Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:01:22 GMT

کارگران ساختمانی محروم از بیمه بیکاری

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۹۸۶۲

کارگران ساختمانی محروم از بیمه بیکاری

بر اساس آمار موجود ۵۴ هزار کارگر ساختمانی بیمه ‌شده در خراسان رضوی وجود دارند که حداقل دستمزد آنان ۶۱۱ هزار ریال در روز است و هفت درصد آن بابت "حق بیمه" کسر می‌شود.

دولت قرار است به کارگران ساختمانی بابت دو ماه بیکاری ناشی از شیوع کرونا "بیمه بیکاری" پرداخت کند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی در این باره گفت: تاکنون طی دو مرحله فهرست ۲۴ هزار متقاضی دریافت بیمه بیکاری از این استان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سیدمحسن نظام‌خیرآبادی افزود: بیمه بیکاری ظرف هفته جاری به ۱۴ هزار نفر و در مرحله بعد به ۱۰ هزار نفر در این استان پرداخت می‌شود که شامل بیمه بیکاری اسفند پارسال و فروردین ماه امسال است. 

در این میان کارگران ساختمانی جویای کار که اغلب سرگذرها می‌ایستند و روزمزد بوده و از بیمه نیز برخوردار نیستند به خاطر نقایص موجود در "قانون تامین اجتماعی" مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند. 

مدیر روابط کار اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا وجود نقص در قانون تامین اجتماعی را تایید کرد و گفت: افرادی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند و بیکاری آنان غیرارادی بوده و کارفرمای آنان سه درصد حق بیمه بیکاری را به صندوق بیمه بیکاری پرداخت کرده باشد.

عطا متین‌فر افزود: کارگران ساختمانی بخاطر بی‌ثباتی شغلی "کارفرمای بیمه‌گذار" ندارند و سه درصد حق بیمه بیکاری ازسوی کارفرما برای آنان پرداخت نمی‌شود لذا بر اساس قانون نمی‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

قرارداد موقت 

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی نیز گفت: با وجود پیگیری‌ بسیار هیچ پروژه‌ای در شرایط شیوع بیماری کرونا تعلیق نشد و غیر از ابلاغ برخی بخشنامه و شیوه‌نامه‌هایی در خصوص رعایت نکات بهداشتی، هیچگونه همکاری با بخش خصوصی صورت نگرفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم به این معضلات توجه نکرد.

مهدی منوچهری افزود: با آنکه کارگر ساختمانی سه درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت می‌کند و این مهم در مجامع مختلف مطرح شده اما به نتیجه‌ای نرسیده و بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی، قراردادهای کارگران ساختمانی را "موقت" تلقی می‌کند و این کارگران را مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌داند لذا اگر اتاق بازرگانی این مهم را پیگیری کند معیشت کارگران کمتر دچار آسیب می‌شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی خراسان رضوی گفت: تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری کارگران یکی از موضوعات مهمی است که نباید از آن غافل شد زیرا بی‌توجهی نسبت به آن آسیب‌های اجتماعی بسیار در پی دارد.

پیگیری اصلاح قانون از طریق مجلس

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که مشمول قوانین روابط کار میان کارگر و کارفرما باشند، مشمول بیمه بیکاری می‌شوند و مشاغلی مانند کارگران ساختمانی که قوانین بیمه‌ای آنان خاص است، نمی‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

هادی ابوی افزود: از آنجا که کارگران ساختمانی ثابت نیستند، تقبل بیمه آنان برای سازمان تامین اجتماعی قدری دشوار است به طوری که هر کارگر ساختمانی هفت درصد سهم خود را از بیمه پرداخت می‌کند اما کارفرمایی ندارد که سهم سه درصدی خود از بیمه بیکاری را پرداخت نماید لذا طبق قانون، مقرری بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: شیوع کرونا باعث تعطیلی کسب و کارها و بیکاری و زیان کارگران مختلف شد اما در این میان بیشترین آسیب متوجه کارگران ساختمانی بود زیرا سایر کارگران بیکار شده هم بر سرگذرها آمدند و مانند کارگران ساختمانی جویای کار شدند و به نوعی جای آنان را گرفتند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: پیشنهاد ما به دولت برای کمک به کارگران ساختمانی این بود که حق بیمه از این کارگران برای سه ماه که کشور درگیر کرونا بوده است، گرفته نشود اما بیمه آنها برقرار باشد.

وی افزود: برای اصلاح قانون بیمه بیکاری کارگران ساختمانی نیز از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری لازم انجام شد تا در صورت پرداخت سهم سه درصدی کارفرما از بیمه بیکاری توسط خود کارگران، آنان از شمولیت بیمه بیکاری با ساز و کار خاص برخوردار شوند، این موضوع اکنون توسط نمایندگان در حال پیگیری است.

ابوی ادامه داد: البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که بیمه بیکاری صندوق جداگانه‌ای در سازمان تامین اجتماعی دارد که منابع آن محدود است و تا حدی که منابع در آن وجود داشته باشد، می‌توان به کارگران بیمه بیکاری پرداخت کرد. 

۴۴ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی شامل ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی زیرپوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی هستند. این تعداد حدود ۶ درصد از کل جمعیت بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را در کشور تشکیل می‌دهند. شمار بیمه‌شدگان اصلی در خراسان رضوی افزون بر ۸۶۰ هزار نفر است.

۲۶ شعبه در این استان به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی خدمات ارائه می‌کند. 

جمعیت کارگران در استان خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

۸۷۹ کارگاه تولیدی هریک با افزون بر ۱۰ کارگر در خراسان رضوی دایر است. از این تعداد ۵۴۰ کارگاه بین ۱۰ تا ۴۹ کارگر، ۱۴۹ واحد بین ۵۰ تا ۱۰۰ کارگر و ۱۹۰ کارگاه نیز افزون بر ۱۰۰ کارگر شاغل دارند.

۴۰،۹ درصد واحدهای تولیدی خراسان رضوی در بخش خدمات، ۳۹،۹ درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

همچنین هزار و ۱۷۸ تشکل کارگری و کارفرمایی در این استان فعالیت دارد که بیشترین تعداد این تشکل‌ها مربوط به کارگران و ۱۸۱ تشکل هم مربوط به انجمن صنفی کارفرمایان است.

بر این اساس خراسان رضوی از نظر تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی رتبه دوم کشور را پس از تهران دارد. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تا ۲۹ اردیبهشت ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۵۷ نفر رسیده است.

برچسب‌ها سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا مشهد کارگر قانون بیمه بیکاری پروندهٔ خبری کرونا و کارگران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا مشهد کارگر قانون بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی ویروس کرونا مشهد کارگر قانون بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی کارگران ساختمانی بیمه بیکاری خراسان رضوی هزار نفر سه درصد حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۹۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این مراسم گفت: در واحد‌های تولیدی استان همدان، ۱۴۹ هزار کارگر با بیمه اجباری و ۲۵۷ هزار کارگر با بیمه تامین اجتماعی داریم.

یوسف شعبانی افزود: این کارگران در ۲۴ هزار واحد تولیدی و اداری مشغول به کارند و برای بهره مندی آنها از امکانات رفاهی و ورزشی، ۴۰ هزار متر مربع فضای ورزشی در دولت سیزدهم به مجموعه امکانات رفاهی آنها اضافه شده است.

امروز از کارگران شاغل در واحد‌های آتش نشانی، پمپ بنزین، کارگاه‌های تولیدی ترشی، سبزی، مربا، خیاطی، ظروف، سفال، چراغ خواب و لوستر، زیورآلات، اتصالات لوله‌های آبیاری کشاورزی، پایگاه‌های بسیج و موسسه‌های خیریه به مناسبت هفته کار و کارگر قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • همزمان با هفته کارگر از کارگران نمونه خلیل‌آباد تجلیل به عمل آمد
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان