Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکل تأمین ارز تولیدکنندگان،‌ گفت: بانک مرکزی اگر ارزی در اختیار دارد، هر چه سریع‌تر آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و اگر ارز ندارد، اجازه دهد ارزهای صادراتی به جای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد لاهوتی امروز در دوازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: بعد از کش و قوس‌های فراوان موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با بانک مرکزی بالاخره به سرانجام رسید و دستورالعمل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادر شد، به طوری که از اول خرداد استرداد این مالیات آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: از آنجا که امسال سال جهش تولید است و همه ما ملزم هستیم که سیاست‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها را بر اساس جهش تولید تنظیم کنیم و در این جهت حرکت کنیم، اما واحدهای تولیدی ما به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و این کمبود در نتیجه عدم تخصیص ارز در بانک مرکزی طی دو ماه و نیم گذشته است.

وی با بیان اینکه واحدهای مختلفی با کمیسیون تسهیل تجارت اتاق تهران مکاتبه داشته‌اند، اظهار داشت: این واحدها اعلام کرده‌اند که مواد اولیه آنها در شرف اتمام است و در صورت عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه با تعطیلی مواجه خواهند شد، لذا از آنجایی که امسال با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، این گونه سیاست‌ها قطعا نمی‌تواند هدف تولید و جهش آن را محقق کند.

لاهوتی اظهار داشت: حتی روش‌هایی که بانک مرکزی برای برگشت ارز در نظر گرفته مانند واردات در مقابل صادرات با مشکلاتی مواجه است و عملاً امکان استفاده از این ابزارها برای تولیدکنندگان ما وجود ندارد و حتی علیرغم اینکه قیمت ارزهای صادراتی ممکن است بالاتر از نرخ نیما باشد و اگر چه تولیدکنندگان حاضر به استفاده از ارزهای صادراتی نیز هستند، اما باز هم در بانک مرکزی معطل می‌شوند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: لذا اگر بانک مرکزی ارز در اختیار دارد و می‌تواند این ارز را تخصیص دهد، باید در کار تخصیص ارز تسریع کند و آن را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و اگر ارز ندارد، حداقل اجازه دهد، ارزهای صادراتی به معنای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا واحدهای تولیدی در سال جهش تولید با کمبود مواد اولیه مواجه نشوند.

وی گفت: هفته گذشته بارقه امیدی در خصوص واردات بدون انتقال ارز توسط سرپرست وزارت صمت مطرح شد، اما بلافاصله با اطلاعیه بانک مرکزی موضوع منتفی شد، بنابر این درخواست ما این است که اتاق بازرگانی تهران برای رفع مشکل تولیدکنندگان در مورد تأمین ارز مکاتبه‌ای با بانک مرکزی داشته باشد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: اتاق بازرگانی تهران محمد لاهوتی اقتصادی ارز تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده ارزهای صادراتی مواد اولیه بانک مرکزی تخصیص ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۱۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی به مهر گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

کد خبر 6089253 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود