Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@23:44:23 GMT

با خروج اشغالگران آمریکایی از عراق، داعش نابود می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۳۱۶۷

با خروج اشغالگران آمریکایی از عراق، داعش نابود می شود

مهندس «نصر الشِمَّری» معاون دبیرکل جنبش نجبا فعال شدن دوباره هسته‌های خفته داعش در عراق را توطئه آمریکایی خواند و تصریح کرد: به‌محض خروج آخرین سرباز اشغالگر از خاک عراق، این گروهک تروریستی نیز نابود خواهد شد.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، معاون دبیرکل و سخنگوی رسمی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء عراق دولت جدید عراق به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» را مکلف به اجرای مصوبه پارلمان این کشور مبنی بر اخراج اشغالگران دانست و هشدار داد که در غیر این‌صورت، مقاومت پیشاپیش ملت عراق برای تحقق این قانون وارد عمل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت عراق در سخت‌ترین شرایط، ضمن قدردانی از تهران خاطرنشان کرد: این مواضع در وجدان اغلب شهروندان عراقی نقش بسته و اقدامات برخی افراد خودفروخته تأثیری بر آن نخواهند داشت.

مشروح این مصاحبه در ادامه از منظرتان می‌گذرد:

س: با توجه به انتخاب آقای «مصطفی الکاظمی» به‌عنوان نخست‌وزیر جدید عراق، از دیدگاه شما اولویت‌های کاری ایشان در شرایط  فعلی چیست؟

آقای کاظمی برای کسب اعتماد پارلمان برنامه‌ای ارائه کرد، ولی ما معتقدیم که اولویت نخست هر کشور آزاد باید حفظ وحدت سرزمین، حاکمیت، امنیت ملی و ایجاد لوازم یک زندگی عزتمندانه برای مردم آن کشور باشد و اگر صحبتی غیر از این موارد انجام شود، صرفا شعار خواهد بود.

س: با توجه به تصویب اخراج اشغالگران آمریکایی در پارلمان عراق، به نظر جنابعالی دولت جدید عراق برای عملی کردن این مصوبه و قانون پارلمان چه اقداماتی باید انجام دهد؟

قانون مصوب پارلمان عراق در خصوص پایان دادن به فعالیت ائتلاف بین‌المللی ـ که به‌زعم خودشان برای مبارزه با داعش تشکیل شده ـ و همچنین اخراج بقیه نیروهای خارجی از سرزمین عراق، قانونی است که این دولت و دولت‌های بعدی باید به آن پایبند باشند. دولت کنونی عراق باید برای اجرای این قانون تلاش کند و جدول زمانی روشن و فوری برای خروج نیروهای اشغالگر اعلام کند؛ در غیر این‌صورت باید مسأله را دوباره به پارلمان و ملت عراق واگذار کند و به صراحت اعلام کند که اشغالگران آمریکایی زیر بار قانون مصوب پارلمان عراق نرفته‌اند که در این صورت بنا بر قانون، حضور این نیروها در عراق غیرقانونی خواهد بود و این امر باعث می‌شود که راه مقابله با این نیروها از طرف ملت عراق که خواستار خروج آن‌ها از کشور است باز شود و آنگاه گروه‌های مقاومت پیشاپیش ملت حرکت خواهند کرد.

س: نظر جنبش نُجَباء درباره نخست‌وزیر و کابینه جدید عراق چیست؟

ما توجه خاصی نسبت به عناوین و افراد نداریم و موضعمان در خصوص دولت آقای الکاظمی و دولت‌های پیش و پس از او مبتنی بر عملکرد این دولت‌ها در خدمت به ملت مظلوم عراق، مبارزه با گروهک‌های تروریستی، حفظ امنیت کشور و استقلال حاکمیتی آن و تن ندادن به دستورات دیکته‌شده از طرف کشورهای خارجی است؛ پس هرگاه عملکرد دولتی خوب و عالی بود، ما آن دولت را حمایت خواهیم کرد و هرگاه عملکردش ضعیف و کند بود، ما آن را نقد خواهیم کرد؛ زیرا جنبش نُجَباء بخشی اصیل از ملت عراق است که در روند سیاسی و سهم‌خواهی دولتی هیچ مشارکتی ندارد.

س: در هفته‌های اخیر، هسته‌های خفته داعش در عراق فعال شده و چندین حمله نیز به مواضع نیروهای الحشد الشعبی داشته است؛ جنابعالی علت فعال شدن دوباره داعش و نقش مخالفان محور مقاومت و آمریکایی‌ها را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قبل از تنش‌آفرینی جدید هسته‌های خفته داعش، آمریکا تلویحا تهدید می‌کرد که این گروهک تروریستی قدرت نظامی خود را بازسازی کرده است؛ بنابراین بسیار روشن است که حمله‌های اخیر این گروهک با پشتیبانی و مقدمه‌سازی آمریکا صورت گرفته تا با ارعاب و فشار بر بازیگران سیاسی عراق، موضع آنان را تغییر و اوضاع امنیتی کشور را شکننده نشان دهند و اعلام کنند که بازگشت امنیت عراق نیازمند حضور نیروهای آمریکایی در این کشوراست، در حالی که واقعیت غیر از این است و روزهای آینده ثابت خواهد کرد؛ لذا به‌محض خروج آخرین سرباز اشغالگر آمریکایی از عراق، این گروهک تروریستی که به اعتراف رئیس‌جمهور آمریکا دست‌پرورده خودشان است، نابود خواهد شد.

س: با توجه به پایین آمدن قیمت نفت و وابستگی شدید اقتصاد عراق به درآمدهای آن، اولویت‎های اقتصادی دولت الکاظمی را در چه زمینه‌هایی می‌دانید؟

اولویت نخست اقتصاد کشور همان تکیه بر فعالیت‌های بدیل مانند کشاورزی، کاهش هزینه‌های دولت، توجه به صنایع کوچک، آماده‌سازی برای ایجاد صنایع بزرگ و پرهیز از ورود به غار تاریک استقراض از بانک جهانی است که بسیاری از کشورهای جهان را به ورطه نابودی کشانده است.

س: از دیدگاه شما چالش‌های پیش روی دولت الکاظمی در چه زمینه‌هایی است؟

خطرناک‌ترین چالش روبروی دولت الکاظمی، همان چالش اقتصادی در سایه کاهش قیمت نفت و پاندمی کرونا است، زیرا بیش از ۹۰ درصد اقتصاد عراق وابسته به نفت است. چالش دوم، تحقق امنیت با وجود اصرار و لجاجت آمریکا، حمله‌های هوایی صهیونیست‌ها و تلاش آمریکا برای بازآفرینی هسته‌های تروریستی است؛ کما اینکه تظاهراتی که به‌دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و خواسته‌های برحق ملت عراق را مطالبه می‌کرد، می‌تواند چالشی دیگر سر راه دولت الکاظمی باشد.

س: راه‌های تقویت روابط تهران ـ بغداد در شرایط کنونی که دولت جدید در عراق کار خود را شروع کرده است، چیست؟

بغداد و تهران روابطی تاریخی، ویژه و مهم دارند، زیرا عراق و ایران با مرز مشترکی در حدود ۱۳۰۰ کیلومتر، عقیده و مقدسات مشترک و مبادلات تجاری و توریستی فراوان، پیوندی عمیق برقرار کرده‌اند.

به‌علاوه می‌توان به مواضع ماندگار جمهوری اسلامی و رهبر حکیم آن در حمایت از عراق در سخت‌ترین شرایط که همه ـ و در راس آن‌ها آمریکا ـ عراق را تنها گذاشتند تا به تنهایی سرنوشت خود را در برابر خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین هجوم تروریستی در عصر معاصر رقم بزند، اشاره کرد. این مواضع در وجدان اغلب فرزندان ملت عراق نقش بسته و بعضی افراد خودفروخته تأثیری بر آن نخواهند داشت.

عراق و ایران به‌خاطر موقعیت جغرافیایی، آینده‌ای به هم وابسته دارند و در برابر این دو ملت راهی جز زندگی مشترک بر اساس برادری، همسایگی و منافع مشترک ـ که بیشترین مشترکات در بین ملت های جهان است ـ وجود ندارد.

این امر با تقویت اعتماد دو طرف و ایجاد هوشیاری برای از بین بردن فرصت سوءاستفاده دشمنان دو ملت مسلمان، قابل تحقق است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: داعش دبیرکل جنبش نجبا اشغالگران آمریکایی دولت الکاظمی جدید عراق ملت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۳۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است

به گزارش قدس آنلاین، ان بی سی نوشت که کاخ سفید ماه‌هاست که به دنبال توافق آتش‌بس برای آزادی اسیران دربند حماس است، اما دور کنونی مذاکرات در یک برهه حساس جنگی و انتخاباتی انجام می‌شود.

مقام های آمریکایی پیش نویس توافق فعلی را آخرین و بهترین نسخه می ‌دانند، چرا که به عقیده آنها اسرائیلی‌ها در این دور از مذاکرات با شروط کلیدی موافقت کرده‌ و در مورد آنها سازش کرده‌اند.

یکی از مقام های آمریکایی در این خصوص گفت: "رئیس جمهوری بدان روی بسیار نگران میزان حساسیت برهه کنونی است که دیگر برگی برای بازی برایش باقی نمانده است.

به نوشته ان بی سی، در ماه‌های اخیر مذاکرات بر سر توافقی که شامل آتش‌ بس موقت و آزادی برخی از اسیران می‌شود به مرحله حساسی رسیده و سپس فروپاشیده است. اما به گفته مقام ها، اکنون که اسرائیل مصر است به‌رغم مخالفت‌ های آمریکا، حمله نظامی به شهر رفح را انجام دهد، شکست مذاکرات آتش‌ بس فرصتی برای احیای آن‌ باقی نمی گذارد. به گفته این مقام ها، این بار شکست در حصول توافق می تواند به تشدید جنگ و تهدید بیشتر جان اسیران منجر شود.

این بزنگاه تاریخی با اعتراض های فزاینده دانشگاهی و تهدید به تظاهرات در برنامه های انتخاباتی بایدن و سایر مقام های ارشد دولت در تابستان پیش رو همزمان شده است. برخی از مقام های دولتی به طور خصوصی گفته اند که یکی از مزیت های مهم در گشایش دیپلماتیک جنگ غزه می تواند تأثیر آن بر این اعتراضاتی باشد که در برخی از موارد به خشونت کشیده شده است.

برخی از مقام های آمریکایی نسبت به دستیابی به توافق آتش بس ابراز خوش بینی کرده و گفته اند که هدف آمریکا آن است که آتش بس موقت طولانی تر شده و راه را برای پایان جنگ هموار کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • رسانه صهیونیستی: توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت