Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@20:11:14 GMT

جمعیت کشور به سرعت به سمت پیری است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۵۵۸۶

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری به مناسبت روز ملی جمعیت در  گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ با کاهش ۱۷۰ هزار تولد نوزاد در کشور نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از بک درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با یادآوری این که نرخ رشد بسیار پایین است، افزود: ما از سطح جانشینی جمعیت پایین تر هستیم و با ادامه این روند قادر به حفظ جمعیت جوان کشور نیستیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در یک سال گذشته به سختی برخی دستورالعمل های ضد جمعیتی در وزارت بهداشت را تغییر دادیم تا شاهد افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور باشیم.
اکبری نسل جوان را موتور محرک، پیشرفت و توسعه کشور عنوان کرد و گفت: کشور به دلیل حضور نسل جوان در عرصه های مختلف از جمله علمی، با توانمندی بسیار به پیش می رود و بنابراین بر مشکلات فائق می شویم.

مولفه های ساختار جمعیتی  کشور در حال تغییر است
رییس انجمن آموزش پزشکی ایران با یادآوری این که مولفه های ساختار جمعیتی کشور در حال تغییر است، ادامه داد: در حال حاضر هم ساختار جمعیتی بهم خورده و هم جمعیت ایران در حال کم شدن است.
اکبری افزود: در کشور سه گروه جمعیتی وجود داردکه شامل گروه جمعیتی کمتر از ۱۵ سال (جمعیت پایه)، گروه جمعیتی ۱۵ تا ۶۵ سال (جمعیت مولد) و گروه جمعیتی بالاتر از ۶۵ سال (سالمندان) است که این نسبت ها نباید تغییر پیدا کند.
 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت: نسبت سالمند باید کمتر از ۱۰ درصد جامعه باشد و گروه مولد هم باید حدود ۷۰ درصد جمعیت را تشکیل دهد تا بتواند چرخ اقتصاد را بچرخاند. گروه پایه هم باید حدود ۲۰ درصد باشد تا همیشه بنیان و ساختار جمعیتی کشور حفظ شود.
وی ادامه داد: نسبت سالمندی در کشور افزایش یافته به این معنی که طی سال گذشته  ۱۷۰ هزار نوزاد کمتری به دنیا آمده است.

شاخص ها برای فرزندآوری باید تغییر کند
وی با یادآوری اینکه شاخص ها برای فرزندآوری باید تغییر کند، گفت: جمعیت مبنای توسعه اقتصادی است و به همین دلیل مهم، کسانی که بچه بیشتری به دنیا می آورند باید حمایت شوند و بسیاری از کشورها این کار را انجام می دهند به طور مثال فرانسوی ها پنج درصد تولید ناخالص خود را برای فرزندآوری هزینه می کنند.
مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که ما باید در این زمینه مطالبه گری کنیم، افزود: دستگاه های حکومتی و حاکمیتی در مورد جمعیت که مهم ترین مساله کشور است باید اقدامات جدی تری انجام دهند و خانواده هایی که فرزند بیشتر می آورند را مورد حمایت جدی قرار دهند.
اکبری، مشکل اصلی کاهش فرزندآوری را سبک نادرست زندگی اعلام کرد و گفت: سبک زندگی ما باید تغییر پیدا کند تا جوانان به سمت ازدواج و فرزندآوری حرکت کنند.

* ایرنا

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ساختار جمعیتی گروه جمعیتی باید تغییر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا پسوند باشگاه استقلال را تغییر دادند؟

عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه پسوند «خلیج فارس» نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، گفت: بر اساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید، تیم محبوب استقلال، به استقلال خلیج فارس تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: این اقدام، گامی مهم برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، سودده کردن این باشگاه، حرکت استقلال خلیج فارس در تراز جهانی و ان‌شاءالله کسب توفیقات در شأن این تیم در عرصه‌های بین‌المللی است.

دیگر خبرها

  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • چرا پسوند باشگاه استقلال را تغییر دادند؟
  • نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر یافت
  • تغییر نام استقلال تهران به استقلال خلیج‌فارس
  • رسمی| نام تیم استقلال به «استقلال خلیج فارس» تغییر کرد
  • تمدید مهلت ارسال اثر به دبیرخانه دومین جایزه ملی جوانی جمعیت
  • پتروشیمی، نام باشگاه استقلال را تغییر داد
  • تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس
  • نام استقلال رسما تغییر کرد: «استقلالِ خلیج فارس»
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟