دلیل عمده تعطیلی واحدهای تولیدی زنجان موضوع حقوقی است
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۰۳۵۶
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن حمیدی شامگاه دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در چهارمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان زنجان اظهار کرد: راهاندازی مجدد واحدهای تولیدی و عملیاتی کردن جهش تولید، نیازمند همدلی، وفاق و همراهی تمام دستگاهها، سازمانها و نهادها است.
وی خاطرنشان کرد: اشتغالزایی بسیار زیادی در بین واحدهای تعطیل و راکد استان از دست رفته است، سرمایههای میلیاردی در این واحدها راکد و بلوکه شده که میتوان از آنها در توسعه تولید، اشتغالزایی و تولید ثروت در استان استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمیدی افزود: با توجه به نامگذاری سال جدید به عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، این موضوع میتواند با راهاندازی واحدهای تعطیل و به چرخه تولید بازگرداندن آنها محقق شود.
وی تصریح کرد: راهاندازی واحدهای تولیدی جدید، نیازمند زمان زیادی است در حالی که میتوان با بازگرداندن واحدهای راکد و تعطیل به چرخه تولید در راستای عملیاتی کردن شعار سال، حرکت کرد.
رئیس کمیسیون صنعتِ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان با پیشنهاد راهاندازی بخش کارشناسی ذیل کمیته احیای واحدهای راکد در این کمیسیون، گفت: این بخش کارشناسی میتواند مشکلات را به صورت تخصصی بررسی کرده و پیشنهادات و برنامههایی را در راستای رفع مشکلات و به بازگرداندن این واحدها ارائه کند.
وی با اشاره به لزوم شناسایی مشکلات تخصصی و ظرفیت واحدهای تعطیل برای بازگرداندن آنها به چرخه تولید، تصریح کرد: این موارد را در کمیته کارشناسی کمیسیون صنعت، پیگیری خواهیم کرد.
حمیدی ابراز کرد: واحدهای تولیدی استان، مشکلات خود را در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح میکنند، به قطع، کمیته احیای واحدهای راکد استان در این زمینه، موازیکاری نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: بازگرداندن واحدهای تعطیل به چرخه تولید، گام موثر برای ایجاد اشتغال و تحقق جهش تولید است.
دبیر کمیسیون صنعتِ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز گفت: با توجه به راهاندازی کمیته احیای واحدهای تولیدی راکد استان در اتاق بازرگانی، کمیسیون صنعت میتواند حضور موثری در این زمینه داشته و مشکلات این بخش را بررسی و احصا کرده و پیشنهادات خود را به کمیته احیا ارائه دهد.
فرزاد عباسی اظهار کرد: ظرفیتهای راکدی در بخشهای مختلف صنعت وجود دارد که میتواند فعال شود.
وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی در دوران شیوع ویروس کرونا و پس از آن مشکلاتی خواهند داشت که به مشکلات پیشین آنها اضافه میشود.
عباسی خاطرنشان کرد: در همین راستا میتوان برای جلوگیری از تعطیل شدن احتمالی واحدها، اقدامات و برنامهریزیهای لازم را در این کمیسیون انجام داد.
معاون مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز گفت: استان زنجان واحدهای راکدی دارد که میتوان آنها را به چرخه تولید بازگرداند، با یک برنامهریزی مطلوب حتی اگر تعداد کمی از واحدهای تولیدی نیز احیا شوند، گام موثری به لحاظ تولید ثروت، اشتغالزایی و توسعه استان انجام خواهد شد.
ولی افشاری اظهار کرد: بر اساس آمار، بیشتر واحدهای راکد استان به ترتیب در بخش صنایع فلزی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و آشامیدنی و صنایع نساجی است.
وی خاطرنشان کرد: البته وضعیت صنعت نساجی به مراتب بهتر شده اما همچنان با مشکلاتی دست به گریبان است.
افشاری تاکید کرد: ارائه راهکار برای حل مشکلات واحدهای تعطیل و بازگرداندن آنها به چرخه تولید از محورها و اهداف اصلی کمیته احیای واحدهای راکد و تعطیل استان زنجان است.
وی افزود: کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی میتواند در مسیر پایش، کمک شایانی به کمیته احیا برای ارائه راهکار داشته باشد.
در ادامه این جلسه، موارد مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که از جمله آنها میتوان به عارضهیابی واحدهای تعطیل و دارای مشکل، شناسایی ظرفیتها و اطلاعرسانی به واحدهای تعطیل برای طرح مشکلات و بررسی آنها در بخشهای تخصصی کمیته احیا، جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی بهویژه در زمان شیوع ویروس کرونا، فروش و صادرات و تغییر ذائقه بازار در دوران پساکرونا و مشکلات روز واحدهای تولیدی و صنعتی اشاره کرد.
کد خبر 513107 برچسبها صنعت استان زنجان كرونا در ايران اتاق بازرگانیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: صنعت استان زنجان كرونا در ايران اتاق بازرگانی کمیته احیای واحدهای واحدهای تعطیل واحدهای تولیدی اتاق بازرگانی چرخه تولید کمیسیون صنعت واحدهای راکد استان زنجان راه اندازی راکد استان کمیته احیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۰۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.