Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@22:50:33 GMT

بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا پایان تابستان

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۵۱۳۳

بازگشایی موزه هنرهای معاصر تا پایان تابستان

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان تابستان بازگشایی شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر، بیست و نهم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را به تمامی مدیران، کارکنان و فعالان این حوزه تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ما امیدواریم موزه هنرهای معاصر تهران را تا پایان تابستان بازگشایی کنیم ولی همانطور که می‌دانید مرمت و بهسازی یک بنای تاریخی با آن معماری منحصر به فردی که موزه هنرهای معاصر دارد، بسیار سخت است و باید با وسواس و دقت زیادی صورت پذیرد. در گنجینه این موزه شاهکارهای هنری از تمام دنیا نگهداری می‌شود که باید در این مرمت اصل آثار بدون آسیب بمانند و کار مرمت نیز باید طبق یک قاعده درست و صحیح انجام شود. تقریباً طی بیش از ۴۰ سال که از عمر موزه می‌گذرد همه قسمت‌ها از جمله تهویه این مکان دچار فرسایش شده بود و باید مرمت صورت می‌پذیرفت و دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد و سختی کار را به جان خرید. امروز بیش از ۸۶ درصد کاربازسازی و بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران، پیش رفته و امیدواریم که تا پایان نیمه‌نخست همین امسال، یعنی پایان تابستان موزه هنرهای معاصر تهران بازگشایی شود.

مظفری افزود: در ایام قرنطینه هم موزه هنرهای معاصر یکی از پیشگامان بود و در روزهای پایان سال، یعنی از ۲۵ اسفند ۹۸ تا پایان فروردین، چهل شماره رویدادی را به‌نام «نو به نو» تعریف و اجرا کردیم. «نو به نو» هر روز به معرفی یک یا چند اثر از آثار موزه پرداخت و استقبال خوبی هم از آن شد.

وی با بیان اینکه از فرصت تعطیلی و عملیات عمرانی و بازسازی موزه سعی کردیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: همکاران ما در موزه هنرهای معاصر در دوران قرنطینه، کار پژوهشی بسیار گسترده‌ای را آغاز کردند و درباره تک‌تک آثار و مجموعه‌ها تحقیق کردند و این کار ارزشمند به مرور منتشر خواهد شد و مردم از آن در قالب کتاب و مقاله و نمایشگاه استفاده خواهند کرد. طی ۴۰ سال اخیر، بانک اطلاعاتی صحیح و کاملی از مجموعه آثار موزه در اختیار نداشتیم و همه چیز به‌صورت دست‌نویس و سنتی اداره می‌شد و مرمت و بازسازی این فرصت را داد تا با برنامه‌نویسی و ایجاد بانک اطلاعاتی به‌روز و نرم‌افزار قابل دسترسی، تمامی آثار موزه از قبیل شناسنامه، زمان خرید، نوع مالکیت و ابعاد آنها و… جمع‌آوری و راستی آزمایی شود و اکنون آماده است تا با بازگشایی، این اطلاعات در اختیار عموم قرار بگیرد.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گردشگری هنری آنلاین موزه‌های دنیا گفت: آنچه می‌بینیم بیشتر حرکت در موزه و تماشای آثاری است که دائم در محل موزه قرار دارد. تفاوتی که در موزه هنرهای معاصر ما وجود دارد این است که از نظر کمیت و ارزش آثار موجود، ۹ گالری ما هیچ ‌زمان گنجایش کافی برای نمایش همه آثار را در اختیار نداشته و رویه بر آن بوده که هر سال چهار نمایشگاه برگزار شود. چیزی حدود ۳۲۶۰ اثر در گنجینه است و امکان نمایش همگی آنها را در یک زمان واحد نداشته‌ایم چون کل فضای ما دوهزار متر مربع است و چنین امکانی را به ما نمی‌دهد. امروز این امکان وجود دارد که نمایشگاهی از آثار هنرمندان یک سبک هنری به نمایش گذاشته شود و امکان تورهای آنلاین هم برای آن مهیا خواهد بود. از این نکته نباید غافل شویم که رونق حضور و رفت وآمد مردم هم مسأله‌ای بسیار حیاتی و ضروری است و همین است که مردم از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر سفر می‌کنند و گردشگری هنری و فرهنگی شکل می‌گیرد. موزه‌های مختلف دنیا نیز که گردش مجازی را در دوران قرنطینه فراهم کرده‌اند، به صورت محدود بود. ما هم سعی کردیم تعدادی از آثار موزه را در ۴۰ شب در رأس ساعت مقرر به نمایش بگذاریم و امیدواریم اینگونه برنامه‌ها در آینده هم ادامه پیدا کند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر بازگشایی موزه هنرهای معاصر موزه هنرهای معاصر تهران پایان تابستان هنرهای تجسمی آثار موزه تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۵۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیدادی سلیمانی، ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان حاصل کاوش‌های علمی دهه ۴۰ در تپه‌ها و محوطه‌های باستانی کلیدی کشور همچون تپه یحیی دشت صوغان شهرستان ارزوئیه در جنوب غربی و شهداد در شرق استان کرمان و حاشیه غربی لوت می‌باشد.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان افزود: این محوطه و تپه از اماکن شاخص باستان‌شناسی جنوب شرق ایران به شمارمی‌روند که در نزد باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و تمدن فرهنگ ایران زمین شناخته شده می‌باشد.

وی با بیان اینکه کاوش‌های تپه یحیی دهه ۴۰ شمسی و همزمان با محوطه شهداد صورت گرفته است افزود: در تپه یحیی با ۷ دوره فرهنگی و تاریخی سروکار داریم که قدیمی ترین دوره به نام یحیی ۶ خوانده شده و بعد از آن دوره مس و سنگ به نام یحیی ۵ بوده است که اشیای مذکور مربوط به این دوره می‌باشد.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان بیان کرد: آثار تپه یحیی مربوط به هزاره ۵ تا ۶ پیش از میلاد و مجموعه‌ای نفیس از سنگ کلریت و سفال است که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش گذاشته می‌شود.

او گفت: اشیا مربوط به شهداد در نتیجه کاوش‌های سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی است که مربوط به عصر مفرغ و هزاره ۳ پیش از میلاد بوده و از گورستان‌های باستانی شهداد می‌باشد که توسط مرحوم علی حاکمی کشف شده است.

علیدادی سلیمانی، با بیان اینکه همزمان در محوطه صنعتگران یا شهر صنعتی شهداد کاوش‌ها منجر به کشف کوره‌های ذوب مس شده است تصریح کرد: بخشی از اشیا انتقالی مربوط به حوزه تمدنی شهداد از جنس فلز است که از لحاظ هنری و باستان‌شناسی بسیار با اهمیت بوده و بیانگر هنر، صنعت و نبوغ فکری صنعتگران شهداد در هزاره سوم پیش از میلاد است.

وی افزود: اشیا فلزی شامل بشقاب‌هایی با نقوش برجسته در کف ظرف به روش قلم زنی ساخته و پرداخته شده و بخش دیگری از اشیا شهداد از جنس کلریت بوده که البته می‌توان گفت سرزمین مادری سنگ کلریت دشت جیرفت است.

علیدادی سلیمانی، گفت: بخشی از اشیا انتقالی به کرمان مجموعه استردادی جیرفت است، که این اشیا مربوط به حفاری‌های غیرمجاز سال‌های پایانی دهه هفتاد خورشیدی دشت جیرفت بوده که از مرزهای کشور خارج شده بودند.

وی ادامه داد: این اشیا در بازارها لندن به حراج گذاشته شده بود که با همکاری وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی موفق به جلوگیری از حراج و بازگشت اشیا به ایران شده و طی دو مرحله بیش از ۱۰۰ شیء از اشیا جیرفت به کشور بازگشته است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان گفت: هفته میراث فرهنگی فرصتی مناسب برای مردم و دوستداران تاریخ و تمدن ایران زمین بوده تا در موزه‌های کرمان با بخشی از فرهنگ و تمدن غنی استان کرمان آشنا شوند.

وی افزود: این سرزمین در پیشینه تاریخ و تمدن سرزمینی شگفت انگیز بوده و کرمان از دوره پارینه سنگی تا سده‌های اخیر دارای آثار تاریخی و فرهنگی بوده است.

کد خبر 6100536

دیگر خبرها

  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • بازدید بیش از ۳۷ هزار نفر از نمایشگاه «بر فراز دشت»
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می شود
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات