Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:36:53 GMT

فراز و فرود کرونا در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۱۸۴۲

فراز و فرود کرونا در خراسان جنوبی

حدود ۸۰ روز از اعلام اولین مورد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی می‌گذرد و تا اوایل فروردین امسال شاهد اوج شیوع کرونا در استان بودیم اما از حدود هفتم تا دهم فروردین ماه روند کاهشی موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی آغاز و از ۱۱ فروردین نمونه‌گیری افراد به صورت سرپایی نیز انجام شد.

موارد بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در یک ماه اخیر کاهش داشته و اغلب موارد جدید روزانه (۲۴ ساعت گذشته) در استان تک رقمی و مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده که ناشی از غربالگری‌ها و بیماریابی فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است اما طبق آخرین تقسیم‌بندی شهرستان‌ها به لحاظ شیوع کرونا از ۱۱ شهرستان استان شماری از آنها در وضعیت زرد (خطر متوسط) و تعدادی هم در وضعیت سفید (کم خطر) یا قرمز (پرخطر) هستند.

ملاک رنگ‌بندی شهرستان‌ها تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌ها طی ۱۴ روز اخیر است و موارد مثبت کرونا نیست.

روز یکشنبه هفته جاری تعداد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به کرونا نخستین بار پس از شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی به صفر رسید که خبری خوشحال کننده بود اما به گفته مسوولان بهداشت و درمان این کاهش به معنای پایان کرونا نیست و هشدارها و رعایت دستورالعمل‌ها پابرجاست.

از همین رو با مثبت اعلام شدن چهار نمونه جدید در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه بار دیگر ویروس کرونا نشان داد که هنوز هست و باید مراقبت باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۸ اردیبهشت گفت که موارد حاد و شیوع کرونا فعلا در استان کنترل شده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

محمد دهقانی فیروز آبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کنترل شیوع بیماری کاملا با رفتار تک تک افراد جامعه مرتبط است که بایستی همچنان مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهند.

وی افزود: فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند باید کماکان رعایت شود در غیر این صورت موارد مثبت دوباره افزایش خواهد یافت کما اینکه در کشور تعدادی از استان‌ها مجدد با روند افزایشی مواجه شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از اواسط فروردین امسال افراد سرپایی یا اطرافیان و نزدیکان بیماران مثبت که علایمی نداشتند یا افرادی با علائم خفیف که به مراکز سرپایی مراجعه کرده بودند، از آنها نمونه‌گیری ‌شده است.

وی گفت: در یک ماه گذشته اکثر بیماران مثبت‌ کرونا که در استان شناسایی ‌شدند، مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده و موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

دهقانی اظهار داشت: بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان نیز در یک ماه اخیر روند کاهشی داشته است و امروز مانند روزهای گذشته مورد جدید فوتی در استان نداشتیم.

وی گفت: مردم خراسان جنوبی در مراسم معنوی لیالی قدر فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند که در این خصوص از آنان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم در ادامه مدیریت و کنترل بیماری همچنان شاهد این همراهی باشیم.

 رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم که ششم اردیبهشت امسال به خراسان جنوبی سفر کرده بود، با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در استان گفت: این موضوع در درجه اول به‌ دلیل مدیریت خوبی است که برای کنترل بیماری در سطح استان صورت گرفته و بدون اغراق این را می‌گویم اما یک نگرانی این است که نباید خوشبینانه به این کاهش موارد نگاه کنیم.

محمدمهدی گویا تاکید کرد: اگر مردم همکاری و توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند احتمالا شاهد همین روند کاهشی بیماری در استان باشیم اما اگر به توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند احتمال اینکه این بیماری دوباره شعله‌ور شود، وجود دارد.

وی گفت: باید توجه کرد که کرونا بیماری پیچیده‌ای است و کنترل آن کار ساده‌ای نیست چون نه داروی قطعی برای درمان دارد و نه واکسن و تنها کاری که می‌توان در برابر این بیماری کرد، رعایت نکات بهداشتی است.

این در حالی بود که اوایل اردیبهشت امسال با ۲ رقمی شدن آمار مبتلایان جدید در خراسان جنوبی برای چند روز زنگ خطر به صدا درآمد و مسوولان از مردم درخواست کردند که همچنان خطر کرونا را جدی بگیرند و به ویژه فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند را رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هفته گذشته در نشست خبری گفت: در یک ماه اخیر ابتلا به کرونا در استان بیشتر به شکل کانونی بوده است.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: یکی از دلایلی شناسایی کانون‌ها این است که ظرفیت انجام آزمایش‌ها افزایش پیدا کرد پس سراغ اطرافیان بیماران مثبت و مراجعان کم علامت رفتیم.

وی بیان کرد: مهار کانون‌ها قبل از بروز بحران نتایج خوبی در کنترل بیماری دارد و هدف‌گیری کانون‌ها استراتژی درست و صحیح است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کمتر از یک درصد موارد مثبت زیر ۱۵ سال، ۱۶ تا ۴۵ سال ۴۰ درصد، ۴۶ تا ۶۰ سال ۲۵ درصد و بیشتر از ۶۰ سال ۳۴ درصد بوده‌اند.

وی افزود: ۲۲ درصد موارد مثبت در روستا و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند و ۴۳ درصد موارد مثبت زن و ۵۷ درصد مرد بودند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: بررسی اطرافیان بیمار از کارهای مهمی بود که انجام شده و از اواسط فروردین ماه دستورالعملی صادر شد تا موارد قبل از اینکه به بیمارستان برسند، شناسایی شوند و بتوانیم اپیدمی را کنترل کنیم.

وی گفت: از حدود ۱۰ قبل حتی موارد بررسی اطرافیان هم کم شده جز شهرستان درمیان که استثنا است و چند کانون آلوده داشته، بقیه کانون‌های استان فروکش کرده هرچند وضعیت هنوز شکننده است زیرا تا ۲ دوره کمون بدون مورد مثبت را رد نکنیم نمی‌توانیم بگوییم خیالمان راحت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با اشاره به اینکه میانگین سنی افراد فوت شده در خراسان جنوبی بالای ۷۳ سال بوده است گفت: نقش سن در این موضوع خیلی اهمیت دارد لذا تاکید می‌شد که مراقبت از افراد مسن جدی گرفته شود زیرا کمتر مبتلا می‌شدند اما آمار مرگ و میر در آنها به شدت افزایش پیدا می‌کرد.

دهقانی افزود: براساس استاندارد جهانی ۱۰ درصد نمونه‌هایی که گرفته می‌شود، باید مثبت شوند و استان خراسان جنوبی به این ظرفیت رسیده که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه‌های آزمایش شده را مثبت اعلام کند لذا به استاندارد جهانی نزدیک شده‌ایم که نشان دهنده کفایت نمونه‌گیری در سطح استان دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۶۳ مورد مثبت کشف شده در صورتی که این رقم در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۲۳ مورد مثبت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این موضوع ۲ علت دارد یکی اینکه اوایل نمونه‌گیری ما کم بود ولی دلیل دیگر این است که شرایط در استان مدیریت خوبی داشته و به نسبت کشور درگیری کمتری داشته‌ایم.

وی اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند را در خراسان جنوبی خوب ارزیابی کرد و گفت: این مهم باعث شد که مشکلات جدی در مواجهه با ویروس کرونا نداشته باشیم و امید است نقش مهم مردم در پیشگیری و کنترل بیماری همچنان ادامه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: توفیقات حاصل در مدیریت بیماری کرونا ناشی از سیاست‌های نظام و دولت، هم‌افزایی بین ارکان مختلف و همراهی و همت مردم است.

محمد صادق معتمدیان اظهار داشت: در شرایط کنونی و با شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا، با تلاش همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای حاکمیتی از میدان مدیریت بحران کرونا که عالم‌گیر شده نیز سربلند بیرون آمدیم.

وی ادامه داد: انسجام مثال‌زدنی همه حوزه‌ها در این برهه، پای کار آمدن همه افراد جامعه و همه دستگاه‌ها را در دوران دفاع مقدس تداعی می‌کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

اغلب موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه و طبس بوده است.

این استان به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا غربالگری خراسان جنوبی فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علائم کرونا فاصله گذاری هوشمند پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا غربالگری خراسان جنوبی فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علائم کرونا فاصله گذاری هوشمند ویروس کرونا غربالگری خراسان جنوبی فاصله گذاری اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علائم کرونا فاصله گذاری هوشمند رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بستری در بیمارستان ها فاصله گذاری اجتماعی خراسان جنوبی کرونا در استان یک ماه اخیر کنترل بیماری بیماری کرونا ویروس کرونا موارد مثبت شیوع کرونا روند کاهشی نمونه گیری مورد مثبت کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۱۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی

رئیس هیئت گلف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رشته مینی‌گلف در سال‌های اخیر در خراسان جنوبی رونق گرفته و شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در این رشته ورزشی بوده‌ایم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، رضا محمودی‌زاوه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسابقات مینی‌گلف قهرمانی کشور با حضور 170 مینی گلف‌باز زن و مرد از 24 استان کشور از تاریخ 4 تا 7 اردیبهشت 1403 در شهر اصفهان برگزار شد. 

وی با اشاره به اینکه این رقابت‌ها در رده سنی بالای 18 سال برگزار شده بود افزود: مینی گلفرهای سراسر کشور به مدت 4 روز در سایت مینی گلف هجده میدان ادونچر ملک شهر اصفهان و مطابق با قوانین فدراسیون جهانی مینی گلف با یکدیگر به رقابت پرداختند. 

رئیس هیئت‌گلف خراسان جنوبی تصریح کرد: کادر فنی و اجرایی برگزاری این مسابقات 30 نفر از متخصص‌ترین و باتجربه‌ترین اعضای انجمن مینی گلف جمهوری اسلامی ایران بودند و فدراسیون گلف نیز بر حسن اجرای فنی این رقابت‌ها نظارت داشت. 

ابوالحسنی رتبه اول رقابت‌های گلف در بخش انفرادی

محمودی‌ اظهار داشت: در پایان این رقابت‌ها، در بخش انفرادی آقایان محمدامین ابوالحسنی از خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه اول و در بخش تیمی، تیم‌های آقایان و بانوان خراسان جنوبی به مقام سوم دست یافتند. 

وی یادآور شد: تیم خراسان جنوبی در این مسابقات متشکل از خانم‌ها حمیده محمدی، فاطمه کارگر، تکتم بهروش و سارا کیوانمهر و در بخش آقایان حامد برزگانی، جواد خیرآبادی، محمدامین ابوالحسنی و محسن تقوی در این رقابت‌ها حضور داشتند. 

 رونق رشته مینی گلف استان در سال‌های اخیر 

رئیس هیئت گلف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رشته مینی گلف در سال‌های اخیر در خراسان جنوبی رونق گرفته و شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در این رشته ورزشی بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات مختلفی از جمله لیگ مینی گلف، جام رمضان و مسابقات مناسبتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، اعزام تیم‌ها به مسابقات مختلف در موفقیت ورزشکاران استان نقش بسزایی داشته است. 

وی یادآور شد بدون شک، کسب این جایگاه در مسابقات کشوری، انگیزه‌ای مضاعف برای اهالی این استان خواهد بود تا با جدیت بیشتری به این رشته ورزشی جذاب بپردازند و شاهد افتخارآفرینی‌های بیشتر در آینده باشیم.

انتهای پیام/257/

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • پرچم فلسطین بر فراز دانشگاه هاروارد!
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!