Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بخشی از جوابیه نهضت آزادی به اظهارات این تاریخ پژوه درباره برکناری شهید قرنی اشاره شده که در ادامه پاسخ نهضت آزادی و جوابیه مجدد توکلی آمده است.

نهضت آزادی در بیانیه اش می نویسد؛

درباره ادعای برکناری شهید سپهبد ولی قرنی به وسیله دولت موقت نیز متأسفانه حقایق مسلم تاریخی مورد تحریف قرار گرفته است. در این مصاحبه همانند «مستند راه طی شده» که با تقطیع و تحریف سوابق شفاف تاریخی، شخصیت و گفتمان زنده‌یاد مهندس بازرگان را با خشونت و تروریسم سازمان مجاهدین خلق پیوند می‌زند، تلاش شده است که این بار با خشونت «گروه تروریستی فرقان» پیوند بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که در جمع‌بندی گزارش می‌گوید: «... من بین حذف قرنی از ستاد مشترک و میل به حذف فیزیکی قرنی رابطه عمیقی می‌بینم...»

سوابق تاریخی نشان می‌دهد که شهید قرنی در تاریخ ۲۵ بهمن ۵۷ با حکم مهندس بازرگان به ریاست ستاد ارتش منصوب شد. در فضای ملتهب آن روز که بسیاری از گروه‌های چپ به دنبال انحلال و تضعیف ارتش بودند، شخص مهندس بازرگان و شهید دکتر چمران، هماهنگ با شهید قرنی به دنبال اصلاح، حفظ و تقویت آن بودند، اما در روزهای اول فروردین ماه ۵۸، که در پی بحران پیش آمده در کردستان، هیئتی به سرپرستی آیت‌الله طالقانی رییس شورای انقلاب به همراه آقایان بهشتی،‌ هاشمی رفسنجانی و بنی‌صدر، اعضای شورای انقلاب، و صدر حاج سیدجوادی، وزیر کشور دولت موقت در منطقه برای مذاکره با مخالفان حضور داشتند، تیمسار قرنی بی‌اعتنا به مذاکرات این جمع از مدیران انقلاب در منطقه، فانتوم‌هایی را بر فراز کردستان به پرواز در آورد و در وسط مذاکرات بمباران اطراف شهر سنندج را آغاز کرد.

در آن شرایط، آقای صدر حاج سید جوادی، که به پیشرفت مذاکرات امیدوار بود با تلگرافی از تیمسار قرنی خواست که عملیات نظامی متوقف شود، ولی آقای قرنی نپذیرفت. آقای طالقانی برآشفته شد و با بی‌سیم از آقای قرنی خواست که پرواز هواپیماها فورا متوقف شود، با پاسخ تند تیمسار قرنی روبه‌رو شد.

در روز ۵ فروردین ۵۸ هیئت به تهران مراجعت کرد. ظاهراً پس از دیدار آیت‌الله طالقانی با رهبر فقید انقلاب، تیمسار قرنی خود از ریاست ستاد ارتش استعفا داد و مهندس بازرگان با پذیرش استعفای او از خدمات ۴۰ روزه‌اش قدردانی کرد.

در تاریخ ۳ اردیبهشت ۵۸ ، تیمسار قرنی به وسیله گروه فرقان شهید شد و متعاقب آن مهندس بازرگان، در مقام نخست وزیر دولت موقت انقلاب در ۴ اردیبهشت ۵۸ پیامی رادیویی به مناسبت شهادت ایشان داد. با این سوابق تاریخی چگونه می‌توان چنین اتهاماتی را اگر چه بصورت ظن و گمان، مطرح ساخت؟

در مورد سایر تحریف‌ها و اتهاماتی که در این مصاحبه، بدون ارائه سندی، مطرح شده و ظاهرا برای تقابل با گفتمان تاریخی مهندس بازرگان و نهضت آزادی ایران است، مخاطبان خود قضاوت خواهند کرد. 

در پایان، یادآوری می‌کند که در شرایط بحرانی و پیچیده کنونی که کشور بیش از هر زمان نیازمند همدلی، تعامل و وفاق ملی است، انتشار چنین مطالب کذب و فاقد محتوا از یک سو، نه تنها بر خلاف رسالت مطبوعات و رسانه‌ها و قانون مطبوعات، بلکه بر خلاف اصول اخلاقی و آموزه‌های قرآنی است و از سوی دیگر، پیامد انتشار چنین مطالب سراسر کذب و دست‌یازی به هر روشی برای تخریب چهره، سوابق و عملکرد نیروهای اصیل انقلاب، عملا در راستای برنامه‌ها و منافع بیگانگان خواهد بود.

بخشی از پاسخ یعقوب توکلی، مورخ و عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم به جوابیه نهضت آزادی ایران 

در خصوص ماجرای شهید سرلشکر قرنی باید به عرض خوانندگان محترم برسانم که تیتر یک روزنامه کیهان سه شنبه ۷ فروردین ۱۳۵۸ که کاملا در دسترس اصحاب تحقیق است، با عنوان «سرلشکر قرنی برکنار شد» نشان می‌دهد که طرح انگاره استعفا به جای برکناری، کاملاً ناصحیح است. اولین شاهد این ماجرا مقاله و یادداشت سرلشکر ناصر فربد در مجله دوماهنامه حافظ شماره ۲ اردیبهشت ۱۳۸۳ است که در صفحه ۵۷ آن می‌نویسد: «دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۵۷ من در گردهمایی پاره‌ای از افسران ملی در پاسخ به تلفن یا پیام دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه دولت موقت مواجه شدم که ضمن تبریک انتصابم به ریاست ستاد کل ارتش تاکید داشتند در ملاقات با نخست وزیر آن پست را بپذیرم»

با این وجود اشاره‌ای به مسأله هجوم گروه‌های تجزیه‌طلب به پادگان‌ها و تلاش برای خلع سلاح ارتش و خطر توزیع سلاح در بین این گروه‌ها ندارید و صد البته سرلشکر قرنی در دفاع از پادگان‌های ارتش دستور پرواز هواپیماها فقط برای شکستن دیوار صوتی را صادر کرده بود، ولی مدتی قبل دولت موقت درصدد برکناری شهید قرنی بود.

فشارهای وارده بر قرنی، منتهی به نامه مشهور ایشان به امام خمینی (ره) در اعتراض به تصمیمات دولت موقت در اقدامات پرمخاطره‌ای چون تقلیل دوره خدمت سربازی به یک سال و تخلیه پادگان‌ها و کمک وزیر دفاع (سیداحمد مدنی) در کمک به عناصر توده‌ای در تخلیه باقی‌مانده سلاح‌ها و مهمات و انتقال آن به خارج از شهر شد. فرستاده دولت بدون مشورت با ارتش درگیر در منطقه با سخن‌پراکنی آنها باعث هجوم به پادگان مهاباد شده و جلوی همین پادگان، فرمانده پادگان را گلوله‌باران می‌کنند.... «ناگفته‌هایی از زندگی سپهبد قرنی، نوشته احمد نوروزی فرسنگی  انتشارات زهد چاپ دوم ۱۳۸۳ صص ۳۱۵ ـ ۳۱۹»

قرنی، نامه مفصل استعفا را که در انتقاد به عملکرد مهندس بازرگان به امام (ره) نوشته بود، برای خود بازرگان هم رونوشت کرد. با این وجود امام خمینی (ره) استعفای ایشان را در اعتراض به عملکرد دولت موقت نپذیرفته و بر تداوم کار ایشان تاکید کرد. با این وجود، سرلشکر هادی شادمهر که قائم مقام سپهبد قرنی بود، آن روز را چنین روایت می‌کند: «چند روز بعد بازرگان ایشان را به دفتر خود دعوت کرد و گفت می‌خواهم شما را به عنوان سفیر به اسپانیا بفرستم. سرلشکر قرنی در پاسخ گفته بود اتفاقاً زمان شاه هم همین مسئولیت و همین کشور را برای من در نظر گرفته بودند؛ ولی من نپذیرفتم. بازرگان گفته بود اگر بگویم استعفایت را قبول کرده‌ام، چه فرمایشی داری؟ گفته بود من به شما استعفاء نداده‌ام. من به امام استعفاء دادم که نپذیرفت. بازرگان گفته بود اگر بگویم استعفای شما را پذیرفته است، چه فرمایشی داری؟ که سرلشکر قرنی با شنیدن این حرف از همان دفتر بازرگان به من تلفن کرد و گفت من رفتم منزل دیگر نمی‌آیم «نوروزی فرسنگی، ص ۲۸۲ »

همانطور که مشخص بود برکناری قرنی بر اساس نگاه دولت موقت و بر خلاف نظر امام خمینی (ره) صورت گرفته بود. نکته بسیار جالب و مهم اینجاست، همان‌طور که شما در جوابیه خود آورده‌اید که علت برکناری سرلشکر قرنی بی‌توجهی ایشان به دخالت غیرحرفه‌ای وزیر کشور آقای صدر حاج سید جوادی بوده است، با کمال تعجب باید بگویم این عین استدلال اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان در جریان محاکمه در دادگاه بود که دست‌نویس او موجود است و قضات پرونده، آقایان علی اکبر ناطق نوری و عبدالمجید معادیخواه بوده‌اند که در آن پرونده نوشته است: «در رژیم فعلی حتی وقتی وزیر کشور وقت برای حل درگیری‌های کردستان همراه چند تن از مقامات بدانجا رفته بود از قرنی می‌خواست که عملیات نظامی را متوقف کند، اما او نپذیرفت. پس خبر فوق راجع به کردستان را از کجا و به چه شکلی باخبر شدید؟ گودرزی در جواب می‌گوید: در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور این مطلب ثبت شده بود و حتی متن تلگرام وزیر کشور، صدر حاج سید جوادی هم که خطاب به قرنی که رئیس ستاد بود موجود است. «آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده اکبر گودرزی، شماره بازیابی ۱۸۲۸۳ مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۵۸ و کتاب ترکیب التقاط و ترور، حسن روزی‌طلب، ص ۲۷۵»‌

عجیب‌تر آن که بعد از شهادت قرنی ثابت شد که دریافت او آگاهانه و مبتنی بر دانش درست از تحولات بوده و به اذعان سرلشکر ناصر فربد، خیال‌پردازی‌های او و دولت موقت در مورد کردستان چقدر ساده‌لوحانه و مخاطره‌آمیز بوده و نتیجه این تحلیل غلط و نادرست را جوانان عزیزی دادند که با قطعه قطعه شدن، تن به تجزیه کشور عزیز ایران ندادند و از تمامیت ارضی کشور با تمام مشکلات و نابسامانی‌ها و مشقات آن دفاع کردند. شما ماندید با تاریخ شرمساری در برابر ملت به دلیل اقدامات غلط و نادرستتان در بحران کردستان؛ امری که چند ماه بعد حضرت آیت‌الله طالقانی آن وجدان با انصاف در آخرین نماز جمعه در تهران به اشتباه هیأت دولت موقت و خودش، در فریب خوردن از گروه‌های تجزیه‌طلب اذعان کرد و از شهید قرنی و اقداماتش تجلیل نمود. امام خمینی نیز به تحلیل صحیح قرنی در این مسیر مکرر اشاره و استناد کردند.

 صد البته در این باره نیز حقایق فراوانی وجود دارد که فکر می‌کنم به همین میزان کفایت می‌کند. در پایان امیدوارم به جای اتهام‌زنی و تکذیب نادرست و ادعای توجه به آموزه‌های قرآنی، حقیقتاً به آموزه‌های قرآنی عمل فرمایید و با تاکید بر توبه و اصلاح و تبیین گذشته در تضییع فرصت‌ها و ساختن هزینه‌های نادرستی که بر دوش ملت عزیز ما همچنان سنگینی می‌کند و شهدای بسیاری که به خاطر تصمیمات نادرست، جان عزیزشان را در راه خدا از دست دادند و افراد دیگری به دلیل انگاره‌های غلط القایی بعضی از آقایان سر از گمراهی و انهدام و آتش‌افروزی در آوردند، راه حقیقت را در پیش گرفته و بر تداوم تلقینات اشتباه گذشته اصرار نفرمایید.

از خداوند متعال در این شب‌های عظیم، آرزوی عاقبت به خیری برای خود و شما دارم و برای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس علوّ درجات عند ربهم طلب می‌کنم.

23۲۷۲۱۵

کد خبر 1389429

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مهدی بازرگان نهضت آزادی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دفاع مقدس جنگ تحمیلی گروهک منافقین آیت الله طالقانی مهندس بازرگان دولت موقت سرلشکر قرنی تیمسار قرنی نهضت آزادی امام خمینی شهید قرنی وزیر کشور گروه ها صدر حاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۷۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم

هوارد باسکرویل در دهم آوریل ۱۸۸۵ میلادی در محله نارت پلاته آمریکا متولد شد و تحصیلات مقدماتی‎اش را در کالج این ایالت به پایان رساند.

باسکرویل که در سال ۱۹۰۷ میلادی به عنوان معلم تاریخ در مدرسه مموریال تبریز مشغول تدریس بود که در روز‌های پر تب و تاب مجاهدت مشروطه خواهان در برابر قوای دولتی، به جای تدریس تاریخ مردگان به زنده‌های تاریخ ساز تبریز پیوست و شریک حق جویی‌ها و حق طلبی‌های آنان شد.  

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • تمرد ده‌ها نظامی صهیونیست از رفتن به غزه
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید
  • سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • شهید آمریکایی راه مشروطه کیست؟! + فیلم