی دامن می‌زدند و ضرورت آشنایی مردم را با پدید‌ه‌های نو و مظاهر فرهنگ جهانی که با شتاب رو در ترقی داشت، بیش از پیش یادآوری می‌کردند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

R1013198/P1439/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات انقلاب اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب اسلامی نمایشنامه نویسی ادبیات مشروطه دوره مشروطه نهضت مشروطه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران

مدیر مسابقات کوئرا گفت: هدف از برگزاری لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ ۸، ترویج برنامه‌نویسی در سراسر کشور است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی لطفی؛ مدیر مسابقات کوئرا با بیان اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال حامی برگزاری هشتمین دوره کدکاپ است، اظهار کرد: معاونت علمی در فعال کردن درگاه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص این دور از مسابقات و شناخته‌شدن آن در سطحی ملی و تامین برخی هزینه‌های مسابقه پای کار آمده است و از آن جهت که هدف ترویج برنامه‌نویسی در سطح کشور را دنبال می‌کند، صرفا بحث الگوریتم و مبانی برنامه‌نویسی را موضوع مسابقات قرار دادیم.

علی لطفی؛ مدیر مسابقات کوئرا با بیان اینکه هدف از برگزاری لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ 8، ترویج برنامه‌نویسی در سراسر کشور است، اظهار کرد: در این مسابقه ضمن ترویج برنامه‌نویسی، بحث آموزش برنامه‌نویسی گنجانده شده است و افراد می‌توانند در هر سطحی که هستند، آموزش متناسب با خودشان را دریافت کنند.

وی در خصوص نحوه برگزاری مسابقات توضیح داد: مسابقات انتخابی در لیگ ملی برنامه‌نویسی کدکاپ 8 به صورت استانی است، به همین دلیل، دانشجویان همه استان‌ها خود را مخاطب این مسابقه می‌بینند و شانس خود را در آن کمرنگ نمی‌ببینند.

حضور 240 طرح در دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دانش‌آموزی؛ از رباتیک تا هوش مصنوعی

لطفی ادامه داد: این لیگ در 6 دوره مسابقات انتخابی آنلاین برگزار می‌شود که تاکنون چهار دوره آن برگزارشده است، دور اول این مسابقات از اوایل اسفند ماه کلید خورد و هر سه هفته یک مسابقه انجام می‌شود که ان‌شاءالله دور پنجم مسابقات انتخابی 28 اردیبهشت ماه برگزار خواهدشد.

به گفته او، در این مسابقات انتخابی دانشجوی برتر هر استان، سهمیه رقابت فینال را به انضمام یک میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهد کرد. همچنین بعد از هر مسابقه، جلسه آنلاین حل سؤالات مسابقه توسط طراحان سؤالات، برگزار می‌شود و از هر استان، به سه نفر از شرکت‌کنندگانی که در این جلسه حضور یافته‌اند، دوره آموزشی رایگان اهدا می‌شود که شامل 20 دوره آموزش آنلاین برنامه‌نویسی به‌صورت تعاملی در سطوح مقدماتی و پیشرفته است و افراد می‌توانند به انتخاب خودشان یکی از دوره‌ها را به عنوان هدیه دریافت کنند.

مدیر مسابقات کوئرا  افزود: گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره‌‌ها بین یک تا سه ماه به صورت آنلاین طول می‌کشد، علاوه بر این به 10 نفر از شرکت‌کنندگان مسابقه تی‌شرت یادبود اهدا می‌شود و هر کس که در این مسابقه  کد ارسال کرده باشد، شانس برخورداری از این جوایز را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فینال به صورت حضوری با دعوت از نفرات برتر در سراسر کشور در تهران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: از نفر اول تا سی‌ام جایزه در فینال دریافت خواهند کرد. همچنین در رتبه‌های بعد، به نفرات برتر هر استان جوایز اهدا می‌شود و مجموعا حدود 200 میلیون تومان فقط در مرحله فینال به شرکت‌کنندگان جایزه اهدا خواهدشد.

لطفی همچنین، در خصوص چرایی عنوان «کدکاپ8» توضیح داد: از سال 95، مسابقات برنامه‌نویسی کشوری را با عنوان کدکاپ برگزار می‌کنیم که البته دوره‌های اول آن با همکاری دانشگاه صنعتی شریف بود و در ادامه این رویداد به صورت سالیانه برگزار شد و بزرگترین مسابقه برنامه‌نویسی کشور از نظر تعداد شرکت‌کنندگان شناخته می‌شود. امسال، هشتمین دوره برگزاری این مسابقات است که این دوره را با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و در قالب لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه مخاطب کدکاپ را دانشجویان دانست و گفت: کدکاپ در سال‌های مختلف به شیوه‌های گوناگونی برگزار شده‌ است. هر سال برخی شرکت‌ها با هدف جذب و استخدام حامی مسابقات می‌شدند، موضوعات مسابقات هم مطابق فناوری‌هایی بود که آنها نیاز داشتند اما امسال از آن جهت که هدف معاونت علمی، ترویج برنامه‌نویسی در سطح کشور بود، صرفا بحث الگوریتم و مبانی برنامه‌نویسی را موضوع مسابقات قرار دادیم و هر شش دوره انتخابی به انضمام فینال، حاوی سوالات الگوریتمی است.

علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی https://codecup.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دبیر قرارگاه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی هرمزگان منصوب شد
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • نویسنده و پژوهشگر کرمانی درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • لیگ ملی برنامه‌نویسی دانشجویی کدکاپ برگزار می‌شود
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است