Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@09:05:17 GMT

تفاوت‌های طرح زندگی متعارف و متناسب/دوراهی آراستن و پیراستن

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۹۱۹۱

تفاوت‌های طرح زندگی متعارف و متناسب/دوراهی آراستن و پیراستن

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز نهمین دوره سلسله نشست‌های روانشناسی چهل‌چراغ از ابتدای ماه مبارک رمضان، مخاطبان گام به گام با کارشناسان این برنامه با ویژگی‌ها، مزایا و معایب زندگی شاد، راحت، آرام، متعارف، متعامل، متبحرانه، مدبرانه و منطقی آشنا شدند.

موضوعی که محمدرضا عابدی عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان و راضیه ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان برای جلسه دهم این برنامه برگزیده بودند، طرح «زندگی متناسب» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین ویژگی زندگی متناسب، به‌روز بودن است

راضیه ایزدی با بیان این نکته که اولین ویژگی زندگی متناسب، به‌روز بودن است، اظهار داشت: افرادی که طرح زندگی‌شان متناسب است به‌روز بودن در انتخاب هر چیزی برای آنها مهم بوده که می‌تواند انتخاب لباس، وسایل منزل و یا حتی ارتباط با افراد باشد و به طور کلی مُد برای این افراد حائز اهمیت است.

وی مقید بودن به تشریفات زیاد را دیگر ویژگی افراد متناسب دانست و افزود: این افراد متناسب با شأن افرادی که به منزل آنها می‌آیند تشریفات تدارک می‌بینند و برای هر کار خود آیین‌هایی دارند؛ همچنین بسیار به رعایت آداب و رسوم پایبند هستند؛ برای مثال هر سال سفره هفت‌سین می‌چینند و سفره هر سال باید با سال گذشته بسیار تفاوت داشته و به‌روز باشد، همچنین آداب جشن تولد، سالگرد ازدواج و شب یلدا را نه به صورت سنتی بلکه به‌روز رعایت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صفاهان ادامه داد: افراد متناسب شأن افراد را بسیار رعایت می‌کنند و به دیدگاه و آداب طرف مقابل احترام می‌گذارند، همچنین برای رعایت تشریفات و آداب و رسوم با دیگران همکاری و به آنها کمک می‌کنند.

تفاوت‌های طرح زندگی متعارف و زندگی متناسب

ایزدی درباره تفاوت طرح زندگی متعارف و زندگی متناسب اضافه کرد: افراد متعارف پیرو سنت‌ها هستند و به‌روز نیستند، اما افراد متناسب قصد دارند سنت‌ها را به شکل امروزی و به‌روز درآورند.

وی معایب طرح زندگی متناسب را در واژه خستگی خلاصه کرد و گفت: این افراد با خستگی جسمی مواجه هستند چون برای برگزاری یک مراسم کوچک نیز بسیار وقت صرف می‌کنند. همچنین از نظر روانی خسته هستند چون به اندازه زمانی که صرف می‌کنند مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با خستگی اجتماعی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی اوقات به برخی دورهمی‌ها نمی‌روند چون به دلیل اینکه مقید به رعایت تشریفات هستند خسته می‌شوند. افراد متناسب انسان‌های مادی نیستند اما متأسفانه پرداختن به این موضوعات ممکن است آنها را کمی از ابعاد معنوی دور کند.

ویژگی‌های افراد متناسب و مارک پرستی

در ادامه، محمدرضا عابدی ویژگی‌های افراد متناسب را در پنج واژه مُد، مارک، مدل، مؤدب و مسئول خلاصه کرد و گفت: افراد با طرح زندگی متناسب چون مارک‌پرست هستند از خیلی جاها خرید نمی‌کنند و برای آنها مهم است لباس خود را از کجا می‌خرند، حتی اگر گران‌تر بخرند؛ این افراد بسیار مؤدب هستند و واژه‌ها را درست انتخاب می‌کنند و اگر درباره آنها ادب بجا آورده نشود ناراحت می‌شوند؛ همچنین چون متناسب بودن هدیه برای آنها بسیار مهم است، هدیه بردن برای آنها سخت است.

وی با بیان اینکه افراد با طرح زندگی متناسب در دل تشریفات و به اصطلاح کلاس غرق هستند، تصریح کرد: این افراد انواع عکس‌ها را در اینستاگرام به نمایش می‌گذارند که شاید این کار آنها به نوعی بی‌رحمی هم باشد چون شاید برخی افراد چنین غذا یا لباسی نداشته باشند.

واکنش افراد متناسب در چهار وضعیت مختلف

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره واکنش افراد متناسب در چهار وضعیت عادی، مدیریت استرس، مواجهه با اضطرار و عبور از بحران بیان داشت: این افراد در شرایط عادی در حال تفکر درباره هرچه بهتر بجا آوردن تشریفات، به‌روز و طبق مد بودن هستند و دغدغه آنها تشریفات است، حتی اگر وضع مالی چندان خوبی هم نداشته باشند. آنها در شرایط استرس‌زا متناسب با شرایط و آدم‌هایی که اطرافشان حضور دارند، به حل مسأله می‌پردازند و چون افراد به‌روزی هستند از افراد متخصص و یا شبکه‌های مجازی به خوبی بهره می‌برند.

وی با بیان اینکه افراد با طرح‌های زندگی گوناگون در شرایط بحران به چهار شیوه منفعل، واکنشی، فعال و پیشتاز عمل می‌کنند، افزود: افراد متناسب در بحران نیز فعال هستند اما پیشتاز نیستند چون فکر خود را صرف تولید نکرده بلکه خوب خرج می‌کنند. البته چون زیاد فکر می‌کنند برخی اوقات روش آنها پاسخگو نیست چون در نهایت باکلاس‌ترین روش را انتخاب می‌کنند. همچنین در شرایط اضطرار مانند شیوع بیماری کرونا صبور هستند، اما مثلاً در انتخاب اقلام بهداشتی به دنبال بهترین محصول و مارک می‌گردند.

افراد با طرح زندگی متناسب معمولاً الگوی دیگران قرار می‌گیرند

عابدی با بیان اینکه افراد با طرح زندگی متناسب، ظاهراً تمیز و منظم هستند درباره سایر مزایای این طرح زندگی اظهار داشت: این افراد معمولاً الگوی دیگران قرار می‌گیرند، امور زندگی آنها با ایده‌ای خاص پیش می‌رود و تا حدود زیادی مسئولیت‌پذیر هستند. این افراد از دو جهت الگوی دیگران قرار می‌گیرند؛ نخست مسائل ظاهری که زیاد هم مطلوب نیست و امروزه می‌بینیم که عده زیادی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام چنین افرادی را دنبال می‌کنند. از طرف دیگر انگار این افراد به زندگی چسبیده‌اند و بخشی از امور زندگی را بسیار جدی می‌گیرند که این جدیت ممکن است به سایرین هم منتقل شود.

کارشناسان برنامه چهل چراغ در بخش پایانی برنامه با عنوان «فراتر از زندگی» به مفهوم سادگی پرداختند که می‌تواند به درد زندگی متناسب و البته سایر طرح‌های زندگی بخورد. منظور از سادگی حذف پیچیدگی‌هایی است که در زندگی ضروری و لازم نیست اما فرد به خاطر مقید بودن به آداب و رسوم به زندگی خود اضافه کرده است. قانون افراد متناسب آراستن است در حالی که قانون سادگی، پیراستن است و زندگی متناسب نیز بیشتر از آراستن به پیراستن نیاز دارد.

گفتنی است؛ سلسله نشست‌های چهل‌چراغ با موضوع «طراحی زندگی برای روزهای سخت» به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تا ششم خردادماه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ روزهای زوج ماه مبارک رمضان و تکرار آن در روزهای فرد از سیمای مرکز اصفهان پخش می‌شود.

کد خبر 4929758

منبع: مهر

کلیدواژه: روانشناسی خانواده ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد گرگان شب قدر قزوین شیوع کرونا کمک به نیازمندان بیرجند ایلام مواسات زلزله ماه مبارك رمضان عضو هیئت علمی افراد متناسب برای آنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۹۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، برای درک تفاوت دیابت نوع یک و دو لازم است به چند فاکتور مهم توجه داشت، زیرا آگاهی داشتن از تفاوت دیابت نوع یک و دو به افراد کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر بیماری‌شان را کنترل کنند. دیابت نوع یک دیابتی است که فرد در کودکی مبتلا می شود و تا آخر عمر همراه بیمار هست و وابسته به مصرف انسولین است اما دیابت نوع دو که بیشتر در میانسالی اتفاق می افتاد در اثر سبک زندگی نادرست پیش می آید.

کد خبر 849351 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها سلامت قند انسولين خبر مهم بیماری - دیابت

دیگر خبرها

  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۹/ «دوراهی تسلیم و شکست»
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • نمی‌توانم نسبت به ظلم و نسل‌کشی در غزه بی‌تفاوت باشم
  • (ویدئو) تفاوت بین بادکش و حجامت
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • رمزهای عبور، گلوگاه‌های امنیت به شمار می‌رود
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • خبر جدید درمورد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • (ویدئو) تفاوت ورزش ۱۵ دقیقه‌ای با ورزش ۳۰ دقیقه‌ای روی بدن