Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی گراتس (Graz University of Technology) اتریش با استفاده از الکترودهای خال‌کوبی موقت، فناوری جدیدی را برای ثبت فعالیت مغزی الکترونسفالوگرافی (EEG) ایجاد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، این فناوری ارزان است و با استفاده از یک پرینتر جوهرافشان تولید می‌شود و اندازه گیری‌های الکترونسفالوگرافی را دقیقاً مانند الکترودهای سنتی ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو سال پیش این فناوری در ثبت داده‌های الکتروکاردیوگرافی (ECG) و الکترومیوگرافی (EMG) مؤثر بود. اکنون با اعمال تغییرات بیشتر الکترودهای سبک خال‌کوبی (tattoo-styled electrodes) می‌توانند سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی را ثبت کنند.
 

"لورا فراری" ( Laura Ferrari)، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: امواج مغزی در محدوده فرکانس پایین قرار دارند و سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی نیز دامنه بسیار پایینی دارند. الکترودهای خال‌کوبی با استفاده از پلیمرهای رسانا ایجاد می‌شوند که می‌توانند از طریق چاپگر جوهرافشان استاندارد چاپ شوند. آزمایشات بالینی نشان داد که این فناوری جدید در اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی به اندازه الکترودهای معمولی مؤثر عمل می‌کند. الکترودهای معمولی زمان‌بر هستند، اما این الکترود این‌گونه نیست. الکترودهای جدید تماس پوستی دقیق و پایداری را ارائه می‌دهند که در صورت نیاز به اندازه‌گیری‌های مکرر الکتروانسفالوگرافی، ممکن است در مدت زمان طولانی حفظ شود. در ضمن این فناوری ارزان‌تر از الکترودهای سنتی است و استفاده از آن بسیار راحت‌تر است. محققان همچنین ادعا می‌کنند که الکترودهای جدید می‌توانند در روش اندازه‌گیری مگنتوانسفالوگرافی (MEG) نیز موثر باشند. داده‌های مگنتوانسفالوگرافی اغلب می‌توانند اندازه‌گیری الکتروانسفالوگرافی را تکمیل کنند.

مگنتوانسفالوگرافی (MEG) یک تکنیک تصویربرداری عصبی کارکردی برای نقشه‌برداری فعالیت‌های مغز با ثبت میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط جریان‌های الکتریکی که به‌طور طبیعی در مغز رخ می‌دهند، با استفاده از مغناطیس‌سنج‌های بسیار حساس است.

یافته‌های این مطالعه در مجله" npj Flexible Electronics "منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الكترود مغز الکتروانسفالوگرافی اندازه گیری خال کوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۳۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراهیم خالقی اظهار کرد: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شدند.

وی گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌ غربی ادامه دارد
  • نحوه آنژیوگرافی مغز + فیلم
  • هشدار؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور از فردا تا دوشنبه!
  • هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و آبگرفتگی معابر
  • فعالیت سامانه بارشی حاکم بر کرمانشاه در روز جمعه تشدید می‌شود
  • آیت‌الله محمدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • هشدار فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران
  • فلومتر التراسونیک کانال باز چیست؟