Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:26:44 GMT

مبارزه با آفات سن در بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۷۰۰۰

مبارزه با آفات سن در بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی تهران

«کریم ذوالفقاری» عصر دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سالجاری ۴۳ هزار و ۸۴۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران زیر کشت گندم رفته که تاکنون به میزان ۷۹ درصد این اراضی معادل ۳۴ هزار و ۴۲۳ هکتار مبارزه با سن مادر صورت گرفته است.

وی افزود:  ۲۹ هزار و ۱۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت جو رفته که به میزان ۵۴ درصد این اراضی نیز مبارزه با سن مادر صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: مبارزه به موقع با سن غلات باعث افزایش کیفیت محصول می شود به طوری که سال گذشته با اقدامات انجام شده و مبارزه به موقع گندم استان از کیفیت خوبی برخوردار بود.

وی خاطرنشان کرد: به همت تمامی کشاورزان و توجه به توصیه‌های متخصصین، سن‌زدگی در مزارع گندم استان تهران امسال به صفر رسیده و بهترین محصول برای تولید نان به دست می‌آید.

ذالفقاری یادآور شد: دست یابی به افتخار تولید گندم با کیفیت با مراقبت مناسب کشاورزان از مزارع انجام شده به طوری که امسال به هیچ عنوان بیماری زرنگ زرد و سن‌زدگی در مزارع گندم استان تهران رخ نداده است.

وی گفت: به صفر رسیدن سن‌زدگی مزارع گندم در حالی است که در گذشته ۲۱ درصد از محصول گندم استان تهران سن‌زده و این رقم در سال ۹۵ به هفت درصد رسیده بود، آفتی که کیفیت گندم را برای پخت نان به شدت کاهش می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: آفت سن، خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون از خاک قرار دارد وارد کرده و باعث می‌شود تا از محل ورود خرطوم حشره به بالای گیاه، به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در آمده و خوشه ها سفید رنگ ‌شوند، در این صورت است که کیفیت نانوایی محصول به شدت پائین می‌آید و مراکز خرید نیز چنین محصولی را تحویل نمی‌گیرند.

به گفته وی، در سال زراعی جاری بیش از ۵۰  هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران زیر کشت جو رفته و ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار به کاشت گیاه روغنی کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار مزرعه کلزا، ۴ تن محصول برداشت شود.

ذوالفقاری همچنین مزارع علیه ملخ نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان تهران دیده بانی علیه ملخ صورت گرفته است.

سن علات با نام علمی" Eurygaster integriceps" از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود.

اگر از هر صد دانه گندم ۵ دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم جهت تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ درصد به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.

برچسب‌ها شهر تهران اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران شهر تهران اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران کشاورزی استان تهران هکتار از اراضی اراضی کشاورزی گندم استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۷۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد

سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی  ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم رفته است گفت: کار برداشت حدود ۳۰ درصد از گندمزارهای این استان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در استان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی