Web Analytics Made Easy - Statcounter

آزیتا گودرزی روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نکاتی که مادر اولی‌ها باید بدانند، اظهار کرد: همه‌ی ما آگاه هستیم که نقش و مسئولیت مادر یکی از سخت ترین، بزرگترین و در عین حال زیبا‌ترین مسئولیت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه زوج‌های جوانی که تصمیم می گیرند بچه دار شوند،علاوه برشیرینی‌های این مرحله از مشکلات پیش رو هم باید آگاه باشند، افزود: با توجه به اینکه پرسش مطرح شده در مورد مادر اولی هاست، من بیشتر مادر‌ها را مخاطب قرار میدهم، ولی دلیل بر این نیست که پدر اولی‌ها نقش کم رنگی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس با بیان اینکه اولین نکته که باید در نظر داشت سلامت مادر است که متاسفاته خیلی سبک شمرده می‌شود، گفت: مادر باید سلامت جسمی، روانی واجتماعی کاملی داشته باشد.این نکته بسیار حائز اهمیت است، چطور می‌توان انتظار داشت کودکی سالم و شاد با آینده‌ای درخشان داشته باشید، در صورتی که خود شما از سلامت و شادی برخوردار نیستید، پس بپذیریم اولین قدم برای داشتن کودک سالم و شاد، مادر برخوردار از سلامت جسم و روح است.

گودرزی با تاکید بر اینکه دومین و مهمترین مطلب، آگاهی مادر‌ها از روز‌های حساس و طلایی برای رشد و پرورش کودک سالم و شاد است، ادامه داد: هزار روز اول زندگی که هزار روز طلایی نامگذاری شده، زمان شگفت انگیزی است که می‌توان گفت سرنوشت هر فرد را تعیین می‌کند، در این هزار روز رخداد‌های بی نظیری رخ می‌دهد که هیچ گاه مانند آن رخ نخواهد داد و این هزار روز برای سلامت روان، بهره‌ی هوشی و ظرفیت ذهنی کودکان بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه هزار روز از شروع بارداری تا پایان ۲ سالگی ادامه دارد، بیان کرد: تحقیقات نشان داده که اگر به نیاز‌های حیاتی تکامل کودکان در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود آن‌ها سالم‌تر بوده و از قدرت تعقل و تفکر بیشتری برخوردار می‌شوند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت.

این روانشناس اضافه کرد: برای درک بهتر این شگفتی به توضیح مختصری از رشد و تکامل مغز باید اشاره کنیم، در دوران بارداری بیشتر انرژی متابولیک صرف رشد مغز می‌شود و کودک در این هزار روز، ۷۰ درصد رشد مغزی، ۴۰ درصد رشد قدی و ۲۵ درصد رشد وزنی خواهد داشت.

گودرزی تصریح کرد: در مغز جنین از هفته ۲۱ تا زمان تولد به ازای هر دقیقه هزاران نرون (سلول عصبی) تشکیل می‌شود زمانی که کودک به دنیا می‌آید حدود ۱۰۰ میلیارد نرون خواهد داشت. این تعداد سلول عصبی شگفت انگیز است و ظرفیت کمی ذهن کودک را نشان می‌دهد اگر ما در این مدت بتوانیم ظرفیت کیفی ذهن و یا همان تکامل ذهن را هم بالا ببریم آن وقت میتوان گفت تاثیری بی نظیر بر آینده‌ی کودک خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به اینکه آنچه که باعث می‌شود ظرفیت ذهن کودک رشد کند و انعطاف پذیر شود تجربه کردن است، گفت: هرچه تجربیات حسی کودک، بینایی، چشایی، بویایی، شنوایی و لامسه بیشتر باشد، اتصالات سلول‌های عصب بیشتر شکل می‌گیرد که این اتصالات برای رشد یادگیری و رشد شناختی حیاتی بوده و مسیر عصبی را تشکیل می‌دهند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: حال اگر در این هزار روز طلایی این مسیر‌های عصبی را تقویت نکنیم، در واقع فرصت تکامل ذهنی شگفت انگیزی را از دست خواهیم داد؛ بنابراین شما به عنوان والدین کودک می‌توانید برای این دو سال برنامه ریزی داشته باشید، و امیدوار به عملکرد عالی مغز از جمله عملکرد شناختی، عاطفی و... باشید.

بیشتر بخوانید:

کودکان به چه اندازه از فضای مجازی الگو می گیرند؟

چند راهکار برای کنترل حس کنجکاوی کودکان

چگونه نوجوانانمان را از فضای آلوده مجازی دور کنیم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تربیت فرزند روانشناسی کودک هزار روز اولی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

این انجمن به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم‌اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات‌مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به این نشانی ورود و اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آیین‌نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتماً پیش از اقدام به ارایه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه کنند.

کد خبر 6092190

دیگر خبرها

  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است