Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه پنج شهرستان بحرانی آتش‌سوزی در این استان وجود دارد، گفت: در ۱۰ سال گذشته بیشترین حریق مراتع و جنگل‌ها در کوهدشت رخ داده‌است. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، شیرزاد نجفی ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع این شهرستان که با حضور سه مدیرکل استانی در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهدشت برگزار شد، اظهار داشت: کوهدشت چهارمین شهرستان استان لرستان از نظر مساحت جنگل‌ها و مراتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیشترین حریق مراتع در ده سال اخیر لرستان را مختص به شهرستان کوهدشت دانست و افزود: در سال گذشته به‌علت اختلافات قومی و قبیله‌ای بیشترین حجم آتش‌سوزی در این شهرستان بوده و حدود 400 هکتار از اراضی جنگلی در آتش سوخت.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد: امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع این استان غنی بوده و همین عامل در صورت عدم پیشگیری می‌تواند سبب خسارت جبران‌ناپذیری به مراتع لرستان شود.

وی بیان کرد: صددرصد حریق منابع‌طبیعی در استان لرستان عامل انسانی دارد و در آتش‌سوزی جنگل‌ها عاملی به‌عنوان عامل غیرانسانی در این استان و نیز در شهرستان کوهدشت نداریم.

نجفی گفت: با بررسی‌های انجام‌شده در 10 سال گذشته مشخص شده‌است که 70 درصد حریق جنگل‌ها ریشه در اختلافات ملکی و یا قومی و قبیله‌ای دارد و باید بررسی‌های کارشناسی روی این موضوع انجام شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد:  در این استان پنج شهرستان کوهدشت، چگنی، پلدختر، خرم‌آباد و رومشکان در نقاط بحرانی حریق منابع‌طبیعی و جنگل‌ها قرار دارند.

نجفی با بیان اینکه بیشترین وسعت اراضی جنگلی لرستان مربوط به الیگودرز با 350 هزار هکتار است، اظهار داشت: در این شهرستان با انجام فرهنگ‌سازی شاید حتی یک حریق را هم در طول سال در سطح مراتع نداشته‌ایم.

حریق جنگل‌های«بلوران» کوهدشت مهار شداعزام 3 فروند بالگرد ‌برای کمک به اطفای حریق جنگل‌های ارسباران/ حضور 18 تیم عملیاتی ارتش در مناطق صعب العبور ‌دست رد مسئولان استان فارس به راهکاری علمی پیشگیری از حریق جنگل‌ها

وی افزود: امسال در راستای پیشگیری از حریق مراتع لرستان نقاط حساس و بحرانی شناسایی‌شده و آتش‌برد در این نقاط ایجاد می‌شود، هم‌چنین مناطق بحرانی شهرستان کوهدشت شناسایی شده‌است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به نقش دهیاری‌ها در پیشگیری از حریق مراتع عنوان کرد: تهیه تجهیزات لازم برای جوامع محلی در راستای اطفای حریق جنگل‌ها در نخستین جلسه پیشگیری از حریق مراتع این استان مصوب شده‌است.

وی با بیان اینکه در حال پیگیری هستیم که با کمک استاندار لرستان یک فروند بالگرد را در این استان برای پیشگیری از حریق مراتع، گشت‌های هوایی و شناسایی نقاط بحرانی مستقر کنیم، بیان کرد: هم‌چنین برای نخستین بار یک فروند هواپیمای چهارنفره در فرودگاه لرستان  با مجوز صد ساعت پرواز مستقر شده‌است‌.

نجفی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات شهرستان کوهدشت تصرف اراضی ملی و زغال گیری‌بوده که به‌شدت در حال رواج است، گفت: با افرادی که نسبت به تصرف اراضی اقدام کنند برخورد قاطع انجام می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد: شماره تلفن 1504 به‌صورت رایگان و شبانه‌روزی در دسترس شهروندان برای اطلاع‌رسانی و حفاظت از منابع‌طبیعی فعال است.

وی با بیان اینکه حریق‌های ایجادشده در مراتع کوهدشت به‌علت عدم حضور نیرو، یا کوتاهی نیروهای ما با کاهش سرعت پیشگیری همراه بوده، تصریح کرد: در هر ساعت حریق بین 500 متر تا هزار متر پیشروی آتش را داریم، باید نیروهای منابع‌طبیعی سرعت لازم را برای جلوگیری از حریق داشته باشند.

نجفی اظهار داشت: یکی از چالش‌های اساسی ما در کوهدشت کمبود پاسگاه حفاظتی‌ست و در بودجه 99 اعتباری برای احداث این پاسگاه‌ها در این شهرستان لحاظ شود.

وی افزود: کشکیک‌های ما از یکم خرداد در لرستان به‌صورت شبانه‌روزی برای پیشگیری از حریق مراتع فعال خواهند شد و لوازم جلوگیری از حریق را تحویل ادارات مناطع‌طبیعی در سطح این استان خواهیم داد.

انتهای پیام/ 644/ی

R41450/P/S6,72/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان پیشگیری از حریق مراتع شهرستان کوهدشت حریق جنگل ها آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار گفت: ۲ فروند شناور صیادی لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار طعمه حریق شدند و در این حادثه یک نفر فوت و یک لنج طعمه حریق شده و یک لنج دیگر خسارات وارد شده است.
 
به گزارش ایرنا؛ جواد سپاهی اظهار داشت: این حریق که در محل حوضچه بندر صیادی شهدای هفت تیر شهر چابهار رخ داد، با واکنش سریع تیم های عملیاتی یگان حفاظت از منابع اداره کل شیلات استان، شناورهای ناجی ۵ و SAR اداره کل بنادر و دریانوردی استان، ایستگاه های آتش نشانی شهرداری بندر چابهار و منطقه آزاد و همکاری سایر ارگانهای مرتبط پس از ساعاتی اطفا شد.
 
وی بیان کرد: با تلاش امدادگران از سرایت آتش به سایر شناورها جلوگیری و در کمترین فرصت، لنج ها جداسازی شدند.
 
وی گفت: انفجار گاز اکسیژن جوشکاری در لنج های صیادی سبب بروز این حادثه جانی و مالی شده است.
 
فرماندار چابهار بیان کرد: براساس بررسی اولیه علت اصلی حادثه بر اثر تعمیرات و جوشکاری لنج صیادی و انفجار گاز اکسیژن بوده است.
 
وی از حضور به موقع آتش نشانان شهرداری بندر چابهار و اداره کل بنادرو دریا نوردی در کمترین زمان ممکن که توانستند آتش مهار و تمامی حادثه دیدگان به بیمارستان چابهار انتقال دادند، تشکر و قدردانی کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • بازنگری تعاریف درجه بندی مراتع
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز