Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مرزبانان ایران نقشی در جان‌باختن گروهی از اتباع افغانستان در منطقه مرزی مشترک نداشته اند و فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده مایه تعجب و تأسف است.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگوی تلفنی با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: توافق صورت گرفته میان آقایان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را که گامی مهم در ایجاد ثبات و استقرار دولتی قدرتمند در جمهوری اسلامی افغانستان است تبریک می گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز گفتگوهای فراگیر بین الافغانی می‌تواند مرحله ضروری دیگری در حفظ دستاوردهای مردم بزرگ افغانستان شامل جمهوریت و قانون اساسی باشد.

وی افزود: محوریت دولت افغانستان در تمامی فرآیندهای مربوط به استقرار صلح در این کشور مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است. ایالات متحده آمریکا با نادیده گرفتن منافع افغانستان، مسیر غیر قابل قبولی را در اقدامات سیاسی خود دنبال می‌کند.

شمخانی با بیان اینکه ایران چون گذشته آمادگی دارد کمک‌های بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان در اختیار برادران و خواهران افغانستانی قرار بدهد، گفت: در حالی که مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری رخداد غم بار جان‌باختن گروهی از اتباع افغانستان در منطقه مرزی مشترک نداشته اند، فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه‌های افغانستان مایه تعجب و تأسف است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده بر علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می‌تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب و فارغ از فضاسازی‌های غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در ادامه این گفتگو گفت: از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در توافق انجام شده میان آقایان غنی و عبدالله قدردانی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد روابط گرم و صمیمی دو کشور دوست و برادر تحت تأثیر فضا سازیهای غیر ضروری قرار بگیرد. ترددهای غیر مجاز در مرزهای مشترک، چالشی قدیمی است و امیدواریم که این حادثه تلخ به فرصتی برای دستیابی به راه حل دائمی در این خصوص مبدل شود.

وی گفت: تخلیه برخی پاسگاه‌های مرزبانی از سوی نیروهای افغانستان مشکلاتی را در مرزهای مشترک به وجود آورده که آمادگی داریم با همکاری وزارت امور خارجه برای دستیابی به راه حل اساسی در کنترل مرز وارد همکاری مشترک با طرف ایرانی شویم.

مهر

منبع: ساعت24

کلیدواژه: علی شمخانی احمدی نژاد امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۰۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور بحث کردند.

حسینی به نقاط مشترک فراوانی که میان ایران و افغانستان از جمله دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، نژاد، مرز و ... وجود دارد، به وجود منافع مشترک ناشی از این نقاط اشتراک اشاره کرد و افزود: متاسفانه باید اعتراف کرد که با این حد از نقاط اشتراک، میزان حضور ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رایزن فرهنگی ایران در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت نگاه عمیق به مقوله فرهنگ، خواهان تعیین تکلیف اتاق‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های «کابل»، «ابوریحان»، «پروان» و «تعلیم و تربیت» گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق «سوخت و اتباع غیرمجاز»
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل