Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد از ظهر امروز در گفتگوی تلفنی با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان، توافق صورت گرفته میان آقایان «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» را که گامی مهم در ایجاد ثبات و استقرار دولتی قدرتمند در جمهوری اسلامی افغانستان است به او تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمخانی در این‌ گفتگو با تاکید بر سیاست دائمی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تحکیم دولت برآمده از رای مردم در افغانستان اظهار داشت: آغاز گفتگوهای فراگیر بین الافغانی مرحله ضروری دیگری است که آغاز آن در حفظ دستاوردهای مردم بزرگ افغانستان شامل جمهوریت و قانون اساسی بسیار مهم است.

او محوریت دولت افغانستان در تمامی فرآیندهای مربوط به استقرار صلح در این کشور را الزامی دانست و افزود: متاسفانه ایالات متحده آمربکا با نادیده گرفتن منافع افغانستان، مسیر غیر قابل قبولی را در اقدامات سیاسی خود دنبال می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به فراگیری بیماری کرونا در کشورهای مختلف و از جمله افغانستان افزود: ایران چون گذشته آمادگی دارد کمک‌های بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان در اختیار برادران و خواهران افغانستانی قرار بدهد.

شمخانی با اظهار تاسف از حادثه تلخ جانباختن گروهی از اتباع افغانستان در منطقه مرزی دو کشور خاطر نشان ساخت: در حالی که مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری این رخداد غم بار نداشته‌اند، فضای خبری سنگین و غیرمستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولین و رسانه‌های افغانستان مایه تعجب و تاسف است.

وی افزود: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می‌تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب و فارغ از فضاسازی‌های غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان نیز در جریان این گفتگو با قدردانی از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در توافق انجام شده میان آقایان غنی و عبدالله گفت: اجازه نخواهیم داد روابط گرم و صمیمی دو کشور دوست و برادر تحت تاثیر فضاسازی‌های غیر ضروری قرار بگیرد.

وی معضل تردد غیر مجاز در مرزهای مشترک را چالشی قدیمی عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود که این حادثه تلخ به فرصتی برای دستیابی به راه حل دائمی در این خصوص مبدل شود.

حمدالله محب با اشاره به مشکلات پدیده آمده در مرزهای مشترک به دلیل تخلیه برخی پاسگاه‌های مرزبانی از سوی نیروهای افغانستان افزود: نهاد امنیت ملی افعانستان آمادگی دارد با همکاری وزارت امور خارجه برای دستیابی به راه حل اساسی در کنترل مرز وارد همکاری مشترک با طرف ایرانی شود.

منبع: الف

کلیدواژه: امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۱۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه‌های تکراری، حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر، ضمن مردود دانستن این ادعا افزود: تکرار این ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی طرف کویتی مایه تأسف است.

کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یکجانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

کنعانی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه‌ای را رصد نموده و از دولتهای ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقا روابط و همکاریها گام بردارند.

کد خبر 6094371 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • صدور بیانیه تکراری درباره میدان آرش هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای کویت در مورد میدان آرش ایجاد نمی‌کند
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نمی‌کند
  • تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی کویت مایه تأسف است
  • سخنگوی وزارت خارجه: تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس در مورد میدان «آرش» از سوی طرف کویتی مردود و مایه تاسف است
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود