اتفاقات دنیا، ابزاری برای امتحان انسان/ صبر عامل موفقیت در آزمون الهی
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۱۵۲۴
عیوضی با اشاره به اینکه صبر در برابر امتحان خداوند موجب رشد انسان خواهد شد گفت: نوع نگاه انسان به اتفاقات عالم، باید امتحانی باشد.
«حجتالاسلام هادی عیوضی»، در گفتوگو با خبرنگار شبستان در همدان، گفت: در ادامه مباحث عنوان شده، در این مصاحبه به نوع نگاه انسان به دنیا و اتفاقات آن خواهیم پرداخت.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای شکلگیری یک رفتار در انسان، ابتدا باید فرد به موضوع خاصی فکر کند و سپس احساسات او نیز درگیر آن موضوع شود آنگاه رفتاری شکل میگیرد که از آن به «نوع نگاه» تعبیر میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود:، نوع نگاه یا رفتار در یک فرد، ابتدا یک تفکر ساده است که بهمرورزمان این تفکر عمیق شده و با احساسات آمیخته میشود و درنهایت بهنوعی باور و دیدگاه در او تبدیل میشود.
عیوضی اضافه کرد: امام علی(ع) در این خصوص میفرماید: «اگر کسی به یک گناه فکر کند در اثر کسوت فکر به آن، منجر میشود تا فرد آن گناه را انجام دهد»، به عبارتی نوع نگاه و تفکر یک فرد به موضوعی خاص، مقدمه شکلگیری یک رفتار در او است.
این استاد دانشگاه گفت: در این میان، «عقل و شیطان» در شکلگیری نوع نگاه در انسان مؤثر است بهگونهای که عقل، عاقبتاندیش و واقعنگر است و انسان با تکیه باعقل به خدا نزدیکتر شده و به بهشت دست مییابد.
وی ادامه داد: درحالیکه شیطان انسان را در وهم برده و او را در آرزوهای طولانی دنیا غرق میکند و درنهایت اعمال او را تباه و یا ناقص انجام میکند، که حدیثی حضرت امیر(ع) که میفرمایند: «کسی که آرزوهای طولانی داشته باشد عملکرد او بد میشود» شاهدی بر این ادعا است.
عیوضی گفت: رفتارهایی که با کمک عقل از انسان سر میزند از آن بهعنوان «خیر» تعبیر میشود درحالیکه رفتارهای برخاسته از وهم و القائات شیطان، «شر» تعبیر میشود.
«انتخاب» عامل رسیدن به خیر و شر دنیا
این استاد حوزه ادامه داد: آنچه در این میان مطرح میشود قدرت «انتخاب» است، به عبارتی، مهمترین کاری که انسان در عالم خلقت مدام در حال انجام آن است، «انتخاب» است.
وی با اشاره به اینکه تکتک لحظات انسان انتخاب است گفت: اگر انتخاب انسان بر اساس عقل باشد حاصل آن، خیر و منفعت خواهد بود و اگر انتخاب انسان بر اساس القائات شیطان و وهم باشد عملکردی جز شر برای او نخواهد داشت.
عیوضی ابراز کرد: حال با معین شدن مفهوم نوع نگاه، باید انسان دیدگاه یا نگاه خود را نسبت به چند موضوع مهم تغییر دهد نخست، «خالق خویش»، نسبت به «خود » و «دیگران و یا اجتماع» است.
این کارشناس دینی ادامه داد: در نگاه نخست که بحث خداشناسی مطرح است، انسان باید بداند چه طرز فکری نسبت به خداوند یا خالق خویش دارد که اگر این نگاه مثبت باشد نتیجه آن توکل به خدا و در صورت منفی بودن ناامیدی و دوری از توکل به خدا است.
وی گفت: در نگاه دوم نیز که خودشناسی قابل بررسی است باید نوع نگاه انسان نسبت به خود مشخص شود که حضرت علی(ع) دراینباره میفرمایند: «خدا رحمت کند بندهای را بداند از کجا آمده، در کجا است و به کجا میرود».
این مدرس حوزه ادامه داد: نگاه سوم که به دیدگاه انسان نسبت به دیگران است در چند دسته قابلتقسیم است، این نگاه به نوع شامل نوع نگاه انسان به خلقت، ملائکه، انسانهای دیگر، دنیا و اتفاقات آن است.
وی گفت: فلسفه خلقت وجود انسان طبق روایات احادیث معصومین، برای خداست، خدا میفرماید: «همهچیز عالم برای انسان خلق و انسان را برای خود خلق کردم» حال باید انسان با نگاه در خود ببیند که چه وضعیتی دارد!!
عیوضی گفت: انسان باید ببیند که تا چه اندازه به خواسته خداوند که خلیفهاللهی و انسان کامل است نزدیک شده است، ناگفته نماند که بخش سوم سخن امیر مبنی بر آنکه انسان در خود بیندیشد که به کجا خواهد رفت به همان موضوع معاد اشاره دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه معاد، یک موضوع روانشناسی است گفت: اندیشه در مرگ در انسان نوعی عدم تعادل روانی ایجاد میکند چراکه انسان ذاتاً به دنبال زندگی جاوید و راحت است حال تفکر در مورد مرگ در او نوعی عدم تعادل روانی ایجاد میکند.
قلب انسان با یاد مرگ زنده می شود
وی گفت: همانگونه که معصومین گفتهاند، «قلب انسان با مرگ زنده میشود» انسان نیز بافکر کردن به مرگ انگیزهای برای تلاش انجام اعمالی برای جهان دیگر میافتد، جهان دیگری که باقی است.
عیوضی با اشاره به اینکه نوع نگاه اول و دوم بهطور مفصل در سوره قدر بیان شد عنوان کرد: در نگاه سوم و بهطور ویژه نوع نگاه او دنیا و اتفاقات، آیات و روایات متعددی ذکرشده است.
این استاد تدبر در قرآن گفت: دو نگاه نسبت به دنیا وجود دارد، نخست آنکه نسبت به دنیا وابسته شده و این دنیا را نهایت و هدف غایی برای انسان در نظر بگیریم و نگاه دوم، دنیا بهعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف عالی دنیا و آخرت است که بدون شک این نوع نگاه درست است.
وی با بیان اینکه دنیا، «رحم 2» مکانی است گفت: انسان وقتی از رحم مادر متولد میشود در رحم دیگری به نام دنیا پای میگذارد که میتواند در آن 90 سال عمر کند و یا عمری ابدی باشد.
عیوضی ادامه داد: انسان میتواند کاری انجام دهد که در آخرت ابدی خوب یا بد باشد، به عبارتی در برابر در زندگی 70-80 ساله انسان، زندگی ابدی وجود دارد که برخی ایام سال همچون شب قدر، روز عرفه، ماه رمضان و حتی دوران جوانی میتواند نقش بسیار مهمی در تعیین این نوع زندگی ایفا کند.
این استاد حوزه گفت: دنیا یک پتانسیل زمانی و مکانی برای رشد اخروی انسان دارد، بنابراین نوع نگاه انسان نسبت به دنیا باید بهعنوان ابزار و ظرفیتی باشد که از آن برای رشد اخروی خود بهره گیرد.
وی اشارهای به نوع نگاه انسان نسبت به اتفاقات دنیا داشت و گفت: نوع نگاه انسان نسبت به دنیا میتواند فلسفه اتفاقات آن را برایش باز کند، چراکه فلسفه اتفاقات عالم چیزی جز «امتحان انسان» برای رشد اخرویاش نیست.
عیوضی عنوان کرد: آن هنگام که انسان قدم در این دنیا مینهد تا زمانی که از این جهان بار میبندد تنها باید امتحان پس دهد تا رشد کند دنیا ابزاری و سیستمی است که خداوند برای امتحان و آزمایش بندگان خود خلق کرده است.
این کارشناس دینی ابراز کرد: در این میان انسان تنها یک کار میتواند انجام دهد و آن «انتخاب» است، انسان در زندگی دنیوی خود مدام در حال انتخاب است که با این عمل به مراحل بعد که یا موجب پیشرفت و یا پسرفت او خواهد شد قدم میگذارد.
وی گفت: نوع نگاه انسان به اتفاقات عالم میتواند در نوع انتخاب مثبت و یا منفی او مؤثر باشد، دراینبین عقل انتخاب درستی را از انسان میطلبد که موجب رشد او کارساز برای زندگی اخرویاش باشد درحالیکه شیطان با القائات خود به دنبال انتخابی نادرست در انسان است تا او را گمراه کرده و او را درگیر و دار این دنیا باقی بگذارد.
عیوضی با اشاره به اینکه امتحان همواره با سختی همراه است ادامه داد: سختیهای این عالم بر کسی پوشیده نیست و همه انسانها بدون شک در زندگی دنیوی خود که محل امتحان الهی است سختیهای دنیا را خواهند چشید.
نگاه انسان به اتفاقات دنیا، نگاه «امتحانی» باشد
وی با اشاره به اینکه «صبر» عامل پیروزی انسان است گفت: حال دراینبین اگر انسان در برابر سختیهای عالم صبر کند بدون شک به نتیجه خوبی خواهد رسید و کسانی میتوانند صبر کنند که به اتفاقات دنیا، نگاه «امتحانی» داشته باشند.
این مدرس حوزه با بیان اینکه تحمل سختی و امتحان خداوند موجب رشد انسان خواهد شد گفت: گاه انسان در این دنیا سختیهایی را متحمل میشود تا یک پله بالاتر رفته و رشد کند اما گاه انسان به دلیل یک گناه یک پله سقوط کرده است که خداوند با سختی به او به دنبال اصلاح و رسیدن به جایگاه نخست اوست.
وی گفت: طبق آیات 1 و 2 سوره عنکبوت «آیا مردم چنین پنداشتند که بهصرف اینکه گفتند ما ایمان آوردهایم رها میشوند و امتحان نمیشوند؟ و محققا ما امتی را که پیش از اینان بودند به امتحان و آزمایش آوردیم، و همانا خدا دروغگویان و راستگویان را کاملاً میشناسد» دنیا محل امتحان است.
این استاد تدبر در قرآن گفت: آیه 140 سوره آلعمران؛ «اگر (در اُحد) به شما آسیبی رسید، به دشمنان شما نیز (در بدر) آسیب رسید (پس مقاومت کنید). این روزگار را با (اختلاف احوال) میان خلایق میگردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند...» نیز به امتحان خداوند و صبر در برابر خواستههای خداوند در این دنیا اشاره دارد.
عیوضی عنوان کرد: آیه 155 سوره بقره، «و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده» نیز به ابزارهای امتحان الهی در دنیا و بشارت و پیروزی برای صابران را عنوان میکند.
وی با اشاره به اینکه صبر در برابر امتحان خداوند موجب رشد انسان خواهد شد گفت: آنچه از صحبتهای بالا میتوان نتیجه گرفت آن است که نوع نگاه انسان باید به اتفاقات عالم، امتحانی باشد و هنگامیکه این مهم را درک کرد به ریسمان محکم «صبر» چنگ زند چراکه پیروزی از آن صابران است.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه هر انسانی در این دنیا به نحوی امتحان پس میدهد گفت: انسان باید بهترین انتخاب را در کمترین زمان زندگی خود(عمر) برای رشد دنیوی و اخروی خود داشته باشد که در این میان چندراه کوتاه یا میانبر، برای کنترل زمان در اختیار او قرارگرفته است.
وی گفت: «شهادت و شب قدر» دو راه میان بری است که انسان میتواند یکشبه راه صدساله را طی کرده و به خداوند و لقا او دست یابد. شهدا با شهادت خود زمان را دور زنده و عمر چندساله این دنیا را به نفع خود در کمترین زمان برای رسیدن به خداوند طی میکنند.
عیوضی گفت: در فضیلت شب قدر نیز مطالب بسیاری در مصاحبهها قبلی عنوان شد اما در عظمت این شب همین بس که شب قدر یکی دیگر از فرصتها و راههای میان بری است که خداوند هرسال یکبار در اختیار انسان میگذارد تا بهواسطه آن رشدی بیشتر از هزار ماه( عمر 83-84 ساله خود) داشته به خدا وصل شود.
پایان پیام/580
منبع: شبستان
کلیدواژه: اتفاقات دنیا صبر و استقامت استاد حوزه و دانشگاه نوع نگاه انسان امتحان خداوند اتفاقات دنیا اتفاقات عالم نسبت به دنیا استاد حوزه موجب رشد خواهد شد برای رشد سختی ها شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفتوگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
به گزارش خبرنگار مهر، همایش بینالمللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) به عنوان مهمان ویژه، در شهر «سائوپائولو» در کشور برزیل، برگزار شد.
در این همایش نماینده وزارت دادگستری برزیل، نماینده کنفدراسیون کاردینالهای این کشور، برخی از کشیشها و شخصیتهای مسیحی سائوپائولو، مسئولان سیاسی این شهر و ایالت سائوپائولو و جمعی از علما و مبلغان و شخصیتهای دینی آمریکای جنوبی حضور داشتند و سخنرانان بر ضرورت گفتوگو بین ادیان و مذاهب، تاکید و نسبت به حضور حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در این همایش ابراز خرسندی کردند.
ائمه معصومین (ع) سرآمدان گفتوگو و تبادل نظر
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) در سخنانی در این همایش، با اشاره به اهمیت علم در نگاه شیعی اظهار کرد: علم، اساس هر خیر است، در مقابلش جهل و نادانی پایه هر شرّی خواهد بود و جهل اصل کل شرّ است. اگر انسان خودش را درست بشناسد، خدای خودش را هم خواهد شناخت. حضرت امیرالمومنین (ع) در روایتی فرمودند: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ کانَ لِغَیْرِهِ أَعْرَفَ وَ مَنْ جَهِلَ نَفْسَهُ کانَ بِغَیْرِهِ أَجْهَلَ»؛ اگر انسان خودش را درست بشناسد، انسانهای دیگر را هم درست خواهد شناخت و شناختش نسبت به دیگران بهتر میشود. اما وای بر جهل و نادانی! اولین نادانی، نادانی نسبت به خود است. هر کس نسبت به خودش نادان باشد، هم میلغزد و هم گمراه میشود. اگر انسان خودش گمراه شد، دیگران را هم گمراه میکند و نسبت به دیگران، جاهلتر و نادانتر خواهد بود. همه ما مأمور شدیم که خودمان را بشناسیم، «إعرِف نَفسَکَ». ارسطو در آکادمی خود نوشته بود: خود را بشناس، خودشناسی رمز رشد بشر است و باعث میشود که انسان احساسی نسبت به همه انسانها، پیدا کند.
وی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین (ع) مورد پذیرش همه مسلمانان است. شیعیان ایشان را امام میدانند و علمای اهلسنت هم حضرت امیرالمومنین (ع) را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفتهاند و قبول دارند. ایشان دارای ویژگیهای برجستهای هستند که یکی از آنها «عدالت» است. «جورج جرداق» نویسنده مشهور مسیحی لبنانی است که کتاب خیلی خوبی را در خصوص حضرت امیرالمومنین (ع) به نام «صوت العداله» در پنج جلد به نگارش درآورده و خلاصه این کتاب هم در یک جلد منتشر شده است. من پیشنهاد میکنم که این کتاب به زبانهای اسپانیایی و پرتغالی ترجمه شود. جورج جرداق، عاشق و دلداده حضرت امیرالمومنین (ع) است و نسبت به ایشان عشق میورزد.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) افزود: حضرت امیرالمومنین (ع) تعبیری دارند با این مضمون که مردمان دو دستهاند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. به ما این طور یاد دادند که به مسیحیان یا یهودیان هم، برادر مسیحی یا یهودی بگوییم؛ یعنی ای کسانی که پیرو حضرت موسی یا حضرت عیسی هستید، رسول اکرم (ص) با همه آنها صحبت میکردند و برهان و منطق خود را ارائه میدادند. یک جایی خداوند به رسول اکرم (ص) میگوید: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ» شما هم منطق و حرفهایتان را بیاورید و با هم حرف بزنیم. حتی آن کسی که هیچ چیزی را هم قبول ندارد با او هم صحبت کن، «قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» و به آنها منطق خودت را بگو! دیالوگ این است. اگر منطق تو را درک نکردند و استدلال تو را نپذیرفتند و اصلاً تو را قبول نکردند، تو صبر کن نسبت به آن چیزهایی که به تو میگویند، «وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ». اگر هم میخواهی آنها را ترک کنی، از آنان به نیکویی دوری کن، «وَٱهجُرۡهُمۡ هَجرٗا جَمِیلٗا».
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ادامه، ائمه معصومین (ع) را سرآمدان گفتوگو دانست و تصریح کرد: امامان و رهبران دینی ما مثل امام صادق (ع) و امام رضا (ع)، با همه از جمله مسیحیان و زرتشتیان، صحبت میکردند. باید با هم حرف بزنیم و همدیگر را بفهمیم و درک کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. اسلام، زندگی مسالمتآمیز را که در زبان عربی به آن «التعایش السلمی» گفته میشود، ترویج میکند. بشر باید در کنار همدیگر باشد. اسلام مدافع توسعه ارتباطات؛ اعم از ارتباط با خود، ارتباط با دیگران، ارتباط با خداوند و ارتباط با طبیعت است. اسلام تاکید دارد که طبیعت را از بین نبرید و آن را آلوده نکنید، اسلام نسبت به طبیعت این حرف را میزند تا چه برسد به انسان؛ تا چه برسد به حقوق حیوانات!
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: برخی وقتی که بحثهای حقوقی را مطرح میکنند میگویند که این بحثها مربوط به صد سال یا صد و پنجاه سال پیش است، اما ما مدرک و سند داریم که هزار و دویست و پنجاه سال پیش رساله حقوق توسط امام سجاد (ع) با بیش از پنجاه حق، نوشته شد. در ده سالی که در مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان بودم، این مبحث را به صورت مفصل، مطرح کردم، در آنجا بخشی از اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفتم و بخشی دیگر از آن را نقد کردم، حقوق اخلاقی را هم در آنجا مطرح کردم. روایت بسیار زیبایی از ائمه معصومین (ع) نسبت به طبیعت وجود دارد با این مضمون که اگر روزی جنگی با دشمنی داشتید، درختان سرزمین دشمن را قطع نکنید و نسوزانید، اینها محیط زیست است، آب آشامیدنی آنها را آلوده نکنید. هم در قرآن و هم در روایات به صورت مفصل در رابطه با محیط زیست، بحث شده است.
توهین به قرآن، توهین به بشریت است
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اهمیت گفتوگو اظهار کرد: تبادل نظر برای تعامل و جهت رسیدن به فهم مشترک است؛ برای رسیدن به آنچه که ادیان به آن تاکید میکردند؛ یعنی گوهر انسان. گوهر انسان، همان کرامت اوست که هیچ نژادپرستیای در آن نیست. قبیله قریش در زمان مبعوث شدن پیامبر (ص) خود را برترین نژاد و قوم میدانست، اما رسول اکرم (ص) فرمودند: هیچ فرقی بین قریش و غیر قریش، هیچ فرقی بین سیاه و سفید و هیچ فرقی بین عرب و غیر عرب نیست. رسول اکرم (ص) به شدت با نژادپرستی مقابله میکردند و میگفتند که چرا سیاهان را برده خودتان قرار میدهید، آنها انسان هستند و دارای شرافت میباشند. پیامبر (ص) افراد سیاهپوستی همچون بلال حبشیِ بزرگ را مَحرم خود قرار دادند. پیامبران، معجزات متنوعی داشتند، اما بلال حبشی از رسول اکرم (ص) اصلاً معجزه نخواست، معجزه پیامبر (ص) برای بلال حبشی، همان کلمات رسول اکرم (ص) بود، زیبایی نهفته در این کلمات، معجزات رسول اکرم (ص) به شمار میرود. در کلام نبوی همه انسانها؛ اعم از زن و مرد، کودک و جوان و پیر، شریف هستند.
وی ادامه داد: زندگی و حیات را باید به درستی معنا و تفسیر کنیم. در گفتوگوها باید به مشترکات میان انسانها و آن چیزی که باعث رشد انسان میشود، پرداخته شود. ما ایمان تک تک انبیا، از آدم تا خاتم؛ اعم از حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و رسول اکرم (ص) را لازم و واجب میدانیم و هیچ فرقی بین آنها نمیگذاریم. حتی اگر جملهای از حضرت عیسی برای ما نقل شود، برای ما حجت است و به آن عمل میکنیم؛ مثلاً کسی از حضرت عیسی پرسید که با چه کسانی همنشین شویم. او پاسخ دادند: کسی که شما را به یاد خدا میاندازد، کسی که به علم شما میافزاید، کسی که شما را به آخرت دعوت میکند و به یاد آخرت میاندازد. ما به کلام نقل شده از همه انبیای الهی عمل میکنیم و به آن معتقد هستیم، ما مؤمنیم و یک حریمی را قائل هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با تاکید بر لزوم ممنوع بودن اهانت به پیامبران، اظهار داشت: به هیچ پیامبری نباید به بهانه آزادی بیان، اهانت شود، این خط قرمز برای بشر است. نباید به مقدسات توهین شود، بگذارید این مقدسات برای بشر باقی بماند. کتابهای آسمانی و پیامبران، مقدس هستند. وقتی که من در آلمان بودم، نامهای به پاپ نوشتم که او هم جواب آن نامه را داد. پاپ زمانی گفته بود که اگر کسی به مادرم توهین کند، من با او مقابله میکنم. من در آن نامه به پاپ نوشتم که این حرفی که زدی، حرف خیلی خوبی است، مادر برای هر کسی، مقدس و محترم است. اگر به پیامبران و مقدسات توهین صورت بگیرد، هیچ چیز دیگری در میان بشر باقی نمیماند و باید به همه پیامبران، احترام گذاشته شود. امروزه برخی به بهانه آزادی بیان، به پیامبران الهی توهین میکنند و قرآنِ مسلمانان را میسوزانند. در برخی از کشورهای اروپایی هم شاهد ساخت فیلمهایی برای اهانت به پیامبر اکرم (ص) هستیم. نباید قلوب بشریت را با این کارها، جریحهدار کرد. قرآن، کتاب انسان است و توهین به قرآن، توهین به کل بشریت، و توهین به پیامبر اکرم (ص) توهین به تمام بشر است. جامعه با اهانت، رشد نمیکند، بلکه رشد جامعه با اکرام و تکریم انسان و خردورزی است.
وی در ادامه، مأموریت انبیای الهی را بیرون آوردن بشر از زندگی حسی و مادی دانست و تصریح کرد: ما فقط برای این دنیا خلق نشدیم، چون همه ما یک روزی این دنیا را ترک خواهیم کرد. ترک این دنیا مساوی با فنا و نیستی نیست، بلکه زندگی در یک عالم وسیعتر است. اصلاً انسان برای فنا آفریده نشده، بلکه برای ابدیت آفریده شده و این دنیا هم یک دنیای گذراست. اگر این نگاه را به انسان داشته باشیم، تبیین ما نسبت به انسان خیلی متفاوت خواهد بود و آن را در صورتی خواهیم دانست که بدانیم نقش انسان کجاست و هیچ فرقی بین احساس مسئولیت منِ مسلمان نسبت به یک مسیحی، و احساس مسئولیت یک مسیحی نسبت به منِ مسلمان وجود نخواهد داشت. این احساس مسئولیت را ما نسبت به همدیگر خواهیم داشت.
* مسئولیت مسلمانان نسبت به تمام بشریت
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اضافه کرد: روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است با این مضمون که: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد میزند ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. براساس این روایت، اگر یک غیرمسلمان اعم از مسیحی یا یهودی و حتی ملحد چون مورد ظلم قرار گرفته است، از یک مسلمان کمک بخواهد و آن مسلمان با این که میتواند، به آن غیرمسلمان جواب ندهد و وی را کمک نکند، او اصلاً مسلمان نیست. این نگاه به آخرت، مسئولیت انسان را توسعه میبخشد و نگاه او را به زندگی و حیات تغییر میدهد.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی افزود: خداوند در قرآن در آیه ۲۴ سوره انفال که علامه اقبال لاهوری به زیبایی به لحاظ جامعهشناسی درباره آن سخن گفته است، انسانها را مورد خطاب قرار میدهد که: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را حیات میبخشد.
مراد این آیه، حیات حسی و مادی نیست، بلکه حیات عقلی است که یک زندگی توأم با منطق، عقل و وحی میباشد. خداوند در آیه ۱۰ سوره انبیا میفرماید: «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؛ ما بر شما کتابی نازل کردیم که وسیله تذکّر (و بیداری) شما در آن است! آیا نمیفهمید؟! براساس این آیه، خداوند قرآن را کتابی نازل کرده است که درباره انسان و عظمت انسان است؛ این که انسان، چه کسی است، چه چیزی بود و چه چیزی باید بشود. خداوند در برخی از آیات دیگر قرآن، خطاب به انسان میگوید که شما چیزی نبودید، خداوند در آیات دیگری میفرماید که شما چیز قابل ذکری نبودید. «هَلْ أَتَیٰ عَلَی الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا» آیا بر انسان روزگارانی نگذشت که چیزی لایق ذکر نبود؟ ولی شما به بینهایت دعوت شدید و آن کسی که شما را دعوت کرده، خداست. «وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَیٰ دَارِ السَّلَامِ»؛ یعنی خداوند شما را به دارالسلام؛ یعنی خانه صلح و امنیت دعوت میکند، لذا یکی از نامهای خداوند، «سلام» است.
وی، دنیا را به مسافرخانهای تشبیه و تصریح کرد: این دنیا مسافرخانه است و همه ما مسافر هستیم، بعد از بیست یا سی سال ما هم به دیگران ملحق میشویم. حتی خداوند به پیامبرش میگوید: «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»؛ یعنی شما از این دنیا میروید، اما شما برای ابدیت خلق شدهاید. شما خلق نشدید که نیست گردید، بلکه شما خلق شدید که هست بمانید، نه برای رفتن، بلکه برای بودن خلق شدید. انبیای الهی، یک پله بالاتر آمدند و گفتند که باید از این عقل هم عبور کنید و باز هم رشد کنید و به شهود برسید، انسان شهودی، انسان عاشق است. انبیای الهی آمدند که انسان را دعوت، و عاقل و عاشق تربیت کنند. یعنی انسان هم عاقل و هم عاشق باشد. اگر انسان عاقل باشد، در جامعه، ظلم و بیعدالتی خواهد بود؟ آیا زنان بیگناه کشته میشوند؟ این که انسان عاشق شود و به انسانهای دیگر عشق بورزد مهم است.
* آمریکای لاتین؛ الگوی دیالوگ در جهان
دیبرکل مجمع جهانی اهلبیت (ع) در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز خرسندی از حضور نماینده دادگستری برزیل در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» اظهار داشت: من از این که معاون وزیر دادگستری برزیل در این همایش حضور دارد، خوشحال شدم. ایشان در جایگاهی است که باید با میزان عدل و عدالت، رفتار کند. حرف تمام پیامبران الهی این است که همه انسانها در همه جا باید بر پایه عدالت رفتار کنند و هر حقی به صاحب حق برسد. من در مقالهای میخواندم که امروز بیش از یک میلیارد کودک در جهان از سو تغذیه، رنج میبرند. اگر عدالت باشد، دیگر سو تغذیه در دنیا وجود نخواهد داشت. اگر عدالت باشد، محبت و عقلانیت در بین بشر خواهد بود، عدالت دعوت همه انبیای الهی است. خداوند در قرآن میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. لذا همه باید به سمت صلح برپایه عدالت و با میزان عدل برویم و در گفتوگوها به این نکته توجه داشته باشیم و حرکتمان را به این سمت جهت بدهیم.
وی ادامه داد: رهبران دینی، عالمان و اندیشمندان دینی، امروزه نقش مهمی را برای تحقق صلح برپایه عدل دارند. ما عالمان و دانشمندان باید حامل صلح، امنیت، مدارا، عشق به بشر و محبت به بشر باشیم و هیچ قومی را بر قوم دیگر ترجیح ندهیم و هیچ تفاوتی را بین سیاه و سفید قائل نباشیم. همان گونه که پیامبران ما مثل حضرت عیسی، با همان نگاهی که برادران مسیحی دارند، به حواریون احترام میگذاشت و پای آنها را میشست، همان تواضع باید میان حاکمان و میان عالمان وجود داشته باشد. با اضلاع عدالت، معنویت، محبت، امنیت، مدارا و عقلانیت، ما میتوانیم در همین دنیا، بهشت را درست کنیم. سازنده بهشت خود ما بشر هستیم و در روز قیامت، ما مهمان همان بهشتی هستیم که خودمان ساختهایم.
آیت الله رمضانی خاطر نشان کرد: خیلی خوشحال شدم که در این همایش، حضور پیدا کردم. ظرفیتی که در آمریکای لاتین به لحاظ گفتوگوی بین ادیان دیدم، میتواند الگویی برای دنیا باشد. از این که دولت برزیل به این همایش توجه داشت و نمایندگانی را فرستاد، قدردانی میکنم. هر مسلمانی در هر کشوری از دنیا که زندگی میکند، باید به قانون آن کشور احترام بگذارد. پیام من این است که گفتوگو یک امر ضروری بین ادیان برای توجه به گوهر انسان است. گوهر انسان همان کرامت است و برای رسیدن به کرامت، باید عدالت و عقلانیت و معنویت باشد تا بشر طعم عدالت و آزادی را بچشد و بتوانیم به دست خودمان، بهشت را در همین دنیا بسازیم.
* تقدیر از شخصیتهای اسلامی و مسیحی فعال
حجتالاسلام والمسلمین «طالب حسین خزرجی»، مؤسس مرکز اسلامی برزیل در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فعالیتهای این مرکز اظهار کرد: در گذشته به شدت در زمینه منابع اسلامی به زبان پرتغالی، فقر وجود داشت، اما مرکز اسلامی برزیل پس از تأسیس، کتابهای مرجع در زمینه علوم اسلامی مختلف را به زبان پرتغالی ترجمه کرد و بزرگترین دانشنامه در زمینه معارف اهلبیت (ع) به این زبان را پایهگذاری کرد. تعداد کتابهای ترجمه شده توسط مرکز اسلامی برزیل به زبان پرتغالی به صد و پنجاه کتاب میرسد که ۷۰ کتاب از آن، چاپ شده است. از ابتدای آغاز به کار پایگاه اینترنتی مرکز اسلامی برزیل، بیش از ده میلیون نفر از این پایگاه بازدید کردهاند. این مرکز محصولات فکری و فرهنگی خود را در بیش از صد مؤسسه و کتابخانه در داخل و خارج از برزیل توزیع میکند و مرکز اسلامی برزیل به منبع مورد اعتمادی برای دانشجویان و پژوهشگران و محققان تبدیل شده است.
نماینده وزارت دادگستری برزیل نیز در این همایش در سخنانی به بیان اهمیت وجود عدالت در یک جامعه پرداخت. نماینده فدراسیون کاردینالهای برزیل نیز در سخنانی در خصوص اهمیت گفتوگو و جایگاه آن در پیشرفت زندگی جوامع و نیز اهمیت توجه به این مسئله، سخنانی ایراد کرد.
در بخش پایانی همایش بینالمللی «اسلام، دین گفتگو و زندگی» از برخی از شخصیتهای اسلامی و مسیحی فعال تقدیر به عمل آمد.
کد خبر 6090039 سمانه نوری زاده قصری