Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:52:53 GMT

پیگیری سند باستان شناسی تپه هگمتانه در فصل ۲۲ کاوش

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۷۴۵۹

پیگیری سند باستان شناسی تپه هگمتانه در فصل ۲۲ کاوش

ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: تشکیل پرونده مجموعه محوطه هگمتانه، بافت تاریخی شهر همدان، بازار، میدان امام(ره) و ارتباط آن‌ها طی قرون مختلف در حال انجام است.

علی مالمیر سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه به مناسبت آغاز بیست‌ودومین فصل کاوش محوطه باستانی هگمتانه در جمع خبرنگاران، بیان کرد: خوشبختانه ثبت این اثر باستانی یکی از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی کشور و مهمترین پیشنهاد استان همدان برای ثبت جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این فصل از کاوش هگمتانه از حدود یک ماه گذشته آغاز شده و سوالات فراوانی درباره این محوطه پر رمز و راز وجود دارد که امیدواریم در کاوش به پاسخ آنها برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان ادامه داد: مواردی که کاوش این محوطه را ضروری می‌سازد بحث گردشگری و اطلاعات مورد نیاز آن برای ثبت جهانی است.

مالمیر تصریح کرد: در این فصل از کاوش در حال پیگیری سند باستان شناسی محوطه هستیم که بتوانیم آن را در قالب سند استان تدوین کنیم تا بتوانیم در قالب برنامه مدون از تیم‌های خارجی و ظرفیت‌های داخلی کمک بگیریم و با تامین اعتبار و پیگیری مستمر فاصله بین کاوش‌ها را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: خواناسازی برج و باروهای محوطه هگمتانه از موضوعاتی است که از گذشته در دستور کار بوده است و پایه‌اش در این فصل کاوش آغاز شده که نیاز به تداوم و تامین اعتبار برای سال‌های آینده دارد. 

مالمیر با بیان اینکه حوزه باستان شناسی نیازمند توجه بیشتر و تامین اعتبار است، گفت: به نظر می‌رسد به این حوزه بودجه کمتری اختصاص داده شده است در صورتی که حداقل هم تراز حوزه‌هایی مانند مرمت به بودجه نیاز دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر پرداختن به حوزه باستان‌شناسی هگمتانه، در حال تهیه طرح راهبردی با افق ۲۰ ساله در این محوطه باستانی هستیم که بتوانیم از منظر باستان شناسی و سپس در حوزه حفاظت، مرمت و تاسیسات گردشگری نیز به آن بپردازیم.

مالمیر درباره میزان اعتبار فصل ۲۲ کاوش این محوطه نیز بیان کرد: طی یک ماه گذشته حدود ۲۳۰ میلیون تومان اعتبار صرف شده و طبق برآوردهای انجام شده کل کاوش حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اعلام کرد: در سال جاری جمع آوری و انتشار یافته‌ کاوش‌های هگمتانه به ویژه ۱۱ فصلی که به سرپرستی دکتر محمدرحیم صراف انجام شده است، پیگیری خواهد شد.

سرپرست ۲۲ فصل کاوش تپه باستانی هگمتانه نیز در ادامه درباره کاوش‌های انجام شده در محوطه باستاتی هگمتانه بیان کرد: از سال ۶۲ تا ۷۹ هجری شمسی ۱۲ فصل کاوش به سرپرستی دکتر محمدرحیم صراف در این محوطه انجام شده و پس از آن چهار فصل دیگر به سرپرستی دکتر آذرنوش انجام گرفته است.
 
دکتر مهرداد ملک زاده ادامه داد: یک فصل کاوش نیز به سرپرستی شارل فوسه باستان شناس فرانسوی در سال ۱۹۱۳ میلادی در محوطه تپه هگمتانه و برخی تپه‌های باستانی منطقه مانند تپه پیسا صورت گرفته است.

این باستان شناس دوره تاریخی ایران در پایان اظهار کرد: مسئولان میراث فرهنگی کشور اهمیت زیادی برای تپه هگمتانه قائل هستند و امیدواریم با نگاه جدید به این تپه، تلاش و درس گرفتن از مجموعه تجربیات چند نسل از باستان شناسان بتوانیم قدم‌های برداشته شده را جلوتر ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تپه هگمتانه کاوش میراث فرهنگی میراث فرهنگی باستان شناسی انجام شده فصل کاوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)

مصر باستان یکی از دوره‌های تاریخی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و باستان شناسان تا به امروز همچنان در حال کشف یافته‌های بزرگی هستند. در ادامه سه مورد از بزرگترین اکتشافات مصر باستان در تاریخ مدرن را جمع‌آوری کرده‌ایم.

شهر طلایی اقصر

در آوریل ۲۰۲۱، وزارت آثار باستانی مصر از کشف شهری به نام «ظهور آتن» خبر داد. گفته می‌شود قدمت این شهر گمشده به دوران سلطنت آمنهوتِپ سوم برمی‌گردد که حدود ۳۰۰۰ سال پیش رخ داد.

به گزارش روزیاتو، این شهر در جریان مأموریتی در نزدیکی شهر اقصر کشف شد و کارشناسان آن را مهم‌ترین کشف از زمان یافتن مقبره توت‌عنخ‌آمون توصیف کردند.

این شهر همچنین به «شهر طلایی گمشده اقصر» لقب گرفت و به بزرگترین شهر باستانی که تاکنون در مصر یافت شده است تبدیل شد.

در متون باستانی از «شهر طلایی اقصر» نام برده شده است که باعث شد بسیاری از کارشناسان در طول سالیان در جستجوی آن باشند.

ابوسِمبِل

ابوسمبل مکانی است که به خاطر دو معبد بزرگ سنگ‌تراشی‌شده و برخی از شگفت‌انگیزترین نماهای صخره‌ای که قدمت آن به مصر باستان بازمی‌گردد، شناخته می‌شود.

این بنا توسط رامسس دوم در قرن سیزدهم قبل از میلاد ساخته شد. معابدی با اتاق‌های اسرارآمیز که به قدری پیچیده طراحی شده بود که پرتو خورشید دقیقاً به داخلی‌ترین نقطه معبد بتابد و مجسمه رامسس دوم را دو بار در سال درخشان و روشن کند.

این مکان در سال ۱۸۱۷ کشف شد، اما در سال ۱۹۶۰ به دلیل ساخت یک سد جدید، کل مجموعه منتقل و در زمین‌های مرتفع‌تر بازسازی شد.

مقبره توت‌عنخ‌آمون

«شاه توت» مشهورترین فرعون مصر باستان است. او بیش از ۳۰۰۰ سال پیش از ۱۳۳۲ تا ۱۳۲۳ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد.

توت‌عنخ‌آمون به عنوان «پسر-شاه» نیز شناخته می‌شود زیرا تنها ۱۰ سال داشت که تاج و تخت را به دست گرفت.

پس از کشف مقبره در سال ۱۹۲۲، ۲۷ باستان‌شناس‌ و دانشمند و حتی اعضای خانواده آنها در مدت کوتاهی بر اثر بیماری‌های وحشتناک یا تصادفات عجیب جان خود را از دست دادند. این موضوع باعث شکل‌گیری شایعه‌ای مبنی بر «انتقام توت‌عنخ‌آمون» شد و برخی معتقدند که این مرگ‌ها تصادفی نبوده است.

توت عنخ آمون و بسیاری از اقلام موجود در مقبره او از آن زمان به موزه بزرگ مصر در قاهره منتقل شدند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!