Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@06:15:14 GMT

همدان روایتگر بخش مهمی از تاریخ سرزمین ایران است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۸۷۴۴

همدان روایتگر بخش مهمی از تاریخ سرزمین ایران است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: استان همدان از دیرباز مهد تاریخ و تمدن ایران‌زمین بوده و و با داشتن بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کهن روایتگر بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ پرافتخار این مرز و بوم است.

محسن جانجان امروز به مناسبت روز ایران‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: از انجایی که استان همدان یکی از مناطق دیرینه کشور است، جاذبه‌های تاریخی و ارزشمند بسیاری را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این استان با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در حوزه مردم‌شناسی، تاریخی، معماری و طبیعی دارد می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور تبدیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند افزود: استان همدان به واسطه داشتن آثار باستانی متعلق به سه دوره تاریخی و دوران اسلامی از ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف برخوردار است که آن را به عنوان یکی از پنج استان گردشگری ایران مطرح ساخته است.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند هم از این قاعده مستثنی نیست افزود: شهرستان نهاوند علاوه بر داشتن مزیت‌های تاریخی و فرهنگی متعلق به دوران‌های گذشته دارای جاذبه‌های بکر و منحصر به فرد طبیعی است که قابلیت گردشگری آن را مضاعف ساخته است.

جانجان به آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و افزود: شهرستان نهاوند دارای ۲۵۴ اثر تاریخی ملموس و ناملموس است که بیش از ۱۰۰ اثر آن شامل بناهای تاریخی، تپه‌های تاریخی و مناطق طبیعی و سراب‌های کم‌نظیر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی به آثار تاریخی نهاوند اشاره کرد و افزود: آثار تاریخی موجود در نهاوند متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی است که از مهمترین آنها می‌توان به تپه باستانی گیان، معبد لائودیسه، حمام حاج آقا تراب، مقبره شیخ ابوالعباس نهاوندی، پل زرامین، موزه مردم‌شناسی و موزه تاریخ و فرهنگ اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند گفت: یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان که وجود آن توسط باستانشناسان قطعی شده معبد لائودیسه از آثار دوره سلوکیان است که تاکنون چهار مرحله کاوش روی آن انجام شده است.

وی گفت: به منظور رشد گردشگری این شهرستان طی سالیان اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در اماکن تاریخی و مراکز طبیعی نهاوند صورت گرفته و میلیاردها تومان صرف ساماندهی و یا مرمت آنها شده که می‌تواند قابلیتهای این شهرستان را بیشتر به گردشگران نشان دهد.

جانجان در پایان گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما که می‌تواند شهرستان نهاوند را جهانی کند کشف معبد لائودیسه است که خوشبختانه تاکنون چندین مرحله کاوش روی آن صورت گرفته و با توجه به دستاوردهای آن مرحله پنجم نیز در اوایل تابستان آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان گردشگری میراث فرهنگی فرهنگ ایران شناسی نهاوند معبد لائودیسه شهرستان نهاوند میراث فرهنگی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۸۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس

آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا حیدری بیان کرد: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک پتانسیل نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آغاز شد.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

در پی بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه، متوجه نمایان شدن شواهدی از آثار تاریخی در حین اجرای این عملیات شده و انتظار می‌رود هماهنگی و همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی همدان سبب حفظ این آثار شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد