Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید گندم در ایران امسال به علت شرایط اقلیم مساعد و اجرای برنامه‌ها و نظارت‌های وزارت جهاد کشاورزی، از مرز ۱۴ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

به گزارش برنا،اسماعیل اسفندیاری‌پور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم شهرستان نیر و اردبیل و پس از بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: برداشت گندم از ۹ استان گرم و خشک جنوب کشور شروع شده و آخرین میزان گندم خریداری شده هم از مرز ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ میلیون تن گذشته است.

وی اجرای دقیق سیاست‌های طرح محوری گندم از جمله تامین بذر، تهیه سموم، مشورت‌های کارشناسی و نظارت‌های فنی و به خصوص کنترل عوامل خسارت‌زا مانند مبارزه با علف‌های هرز و آفت سِن در استان‌های سِن‌خیز را از جمله مجموعه شرایط و پشتیبانی انجام شده برای جهش تولید گندم در سال زراعی جاری ذکر کرد.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی میزان سطح زیر کشت گندم در کل کشور را کمی بیش از ۶ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: یک سوم این میزان به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت شده است.

وی بیان‌کرد: در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم کشور نیز با انواع بیماری برگی و خوشه گندم درگیر بود که با اقدام به موقع و موثر، این بیماری‌ها کنترل شد و به یقین در افزایش میزان تولید موثر خواهد بود.

اسفندیاری‌پور با بیان این که میزان تولید گندم در ایران بیش از نیاز مصرف داخلی خواهد بود، گفت: برآورد می شود که امسال میزان خرید بیش از نیاز کشور باشد.

وی از دستگاه‌های تامین کننده اعتبار خرید تضمینی گندم بویژه بانک مرکزی و بانک‌های عامل خواست تا تسهیلات و منابع مورد نیاز را در زمان مناسب در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار دهند تا وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان به موقع به آنها پرداخت شود.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی در ارزیابی وضعیت کشاورزی استان اردبیل گفت: در منطقه طرح افزایش عملکرد گندم بنیان شهرستان نیر استان اردبیل اقدامات خوبی انجام شده که مجریان، روش‌های مختلف و یافته‌های علمی و عملی داخلی و بین‌المللی را در مزارع اجرا کرده‌اند و مزارع استان شرایط خوبی دارد.

وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در منطقه آراللوی شهرستان اردبیل را جزو ایستگاه‌های ممتاز و تعیین کننده بویژه در اقلیم سرد دانست و گفت: امسال شرایط بسیار مطلوب کیفی و آزمایش‌های علمی دقیقی در این مرکز انجام می‌شود.

وی اسفندیاری‌پور اضافه‌کرد: در این مرکز تحقیقاتی هم‌اکنون حدود ۱۸۰ نوع آزمایش با اهداف مختلف برای گندم و جو انجام می‌شود که فرصت خوبی برای کل کشور در زمینه توسعه کشت گندم است.

وی بکارگیری یک شرکت دانش‌بنیان در کنار فعالیت بخش دولتی در مرکز تحقیقات کشاورزی اردبیل را کاری ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: این شرکت اقدامات خوبی را در زمینه معرفی ارقام جدید مقاوم به کم‌آبی، زودرسی و مباحث کیفی گندم در دستور کار دارد که مکمل برنامه کار بخش دولتی است.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت حمایت از این شرکت‌های دانش‌بنیان برای معرفی ارقام جدید گندم افزود: در سایه تلاش مجریان و محققان کشت گندم، مزارع درجه یک و استاندارد زیادی در این استان کشت شده که به راحتی ۹ تن عملکرد در هر هکتار را خواهند داشت.

وی حمایت از تولید و معرفی ارقام جدید توسط بخش خصوصی را از جمله سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر ۲۱ رقم جدید گندم معرفی شده که این فرایند می‌تواند توسعه و استمرار پیدا کرده و به پایداری تولید و تحکیم امنیت غذایی کشور کمک شایانی بکند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

امسال گندم در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش می شود که ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود.

محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی تولید گندم استان اردبیل هزار هکتار تولید گندم میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۶۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت

قهرمانفرد مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مبارزه همگانی با آفت سن غلات از فروردین آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مبارزه با سن مادری در اراضی کشاورزی سمنان در حال انجام است، گفت: تا کنون مبارزه با سن مادری در سه‌هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گندم و ۲ هزار و ۲۹۰ هکتار از جوزارهای استان سمنان انجام شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح مبارزه با آفت سن مادری در شهرستان گرمسار بوده است، بیان کرد: مبارزه با آفت سن مادری در گرمسار به میزان یکهزار و ۳۱۰ هکتار گندم و ۵۶۰ هکتار جو انجام شد و در مجموع در یکهزار و ۸۷۰ هکتار مزارع غلات این طرح اجرا شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: بعد از گرمسار آرادان بیشترین سطح مبارزه را با میزان یکهزار و ۶۲۰ هکتار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند