Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن میرعماد ظهر سه شنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی جهاد کشاورزی سمنان ضمن بیان اینکه امسال بارش بسیار خوب نزولات آسمانی در سطح استان شاهد بودیم، ابراز داشت: استان سمنان تا ۲۵ اردیبهشت ۱۶۲ میلی متر بارش دریافت کرد که این رقم به نسبت سال قبل ۱۴۵ درصد افزایش داشت که در مجموع این بارش‌ها امیدواریم شاهد رشد خوب در بخش زراعت و حوزه غلات باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه وضعیت مزارع مطلوب و سال خوبی برای دامداران و عشایر پیش‌بینی می‌شود، افزود: متأسفانه علیرغم این بارش‌ها شاهد خسارت‌هایی نیز در استان بودیم ۱۹۸ هزار هکتار اراضی هکتار از این خسارت‌ها بی نصیب نبودند امسال ۸۰ درصد محصول زردآلو بخش عمده‌ای از باغات گردو از بین رفت.

لزوم پرهیز بهره برداران از تک کشتی

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه علاوه بر سما تگرگ نیز به افزایش این خسارت‌ها به بخش کشاورزی دامن زد، ابراز داشت: تگرگ هفتم اردیبهشت خسارت در برخی محصولات نظیر جو و انگور را به دنبال داشت به نحوی که از ۹۵ هزار تن تولید انگور در سطح استان به ۴۰ الی ۴۵ درصد انگور شاهرود آسیب زد.

میرعماد بابیان اینکه سرمازدگی ۴۵۱ میلیارد تومان و تگرگ ۲۴۵ میلیارد تومان طی سال جاری به بخش کشاورزی خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: برای باغاتی که بیمه نیستند آمار این برآورد خسارت‌ها به مسئولان کشوری رسید و پیشنهاداتی نیز داده شد که امیدواریم در سطح کلان تصویب و بهره‌برداران از این حوزه بهره‌مند شوند.

وی افزود: یکی از آسیب‌های خسارت به بخش کشاورزی تک‌کشتی است و به کشاورزان اکیداً توصیه می‌شود از این روش پرهیز و روی محصول خاص برنامه‌ریزی خود را انجام ندهند علیرغم خسارت بسیار بالا به زردآلو اما گیلاس و سیب وضعیت بهتری دارد از سوی درآمد زراعت خوب و پایدار و می‌تواند معیشت کشاورز را تأمین کند.

راه اندازی سامانه ضد تگرگ

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه تنها ۲۵ درصد باغات استان بیمه است، ابراز داشت: ایجاد سایبان دیگر روشی که می‌تواند محصول را در مقابل سرمازدگی ایمن کند و در شرایط نامساعد جوی ۷۰ الی ۸۰ درصد محصول باقی می‌ماند که با توجه به پرداخت تسهیلات لازم برای امسال منتظر ابلاغیه‌های جدید هستیم و همچنین هماهنگی‌های خوبی با شرکت نفت برای تأمین سوخت موردنیاز کشاورزان صورت گرفت

میرعماد بابیان اینکه راه‌اندازی سامانه ضد تگرگ با همکاری استانداری و فرمانداران در دست اقدام است، ابراز داشت: اگر اعتبارات لازم تأمین شود ۱۰ الی ۲۰ سامانه می‌توانیم در مناطق پر خطر احداث کنیم هر سامانه حداقل ۵۰ هکتار را پوشش می‌دهد که این مهم به صورت آزمایشی برای استان سمنان پیگیری می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه در حوزه مدیرت مصرف آب بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفت، افزود: در این راستا اجرای الگوی کشت در استان پیگیری می‌شود که در ۹ دشت استان کار شروع شد تا با برنامه‌ریزی لازم و بهره‌وری مصرف آب کشاورزی مناسب با اقلیم استان بتوانیم تولید را بهبود و کمترین مصرف آب را داشته باشیم که توفیقات خوبی نیز در این زمینه کسب شد.

کد خبر 4929572

منبع: مهر

کلیدواژه: نشست خبری جهاد کشاورزی سمنان ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد گرگان شب قدر قزوین شیوع کرونا کمک به نیازمندان بیرجند ایلام مواسات زلزله ماه مبارك رمضان بخش کشاورزی استان سمنان خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش در ۱۴ استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید

به گزارش «تابناک»، بابک محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه شاهد بروز مداخلات جوی و تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۴ استان کشور خواهیم بود. بر این اساس در روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان و در روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان و برای روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت نیز در یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی دور از انتظار نیست لذا به مردم و به خصوص ساکنان این مناطق و مسافران توصیه می‌شود که ضمن احتیاط در سفرهای بین شهری، از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع پرهیز کنند. 

محمودی افزود:‌ اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش‌ها نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در همین راستا نیز امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تمامی استان‌های کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده و تجهیزات و امکانات لازم نیز برای مقابله با حوادث و امدادرسانی در هرگونه رخداد احتمالی در اختیارشان قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور
  • آماده‌باش در ۱۴ استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان
  • عملیات کنترل آفت در ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای شاهرود آغاز شد
  • انجام ۳ ماموریت پلیسی در استان سمنان/کلاهبردار به دام پلیس افتاد
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • دستگیری سارقان سیم و کابل در شاهرود
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی