Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر قالیباف نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام بعدازظهر روز گذشته در جلسه دوم فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بخشی از ناکارآمدی‌هایی که امروز نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته به بحث مدیریتی در کشور باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: بپذیریم که بخش عمده‌ای از این موضوع به ساختار کشور و نوع حکمرانی ما باز می‌گردد. امروز ساختار حکمرانی ما در کشور آنقدر در تصمیم گیری متمرکز شده است که برای مدیریت امور یک بخشداری یا دهداری، از تهران تعیین تکلیف می‌کنیم.

قالیباف افزود: با نوع تفسیری که از قانون اساسی در حوزه‌های اجرایی شده، همه قدرت متمرکز در یک نقطه و یک مجموعه در دولت شده که البته بحث من مربوط به این دولت و آن دولت نیست، بلکه در روند بعد از انقلاب چنین چیزی بوده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بخش عمده نارسایی ما در حکمرانی، ریشه در موضوع توزیع قدرت است. بحث‌های مختلفی در خصوص شورایاری ها، نظارت، بودجه و انتخابات آن، نداشتن درآمد‌های پایدار و موارد دیگر داریم که هر یک در جای خود باید بررسی شود، ولی این نوع توزیع قدرت و تمرکزی که در ساختار وجود دارد، باید تغییر کند.

او با بیان اینکه جایی در دنیا دیگر چنین روشی برای حکمرانی وجود ندارد، افزود: این روش حتی با انقلاب و آرمان‌های امام راحل هم سازگاری ندارد.

قالیباف تصریح کرد: در قانون اساسی هفت اصل مرتبط با شورای شهر است که اصل‌های هفتم، یکصد و یکم تا یکصد و هفتم هستند. اینکه دیوان محاسبات به شهرداری‌ها ورود می‌کند کار خوبی بوهد ولی کاری خلاف قانون است، چرا که دیوان محاسبات به بودجه‌های دولتی می‌تواند رسیدگی کند نه به نهاد‌های غیردولتی.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: ما معتقدیم مجلس شورای اسلامی دستگاه نظارتی بر عملکرد شورا‌های شهر و شهرداری‌ها است، معتقدیم دیوان محاسباتِ امورات شهرداری لازم داریم.

او ادامه داد: ما ناگزیر هستیم سیستم متمرکز خود را به یک سیستم نیمه متمرکز تبدیل کنیم و هیچ کجا برای این مهم مناسبت‌تر از شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیست. در حقیقت ما نیازمند الگوی جدیدی برای حکمرانی در کشور هستیم.

قالیباف تصریح کرد: اصلاح امورات شورا‌ها و مطالبه از شورای نگهبان برای اینکه هفت اصل مرتبط با شورا‌ها را اینقدر زیر نبینند، مثل اصل ۴۴ اقتصاد که تفسیر جدیدی از آن ارائه کردند، این‌ها لازمه تحول در نظام اداری اجرایی کشور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اینکه همه کار‌های خدماتی یک شهر را از نماینده مجلس شورای اسلامی آن حوزه انتخابیه مطالبه می‌کنند کار درستی نیست و این در صورتی است که این قبیل امور باید به شورایاری ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شود.

او بیان کرد: بنده معتقدم ساختار تحول نظام اداری اجرایی ما باید دو بُرش بخورد؛ یکی برش موضوعی در کار‌ها است که باید مبنای آن این باشد که هرکاری که جنسش تصدی گری است فارغ از کم حجم یا پُر حجم، باید به شورا‌های شهر واگذار شود و هر کاری که جنسش حاکمیتی است ولو آنکه کار کوچیکی باشد باید در اختیار حوزه مرکزی باشد.

قالیباف افزود: به طور مثال قضاوت یا کشف جرم جنسش کاری حکومتی است که باید در اختیار حوزه مرکزی قرار داشته باشد، اما پیشگیری از جُرم ضرورتی ندارد که متمرکز در مرکز باشد.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تصریح کرد: صدور پاسپورت کاری خدماتی است که لزومی ندارد حتما در مرکز ارائه شود و از این قبیل امور که می‌توان آن‌ها را غیرمتمرکز اداره کرد، بسیار است.

قالیباف گفت: با غیرمتمرکز کردن ساختار اداره کشور می‌توان تحولی در نظام اداری و اجرایی کشور بوجود آوریم و بار سنگینی را از دوش دولت برداریم تا بتواند به کار اصلی خود رسیدگی کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما هنوز در اقتصاد دچار مشکل هستیم، شما ببینید از سال ۹۰ تا ۹۸ شاهدیم که کیک اقتصاد ما ۳۳درصد کوچکتر شده است. دولت باید مشکلات کلان کشور در حوزه اقتصادی را حل کند باید مشکل نقدینگی را حل کند، ولی آنقدر درگیر امورات ریز یک دهداری یا شهر و روستا شده است که نمی‌تواند.

او در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین حتما باید مجلس شورای اسلامی پا جلو بگذارد و یک مقدار تمرکز گرایی را برداریم و اجازه بدهیم که مردم در کار‌های جاری و روزانه خودشان در شهر‌ها کار‌ها را پیش ببرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احزاب و تشکل ها مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف شورای شهر مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس شورای اسلامی دیوان محاسبات شورا ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۲۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید؛ محسن رضایی: ارتباط ایران با جبهه مقاومت دستوری و آمرانه نیست

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229413 برچسب‌ها محسن رضایی

دیگر خبرها

  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • شهرداری طرح‌ها را به جای پارک لاله به اطراف دانشگاه تهران منتقل کند
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • آخرین خبر درباره جابجایی مهمانشهر رفسنجان