گذری بر نکات مهم جزء بیستوچهارم قرآن/ بزرگترین مانع حقبینی
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۳۹۲۷
حجتالاسلام بطحایی کارشناس مسائل دینی به بیان نکات مهم جزء بیستوچهارم قرآن کریم پرداخت. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز دوشنبه 29 اردیبهشت مصادف با بیستوچهارمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای قبل صوت ترتیل جزء بیستوچهارم قرآن کریم با صدای "عبدالباسط و عباس امام جمعه" جهت بهرهمندی هرچه بیشتر مخاطبان منتشر شد که در اینجا میتوانید بشنوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام سیدعلی بطحایی کارشناس مسائل دینی در گفتوگو با تسنیم به بیان نکاتی مهم از جزء بیستوچهارم قرآن کریم پرداخت که متن آن در ادامه آمده است:
***
ـ سوره فصلت آیه 36؛ ﴿ وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ﴾
کلمه «نزغ» به معناى ورود در کارى به قصد فساد است و به وسوسه شیطان و تحریک او نیز نزغ گفته مىشود.
ـ سوره فصلت آیه 35؛ ﴿ وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ الَّذینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظیمٍ﴾
بهره و حظّ بزرگ، از دیدگاه دنیاطلبان براى قارون است «إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظیمٍ»(قصص، 79) اما از دیدگاه قرآن بهره و حظّ بزرگ براى افرادى است که کرامت نفس و سعۀ صدر داشته باشند. «وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظیمٍ»
ـ سوره فصلت آیه 34؛ ﴿ وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ﴾
در برابر کسانى که مردم را به خدا دعوت مىکنند افراد بىتفاوت، نااهل و بدرفتارى پیدا مىشوند که اگر مبلّغ دین، با اخلاق خوش و سعۀ صدر با آنان برخورد نکند توفیقى حاصل نمىشود. این آیه سفارش مىکند که بدىها را با خوبى پاسخ بده و اهل انتقام نباش؛ همانگونه که در دعاى مکارمالاخلاق، امام زین العابدین علیهالسلام از خداوند مىخواهد که به او توفیق دهد که در برابر غیبت مردم از او، نیکى مردم را بگوید و از بدى آنان بگذرد و هر کس با او قطع رابطه کرد با او معاشرت کند. بارها در سیرۀ پیامبر اکرم و اهلبیت معصوم آن حضرت نمونههایى از این برخوردها را مىخوانیم که سرسختترین مخالفان را به طرفدار آنان تبدیل کرده است.
مردم چند دستهاند:
کسى که دوست خود را حفظ مىکند.
کسى که دوست خود را نسبت به خود بىتفاوت مىکند.
کسى که دوست خود را به دشمن تبدیل مىکند.
کسى که دشمن را به دوست تبدیل مىکند.
ـ سوره غافر آیه 58؛ ﴿ وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى وَ الْبَصیرُ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ لاَ الْمُسیءُ قَلیلاً ما تَتَذَکَّرُونَ﴾
تکبّر، بزرگترین مانع حق بینى و حقپذیرى است. (متکبّر مانند کور است). «ما یستوى الاعمى و البصیر»
ـ سوره غافر آیه 55؛ ﴿ فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِکَ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکارِ﴾
دلایل عقلى و نقلى گواه بر آن است که انبیاء(ع) معصوماند، زیرا اگر معصوم نبودند پیروى و اطاعت مطلق و بىچون و چرا از آنان واجب نبود و اطاعت از آنان مشروط مىشد، همانگونه که اطاعت از والدین مشروط به آن است که فرزند را به شرک و انحراف دعوت نکنند. این از یک سو؛ از سوى دیگر دلیل نیاز ما به پیامبر و امام آن است که ما را از انحراف باز دارد و اگر او نیز اهل خلاف باشد، حجّت خدا بر ما کامل نیست در حالى که قرآن مىفرماید: ﴿ قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ﴾ (انعام، 149)
ـ سوره غافر آیه 27؛ ﴿ وَ قالَ مُوسى إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسابِ﴾
موسى با گفتنِ «عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ» ضمن اعلام پناهندگى خود به خدا، به مردم گفت: فرعون خداى شما نیست.
ضربالمثل «هر کجا نمک خوردى نمکدان نشکن» همهجا درست نیست؛ زیرا موسى سالها سر سفرۀ فرعون بود اما چون فرعون حقّ را نپذیرفت، عاقبت به قهر الهى گرفتارش کرد.
ـ آیه 37،36 سوره زمر؛ ﴿ أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ وَ یُخَوِّفُونَکَ بِالَّذینَ مِنْ دُونِهِ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ﴾، ﴿ وَ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِلٍّ أَ لَیْسَ اللَّهُ بِعَزیزٍ ذِی انْتِقامٍ﴾
ـ بتپرستان به پیامبر اسلام مىگفتند: اگر بتهاى ما را تحقیر کنى، به تو بلا و آزار مىرسد. این آیه نازل شد و به حضرت دلدارى داد که: «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ»
قرآن، با تعابیر گوناگونى مصونیّت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را از انواع توطئهها مطرح کرده است: نظیر آیه «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» (مائده 67) و ﴿ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئینَ﴾ (حجر 95) چنانکه خداوند نوح را از غرق شدن و ابراهیم را از آتش و موسى را از خطر فرعون و عیسى را از به دار آویخته شدن حفظ کرد.
وظیفه ما در هر شرایطى بندگى خداست. در حدیث میخوانیم: «مَن أصبح و همومه هَمٌّ واحد، کفاه اللّه هموم الدنیا والآخرة؛ کسى که همه تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواستههاى دنیا و آخرتش را برآورده مىکند.»
ترتیل جزء بیستوچهارم قرآن با صدای "عبدالباسط و عباس امامجمعه"گذری بر نکات مهم جزء بیستوسوم قرآن/ منظور از پرستش طاغوت چیست؟گذری بر نکات مهم جزء بیستودوم قرآن/ نمودهایی از جاهلیت مدرن در دنیای امروزانتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط تفسیر قرآن ماه مبارک رمضانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان جزء بیست وچهارم ـ سوره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۳۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسانههای بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
به گزارش همشهری آنلاین؛ جوامع امروزی در جهان مملو از اخبار و گزارشات مختلف خبری هستند. در عرصه بمباران رسانهای کافی است که وارد شبکات اجتماعی یا سایتهای خبری شوید تا با انبوهی از اخبار و نقل قولهای رسانهای برخورد کنید. اما در این بین نکتهای حائز اهمیت است که برای بررسی آن با محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه گفتوگویی داشتیم. محور بحث این بود که چرا و چگونه در ایران ما اخبار خوب و مثبت به اندازه اخبار منفی و ناگوار دیده نمیشوند؟ چه دستهایی مانع میشوند مردم ایران اخبار مثبت و امیدوار کننده کشور را دنبال نمایند. در ادامه حاصل این گپ و گفت را خواهید خواند.
خبر خوب، خبر بد است!لسانی در ابتدا گفت: در موضوع ژورنالیسم و روزنامهنگاری دو موضوع است که با مسأله مورد نظر ما پیوند و ارتباط دارد. اولین مورد را شاید بتوان در این ضربالمثل جستوجو کرد: خبر خوب، خبر بد است! مصرف رسانهای و روی آوری به اخبار چه از سوی فعالان خبری و چه از سوی مردمِ مخاطب زمانی صورت میگیرد که یک اتفاق ناگوار مثل سقوط پلاسکو و غرق شدن کشتی سانچی در مطبوعات و خبرگزاریها مخابره میشود.
وی افزود: مضاف بر آنچه که گفته، ما در روزنامهنگاری موضوعی با عنوان «ارزشخبری» داریم که یکی از این ارزشها «درگیری» است. به عبارتی خبری که از یک درگیری یا زدوخورد حکایت کند نظیر انتقادی تند و سخت از یک نماینده مجلس یا یک درگیری فیزیکی، بیشتر مورد توجه رسانهها و مردم قرار میگیرد. البته گفتنی است همین خبر که دارای ارزش درگیری است در چنین فضایی خبری بد محسوب میشود که مصرف رسانهای بالایی هم از سوی مردم دارد. در کل باید اشاره کرد اخباری نظیر تأسیس یک نیروگاه برق یا ساخت یک سد شاید آنچنان هیجانی را برای مردم به ارمغان نیاورد.
چرا ما اخبار خوب کشور را نمیبینیم؟او ادامه داد: علت را هم در این میتوان دانست که عمل ساخت و حرکت روبهجلو میمتری و با سرعت کم است، اما از آنسو تخریب و سقوط ناگهانی، سریع و پرشتاب است؛ از این رو خبر بد در چنین مقیاسی بُرد بیشتری نسبت به خبر خوب دارد، یعنی عمق نفوذ و گستره بیشتری دارد. به طور مثال پیدا شدن یک گور دستهجمعی از فلسطینیان در غزه بیشتر مورد استقبال مردمی در رسانهها قرار میگیرد تا خبر ازدواج دو شخص در وضعیت حال حاضر غزه.
لسانی گفت: بخشی از علت به فرهنگ عمومی جامعه برمیگردد، ما باید سعی کنیم خبر خوب را سر دست بگیریم؛ همانطور که یک شی گرانبها را در زرورق میپیچانیم و با احتیاط از آن محافظت میکنیم. لذا باید در نظر بگیریم که در جهانی زیست میکنیم که اخبار منفی افسردگی و ناراحتی بیشتری ایجاد میکند و اخبار مثبت هم کم هستند. از این رو وظیفه ما هم خلق خبر خوب و هم نشر آن است. به طور مثال باید به رفتار خودمان نگاه کنیم که در طول روز مطالبی که برای یکدیگر به اشتراک میگذاریم تا چه اندازه مثبت و انرژیبخش هستند یا تا چه اندازه ناراحتکننده و ناگوار؛ موضوع مهم همین است که تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم.
رسانههای بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند؟این کارشناس رسانه درباره نقش رسانههای بیگانه در القای اخبار منفی افزود: نوآم چامسکی در کتاب «فیلترهای خبری» از چند فیلتری صحبت میکنند که منجر به نشر اخبار یا عدم نشر آنها میشود. یکی از این فیلترها «فیلتر مالکیت» است. به طور مثال شبکه های ماهوارهای بیگانه و فارسی زبان برای اینکه بتوانند در لیست ماهوارههای جهانی قرار گیرند باید چیزی درحدود چند صد هزار دلار هزینه فقط برای اجاره کنند، این درحالیست برخی از این شبکات در چند ماهواه حاضر بوده و این یعنی تنها هزینه اجاره سالانه آنان ارقام چند میلیون دلاری است.
او تصریح کرد: در کنار این هزینه باید خرج و مخارج مربوط به مجریان شبکه؛ هنرمندان؛ دکور و... را هم افزود. لذا تزریقکنندگان مالی برنامه و کسانی که بحث مالی آن را فراهم میکنند مطالبات و انتظاراتی از این شبکه دارند. آنان میخواهند مردم نسبت به موضوعاتی علاقهمند شوند. برای همین باید گفت رسانه امروزه با تولید حس بر احساسات مخاطبات تسلط دارد. خوشآمد و بدآمد نسبت به موضوعی؛ رغبت و عدم رغبت نسبت به آرمانی و... از جمل اقداماتی است که از سوی رسانهها صورت میگیرد.
وی افزود: مضافا که رسانه تولید کنش هم میکند؛ به طور مثال میگوید اگر نسبت به فلان قضیه اعتراضی دارید و آن ناپسند میدانید به کف خیابانها بیایید. این همان کنترل اجتماعی از سوی رسانه است، یا اینکه بگوید به چه کسی رأی بدهید یا ندهید. امروزه رسانه به عنوان یک ساختار مؤثر در تولید حس و کنش درحال عمل کردن است.
کد خبر 848114 برچسبها رسانه خارجی رسانه - سواد رسانهای رسانه ایرانی