Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:13:38 GMT

مقاومت ازبکستان در برابر انتقاد روسیه از سیاست زبانی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۲۲۰۱

مقاومت ازبکستان در برابر انتقاد روسیه از سیاست زبانی

ازبکستان در یک اقدام بی سابقه و با وجود داشتن روابط گرم با مسکو در برابر انتقاد روسیه از برنامه‌هایش برای اعمال استفاده از زبان ازبکی در خدمات مدنی، مقاومت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه در ماه جاری میلادی اعلام کرده که حامیان این اقدام در اقلیت قرار دارند؛ دولت ازبکستان اما تاکید کرده افرادی که در کارهای خود از زبان رسمی ازبکی استفاده نکنند، جریمه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکو همچنین به ازبکستان تاکید کرده تا استفاده رسمی از زبان روسی را حفظ کند و گفته که این مسئله به طور کامل با روح تاریخ، زمان و کیفیت روابط دو جانبه مطابقت دارد.

اما وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این قوانین جدید که هنوز به تصویب نرسیده‌اند و تصمیم گیری در مورد آن، مواردی است که حق ویژه و امتیازی برای سیاست داخلی کشور است و دخالت در آن‌ها غیرقابل قبول است.

در این بیانیه اشاره مستقیم به روسیه نشده اما به اظهارات مقام‌های خارجی اشاره شده است. این در حالی است که زبان روسی همچنان در این کشور به صورت گسترده استفاده می‌شود و میلیون‌ها مهاجر ازبک در روسیه کار می‌کنند.

این ابتکار عمل درباره استفاده از زبان ازبکی در زمانی مطرح شده است که نخبگان ازبک که در ابتدا حامی سیاست‌های اصلاح‌طلبانه شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری این کشور بودند، درباره رویکرد جدید وی با روسیه نگران هستند.

ازبکستان در سال جاری میلادی تصمیم گرفته تا عضو ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ریاست روسیه شود و قراردادی را با کمپانی روس‌اتم به منظور ساخت یک نیروگاه تولید برق اتمی سال گذشته میلادی امضا کرد؛ اقدامی که در دوران اسلام کریمف، رئیس جمهوری سابق ازبکستان که تلاش می‌کرد تا کشورش را از روسیه دور نگه دارد، امکان پذیر نبود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روسيه ازبكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۲۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، با اعلام این خبر گفت: به منظور تدقیق نقطه‌نظرات سیاستی درباره زبان و ادبیات فارسی، جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور به تحلیل داده‌ها و گزاره‌های سیاستی در این حوزه اختصاص یافته است.

مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور افزود: در گزارش "درآمدی بر سیاست‌گذاری زبان و ادبیات فارسی" به مساله سیاست‌گذاری زبانی در گستره ملی و فراملی پرداخته شده است.

اصغری گفت: این گزارش در تلاش است تا با نگاهی آسیب‌شناسانه به سیاست‌پژوهی در این عرصه بپردازد و ضمن تلاش برای اجتناب از بزرگنمایی و اسطوره‌پردازی، نگاهی واقع‌بینانه به مساله زبان داشته باشد.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان ارتباط چندانی با شعر و ادبیات فارسی ندارند و بیش از دو سوم از افراد بالای ۱۸ سال، هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر و ادبیات فارسی ندارند. همچنین چیزی حدود یک سوم از مردم در تعاملات و گفتگو‌های روزمره مجازی از شعر و ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنند.

مدیر مرکز رصد گفت: بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی ملی، بیش از ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند، این درحالی‌ست که تنها ۱۴ درصد از مردم ایران شاهنامه دارند؛ این نشان از جایگاه بالاتر شعر و اندیشه حافظ در فرهنگ عمومی ایرانیان دارد.

اصغری افزود: در این گزارش رصدی، به پیشینه سیاست‌گذاری زبان فارسی در ایران، بازیگران و اسناد سیاستی این حوزه، تجربیات جهانی و سیاست‌گذاری در کشور‌های دیگر، آسیب‌شناسی سیاست‌های زبانی جمهوری اسلامی و در نهایت ارائه سرفصل‌هایی برای ارتقاء و اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • ۱۲ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • اعلام زمان اردوی تیم ملی
  • زمان اردوی تیم ملی مشخص شد
  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • واکنش AFC به صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال