Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) با تبریک بیست و نهم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی گفت: ما امیدواریم موزه هنرهای معاصر تهران را تا پایان تابستان بازگشایی کنیم ولی همانطور که می‌دانید مرمت و بهسازی یک بنای تاریخی با آن معماری منحصر به فردی که موزه هنرهای معاصر دارد، بسیار سخت است و باید با وسواس و دقت زیادی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: در گنجینه این موزه شاهکارهای هنری از تمام دنیا نگهداری می شود که باید در این مرمت اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار مرمت نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام شود. تقریباً طی بیش از 40 سال که از عمر موزه می گذرد همه قسمت‌ها ازجمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید مرمت صورت می‌پذیرفت و دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و سختی کار را به جان خرید. امروز بیش از 86 درصد کاربازسازی و بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران، پیش رفته و امیدواریم که تا پایان نیمه‌نخست همین امسال، یعنی پایان تابستان موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی شود.

وی افزود: در ایام قرنطینه هم موزه‌ هنرهای معاصر یکی از پیشگامان بود و در روزهای پایان سال، یعنی از 25 اسفند 98 تا پایان فروردین، چهل شماره رویدادی را به‌نام «نو به نو» تعریف و اجرا کردیم. «نو به نو » هر روز به معرفی یک یا چند اثر از آثار موزه پرداخت و استقبال خوبی هم از آن شد.

مظفری با بیان اینکه از فرصت تعطیلی و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنرهای معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی بسیار گسترده‌ای را آغاز کردند و درباره تک‌تک آثار و مجموعه ها تحقیق کردند و این کار ارزشمند به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد. طی 40 سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز به‌صورت دست‌نویس و سنتی اداره می‌شد و مرمت و بازسازی این فرصت را داد تا با برنامه‌نویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی به‌روز و نرم‌افزار قابل دسترسی، تمامی آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آنها و... جمع‌آوری و راستی آزمایی شود و اکنون آماده است تا با بازگشایی، این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره گردشگری هنری آنلاین موزه‌های دنیا گفت: آنچه می بینیم بیشتر حرکت در موزه و تماشای آثاری است که دایم در محل موزه قرار دارد. تفاوتی که در موزه‌ هنرهای معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، 9 گالری ما هیچ‌زمان گنجایش کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشته‌ و رویه بر آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار شود. چیزی حدود 3260 اثر در گنجینه است و امکان نمایش همگی آنها را در یک زمان واحد نداشته‌ایم چون کل فضای ما دوهزار متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمی‌دهد. امروز این امکان وجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک هنری به نمایش گذاشته شود و امکان تورهای آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود. از این نکته نباید غافل شویم که رونق حضور و رفت‌ وآمد مردم هم مسأله‌ای بسیار حیاتی و ضروری است و همین است که مردم از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر سفر می‌کنند و گردشگری هنری و فرهنگی شکل می‌گیرد. موزه‌های مختلف دنیا  نیزکه گردش مجازی را در دوران قرنطینه فراهم کرده‌اند، به صورت محدود بود. ما هم سعی کردیم تعدادی از آثار موزه را در 40 شب در رأس ساعت مقرر به نمایش بگذاریم و امیدواریم اینگونه برنامه‌ها در آینده هم ادامه پیدا کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: معماری موزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرهای تجسمی هنرهای معاصر موزه هنرهای معاصر آثار موزه تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، مجید منادی عصر امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای تصریح کرد: فراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در سه بخش تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه‌ای و تئاتر کودک و نوجوان در استان خوزستان (طرح شهید آوینی) منتشر خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: اولویت‌های موضوعی آثار طبق سرفصل طرح شهید آوینی ضرورت افزایش جمعیت، خدمات پیشرفت نظام و خدمات خاص دولت انقلابی، نقش مقاومت در مقابله با استکبار، افشای فتنه ۱۴۰۱ خواهد بود.

وی ادامه داد: آثار متقاضی توسط شورایی متشکل از نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و کارشناسان مجرب اداره کل فرهنگ و ارشاد استان که توسط معاون هنری این اداره کل معرفی می‌شوند، بررسی و انتخاب خواهند شد.

منادی اظهار کرد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیز نمایشنامه‌های نویسندگان بومی خوزستان که با در نظر گرفتن اولویت‌های موضوعی طرح شهید آوینی از شاخصه‌های بومی بهره برده باشند در اولویت پذیرش خواهد بود.

وی افزود: در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای اولویت با تولیدات جدید خوزستان خواهد بود و این آثار نباید قبلاً توسط هیچ گروهی اجرا شده باشد. تولید در قالب و گونه‌های مختلف نمایشی بلامانع است ولی ایده‌ها و شیوه‌های اجرایی خلاقانه و نو در اولویت پذیرش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: به منظور عدالت در تخصیص منابع حمایتی، هر کارگردان یا نویسنده می‌تواند با یک اثر در این برنامه حمایتی شرکت کند.

کد خبر 6099692

دیگر خبرها

  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • بازدید بیش از ۳۷ هزار نفر از نمایشگاه «بر فراز دشت»
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی