Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای شورای شهر با این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه دادند به‌منظور تأمین سبد معیشتی برای سرپرست خانوارهای کم‌درآمد آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا، تا سقف مبلغ۱۶ میلیارد تومان اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری امروز در نود و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد با اشاره به ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، جایگاه و نقش روابط عمومی را به‌عنوان پل ارتباطی بین سازمان و مردم، بسیار ارزشمند توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روز جهانی گنجینه و میراث فرهنگی و موزه این مهم را یادآوری می‌کند که در فرهنگ ایرانی و تمدنی ما آثار زیادی در بعد معنوی و مادی وجود دارد.

وی این شهر را یک شهر تاریخی و مذهبی با ظرفیت‌های بیشتر و والاتر دانست و با لزوم توجه به این پتانسیل‌های کم نظیر بیان کرد: در فرهنگ تمدنی ما آثار زیادی در بعد معنوی و مادی وجود دارند که تلاش‌هایی برای حفظ آنها صورت گرفته ولی کفایت نمی‌کند زیرا در شهری مثل مشهد ظرفیت‌های بیشتری برای تلاش وجود دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: عناصر هویتی در بخش‌های مختلف مسؤولیت انتقال مفاهیم و ارزش‌های نسل‌های گذشته را بر عهده دارند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه به مناسبت «روز جهانی قدس» مصادف با دوم خرداد ماه بیان کرد: روز قدس میراث ماندگار امام خمینی (ره) در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.

وی افزود: امسال با توجه به شرایط ناشی از بحران بیماری کرونایی مشخص نیست مراسم راهپیمایی روز قدس برگزار شود اما در هر صورت باید بیش از هر زمان دیگری به حفظ آرمان‌های امام راحل و قدس شریف پایبند باشیم.

حیدری با بیان اینکه دوم خرداد ۷۶ اتفاق دیگری در ایران رقم خورد، این روز را آغاز بروز و ظهور گفتمان اصلاح طلبی عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه در مدیریت شهری بر عنصر کارآمدی و خدمت به مردم تلاش می‌کنیم، گفت: در این روز در طول این دوران ضرورت بازنگری و بازسازی در این گفتمان مطرح است، اما ما به عنوان حاملان این جریان فکری بر ارتقای امید و کارآمدی و ارتقای جریان اسلامی در برابر تهدیدات خارجی پای‌بند هستیم.

وی افزود: سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و حماسه جاویدان رزمندگان ماست، انسجام و وحدت حاکم در جامعه و در میدان جنگ در سوم خرداد بروز و ظهور پیدا کرد و از آنجا بود که با عملیات‌های پی در پی خاک کشور از متجاوزان عراقی پس گرفته شد.

حیدری با بیان اینکه روز ملی اهدای عضو را پیش رو داریم، گفت: به برکت تخصص پزشکان در کشور رتبه اول در این حوزه در خاورمیانه از آن ماست.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به آمار ۲۵ هزار نفری لیست انتظار دریافت عضو اشاره و عنوان کرد: هر مرگ مغزی می‌تواند ۸ عضو و ۵۳ بافت اهدا کند، در سال گذشته۷ هزار عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد‌.

وی یادآور شد: برای فرهنگسازی در خصوص اهدای عضو، شورای پنجم شهر مشهد مصوب کرد سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد قطعه خاصی با عنوان «قطعه بخشندگان حیات» را برای دفن رایگان اهداکنندگان عضو تخصیص دهد و هزینه‌های خاکسپاری این افراد رایگان باشد، این مصوبه شورای شهر مشهد عملیاتی شده اما هنوز اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی خاصی در این خصوص صورت نگرفته ‌است.

حیدری ادامه داد: با همت و تلاش دستگاه‌ها و همراهی مردم شرایط کرونا در مشهد تثبیت شده است اما نگرانی همچنان باقی است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود امکان بازگشت موج دوم وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در زمان تعطیلی اتوبوس و قطارشهری ضرری بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان به بدنه شهرداری وارد شده است، ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌کنم در صورت اضطرار از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، با وجود ضرر اقتصادی به بدنه شهرداری باز هم سلامت شهروندان برای ما مهم‌تر است.

وی گفت: شرایط اقتصادی این کلانشهر در وضعیتی قرار دارد که باید هرچه سریعتر بحران کرونا را پشت سر بگذاریم بنابراین همراهی همه نهادها و شهروندان مشهدی برای جلوگیری از بروز دوم موج شیوع این بیماری ضروری است.

انتقاد از شورای نگهبان توسط عضو کمیسیون بهسازی توس در روز جهانی موزه

عضو کمیسیون توسعه و بهسازی توس در شورای شهر مشهد هم به‌عنوان ناطق قبل از دستور نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد همزمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با بیان سخنانی از نظارت استصوابی شورای نگهبان انتقاد کرد.

متن کامل نطق حمیدرضا موحدی زاده به این شرح است:

سه سال پیش در چنین روزی مشارکت پرشور و گسترده مردم پای صندوق‌های رای اتفاقی تاریخی را رقم زد. در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ به انتخاب مردم هم دولت تدبیر و امید تمدید شد و هم شیوه و گفتمان مدیریت شهری و شورای شهر مشهد پس از ۱۴ سال تغییر کرد و شهروندان عزیزمان به امید حاکم شدن مدیریتی جدید و گفتمانی نوین‌ در شهر، با رای قاطع خود به لیست امید ریل مدیریت شهری را تغییر دادند.

اکنون پس از گذشت سه سال از عمر شورای پنجم این افکار عمومی و متخصصان شهری، رسانه‌ها و مراکز معتبر نظرسنجی هستند که می‌بایست به بررسی دقیق رویکرد و عملکرد ما بپردازند، با زبان آمار و شاخص اقدمات را با ادوار گذشته مقایسه کنند و در نهایت نتیجه بگیرند که مدیریت شهری جدید تا چه اندازه انتظارات مردم را برآورده ساخته و وعده‌های داده شده خود را محقق کرده است. البته که در نظرسنجی‌ها و آمارهای مقایسه‌ای با سایر کلانشهرها،‌ مشهد همواره جزو پیشگامان و برترین‌ها در مدیریت شهری کشور بوده اما نمی‌توان منکر این شد که در پاره‌ای از اقدامات نیز با انتظارات مردم فاصله داشته‌ایم که این اتفاق ناشی از محدودیت‌ها و یا تغییر شرایط بوده است.

فعالیت پارلمان و مدیریت شهری در طی این مدت بر دو اصل پیش‌برندگی و بازدارندگی استوار بوده است؛

توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری، استفاده از شیوه‌های نوین اداره شهر و تلاش برای گسترش فضای سبز شهری از جمله اقدامات پیش‌برنده و پایان تک صدایی و تغییر گفتمان‌ و شعارهای موجود در سطح شهر که برخاسته از دیدگاه‌های بسته و متحجرانه بود و موجب آزار و نومیدی دیدگان شهروندان می‌شد جزو اقدامات بازدارنده بوده است. تک صدایی امروز در شهر مشهد معنایی ندارد بلکه گفتمان‌های مختلف‌اند که با هم به رقابت می‌پردازند و بر هم نظارت دارند.

مشهد به‌واسطه وجود بارگاه امام رضا(ع) و حضور آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی از فرصت‌های پرشماری برای جذب زائر و گردشگر داخلی و بین‌الملی برخوردار است. توسعه گردشگری افزایش ارزش افزوده گردشگران را به همراه دارد. این افزایش ارزش افزوده باعث افزایش درآمد شهروندان می‌شود که نتیجه آن پرداخت به موقع مالیات و عوارض و رونق اقتصاد و توسعه شهر است.

انگیزه اصلی حضور زائر و گردشگر در مشهد زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) است اما برای ماندگاری و تحقق این ارزش افزوده و رونق اقتصاد شهر و درآمد شهروندان می‌بایست به جنبه‌های دیگر گردشگری مشهد از جمله گردشگری فرهنگی و علمی،‌ گردشگری سلامت، گردشگری غذا و گردشگری تجارت و توسعه مراکز سالم تفریحی و ورزشی نیز توجه ویژه‌ای نمود.البته در این حوزه همواره اختلاف نظراتی از جانب عده‌ای که هیچ اعتقادی به هویت گردشگری ندارند وجود دارد که این افراد باید بدانند که سخت در اشتباهند چرا که گردشگری نه تنها با موضوعات دیگر مغایرتی ندارد که جزو نیازهای بشری است و می‌بایست به آنها پاسخ داده شود.

مشهد از لحاظ قطب سرمایه‌گذاری نیز به‌واسطه وجهه ملی و بین‌المللی‌ا‌ش همواره جز نقاط جذاب برای سرمایه‌گذاران بوده است و ما توانستیم در طی این سه سال تحرک خوبی در این حوزه به‌وجود بیاوریم و با ارائه بسته‌های تشویقی مناسب،‌ سرمایه‌گذاران را متقاعد به حضور در شهرمان کنیم اما مسؤولان شهری لازم است این نکته را مدنظر داشته باشند که شرط جذب و حضور سرمایه‌گذار فراهم آوردن پیش‌نیازهایی چون احترام و امنیت و قائل شدن ارزش برای آنهاست.

پشتوانه مردمی و کسب ۲۶۰/۰۰۰ رای بالاترین میزان اعتماد مردم در طول دوره شوراها از سوی شهروندان، فرصت بی‌نظیری بود که شورای پنجم آن را با خود به همراه داشته و دارد که می‌توان با درایت و هوشمندی آن را ادامه داد و تکمیل کرد و یا همچون اتفاقاتی که در پروسه انتخابات مجلس اخیر رخ داد جلوی آن را گرفت و متوقف‌ش ساخت. تصمیم آنکه در آینده چه شیوه‌ای در پیش گرفته شود در اختیار صاحبان قدرت و ثروت و مکنت است اما ما به عنوان اصلاح‌طلب به قدر توان خود برای ادامه مسیری که ۱۳۹۶ آغاز شده تلاش خواهیم کرد و ناامید نخواهیم شد.

در طی سالهای اخیر حضور در خط اعتدال و عقلانیت و برقراری گفت‌و‌گو و اصلاح امور در سیاست داخلی و خارجی ضرری به ما نرسانده اما متاسفانه شاهدیم که عده‌ای در پی توقف این مسیر هستند. ما نباید اجازه دهیم که با بازگشت به عقب دوباره افراط و سیاست‌های انزواگرایانه حاکم شود چرا که نتیجه این اتفاق تحریم‌های بیشتر و یا حتی درگیری‌های نظامی خواهد بود. ویروس کرونا تاکنون جان بیش از ۳۲۰ هزار نفر از مردم دنیا را گرفته است ولی به قول سعدی؛ بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار

البته یک درس و عبرت بزرگ هم از کرونا آموخته ایم که دنیا ارزش جنگیدن با یکدیگر و ستم به ضعیفان را ندارد و بایستی با هم دوست باشیم.

در حوزه سیاست داخلی نیز مسؤولان بالادستی باید به گونه‌ای اتخاذ تصمیم کنند که راه ورود شایستگان به اداره مملکت و شهرها باز نگه داشته شود و شرط تحقق این مهم تعریف وظایف شورای نگهبان ذیل قانون اساسی است.

نظارت استصوابی شورای نگهبان قبل، حین و بعد از هر انتخابات باعث تضعیف نهادهای انتخاباتی خواهد شد.

نظام جمهوری اسلامی با یک بال نمی‌تواند پرواز کند. نه جریان اصلاح‌طلبی به تنهایی قادر به اداره کشور است و نه جریان اصولگرایی می‌تواند به تنهایی از عهده اداره کشور بربیاید. تمامیت‌خواهی در مملکت جواب نمی‌دهد. ما تجربه تلخ یکپارچه‌سازی را قبلا آزموده ایم که منجر به تشدید تحریم‌ها، فشارها و انزوای بیشتر کشور و مردم عزیزمان شد.

پارلمان‌های شهری نقطه اتکای نظام هستند و پویایی آنها موجب افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت و دولت خواهد شد. پارلمان های شهری بهترین مامن تمرین دموکراسی هستند و باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.

امیدواریم که سال ۱۴۰۰، سال بازگشت به قانون اساسی و بازگشت به جامعه بین المللی و تعامل دوسویه با دنیا باشد. اتخاذ این سیاست نه تنها منافاتی با منافع و ارزش‌های ما ندارد بلکه می‌تواند موجبات سربلندی کشورمان در سطح جهانی را به همراه داشته باشد و وجهه عزت و استقلال ایران را نیز تقویت نماید و رضایت و امید مردم را نسبت به آینده افزایش دهد

با توجه به روز بزرگداشت حکیم عمر خیام سخن خود را با بیتی از این شاعر بزرگ به پایان می‌برم:

این قافله عمر عجب می‌گذرد !
دریاب دمی که با طرب می‌گذرد !
ساقی غم فردای حریفان چه خوری !
پیش آر پیاله را، که شب می‌گذرد !

عضو شورای شهر مشهد: آقای استاندار! قول داده بودید ثبت جهانی را پیگیری کنید

سید مسعود ریاضی، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد هم دیگر ناطق این جلسه علنی بود.

در متن کامل این نطق آمده است:

«به نام خداوند جان و خرد
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
همانطور که مستحضرید امسال در 25 اردیبهشت روز سخن و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به علت تقارن با شب‌های احیاء، همچنین ملاحظات خاص مربوط به بیماری کرونا همایش و رویداد خاصی برگزار نگردید. برخود لازم دانستم که به همین مناسبت امروز بیست و نهم اردیبهشت چند دقیقه‌ای را در خصوص اقدامات انجام شده در محدوده توس که با سیاست گذاری شورای پنجم و با همت مدیریت شهری انجام شده است صحبت کنم و همچنین در این مجال به بعضی از مشکلات و موانع موجود اشاره نمایم.

از آنجایی که محدوده منفصل توس از سال 93 به شهر پیوسته است و از سال 75 رهبر انقلاب در خصوص کارهای ناچیز انجام شده در آن خصوص اظهار گلایه‌مندی نموده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی آن ناحیه در جذب گردشگران و علاقه‌مندان ادب فارسی، شورای پنجم به محض استقرار در اولین روز کاری خود برای اولین بار در شهریور 96 کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس را راه‌اندازی نمود. کاملاً بدیهی و روشن بود که از سال 47 کارهای انجام شده در توسعه آن منطقه اگرچه ارزشمند ولی ناچیز بود و حق مطلب را ادا نمی‌کرد. در خصوص خلق بسیاری از پروژ‌ه‌ها باید از ابتدایی‌ترین نقطه شروع می‌شد.

به صورت کلی برای تحقق هر پروژه در منطقه توس در این دوره مدیریت شهری باید از چند الک ایده‌پردازی، طراحی، انجام توافق‌های لازم و طی بروکراسی‌های موجود و نهایتاً اجرا گذر کرد. شاید این چهار غربال در مورد سایر پروژه‌های شهری نیز وجود داشته باشد ولی بسیاری از این مراحل در مورد آن پروژه‌ها در دوره و دوره‌های پیش و در گذر سال‌ها انجام شده است و اکثراً مسبوق به سابقه است. در ادامه من اهم کارهای انجام شده را فهرست‌وار عرض می‌کنم.

الف – در حوزه عمرانی

1- ایجاد فضای جلوخان آرامگاه فردوسی با 7 هکتار مساحت و 4 هکتار فضای پارکینگ و خدماتی که در 3 فاز با همکاری و تفاهم میراث محترم فرهنگی در آخرین روز کاری آقای مهندس تقی زاده کلنگ زنی شد و باهمت جناب آقای دکتر کلائی تا 25 اسفند 98 به بهره برداری کامل رسید و تقدیم به مردم مشهد و توس و زائرین و مجاورین حضرت رضا گردید.

2- پروژه مسیر دسترسی از جلوخان آرامگاه فردوسی به کهندژ که نقشه‌های آن توسط مشاورین میراث فرهنگی تهیه شده و آقای شهردار دستور آغاز عملیات اجرایی آن را داده اند. کهن دژ یک اثر تاریخی هزار ساله است که در هشتصد متری غرب آرامگاه حکیم قراردارد. شاید بسیاری از مشهدی‌ها نیز از وجود چنین ارگی بی‌اطلاع باشند.

3- مجموعه ورزشی چهاربرج زمینی به مساحت یک هکتار است که توسط اهالی به شهرداری هدیه داده شده و در حال حاضر مشاور آن انتخاب شده است و مراحل محصور سازی آن طی می‌شود. یکی از نیازهای مردم منطقه ایجاد فضای مناسب برای ورزش پر طرفدار کشتی چوخه در آن سامان است.

4- دروازه ورودی شهر مشهد در سه راه شاهنامه که مطالعات مرحله اول آن انجام شده است.

5- ساماندهی پل کشف رود و دروازه رودباره که ترمیم و بازسازی دروازه هزار ساله باره توسط میراث فرهنگی آغاز و با کمک مالی و همکاری شهرداری ادامه خواهد یافت.

6- پارک مفاخر توس در آرامستان سفالقان که در حال طی کردن مراحل تملک است.

7- ایجاد تابلوهای راهنمای زائر و گردشگر از حرم مطهر تا آرامگاه و همچنین در مسیر چناران به مشهد

8- ایجاد مطالعات فاز یک فضای 30 هکتاری پردیس توس از پل کشف رود تا آرامگاه

9- بازسازی عمارت اربابی چهار برج که یک بنای ارزشمند متعلق به اواخر قاجاریه در آن منطقه است و به زودی در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت.

ب- در حوزه هنری و فرهنگی

1- ساخت و نصب دو مجسمه فاخر رستم و رخش و رستم و اژدها در سه راه شاهنامه و میدان هفت خان که بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان به توس، شاهنامه و فردوسی قرار گرفته است.

2- سفارش ساخت 5 عدد مجسمه فاخر که قرار شده امسال با وعده حوزه هنری 4 عدد آن تا تیر ماه آینده در جلوخان آرامگاه نصب خواهد شد.

این پنج مجسمه عبارتند از: رستم و اسفندیار، رستم و سهراب، دقیقی توسی، آرش کمانگیر، رستم و اکوان دیو

علاوه بر اینها فراخوانی برای طراحی سه اثر تهمینه، سیاوش و سام و اژدها نیز داده شده است.

3- برگزاری همایش بین المللی شاهنامه در گذر جاده ابریشم که با حضور پژوهندگان برجسته دنیا سال گذشته با همکاری آستان قدس رضوی، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی، خردسرای فردوسی، بنیاد فردوسی و دانشگاه فردوسی انجام شد.

4- آموزش مفاهیم شاهنامه در مراکز پیش دبستانی و دبستان در برنامه درس ملی و در ساعات درس رسمی هفتگی مدارس همچون سایر دروس با همکاری اداره کل محترم آموزش و پرورش که بی‌سابقه بوده است و انشاءالله ادامه یابد.

5- انجام فعالیت‌های خرد و کلان دیگری مثل جشنواره‌های نقالی، مسابقه‌های پیامکی آخر هفته‌ها با شاهنامه و غیره

6- برگزاری رویدادهای ورزشی با شعار تا ثبت جهانی توس اعم از جام خراسان بزرگ، لیگ دسته 1 لیگ برتر کشتی، مسابقات پهلوانی توس که برخی از آنها برای نخستین بار در فضای آزاد جلوخان آرامگاه فردوسی برگزار گردید.

7- همکاری و پیگیری پویش تا ثبت جهانی توس! لازم به ذکر است که توس تاکنون علیرغم وعده های فراوان ثبت جهانی نشده است واین جای شگفتی بسیار است.

قطعاً مواردی که بر شمردم بخشی از کار بود و با همکاری طیف وسیعی از فرزندان فرهنگ دوست این مرزوبوم و ادارات و نهادهای مختلف در این بازه کوتاه 3 ساله میسر شده است ولی با همه این‌ها مسائل و معضلاتی هست که باید به آنها نیز اشاره کنم:

خانم‌ها و آقایان محترم، استاندار عزیز و نمایندگان ارجمند؛ توس بیش از 6 سال است که به شهر پیوسته است و سه سال است که همزمان با آغاز کار شورای پنجم برای تهیه طرح راهبردی آن مشاور گرفته شده است. بیش از یک‌سال است که این مطالعات با عنایت سازمان محترم مسکن و شهرسازی استان به شورای عالی شهرسازی و معماری فرستاده شده است و بلا تکلیف مانده است.

من کاری به موانع و تعداد جلسات و مذاکرات و اما و اگرها و شرح مذاکرات ندارم . شش سال است مردم بی‌نوا و زجرکشیده توس اجازه هیچ دخل و تصرفی در خانه های شان ندارند و همین نشانه‌ای نابخشودنی است و برای جمهوری اسلامی زیبنده نیست که یک طرح شهری 6 سال بلاتکلیف و بدون پیگیری بماند. ای که دستت می‌رسد کاری بکن! البته از مدیر کل محترم مسکن و شهرسازی استان سپاس گزاریم که قول پیگیری و تصویب یک ماهه طرح را پس از 6 سال داده‌اند.

خانم‌ها و آقایان محترم، استاندار عزیز و نمایندگان ارجمند! توس با آنهمه بزرگی و عظمت که دیگر لازم نیست شرح آن اینجا داده شود چرا نباید ثبت جهانی شده باشد و در پسِ نوبت 52 اثر دیگر قرار داشته باشد. آقای استاندار! قول داده بودید ثبت جهانی را پیگیری کنید. نمایندگان محترم مجلس! امیدوارم همانطور که دروه جدید نمایندگی تان را آغاز می‌کنید با قوت و انرژی، توس و فردوسی را در اولویت‌های جدی خودتان بگذارید تا برای همیشه دعای خیر ما مردم مشهد بدرقه راهتان باشد.

اهم مصوبات نود و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد

۱) تصویب لایحه دوفوریتی تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف منطقه ثامن

اعضای شورای شهر امروز لایحه دو فوریتی تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف منطقه ثامن که از سوی کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها و شهرسازی و معماری را تصویب کردند.

بر این اساس تعیین تکلیف پروژه‌های کوکب، اختر، مصباح، حافظ، سعدی، خیام، مبین، نور، بیستون، مشکات، اوحد، آراد و فراز، ره باغ نعیم، خزر، کیان، نخل، آیت الله بروجردی، مشکلات قراردادی موسسه خیریه امام زمان(عج) و سارا مورد تایید شورای اسلامی شهر مشهد قرار گرفت.

۲) تصویب لایحه نحوه فعالیت خطوط حمل و نقل همگانی از تاریخ ۶ خردادماه ۹۹

این مصوبه شورا به شهرداری مشهد اجازه داد با توجه به ضرورت سرویس‌دهی خطوط حمل و نقل همگانی به صاحبان مشاغل و اصنافی که حضور آنان در محل کار اجتناب ناپذیر است و با توجه به ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، درخصوص ساعت و نحوه فعالیت کلیه ناوگان حمل و نقل همگانی (اتوبوسرانی و مینی بوسرانی (خطوط روزانه و شبانه) و خطوط قطار شهری) از تاریخ ۱۳۹۹/۳/۶، ضمن هماهنگی با ستاد مقابله با کرونا، اقدام کند.

همچنین بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده شد با توجه به بحران شغلی و اقتصادی پیش‌آمده حاکم بر کشور به علت شیوع ویروس کرونا (که عمدتا متوجه قشر کم درآمد و آسیب پذیر هستند)، بهای خطوط قطار شهری را از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۳ لغایت ۱۳۹۹/۳/۱۵، به ماخذ سال ۱۳۹۸ دریافت کند.

۳) تصویب لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های شهر مشهد در سال ۱۳۹۹

نمایندگان مردم در شورای شهر مشهد در ادامه این جلسه علنی، به شهرداری مشهد اجازه دادند مستند به بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با آخرین اصلاحات، نسبت به افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی‌های درون شهری، به میزان ۱۵ تا ۴۵ درصد به مأخذ کرایه مصوب سال ۱۳۹۸، برابر جدول پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) و با رعایت تبصره‌های ذیل اقدام کند:

تبصره ۱- نرخ کرایه انواع تاکسی‌ها در شب، از ساعت ۲۲ الی ۶  با اعمال ضریب شب‌کاری(جدول پیوست) نسبت به نرخ کرایه روز تاکسی در کاربری‌های مختلف تعیین می‌شود که در صورت راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت اعزام در ناوگان تاکسیرانی، شیفت شب در تابستان از ساعت ۲۳ الی ۶ تعیین و محاسبه خواهد شد.

تبصره ۲- تعرفه کرایه تاکسی‌های راه‌آهن و پایانه مسافربری، مشابه نرخ کرایه تاکسی کاربری شهری (گردشی) تعیین و تعرفه کرایه این تاکسی‌ها در مبادی مذکور، به صورت دربست محاسبه می‌شود.

تبصره ۳- به شهرداری مشهد مقدس(سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی) اجازه داده می‌شود، به منظور رقابت سالم با خدمات مشابه تاکسیرانی و در صورت درخواست شرکت‌های حمل و نقل تاکسیرانی نسبت به اعمال تخفیف در کرایه‌های مصوب اقدام کند.

تبصره ۴- به منظور حمایت از حمل و نقل معلولان جسمی حرکتی شدید، به سفرهای ارائه شده توسط تاکسی‌های مناسب‌سازی شده ناوگان تاکسیرانی ۳۰ درصد مازاد کرایه مصوب به عنوان یارانه شهرداری، در چارچوب ساز و کار مصوب پرداخت یارانه حمل و نقل معلولین به تاکسیران پرداخت می‌شود.

تبصره ۵- به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اجازه داده شد نسبت به تعیین کرایه ثابت خطوط شهری بر اساس پالس‌های مصوب کرایه کلاس ۲ شهری اقدام کند،جدول کرایه ثابت خطوط پس از تایید کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قابل اجرا است.

تبصره۶- به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اجازه داده ‌شد به منظور تامین هزینه‌های پارکینگ مربوط به خطوط مبادی ورودی (مبالغ درخواستی توسط فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری)، نسبت به افزایش مبلغ ورودی در خطوط فرودگاه به میزان ۳۰۰ تومان و خطوط راه‌آهن و پایانه مسافربری به میزان ۲۰۰ تومان مازاد بر نرخ جدول پیوست اقدام کند.

۴) تصویب لایحه اقدامات حمایتی از بهره‌برداران جایگاه‌های گاز (CNG) در شرایط شیوع ویروس کرونا

این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داد به‌منظور جبران ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش فروش در جایگاه‌های گاز (CNG) شهر مشهد، ضمن اجرای تبصره ۱ بند ۲ مصوبه شماره ۵/۹۸/۲۴۴۲۴/ش مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ شورای اسلامی شهر، نسبت به بخشودگی ۵۰ درصد سهم درصد از فروش این جایگاه‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ اقدام و ۵۰ درصد باقی‌مانده در دو ماه مزبور را(به علاوه کل درصد از فروش خرداد ماه سال ۱۳۹۹) به صورت اقساط، از تیرماه سال ۱۳۹۹ لغایت انتهای این سال دریافت کند.

۵)تصویب لایحه کمک به معیشت خانوارهای کم آمدآسیب دیده از شیوع ویروس کرونا

اعضای شورای شهر با این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه دادند به‌منظور تأمین سبد معیشتی برای سرپرست خانوارهای کم‌درآمد آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا، تا سقف مبلغ ۱۶ میلیارد تومان اقدام کند.

۶) تصویب لایحه تغییر نام بلوار حسن آباد واقع در شهرک صنعتی توس

شهرداری مشهد بر اساس این مصوبه، بلوار حسن آباد واقع در شهرک صنعتی توس را به نام زنده یاد ایرج یزدانبخش تغییر نام می‌دهد.

۷) تصویب لایحه تاسیس سرای محله در محلات شهر مشهد 

این مصوبه شهرداری مشهد را مکلف کرد در راستای جبران کمبود سرانه مراکز فرهنگی و اجتماعی شهر (با اولویت محلات هدف بازآفرینی)، افزایش بستر تعاملات شهری و محله‌ای شهروندان و انجام فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، خلاقانه و نوآورانه از طریق سرای محلات، ضمن پیگیری و تاسیس سرای محله، نسبت به تدوین و ارایه آیین نامه تشکیل و نحوه اداره سرای محله (با لحاظ اولویت‌بندی محلات شهری، نحوه اعطای مشوق‌های لازم به تأمین‌کنند‌گان مکمل فضاهای فعالیت‌های سرای محله و غیره ) حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه و با رعایت تبصره زیر اقدام کند.

۸) تصویب لایحه تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی ۱۳ مکان شهری و ۵۱۳ پارکینگ بر اساس مدل اجرای آزمایشی پارکینگ مکانیزه باغ ملی 

شهرداری مشهد با این مصوبه مجاز است نسبت به تعمیر اساسی، بازسازی و نوسازی (اورهال) کلیه پارکینگ‌های مکانیزه موجود در سطح شهر (۱۳ مکان شهری و ۵۱۳ فضای پارک)، بر اساس مدل اجرایی آزمایشی پارکینگ مکانیزه باغ ملی و از طریق مناقصه عمومی اقدام کند.

۹) عملیات خاک برداری و آسفالت کلیه معابر خاکی دارای طرح تفضیلی

معاون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص این لایحه پیشنهادی گفت: حدود یک میلیون و۲۰۰ هزار مترمربع معابر خاکی داریم، سال ۹۸ با اعتبار خوبی که شورا به موضوع آسفالت اختصاص داد بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت در شهر مشهد انجام شد.

خلیل الله کاظمی با اشاره به اینکه وضعیت معابر مناطق دو، سه، چهار خوب نیست، ادامه داد: باوجود تمایل شهرداری بر آسفالت این معابر به دلیل اینکه مصوبه مشارکت شهروندان را از قبل داشتیم، در سال قبل نتوانستیم آسفالت برخی معابر را انجام دهیم.

وی افزود: درخواست ما این است که بدون مشارکت شهروندان در مناطقی که طرح تفصیلی داریم کار آسفالت انجام شود؛ معابری در شهر وجود دارد که دارای طرح تفصیلی مصوب است، اما جزو پروژه‌های اولویت‌دار نیستند.

معاون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: معابری هم وجود دارند که طرح تفصیلی ندارد، اما شکل گرفته‌اند، درخواست داریم در این معابر کمیته‌ای تشکیل شود، بررسی شود بر اساس خروجی کمیته کار کنیم.

۱۰) تصویب لایحه بسته تشویقی باز آفرینی محلات هدف بافت های فرسوده و ناکار آمد شهری

شهرداری مشهد بر اساس این مصوبه شورای شهر مکلف شد در راستای ماده ۸ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و مواد (۱۶ ) و (۲۲) قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین نامه‌های مرتبط با آن و همچنین تبصره ۱۷ بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری مشهد و به منظور تشویق مالکان املاک واقع در محلات هدف بازآفرینی به مشارکت در احیا و بهسازی بافت‌های مذکور و بازگشایی معابر واقع در آن، با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان مطابق بندها و تبصره‌های فایل پیوست اقدام کند.

===================

گزارش از: معصومه مومنیان

===================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد شورای شهر شهرداری ویروس کرونا محمدرضا حیدری آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا رئیس شورای اسلامی شهر مشهد جلوخان آرامگاه شورای شهر مشهد میراث فرهنگی خانوارهای کم شورای نگهبان تصویب لایحه مدیریت شهری شهر مشهد اجازه داده شورای پنجم بهسازی توس روز جهانی نرخ کرایه انجام شده سرای محله ثبت جهانی جلسه علنی حمل و نقل خواهد شد پروژه ها کم درآمد انجام شد تاکسی ها سال ۱۳۹۹ بر اساس داده شد سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اهمیت رعایت عفاف و حجاب گفت: رهبر معظم انقلاب، علما و بزرگان نظام همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران عزیز دارند، همواره بر اهمیت پای بندی به اعتقادات و ارزشهای اسلامی از جمله حجاب و عفاف به عنوان یک واجب شرعی و قانونی تأکید کرده اند و در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ وظایف ایجابی دستگاههای مختلف به ویژه فرهنگی و آموزشی مشخص شده است و مجلس نیز قوانینی را به تصویب رسانده که اهتمام به اجرای آنها نشان قانون‌گرایی دست اندرکاران است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگو با فارس، تصریح کرد: جدا از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که لازم الاجرا است، در لایحه‌ی اخیر عفاف و حجاب هم بر این تکالیف دستگاهها به عنوان وظایف قانونی تصریح شده است، البته در این لایحه که مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد وظایف سلبی فراجا و قوه قضائیه که هم جنبه پیشگیری و بازدارندگی و هم جنبه برخورد قانونی با حرمت شکنان را دارد، مشخص شده است و البته به هر میزان فعالیت‌های موثر ایجابی گسترش کمی و بویژه کیفی داشته باشد، کمتر نیاز به اقدامات سلبی می شود.

وی اضافه کرد: با تصویب و تایید نهایی این لایحه در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشتها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهادهای نظارتی خواهد بود.

حسینی در ادامه گفت: در عین حال تا ابلاغ این لایحه که به هر دلیل بیش از حد انتظار به درازا کشیده شده است، دستگاهها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود عمل کنند از جمله فراجا در چارچوب وظایف و موازین پس از مدتی وقفه اقداماتی را شروع کرده که با وظیفه شناسی همگان و همکاری دیگر نهادها امیدواریم سرمایه‌گذاری کلان و سازماندهی بدخواهان ملت ایران برای تضعیف فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بی نتیجه بماند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: همان‌گونه که در نبرد سخت و مواجهه با قدرتهای شیطانی به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیانش ایران اسلامی دست برتر را دارد، در حوزه رویارویی نرم نیز با تکیه بر اعتقادات و باورهای عمیق و آداب و سلوک انسانی، این جلوه از تهاجم فرهنگی که بیش از سه دهه یعنی پس از دوران دفاع مقدس شروع شده و مع الأسف برخی از داخلی‌های به ظاهر دلسوز هم با لطایف الحیل به آن دامن می زنند و عملا مروج اباحی‌گری هستند، ره به جایی نبرد و ملت سربلند ایران در عرصه های مختلف با اقتدار نظامی، فرهنگی و اقتصادی بتواند الگویی الهام بخش برای موحدان و حق‌طلبان عالم گردد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899465

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا