Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار دقیقی از اشتغال غیررسمی در مراجع رسمی وجود ندارد، اما این دسته از شاغلان از پوشش های بیمه ای محروم هستند و نمی توانند مورد حمایت قرار گیرند. درزمان کرونا حدود ۱۳۳هزار و ۷۷۶ نفر دارای اشتغال غیررسمی برای بیمه بیکاری اقدام کردند که تأیید نشد. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسئله نیروی کار غیر رسمی و کارگاه های زیرزمینی سال‌های زیادی است که یکی از معضلات بازار کار تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  اشتغال پنهان که از آن تحت عنوان «اشتغال غیررسمی» نیز از آن یاد می‌شود، بخشی از بازار کار و آمارهای شغلی را در بر می‌گیرد.
 
در ادبیات اقتصادی، اشتغال غیر رسمی تمام شاغلانی را در بر می‌گیرد که از حمایت‌های اجتماعی از جمله پوشش بیمه‌ای محرومند اما فارغ از اینکه چه میزان در روز، هفته و ماه در بازار کار فعالیت دارند، در آمارهای اشتغال رسمی کشور قرار می‌گیرند. البته یک شغل غیررسمی لزوماً بی‌کیفیت نیست، بلکه ممکن است ماهیت یک شغل برای فرد شاغل به لحاظ پارامترهای درآمدی و میزان رضایتمندی، رضایت بخش باشد اما به دلیل محرومیت از پوشش بیمه‌ای یا سایر حمایت‌ها، در زمره اشتغال غیررسمی قرار گیرد.
 
بخشی از اشتغال زمانی شکل غیررسمی به خود می گیرد که کارفرمایان به دلیل مقاومت در برابر پرداخت حق بیمه و همچنین مقاومت در برابر شناسایی شدن، نیروی کار خود را از پوشش بیمه‌ای محروم می‌کنند. البته آماری رسمی از میزان اشتغال غیررسمی کشور وجود ندارد و برآوردها از فعالیت حدود 3.5میلیون نیروی کار به صورت غیررسمی حکایت دارند.

 درشرایط کرونا تعداد زیادی از مشاغل غیر رسمی بیکار شدند که دولت به منظور حمایت از آنها طرح بیمه بیکاری را در دستور کار قرار داد.مسعود بابایی ،مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ثبت درخواست 822 هزار و 868 نفر در سامانه بیمه بیکاری خبر داد و گفت: از این تعداد 689 هزار و 92 نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا شناخته شدند.

وی درباره شرط پرداخت بیمه بیکاری ایام کرونا گفت: شرط پرداخت مقرری بیمه بیکاری مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری است. کل مشمولین قانون کار که تابع قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و صاحبان حرف و مشاغل آزاد، اتباع خارجی، خویش فرمایان، بازنشستگان و از کارافتادگان کلی مشمول بیمه بیکاری نیستند.

حدود133 هزار و 776 نفر از درخواست کنندگان در سامانه بیمه بیکاری مورد تأیید برای دریافت مقرری بیمه بیکاری قرار نگرفتند که این موضوع به معنی این است که این تعداد از افراد مشمول قانون کار نبودند  و به همین دلیل تأیید نشدند، یعنی اشتغال غیر رسمی داشتند. 

 این کمترین میزان اعلام رسمی از بیکاری مشاغل غیررسمی در دوران کرونا است. اما مشاغل غیررسمی چه مشاغلی هستند؟
 
از جمله مصادیق اشتغال غیررسمی عبارتند از: اغلب شاغلین خانگی، اشتغال با هدف تولید برای مصرف نهایی خانوار، شاغلان فامیلی بدون مزد.
 
از جمله مشخصه‌های مزد و حقوق بگیران غیررسمی عبارتند از: نداشتن قراردادیا حکم کارگزینی، پرداختن نشدن بیمه بازنشستگی و درمان، استفاده نکردن از مرخصی استحقاقی و استعلاجی، عدم امکان استفاده از حمایت‌های مربوط به فرزندآوری.
 
البته برخی از کارشناسان معتقد هستند که بخش غیررسمی همیشه مضر نیست و می‌تواند به برنامه ایجاد اشتغال، تولید درآمد و کاهش فقر در کشور کمک کند، خلأ آمارهای قابل استناد برای بخش غیر رسمی در کشور کاملاً مشهود و ملموس عنوان شده است.
 
تولید آمار اشتغال غیررسمی و آمار اشتغال بخش غیر رسمی در کشور می‌تواند ضمن راهگشا بودن در پایش تحولات اقتصادی کشور، ابزاری مهم در سیاستگذاری‌ها و تصمیم سازی‌های حوزه سیاست بازار کار با رویکرد جنسیتی باشد. لذا باید نظام برنامه ریزی کشور به این مهم توجه کند و ابزارهای لازم را در اختیار نظام آماری کشور و به ویژه مرکز آمار ایران قرار دهد تا اندازه گیری بخش غیررسمی در دستور کار نظام آماری کشور قرارگرفته و داده‌های لازم برای پایش گذار از اقتصاد غیر رسمی به رسمی فراهم شود.

 انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بحران بیکاری و اشتغال اشتغال‌زایی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران بیکاری و اشتغال اشتغال زایی بحران بیکاری و اشتغال اشتغال زایی اشتغال غیررسمی بیمه بیکاری اشتغال غیر بازار کار غیر رسمی بخش غیر بیمه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: رویکرد اشتغال و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد مانعی در برابر تولید فقر است و در این باب باید نگاه درست و واقع‌بینانه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، علیرضا حسین‌نژاد در نشست با منتخب مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۴ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل هستند اظهار کرد: همه ساله بخشی از این مددجویان با تولید اشتغال و کار شایسته و دریافت تسهیلات بانکی از چرخه حمایت مستقیم خارج می‌شوند که در این راستا سال گذشته خودکفایی ۲۰۰۰ نفری مددجویان کمیته امداد استان را شاهد بودیم.

وی افزود: پرداخت تسهیلات بانکی برای مددجویان معرفی شده دارای طرح اشتغال‌زایی در قالب تبصره ۱۸ در حال پرداخت است که انتظار می‌رود بانک‌های عامل تا نیمه اول سال‌جاری در عمل به تمام تعهدات خود در حوزه پرداخت تسهیلات کم‌بهره همتی مضاعف داشته باشند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل گفت: رویکرد اشتغال و توانمندسازی کمیته امداد مانعی در برابر تولید فقر است و در این باب باید نگاه درست و واقع‌بینانه داشته باشیم.

وی بیان کرد: اشتغال تولید شده برای مددجویان کمیته امداد از جنس اشتغال مولد و پایدار است و با کمترین انحراف همه تسهیلات در مسیر اشتغال مددجویان پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار بحث اشتغال و توانمندسازی مددجویان ساخت مسکن با همت خیران و نهادهای حمایتی و انقلابی در حال انجام است تا هیچ مددجوی فاقد سرپناه در روستاها نداشته باشیم.

حسین‌نژاد منتخب مردم مشگین‌شهر در مجلس با قدردانی از نگاه ویژه کمیته امداد در جهت رفع مشکلات و آسیب‌های مددجویان تحت حمایت این کمیته گفت: امیدواریم مجلس دوازدهم، حامی محرومان و نیازمندان باشد و با قوانین کارآمد به رفع فقر در کشور بیش از گذشته کمک کند.

کد خبر 748005

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • مهلت یک‌هفته‌ای استاندار برای ایجاد کارگروه ویژه اشتغال در لرستان
  • رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: ۲۶۵۰۰ خودرو در انبارهای غیررسمی پیدا کردیم / مسئولان از خودروهای شوتی حمایت می‌کنند
  • معافیت سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون از اتصال به حساب خزانه
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • ممنوعیت نقل و انتقال و معاملات طرح نهضت ملی مسکن در صدرا
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون و ۴۴ هزار شغل در سال جاری
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور